WarnerBrosDiscovery - 100 Years of Storytelling

Oletan, että WarnerBros ja Discovery monille viihteen kuluttajille tuttuja, mutta yhteistä taivalta heillä takana pörssissä vasta noin puoli vuotta. Tikkeri $WBD mukana S&P 500 indeksissä. Market cap ~ 30 Miljardia.

image

WarnerBros oli aiemmin AT&T omistuksessa ja Discovery puolestaan oma itsenäinen pörssiyhtiö kevääseen saakka.

AT&T joutui erkauttamaan WB liiketoiminnan vain muutaman vuoden omistuksen jälkeen tänä keväänä. Toteutetun liiketoimintajärjestelyn yhteydessä AT&T omistajat saivat 71% uuden yhtiön osakkeista ja loput 29% jäivät Discoverylle. Samassa yhteydessä AT&T dumppasi ison siivun velastaan uuteen yhtiöön. Discoveryn johto sai kuitenkin määräysvallan uudesta yhtiöstä ja sen jälkeen Warneria on laitettu isolla kädellä uuteen uskoon.

WarnerBrosin lyhyesti:
Warner Bros. Entertainment Inc (perustettu 1923) on maailman suurimpiin kuuluva elokuva-, musiikki- ja televisioviihdettä tuottava yritys. Sen tytäryhtiöitä ovat muun muassa Warner Bros. Studios, Warner Bros. Pictures, Warner Bros. Television, Warner Bros. Animation, Warner Home Video, DC Comics ja New Line Cinema. Videopelejä julkaisee Warner Bros. Interactive Entertainment.

Discovery lyhyesti:
Discovery Channel on dokumenttiohjelmien tuotantoyhtiö, jonka perusti John Hendricks 1985. Discovery tunnetaan erityisesti dokumenttiohjelmistaan, jotka käsittelevät niin historiaa, nykypäivää, kuin tulevaisuuttakin. Suomessa sarjoista tunnetaan ehkä parhaiten Myytinmurtajat.
Mediakonserniin kuuluu myös mm. Eurosport ja TV5 ja Kutonen. Discovery Networks Finland omistaa olympialaisten televisio-oikeudet Suomessa vuosina 2018–2024

Yhdessä vahvempia:
Yhdistymisen seurauksena syntyi valtava mediajättiläinen, jonka tuotteet ovat varmasti meille kaikille tuttuja.

Liiketoiminta jaettu kolmeen kokonaisuuteen:
Studios - Warner Bros, DC Comics, WB Games…
Networks - Discovery, CNN, Eurosport,…
Direct-To-Consumer - HBO, HBO Max ja Discovery+

image

Pörssihistoria (yhdistyminen virallisesti 11. huhtikuuta) :
Yhdistyminen tapahtui virallisesti huhtikuun puolessa välissä ja kun AT&Tn osinkosijoittajat saivat käsiinsä uudet osakkeet, pörssissä käynnistyi valtava myyntipaine.

Kurssi puolittui parissa kuukaudessa ja jäi mörnimään $13-14 tasolle. Elokuun alussa saatiin ensimmäinen osari, jonka seurauksena palattiin lähtöruutuun pienen nousupyrähdyksen jälkeen.
Huomioitava, että yhteistä historiaa takana vasta muutamia kuukausia ja markkina hahmottelee tälle parhaillaan oikeaa tasoa.

Taloudelliset tavoitteet
Yhtiön tavoitteena on kasvattaa sekä liikevaihtoa että tulosta maltillisesti tulevina vuosina. Tärkein tavoite on vähentää velan määrää merkittävästi.

Q2 OSARI
Yhtiö julkaisi ensimmäisen osavuosikatsauksen elokuun alussa. Wallstreet odotti vahvempaa liikevaihtoa ja WBD laski osarin yhteydessä seuraavien vuosien ennusteitaan toimintaympäristön haasteisiin vedoten. Mr. Market ei tykännyt.

