Volkswagen Group

Viime vuoden maaliskuussa esitellyn täyssähköisen pikkuauton tuotannon oli alun perin määrä alkaa vuoden 2025 aikana. Volkswagen siirtää sarjatuotannon aloituksen vuoden 2026 toukokuuhun, saksalainen Auto Motor und Sport-leht i uutisoi.

5 tykkäystä

Harmillista, että ID2 lykkääntyy. Olen harkinnut, että hankkisin tuon. Korvaisi hienosti Hatchback MK8 Golffin.
Sijoituksena VW on kovassa paineessa enkä ole mukana. Kiinalaisfirmojen vyöry Euroopan sähköautomarkkinoille jatkuu ja vaikea nähdä, miten VW:n kannattavuus voisi parantua seuraavan 3-5 vuoden aikana. Osakekurssista ja P/E luvustakin (alle 4 joulukuussa) näkee, ettei sijoittajilla ole paljon uskoa firmaan. Osinkotuotto on kyllä kova, 8-9%

<-Lainaus KL->

image

Vastataan tänne oikeaan ketjuun, yritän jotain linkkiä… Halutaan siis kpl määrissä vertailua ja Euroopasta;

No en nyt löytänyt kuin tilaston 11 kk kohdalta:
Europe: Plug-In Car Sales Decreased In November 2023 Because Of PHEVs (insideevs.com)

Jos jollain on 12 kk tilasto niin kiitos etukäteen, mutta 11 kk tilastossa Plugarit ja BEV yhteensä Euroopassa 2,7 Milj kpl jakautuu näin

Top automotive groups by share in the plug-in segment in January-November:

  • Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
  • Stellantis - 13.7%
  • Tesla - 12.0%
  • BMW Group - 10.1% share (BMW brand at 8.5%)
  • Hyundai Motor Group - 8.4%
  • Mercedes-Benz Group - 8.4% (Mercedes-Benz brand at 7.8%)

Eli jos pitää puhua kappalemäärista niin volsulla lähes 600k, Stellantis 200 k autoa perässä ja Tesla pronssilla 250 k autoa perässä.

Ja tuossa ammattitreidaajan kuvassa , mistä aloitettiin oli että Q4 Volkkari myi (group BEV ei plugareita, globaalisti) 239 k autoa. Se on ennätys ja samaa tahtia kuin mihin Tesla ylsi Q3 2021. Eli Volkkari on 2 v Teslaa perässä, about samanlaisilla kasvuluvuilla. Kun Tesla oli tässä vaiheessa pidettiin tuotantomäärää ihan ilmiömäisenä ja kasvulukuja vertaansa vailla vahvoina. Samanlaisilla luvuilla 2 v myöhemmin VW lasketaan sysi paskaksi.

BEV liiketoiminnan kasvua ei minun mielestä ole hinnoiteltu VW kurssiin. Teslan kurssiin kasvua on hinnoiteltu vuosikymmeneksi eteenpäin. Jokainen tehkööt omat johtopäätökset.

9 tykkäystä

No ei ne linkittelyt Tesla-ketjuun nyt sujuneet, mutta sitä piti sanoa että ei Volkkarin BEV myynti ole pientä. BEV osuus kokonaismyynnistä on pieni koska perinteisten autojen volyymi on niin iso.

Tämä Financial Timesin juttu kiinnostanee ainakin jonkin verran tämän ketjun lukijoita. Ei maksumuuria.

*It has been a brutal few years for the German car industry, Europe’s largest, employing about 800,000 people. Companies such as BMW, Mercedes-Benz and Volkswagen are scrambling to ramp up EV sales while a growing number of Chinese start-ups announce electric model launches in Europe. *

The transition to battery-powered cars has added to the challenges for Germany’s sprawling network of automotive suppliers, already squeezed by the economic downturn, inflation and rising interest rates.

Erittäin looginen ajatuskulku tuossa jutussa. Voisi kuvitella että Volvo Carsin “all in” BEV- strategia olisi tällä vuosikymmenellä voittava valinta. Kansanautolla ei taida olla mahdollista sellaista edes toteuttaa.

