Ymmärtääkseni tarkoittaa hyväksyttyä eli verran kun myyjä ”hyväksyy”. Näin oli ainakin autostoren osalla…
Juu, tämä on hiukan hämäävästi muotoiltu, eli “Kappalemäärä tulee vastaamaan hyväksyttyä merkintätoimeksiantoasi.” tarkoittaa siis että saat sen määrän mikä sinulle jaossa “arvotaan”. Ehkä tässäkin voisi harjoittaa vähän selkeämpää kieltä, ettei joka IPO:ssa olisi sama ihmetys
Rahat lähtee mielestäni aamulla ennen kaupankäynnin alkamista, siinä kohtaa kun annin järjestävä taho saa osakkeet, ja jakaa ne merkkaajille.
Omista merkkausmääristä voi kirjoittaa vaikka kahvihuoneeseen, jos ei ole muuta sanottavaa on kyllä vielä toivottavampaa jättää kommentoimatta kokonaan.
Muiden sähköautovalmistajien arvostukset pörsissä on todella korkeat ja melkoisia kurssiralleja nähty. Tämä houkuttaa spekuloimaan, että Volvonkin arvostus nousee vielä. Jos ei, niin nykyinen liikevaihto, Polestar-omistus ja uskottava sähköautoteknologia luo riittävän vahvan perustan sille, että rahat uskaltaa jättää tarvittaessa kiinni pidemmäksi aikaa.
Dilution- osuudessa sivulla 8/34 määräksi kerrotaan 2 877 358 490
Nordnet ilmoittaa määräksi 1 139 703 101, mikä on vanhojen B-osuuksien määrä, ennen A-osakkeiden muuntoa B-osakkeiksi.
Nasdaq Nordic kertoo määräksi 636 792 500.
Mitä näistä nyt käyttäisi arvostuksen laskemiseen…
Edit. Sieltähän se luku löytyi sylttytehtaalta, eli Volvon omilta sijoittajasivuilta.
2 979 524 179 kpl Common shares of class B. Siitä free float 16% - 17,9%.
Volvo cars on nyt vain autonvalmistaja, ei sähköautovalmistaja. 2030 mennessä kaikki nykyiset isot merkit ovat siirtyneet sähköautoaikaan, joten kaikkia niitä voi ihan hyvin nyt verrata toisiinsa. Itse vertaisin Volvo Carsin arvostusta Volkswageniin, siinä on paras kirittäjä kohti täyssähköistä mallistoa.
"”En usko, että Tukholman pörssiin on listattu näin pienellä free floatilla, jos rinnakkaislistautumisia ei oteta huomioon. Aiemmin pörssi edellytti yhtiöiltä vähintään 25 prosentin free floatia.”
”Riskinä on nyt se, että osakkeita ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. On niin paljon passiivista pääomaa, indeksirahastoja ja eläkerahastoja, että osakkeita ei ole tarpeeksi ja se jo itsessään nostaa kurssia.”
Ongelma voi pian muuttua akuutimmaksi, sillä Bornold ennakoi, että Volvo Cars tulee nousemaan vaihdetuimpien osakkeiden OMXS30-listalle. Se houkuttelee passiivisia sijoittajia entisestään.
”On valtava paine, että edes passiivinen pääoma saa tarpeeksi osakkeita. Tämä se riski, kun näin suuri yhtiö listautuu näin pienen free floatin kanssa.”"
In October, Volvo Cars global sales reached 50,815 cars, down 22.2 per cent compared with the same period last year. The decline was related to a shortage of components which affected production but the demand for Volvo Cars’ products remained strong.
Kyllä, sirupula on vaivannut aikalailla kaikkia ja ollutkin pitkän aikaa uusi “normaali”. Pointtini oli, että alkuperäinen toimitusaika oli jo pidennetty osittain sirupulan takia ja osittain kovasta kysynnästä ja nyt vastikään pidentyi lisää.