Volvo Car - Täysin sähköinen 2030

Ainakin puolivuosiraportin mukaan myynti vetää hyvin. Kasvua 41% vuoteen 2020 ja ~12% vuoteen 2019

8 tykkäystä

Volvon omistaneena piti tietysti tutustua antiin🙄 Aivan harkinnan arvoinen.

Mutta annissa, sen hinnoittelussa, kytköksissä Polestariin ja yhtiön menestymismahdollisuuksissa on silti asioita, jotka syytä hahmottaa. Jäin vähän epäröimään, painanko sittenkään ostonappia.

Tässä hyvä kirjoitus edellä mainituista asioista:

Edit: näköjään tulen joka tapauksessa osallistumaan Volvo Carsin antiin ainakin välillisesti: omistamani Sampo (If) ja Nordea meinaavat merkitä Volvoa kaksin käsin

8 tykkäystä

Laitetaan tähän muistiin ja helposti nähtäville liikevaihto maantieteellisesti (IPO-esitteessä sivu 209):

12kk ajanjaksolla Volvo on myynyt 770 000 autoa joista 74 prosenttia oli XC-malleja (SUV), 14 prosenttia S-malleja (sedan) ja 12 prosenttia V-malleja (farmari). Löytyy IPO-esitteestä sivulta 71.

13 tykkäystä

Täytyyhän tähän nyt lähteä mukaan. Lähdin jo etujoukkojen mukana plugin-V60:n omistajaksi kolme vuotta sitten ja muutamista rypyistä huolimatta liitto on ollut hyvä ja auto erinomainen. Nykyiset extended range -autot vetävät kyllä puoleensa edelleen. Ohjaamo on hillityn tyylikäs ja jämäkkä mutta silti varsin tekninen kaiken alla piilossa. Sipaisen tuhat kappaletta alkuun. (jos saa)

14 tykkäystä


Tässä hyvin avattu H1/2021-esityksessä mistä syistä EBIT kehittyi edelliseen vuoteen verrattuna. Valuuttakursseista tuli vastatuulta, mutta 3885MSEK kertaluontoista voittoa sisältyy tulokseen myös.

Esityksessä oli LTM (last twelwe month)-tulokseksi laskettu 22,7mrd SEK. IPO-hintahaarukan alalaidalla (SEK 163mrd.) P/E noin 7,2 ja ylälaidalla (SEK 200mrd.) P/E 8,8 tästä laskettuna. En osaa arvioida, kuinka poikkeuksellinen LTM-tulos on, mutta toki vuosi on ollut erikoinen.

Vuosina 2017-2019 “normaali” tulostaso näytti olleen noin 14mrd kruunua aika vakiintuneesti, mutta tästäkään ei saa kauheasti selkänojaa tuleville vuosille, koska tuolloin ei vielä autojen sähköistyminen ollut kunnolla alkanut.

Joka tapauksessa tämä on mielenkiintoinen optio päästä kasvuyhtiöön halvan näköisillä kertoimilla mukaan. Toki riskiä on, mutta kuten yllä mainittiin, se on jo hinnoiteltu kaikkiin autoalan osakkeisiin mukaan (paitsi Teslaan, jos sen autoyhtiöksi laskee). Alla vielä graafinen todiste H1-esityksestä, että kyseessä tosiaan on ollut kasvuyhtiö, eikä auringonlaskun ala :wink:

27 tykkäystä

Tämä on hyvä esimerkki kuinka erilaisia markkina-alueet ovat globaalisti. Viime kuussa jututtamani Volvo-diileri totesi, että Suomessa Volvon sedan-mallien myynti on lähes olematonta.

Ohessa kuva autovalmistajien sijoitetun pääoman tuotoista (ROIC) ja keskimääräisistä pääomankustannuksista (WACC), joista näkee, että autovalmistajat ovat lähinnä tuhonneet arvoa viimeisten vuosien aikana, kun toimiala on niin asset heavy ja katteet huonoja (ebit-marginaalit pyörineet mediaanitasolla 4,5% kantturoissa). Toimiala on kasvanut historiallisesti n. 5% tahtia, joka on toki nopeampi kuin BKT:n kasvu.