Volvo Cars - Täysin sähköinen 2030

2 tykkäystä

Jotain on perustavanlaatuisesti pielessä koko eurooppalaisessa autoteollisuudessa, kun katsoo noiden jättiläisyritysten arvostuksia. PE lukuja joulukuun Arvopaperista: BMW 5.6, Mercedes-Benz 4.9, Stellantis 3.6, Volkswagen 3.8 ja Volvo Car 6.4

Itse olen skipannut koko toimialan, mutta hyötyajoneuvoja ja työkoneita valmistava Volvo Group löytyy salkusta. Se on edelläkävijä raskaan kaluston sähkösiirtymässä ja toimialan kilpailutilanne on muutenkin terveempi kuin henkilöautopuolella, jossa kiinalaiset painaa päälle kuin raivohärkä.

4 tykkäystä

Toivottavasti olen väärässä mutta euroopan osalta isojako on käynnissä kun markkinoille tulee amerikasta ja kiinasta kilpailua. Onko tämä kuluttajalle sitten hyvä asia pitkällä aika välillä?

Itsekin toivoisin, että eurooppalainen autoteollisuus kukoistaisi. Vaikeata on vain monista syistä esim:

  1. Ala on valtavan suuri työllistäjä Euroopassa, vaikkapa Saksassa ja Ranskassa. Valtiot ja osavaltiot ovat suurina omistajina jossakin firmoissa eikä yritysjohto voi aina toimia niin kuin olisi yritykselle parhaaksi. Poliittisia intohimoja on liikaa.
  2. Alalla on vahvat ammattiliitot Euroopassa ja saneeraus on vaikeaa, hidasta ja kallista. Esim VW:llä olisi välitön tarve vähentää reilusti työvoimaa mutteivat Kauppalehden jutun mukaan voi irtisanoa ennen kuin 2029.
  3. Autoteollisuudessa palkat ovat kovia etenkin Saksassa. Kustannustaso on lähtökohtaisesti kalliimpi kuin etenkin Aasiasta tulevilla kilpailijoilla.

Valitettavasti luulen, että vuonna 2030 eurooppalainen autoteollisuus on pienempi tekijä maailmanmarkkinoille kuin nykyään, ellei ihmeitä tapahdu.

6 tykkäystä

Lisätään vielä se, että kotimarkkina supistuu. Ajokorteistaan luopuvia on enemmän kuin uusien ajajia. Ikäluokat pienempiä ja auton tarve kaupungillistumisen myötä vähäisempi.

1 tykkäys

Kovasti maalataan synkkiä pilviä perinteisten autovalmistajien ylle. Vaikka autoteollisuuden tuotteet sähköistyy sisältää se edelleen peruspilarit mitkä tulisi täyttää valmistajan suunnalta. Ei nämä startupit sitä kokemusta vuodessa ja kahdessa saa eikä maankattavia huoltoverkostoja päivässä rakenneta. Kaikki autot varmastikkin toimivat kun ne ajetaan tehtaalta ja myymälästä ulos. Mikä on tilanne ja missä huollat kun auto vikaantuu? Millä ajat kun huoltoajat menevät kuukausien päähän? Osa vakuutusyhtiöistäkin antavat vuokra-auton teknillissiä vioissa vain 5-7pv ajalle. Sen jälkeen autonvuokraus menee omasta kukkarosta.

5 tykkäystä

Tesloja tarvitse käyttää pakollisissa määräaikaishuolloissa. Se tarkoittaa että nuo jarru/akselistoviat tulevat esiin vasta katsastuksessa. Tesla ei ole todellakaan ensimmäinen auto missä on ongelmia tukivarsien liian nopean kulumisen tai jarrujen häiriöiden kanssa.

