Tämä joo. Voi ainakin hyvästellä tuon, että toukokuun alkuun mennessä saataisiin rapsaa ulos. Uuden tilintarkastajan tulee kuitenkin käydä läpi vanhan tilintarkastajan työtä tiheällä kammalla, joten riskinä on myös epämieluisat oikaisut takautuvasti taloudelliseen raportointiin. Ajankohta n. kuukausi ennen Q4-raporttia kyllä haisee tosi pahalle huomioiden noi viestissäsi esiin nostamat seikat.
Riskit ja punaiset liput vaan käy tämän orkesterin kohdalla koko ajan hälyttävimmiksi. Nämä pari viimeistä pörssitiedotetta ovat myös luonteeltaan sellaisia, että alkavat varmasti vaikeuttaa jo myös operatiivista tekemistä. Kyllähän myös asiakkaat due diligencensä tekevät Voxturista, eivätkä he varmasti halua nähdä tällaista tulevalta mahdolliselta yhteistyökumppaniltaan. Eihän tää nyt hyvältä näytä ei.
Noi on kaikki kannabis-yhtiöitä, Kanadasta! iAnthus oli kusetustapaus toimaria myöten. Jushi on tuntematon itselle, ehkä ei-kannabis.
edit: myös Jushi kannabis-yhtiö. Ei tiedä, miten kommentois taas
edit2: on se Acreage Holdings myös. Sillä on kytköksiä CGC:hen
" In the same month, Canopy Growth, a firm with headquarters in Smiths Falls, Ontario and the largest cannabis company in the world,[8] concluded an agreement with Acreage to buy 100% of the latter’s shares for US$3.4 billion."
Okei ja tuo Truelive on myös pörssissä samoin kuin iAnthus, Jushi Holdings ja Cresco Labs…piti nyt kuitenkin nämäkin tarkastaa. Eli on siellä nyt ainakin enemmän kuin kaksi pörssiyritystä joita ovat voineet tutkia.
Oma käsitykseni on tuon raportin perusteella se, että Canadan tilkkareita valvova instituutio oli tehnyt otannan kahteen Marcum LLP:n tekemään tilintarkastukseen ja havainnut siellä tilintarkastusmetodeissa puutteita. Eli esimerkiksi liian pienet otosmäärät yms. puutteellista dokumentaatiota tehdyistä auditointitoimenpiteistä. Eli käsittäisin ongelman olevan nimenomaan Marcumissa, enkä noissa kahdessa tarkastetussa firmassa.
Näissä riskisissä firmoissa lienee tilintarkastajankin vastuulla erinäisiä tarkempia tarkastustoimenpiteitä esim. Otoskokoihin ja dokumentointiin liittyen.
Voxturin osalta on ihan mielenkiintoista pohtia oliko siirto KPMGltä Marcumille harkittu veto, jos tiedettiin siellä menevän läpi vähän ”luovempikin” kirjanpito. Tietäen nämä kaikki hämäryydet (sisäpiirilainat sun muut) toiminnassa.
Edit. Niinjoo, ja epäilenkö oliko Voxtur toinen näistä firmoista? En tiedä, eikä oikeastaan väliäkään, koska olettaisin että samanlaisia ongelmia auditin tekemisessä on varmaan muissakin kanadan riskifirmoissa, jos samat tarkastustiimit on niitä tekemässä. Ja mitä enemmän näitä on tarkastuksessa, sitä kauemmin uudella tilkkarilla menee uusi tarkastus tehdä.
Joo totta, mikään tuossa tarkastuksessa ei sinällään tarkoita, että näissä kahdessa tarkastetussa tilinpäätöksessä tai muissa Marcumin tarkastamissa tilinpäätöksissä olisi vielä mitään filunkia itse yrityksen toimesta. Otoskoollakaan ei sinällään ole väliä jos yrityksessä on kaikki kirjattu oikein, se on sitten ihan sama pyydetäänkö nähtäville 1 vai 50 kuittia. Tuossa kohdassa 7. on listattu mitä kaikkia säännöksiä on rikottu Marcumin toimesta.
Eli siis olisi pitänyt kirjoittaa “kahden pörssiyrityksen tilinpäätöstä on tutkittu…” mun moka…
Kertokaa nyt vähän tyhmemmälle että miksi kanukit, jenkit yms. Muut instanssit eivät kauho tätä alelaari osaketta kaksin käsin? Toivon että jokainen tähän merkittäviä summia rahaa sijoittanut saa vielä tuottoa. Itse pysyn kaukana.
Ei kai kukaan voi toisten puolesta puhua? Omissa sijoituspäätöksissä on yleensä ihan riittävästi pohdittavaa.