Teknologia kehittyy autoissa niin nopeasti, että firmoissa pitäisi olla kaikki osaaminen in house, jotta autovalmistuksesta saisi järkeviä tuottoja. QT:n kaltaiset toimijat, joilta autovalmistajat tilaavat palveluita, voivat tehdä yli 30% ebit-marginaaleja, jotka syövät autoteollisuuden katteet itselleen ja autovalmistajille jää vain muruset. Softan hinta autosta voi olla esimerkiksi vain luokkaa 5%, mutta softa vie 30% auton katteesta.
Jos haluaisin sijoittaa autoteollisuuteen, niin keskittyisin paremmassa arvoketjussa oleviin toimijoihin, toisin kuin autovalmistajiin, jotka eivät ole pystyneet tekemään rahaa osakkeenomistajille.
Toki perinteisiä autovalmistajia hinnoitellaan tuomionpäivän kertoimilla ja mikäli Volvo Cars onnistuu karkaamaan alan huonoista ominaisuuksista, voi sijoittajat saada hyviä tuottoja, mutta itse ainakin jätän annin väliin :slight_smile:

17 tykkäystä

Samaa mieltä siitä, että autoteollisuus ei ole houkuttele pitkän aikavälin sijoituskohde, enkä usko sen muuttuvan sähköautojen tulon myötä. Vaikea veikata suurinta voittajaa ja Volvo ei ainakaan tällä hetkellä kärjessä ole perinteisten valmistajien joukossa. Volkkari ainakin on edellä.

Kokonaan toinen asia on, että haluaako spekuloida pikavoitoilla, mutta käsittääkseni niitä ei Ruotsin Ipoissa ole ollut samaan tahtiin tarjolla kuin Suomessa?

3 tykkäystä

Ei välttämättä. Perinteiset autovalmistajat eivät ole samanlaisia ja voivat tarjota hyviä tuottoja jos arvostustaso ja sykli ovat kohdallaan.

Volvo Carsin osalta arvostustaso on erittäin haastava ja vaikuttaa siltä, että pääomistaja tekee osittaisen exitin hyvällä hinnalla.

3 tykkäystä

Eikös valuaatio ole nimenomaan yllättävänkin kohtuullinen?

6 tykkäystä

En tiedä onko kielimuurista kyse vai kuinka, mutta haluaisin muistuttaa, että p/e lukua ei lasketa liikevoitosta(ebit), vaan nettotuloksesta(net income)! Vaikuttaa aika tavalla lopputulokseen :smiley:

Volvon annissahan hinta, sekä lopullinen kokonaisosakkeiden määrä voi vaihdella tietyllä välillä. Abouttiarallaahan noila maksemeilla market cappi olisi 200 miljardia ruotsin kruunua, ja viimevuosinahan(2017-2019) net income on pyörinyt siellä 10000 miljoonan kruunun paikkeilla. Toisaalta 2021 H1 nettotulos olikin jo pelkältä puolivuodelta tuo 9600 msek, joten vuoden ensimäisen puoliskon suhteen laskettaessa p/e olisikin taas täysin eri verrattuna edellisvuosien tuloksiin. Tämä onkin hyvä esimerkki jälleen siitä miksi ihan pelkä p/e:n varassa on vähän heikko operoida

Tarina kuulostaa hyvältä, ja uskonkin että Volvo voi menestyä hyvinkin EV-kilpailussa, mutta autoala on kovasti kilpailtu ja kyllä kaikki muutkin isot autovalmistajat sinne sähköautomarkkinoille halajaa. Uskon volvoon, mutta hinta ei ole oikeasti niin matala kun osittain on ymmärretty. Toki jos Volvo tulee menestymään niin onhan isompi arvostus listautumisvaiheessa hyvinkin siedettävä asianhaara, kyse onkin sitten oikeasti siitä tuleeko menestymään, ja ainakaan meikäläisen kompetenssilla on siihen mahdotonta sanoa mitään varmaa

19 tykkäystä

Mahtaakohan Volvo Cars mennä suoraan listautumisesta tuonne stokkan OMX 30?

