Volvo Car - Täysin sähköinen 2030

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/list

15 tykkäystä

https://www.volvocars.com/fi/kestava-kehitys

Volvo Carsin perusajatuksena on, että autoalan yrityksenä meidän on oltava osa ratkaisua ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Tämä näkyy kokonaisvaltaisessa lähestymistavassamme ja sitoutumisessamme kestävään liiketoimintaan. Olimme ensimmäinen perinteinen autonvalmistaja, joka sitoutui kokonaan autokantansa sähköistämiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaiseen uuteen lanseerattavaan Volvo-malliin tulee vuodesta 2019 eteenpäin sähkömoottori.

Pariisin ilmastosopimuksessa 2015 määritellään tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähennyksiin ja niihin pääsyyn ei autokannan sähköistäminen yksin riitä. Tämän johdosta käynnistimme syksyllä 2019 yhden autoteollisuuden kunnianhimoisimmista ilmastosuunnitelmista: vähennämme elinkaaren hiilijalanjälkeämme autoa kohden 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välillä. Tämä on ensimmäinen askel kohti pyrkimystämme tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä. Vähennämme hiilidioksidipäästöjä tuotantoverkostossamme ja toimitusketjussamme sekä kierrättämällä ja uudelleenkäyttämällä materiaaleja.

“Being a progressive car maker means we need to address all areas of sustainability, not just CO2 emissions,” said Stuart Templar, director of global sustainability at Volvo Cars. “Responsible sourcing is an important part of that work, including respect for animal welfare. Going leather-free inside our pure electric cars is a good next step towards addressing this issue.”

“Finding products and materials that support animal welfare will be challenging, but that is no reason to avoid this important issue,” said Stuart Templar. “This is a journey worth taking. Having a truly progressive and sustainable mindset means we need to ask ourselves difficult questions and actively try and find answers.”

8 tykkäystä

Volvo Cars announces its intention to launch an Initial Public Offering and list on Nasdaq Stockholm

Volvo Cars, which reported record growth in unit sales and revenues in the first half of 2021, today announces its intention to launch an Initial Public Offering (IPO) and to list its class B shares on Nasdaq Stockholm, offering shareholders the opportunity to invest in one of the world’s fastest growing premium automotive companies.

The proposed IPO is expected to consist of the issuance of new shares by Volvo Cars to raise gross proceeds of approximately SEK 25 billion and a potential partial sale of shares by Volvo Cars’ main shareholder. In addition, Volvo Cars’ current Swedish institutional shareholders AMF and Folksam intend to remain as shareholders following completion of the IPO.

Volvo Cars is one of the world’s fastest growing premium automotive companies in terms of both units sales and revenue, providing customers around the world with the freedom to move in a personal, sustainable and safe way. Volvo Cars believes that its unique structure and focused strategy makes it one of the fastest transformers in the global automotive industry, with mid-decade ambitions dedicated to electrification, sustainability and digitisation. This strategy aims to build on Volvo Cars’ track record as a global force for automotive safety and innovation, which has been a hallmark of the company, headquartered in Gothenburg, Sweden, since it was founded in 1927.

To support the company’s transformation and its continued growth, Volvo Cars’ Board of Directors and its main shareholder, Geely Sweden Holdings AB (Geely Sweden) have agreed to apply for a listing of the company’s shares on Nasdaq Stockholm and thereby gain access to the Swedish and international capital markets and diversify Volvo Cars ownership base.

As a listed company upon completion of the IPO, Volvo Cars will enable global institutional and retail investors to participate in the next phase of the company’s value creation. Geely Sweden – a wholly-owned subsidiary of Zhejiang Geely Holding Co Ltd. which acquired Volvo Cars in 2010 – intends to remain the company’s largest shareholder. Volvo Cars will thereby continue to benefit from cooperation within the Geely ecosystem, providing valuable scale and market synergies.

Eric Li, Chairperson of Volvo Cars’ Board of Directors and ultimate owner of the main shareholder, says: “We have supported the transformation and growth of this iconic Swedish brand during a period of unprecedented change in our industry. Over the past decade, Volvo Cars has turned itself into one of the world’s fastest-growing carmakers. We will continue to support Volvo Cars as a majority shareholder in this ongoing global success story.”

Håkan Samuelsson, CEO of Volvo Cars, says: “Today is an important milestone for our company with the announcement that we intend to list Volvo Cars on Nasdaq Stockholm. The proposed IPO marks a new chapter for Volvo Cars, and we invite Swedish and international investors to participate in our future growth and value-creation. The decision to proceed with an IPO will help strengthen our brand and accelerate our transformation strategy – towards full electrification, direct consumer relationships and the next level of safety. This will position the company to deliver continuous growing volumes, revenues and profitability.”