Toivon että jokainen tähän merkittäviä summia rahaa sijoittanut saa vielä tuottoa.
Tässä osakkeessa on riskiä, niin kuin kaikissa enemmän ja vähemmän. Tuottoa voi sijoittajalle tulla tai sitten ei. Ei ole osakkeita, joissa ei olisi mukana myös sijoittajia, jotka häviävät rahaa. Niin se vaan menee. Tietysti kaikille toivotaan menestystä, mutta loppupeleissä voxturin osake on yksi muiden joukossa.
Itse pysyn kaukana.
Kiitos infosta. Voi olla ihan hyväkin päätös mutta annetaan ajan näyttää miten käy. Se kannattaa pitää mielessä, että suurempi osa varhaisen vaiheen kasvufirmoista ei puhkea koskaan täyteen kukkaan. Kun sijoittaa sen sortin yhtiöihin.
Tuskin voi mutta on aikamoinen hälytysmerkki jos täällä pohjolassa on hype jostain pikkupuljusta johon lähempänä olevat sijoittajat eivät koska tikullakaan. Mielelläni olen väärässä, mutta varoitettu porukkaa ainakin on.
Isoja ongelmia voi syntyä siinä vaiheessa jos sijoittaa valtaosan koko omaisuudestaan korkean riskin yhtiöön. Suurin osa tämän säikeen sijoittajista pelannee kuitenkin pienehköillä summilla ja isomman salkun omistavilla voxtur on pienenä siivuna osana hajautettua salkkua.
Muutamia isommalla riskillä meneviä sijoittajiakin varmasti on, mutta lienevät enemmän poikkeus kuin sääntö.
Ihan hyvä kantaa huolta muista mutta kuvakaappauksien postaaminen ketjuun vuodelta 2022 on vähän hassua. Samoja kuvakaappauksia on nähty jo täällä. Jokaisen sijoittajan pitää kuitenkin itse tehdä omat johtopäätökset. En ainakaan itse suosittelisi nimimerkkien takaa tulevien vinkkien tai varoitusten perusteella tekemään sijoituspäätöksiä. Vaan käyttämään omia aivoja.
Voi olla että olet oikeassa eikä voxturiin kannata sijoittaa. Mutta mitä sitten, jos varoitukset kääntävät jonkun pään ja hän myy nyt osakkeet ja niistä saisi myöhemmin paremman hinnan? Pointtini on, että parasta olisi, että jokainen vastaa ja vetää itse jihtopäätökset omista sijoituksistaan. Varoittelu voisi myös tarkoittaa sellaista lähtökohtaa, että tässä ketjussa on sijoittajia, jotka eivät itse osaa miettiä asioita ja he tarvitsevat muiden neuvoja.
Samaa mieltä… Täällä kun katsoo ostaa/myy palstaa niin siellä on jatkuvasti näitä voxtur-tankkaajia. En sano että se on väärin, eikä ole antipatioita yhtiötä kohtaan. Haluan vaan herättää keskustelua myös siitä että jos tämä on se huippuyhtiö niin miksi suuri raha ei ole sitä löytänyt vaan suomalaiset.
Tuo kuvankaappaus menneisyydestä oli lähinnä juuri siksi että joku muukin huomioinut pohjolan innokkuuden yhtiöön. Jokainenhan tekee sijoituspäätökset itsenäisesti tottakai. Toivotaan vilpittömästi menestystä yhtiölle👍
Paskaan saumaan tosiaan osui. Kuinka nyt on. Onko mahdollista, että q4 numerot saadaan ulos ennen uutta kirjanpitäjää ja täytyykö uuden vielä käydä viime vuoden numerot läpi? Ja mitenköhän on, saammeko nähdä oikeustoimia Marcumia kohtaan Voxturin taholta. Kohtuutonta haittaa tästä näyttäisi sikiävän niin firmalle kuin omistajillekin. Colinin mukaan Marcum olisi luopunut yli kymmenestä firmasta, mutta voxtur olisi ainoa joka asiasta tiedotteen on pannut pihalle. Hyvä asia se.
Hyvää selvitystyötä! Itse en jaksa tästä yöuniani menettää (ne on menetetty jo aikoja sitten). Harmittaa vaan, kun ajattelin pahan olon loppuvan Q4 lukujen tullessa pihalle, mut nyt sekin tölkki potkaistiin kauemmaksi. Toivottavasti Voxturin johto älyää laittaa edes FY23 ohjeistuksen pihalle tässä kuussa…
Hetkonen, onko multa mennyt jotain ohi. Puhut kirjanpitäjästä - Marcum on ollut tilintarkastaja/auditoija. Kuka sotkee asioita, ei kai Marcum kirjanpitoa ole hoitanut vai?