No uskoisin, että näin tapahtuu. Volvo Carsin markkina-arvo tulee kuitenkin olemaan noin 20 Miljardia €, mikä on huomattavasti enemmän kuin monilla kyseisen indeksin yhtiöillä. Kyllähän tuo yhtiön kokoluokka vaikuttaa hyvinkin suorasti noihin vaihtomääriin, ja omxs30 indeksissä majailee esim Electrolux jonka markkina-arvo on selkeästi alle 10 mrd€
Tuskin perinteinen ruotsalainen autovalmistaja jonka markkina-arvo on karkeasti 3 kertaa suurempi jää vaihdoissa pienemmäksi kuin esimerkiksi juuri Electrolux

6 tykkäystä

Voi merkata myös Nordnetin kautta.

Minusta listatumishinta on kallis ja siinä on Kiina riski (vaikka voi olla siunauskin, jos tulee kova pula sähköstäminmateriaaleista, joista kiina omistaa suurimman osan korimaassaan ja Afrikassa)

2 tykkäystä

Tiedätkö, että missä vaiheessa indeksirahastot joutuu ostamaan tätä? Että onko tässä odotettavissa jälkikäteen pomppu, kuten Teslan tapauksessa, kun se meni indeksiin? Toki niitä indeksirahastoja ei varmaan niin paljoa ole.

Jokaisen muunkin Volvo Carsin antiin osallistumista harkitsevan kirjaimellisesti kannattaa lukea oheinen analyysi.

Muun muassa:

-Miksi yhtiön arvoa on vaikea määrittää?
-Millä perusteilla antihintaa voi pitää perustellusti sekä kalliina että halpana?
-Miltä näyttävät vertailut muihin vastaaviin autoyhtiöihin?
-Mitkä ovat mahdollisuudet ja haasteet Volvolla pärjätä tulevilla sähköautomarkkinoilla?
-Mistä syystä Polestar on omalta osaltaan ratkaisevassa asemassa Volvo Carsin tulevan arvon ja kurssin määräytymisessä?
-Hankala Kiina-kytkentä

Analyytikko näkee tien haastavaksi. Volvon selviytyminen ja jopa vielä voittajana tulevassa sähköautomarkkinoiden isojaossa ei ole mitenkään itsestään selvää. Mutta perustaa, taitoja ja näyttöjä yhtiöllä on. Hän päätyy - kaikista haasteista huolimatta - merkitsemään antia.

23 tykkäystä

OMXS30 päivitetään Nasdaqin mukaan joka tammi- ja heinäkuu. Voisi kuvitella, että ensimmäiset aloittavat ostot helmikuussa. Ainakin monet ETF:t tekevät tasapainotukset 4 kertaa vuodessa

6 tykkäystä

Vain Nordnetin kautta voi merkitä valitettavasti. Itse tiedustelin Nordealta samaa asiaa, koska huomasin heidän logon esitteessä. Nordean logo ei tosin ollut kohdassa “retail managers” niinkuin Avanza ja Nordnet olivat vaan kohdassa “joint bookrunners” joten minulla oli jo pieni epäilys, ettei onnistu, mutta päätin silti kokeilla kepillä jäätä :sweat_smile: Ei onnistu t. aspa :sob:

1 tykkäys

Kun täälläkin on ihmetelty sitä, että miksi Geely listaa sekä Polestarin että Volvon pörssiin niin oma veikkaus on se, että tulevaisuudessa kun perus-Volvotkin sähköistyy, niin Polestarista tulee se tehomerkki, kuten se ennen vanhaan oli Volvon sisällä, kun se oli vielä Polestar Racing. Esim. Volvo V90:een tulee tavalliset sähkömoottorit, kun taas Polestar 4 Estate BTCC Edition (viittaus vanhaan kunnon BTCC Farkku-850:een) sisältää esim. 50% tehokkaammat sähkömoottorit :sunglasses:

Jos kuitenkin käy niin, että tulevaisuudessakin Polestarin ja Volvon sähköautot ovat yhtä tehokkaita, niin ihmettelen kyllä, mitä järkeä Polestarin pitämisessä itsenäisenä yrityksenä on.

8 tykkäystä