1 tykkäys

“Citi sees a buying opportunity in Volkswagen as ‘consensus is too low’”

Citi Research reiterated a Buy rating on Volkswagen (ETR:VOWG_p) (VW), maintaining a EUR146.00 price target and opening up a 30-day catalyst watch on the German automaker after the company reported stronger than expected 4Q sales volumes.

Edit: Alla oleva tullut jo 18.1.2024:

Barclays named Volkswagen as a conviction stock idea on Thursday, seeing catalysts for the company as soon as the 1Q24. Barclays holds an Overweight rating and €135.00 price target on the automaker.

1 tykkäys

Eihän ne kovin kummoisia kertoimia ansaitsekaan, kun alalla tyypillisesti tehdään heikkoa oman pääoman tuottoa. Toki kyllähän nuo 5 alle painuvat kertoimet hinnoittelevat varsin kivikkoista taivalta tulevaisuudessa näille autonvalmistajille. Saattaa jopa olla jollekin perinteiselle arvosijoittajalle paikka tehdä tiliä, jos vain kärsivällisyys riittää. Tosin osa näistä voi olla legendaarisia arvoansoja.

1 tykkäys

Musk sanoo että kiinalaiset EV:t romuttaa suuren osan autovalmistajista (ilman tulleja);

3 tykkäystä

Varmasti jos nykyinen kilpailutilanne annetaan olla. Jos Kiinan valtio kaataa rahaa tuolle teollisuuden alalle avokätisesti niin eihän länsimaiset valmistajat ihan samalta viivalta lähde kilpailuun mukaan. Aiemminhan tuo ei ole ketään kiinnostanut, kun kiinalaisvalmistajat ovat kattaneet vain oman markkinan kysyntää, mutta nyt kun tuo kotimainen kysyntä on taantunut dumppaavat nämä valmistajat tuotantoaan länsimarkkinoille. Asiasta Patrick Boyle teki ihan hyvän videon:

5 tykkäystä

Kyllä, ja toisaalta en usko että kyse on siitä että kysynnän hyytymisen mukana autoja dumpattaisiin länsimarkkinoille… vaan automurroksen myötä nyt nähdään mahdollisuus valloittaa ne länsimarkkinat.

Oon tästä aiemminkin puhellut, mutta valtiojohtoisesti tavoitellaan nyt samaa mitä tapahtui verkkomaailmassa, ennen kaikkea Huawein voimin. Tai puhelinmarkkoilla Huawein, Oppon, Vivon ja jne voimin. Tämä on nähdäkseni osa pidempää strategiaa.

Sikäli kilpailu on tervettä mikäli kaikilla on samat säännöt kilpailussa. Ja toki huomioiden autojen kehityksen on myös syytä huomioida että muodostuuko datavuotoriskiä ja muuta vastaavaa autoritääriseen maahan.

6 tykkäystä

Näin minäkin olen ajatellut, mutta autotuotannon volyymit on itseasiassa tippunut Kiinassa huippuvuosista. Aiemmin vain kotimarkkina veti koko tuotannon, mutta nykyään tippuneista tuotantomääristä huolimatta riittää muualle vietävää. Asiaa sivuaa myös tuo Boylen video.

1 tykkäys

Kyse varmasti myös siitä että kiainaöaunen tuotanto alkaa olemaan kilpailukykyistä länsimaista tekniikkaa vasten. Näinhän ei ollut vielä ihan vähän aikaa sitten?

Varmasti on kilpailukykyistä tai vähintään kilpailukykyisempää kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten, kun Musk vielä nauroi BYD:lle ja kumppaneille. En silti tiedä mitä haet takaa. 2018 kiinalaisvalmistajat valmistivat saman määrän autoja kuin viime vuonna, mutta vienti oli vielä 2018 olematonta ja viime vuonna Kiinasta tuli maailman suurin autojen vientimaa. Jos Kiinassa kysyntä olisi pysynyt edes samalla tasolla kuin 2018 niin joko a) tuontanvolyymit olisivat kasvaneet tai b) vienti ei olisi kasvanut raketinlailla muutamassa vuodessa.