The institutional investors AMF and Folksam currently hold 2.2 per cent of the shares in Volvo Cars through preference shares. Following completion of the IPO, AMF and Folksam intend to remain as shareholders in Volvo Cars through listed shares .

An overview of the transaction details is included below. Full terms, conditions and instructions for the proposed IPO will be included in a prospectus to be published by the company in connection with the planned listing. The company will make a further announcement when the prospectus is available.

The listing committee of Nasdaq Stockholm has assessed that Volvo Cars meets the applicable listing requirements, provided that customary terms and conditions are satisfied, including that the distribution requirement for Volvo Cars’ common class B shares is met no later than the first day of trading in Volvo Cars’ shares on Nasdaq Stockholm and that Volvo Cars applies for the admission to trading of its shares on Nasdaq Stockholm. The first day of trading is expected to be in 2021.

Further announcements relating to the proposed IPO will be made in due course.

7 tykkäystä

Omia alustavia ajatuksia alla (lähinnä tarina/bisnesstrategia tasolla, tutustun numeroihin sitten tuonnempana). Täytyy sanoa että erittäin tyytyväisenä Volvon omistajana olen tässä ehkä vähän puolueellinen, mutta mielenkiintoinen mahdollisuus tämä on (onhan tuo annin koko aika hurja Ruotsin mittakaavassa).

  • Volvolla on selkeä roadmap miten siirrytään ensin pelkkään hybridituotantoon ja pidemmällä tähtäimellä kokonaan pois polttomoottoreista (2030 mennessä) henkilöautopuolella. Pidän siitä että uskaltavat ottaa tässä rohkeaa linjausta.
  • Panostavat vahvasti tulevaisuudessa direct-to-consumer myyntimalliin, jonka toimivuuden Tesla on esim. jo todistanut premium segmentissä.
  • Kiinalaiset jäävät selvästi suurimmaksi omistajaksi. Tämän voi nähdä myös riskinä, mutta ainakin omasta mielestäni tämä voi olla ihan plussaa. Saattaa edesauttaa esim. akkumetallien saannin ym. turvaamista tuotannon skaalautuessa koska näistä leijonan osa tulee Kiinasta.
  • Mielestäni autojen laatu on viimeisen n. 10 vuoden aikana myös parantunut selvästi. Merkki näyttää ja tuntuu premiumilta ihan eri tavalla kuin vielä 2000-luvun alkupuolella ja monet itseäni ärsyttäneet lastentaudit esim. ohjauksen lepsuudessa on karsittu pois mikä viittaisi siihen että asiakkaiden palautetta kuunnellaan ja tuotekehitykseen panostetaan.
  • Tuotekehityksen fiksuista panostuksista ja uusien teknologioiden hyödyntämisestä on myös muita näyttöjä: firma käyttää esim. virtuaalitodellisuutta ja AR:ää tuotekehityksessä vahvasti, mikä tuo varmasti erinomaista kustannustehokkuutta.
12 tykkäystä

The C40 Recharge is Volvo Cars’ second fully electric car and is the latest in a series of new pure electric cars to be launched in the coming years.

The Ghent plant, one of the company’s largest, is a trailblazer in Volvo Cars’ move towards all-out electrification. It also produces the XC40 Recharge, the fully electric version of the company’s award-winning compact SUV and Volvo Cars’ first fully electric model.

Volvo Cars is increasing electric car capacity at the Ghent facility considerably, to 135,000 cars per year, and already expects more than half of the plant’s production volume in 2022 to consist of fully electric cars.

It is also the first Volvo model to be completely leather-free.

1 tykkäys

Onko kukaan vielä onnistunut löytämään vertailua, jossa oltaisiin verrattu Volvo Carsin talouslukuja ja liiketoimintaa suhteessa muihin pörssilistattuihin autojätteihin? On jotenkin tosi hankalaa hahmottaa että missä kokoluokassa Volvon liiketoiminta oikeasti on suhteessa alan muihin toimijoihin

3 tykkäystä

Öö, miten Volvo Cars eroaa Volvosta, joka on ollut jo pitkään pörssissä?

Volvo Carsin näköjään yhteisomistaa Volvo Group (Fordin alla) ja Volvo Cars (kiinalaisen Geelyn alla). Kiva kuvio? :slight_smile:

4 tykkäystä

Ruotsin pörssissä oleva Volvo on keskittynyt raskaaseen kalustoon (kuorma-autot, bussit yms.), ja tämä nyt listattava käsittää sitten Volvon henkilöautopuolen

9 tykkäystä

Ford omisti henkilöauto-Volvon (Volvo Cars) 1999-2010. Sen jälkeen ei ole Fordilla tainnut olla mitään roolia kummassakaan. Volvo-tavaramerkin omistaa Volvo Trademark Holding AB, jonka Volvo Cars ja Volvo Group omistavat ja niistä molemmat saavat käyttää tavaramerkkiä tuotteissaan. Lisämausteena koko kuviossa on vielä aiempi Volvon virityspaja ja sittemmin sisarmerkki Polestar, joka on listautumassa jenkeissä: https://www.nasdaq.com/articles/ev-maker-polestar-to-go-public-at-%2420-billion-valuation-via-spac-2021-09-27

5 tykkäystä

Käytännössä Polestar on BEV-Volvo ja Volvon muu mallisto muuttuu BEVksi nopealla aikataululla. Silti listaudutaan kahtena kappaleena, koska näin maksimoidaan valuaatio.

2 tykkäystä

Mitä kautta tätä voisi merkata?

General info

(note that IF insurance company is one of the anchor investors of this IPO: perhaps interesting from Sampo owners perspective )

IPO

INTERVALL I VOLVO CARS BÖRSINTRODUKTION 53-68 KR/A (NY) (Direkt)

2021-10-18 13:56

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Prisintervallet i Volvo Cars börsintroduktion har fastställas inom intervallet 53–68 kronor per aktie.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Intervallet motsvarar ett marknadsvärde om 163–200 miljarder kronor efter erbjudandets genomförande och efter övriga förändringar i kapitalstrukturen som genomförs.

Nyemissionen av stamaktier förväntas tillföra Volvo Cars en bruttolikvid om cirka 25 miljarder kronor före avdrag för transaktionskostnader.

AMF, Swedbank, If Skadeförsäkring, Nordea, Skandia, Livförsäkringsbolaget Skandia samt Danica Pension har åtagit sig att förvärva aktier motsvarande 26 procent av bruttolikviden.

Omkring 19,5-24 procent av aktierna kommer handlas fritt (så kallad free float).

Anmälningsperioden för institutionella investerare förväntas pågå 19–27 oktober. För allmänheten pågår den 19–26 oktober.

Första beräknad handelsdag är den 28 oktober.

Emil Mattsson +46 8 5191 7916

Nyhetsbyrån Direkt

6 tykkäystä

Tässä vielä suomeksikin listautumisen toteutumisesta: Nyt tuli vahvistus – Volvo Cars listautuu Tukholman pörssiin, ensimmäinen kaupankäyntipäivä 28.10. | Kauppalehti

Yhden osakkeen hinta listautumisannissa on n. 5,3 - 6,8 eur eli markkina-arvo olisi näin n. 16-20 miljardia euroa.

Volvon sivuilla IPOsta tarkemmin: https://investors.volvocars.com/en/ipo

7 tykkäystä

Vahva veikkaus että siellä olisi Nordea mukana.

Ei kannata tai tarvitse mutuilla, kun voi myös lukea esitteestä oikean vastauksen. Suomessa merkinnät Nordnetin kautta.

Edit: Tässä myös nosto allokoinnin ehdoista, sillä arvaan monen taas missaavan tämän. Ruotsissa on siis tavallista myös arpoa osakkeiden saajia, eli jako ei välttämättä ylimerkintätilanteessa mene Suomesta tutulla ”kaikille jotain” mallilla.

10 tykkäystä

Siellähän se tieto olikin, kiitos. Ovat näköjään käyneet päivittämässä tietoja eilen.

Sitten vaan odotellaan, että milloin tämä avataan Nordnetissa. … En nimittäin löytänyt eilen, enkä vielä tänäänkään. Tai sitten olen vaan liian hätähousu näin aamutuimaan.

3 tykkäystä

Kertokaahan joku viisaampi, että mikä minulla menee ohi vuosikertomuksessa olleissa luvuissa?

Verrattuna tähän volvo2
Joku minulla menee nyt ohi, kun minusta tuo oikean puoleinen yksikkö MSek viittaa ebittiin?
Voi olla, että minulla tekee vain vaikeuksia hahmottaa noista luvuista suomalaista pilkun paikkaa :man_shrugging:

1 tykkäys

Selitteiden tuossa graafissa on pakko olla väärin. Eli sen EBIT:n kuuluisi myös olla mielestäni BNSEK ja vuosikertouksen pilkku merkitsee vaan tuhaterotinta. Eli liikevaihto 262 833 000 000 SEK ja EBIT 8 516 000 000 SEK

4 tykkäystä

Kerkesin jo hetken miettiä, että kylläpäs on aika korkeat arvostuskertoimet laitettu ipoon :grinning:

Tätä ei ilmeisesti keskeytetä ylimerkintätilanteessa? Nyt näkyy Nordnetissä!

image

1 tykkäys