Yhtiön johto - The Axe of Zaslav!
Uutta yhtiötä johtaa Discoveryn toimitusjohtaja David Zaslav, joka pyrkii ensisijaisesti kustannustehokuuteen ja organisoimaan WBn kannattamattomat toiminnat uudelleen.
Kirves on heilunut lähes viikoittain ja kovaa kohtaloa on kokenut WBn johdon lisäksi kaikki liiketoiminta-alueet:

Analyytikoiden näkemys

Wallstreet puhuu mediayhtiöiden yhteydessä nykyään vain ja ainoastaan suoratoistopalveluista. Onhan se toki helppo tehdä vertailua kun tiedetään kuukausikustannus ja käyttäjämäärä, joten jopa NA matematiikalla kyetään esittämään näkemyksiä. Toisaalta itse koen, että sokeat analyytikot eivät näe metsää, vaan muodostavat näkemyksensä naapurin puiden avulla. Jokaisessa artikkelissa ja haastattelussa puhutaan vain Netflixistä ja Disney plussasta. WBD on tulevaisuudessa toivottavasti paljon muutakin kuin vain HBO MAX vaikkakin sillä on tuloskasvussa merkittävä rooli.

Käytännön esimerkki:
Wells Fargo analyst Steven Cahall downgraded his rating for Warner Bros. Discover (ticker: WBD) to Equal Weight from Overweight, cutting his 12-month target for the stock price to $19 from $42. Cahall cited the recent earnings report and near-term challenges as reasons for the downgrade in a research note.

The outlook provided by management shows that Warner Bros. Discovery is “going through a lot of post-merger growing pains,” he wrote in a research note. “The assets are great, but the risks and capital structure create a greater range of outcomes.”

“Succeeding in streaming is hard enough, so we prefer names without the added baggage for now,” he added.

Tuoteportfolio

  • WarnerBros Studios tuottanut klassikkoja jo 99 vuotta ja tuottaa niitä varmasti myös seuraavat 100 vuotta.

  • Studios segmenttiin kuuluu myös DC Comics, joka jäänyt pahasti Marvelin jalkoihin. Yksistään Batmanin IP arvo miljardeja, muista trikoosankareista puhumattakaan.

  • Studios sisältää myös interaktiivisen sisällön. Kilpailija Netflix vasta käynnistelee pelipuolen seikkailujaan, mutta WB Games jo vanha konkari tälläkin alueella. Embracer ostaisi nämä kaikki studiot mielellään kunhan vain hinta olisi sopiva: Monolith (Shadow of Mordor), NetherRealm Studios (Mortal Kombat), TT Games (Lego pelit) ja Rocksteady (Arkham) .

Networks segmentti pitää sisällään perinteiset TV-kanavat ja näiden mainospalvelut. Uskoisin, että näistä useampi tuttuja : Eurosport, CNN, Discovery, Animal Planet, TLC, TNT, Food Network, Cartoon network, Adult Swim, Oprah Winfrey Network…

Direct-To-Consumer segmentti on wallstreetin mielestä se ainoa segmentti, jolla tulevaisuutta. HBO, HBO MAX ja Discovery+ muodostavat houkuttelevan kokonaisuuden, jolle myös analyytikot lataavat odotuksia. Keihään uutena kärkenä uusi House of The Dragon sarja. Vuosien varrella julkaistu myös pari muuta menestynyttä sarjaa mm. Sex in the City, Friends, The Wire, Boardwalk Empire, OZ, Band of Brothers, Sopranos, Veep, True Detective, Game of Thrones, Chernobyl,…

TO BE CONTINUED…

  • TASE ja VELKA

Case lyhyesti:

  • WarnerBrosin ja Discoveryn tuore yhdistyminen muodostanut Deep Value yhtiön, jolla paljon velkaa.
  • Aliarvostettu 100 vuotias mediajätti, jonka transformaatio vasta käynnistymässä
  • Vanha omistaja AT&T johti Warneria huonosti ja streaming-first strategia epäonnistui. Nyt päätöksiä perutaan
  • Discovery puolestaan todistanut kykenevänsä tuottamaan viihdettä kustannustehokkaasti ja jalkauttaa käytäntöjään Warnerin puolelle parhaillaan
  • Käänneyhtiö, jolla vahva tuoteportfolio ja potentiaalia sekä perinteisen että modernin median puolella
  • Taseen aineettomien assettien todellista arvoa hankala arvioida. IP-portfolion lisensointi avaa uusia mahdollisuuksia
  • Tase ja arvostuskertoimet epätasapainossa kun velkaa liikaa. Yhtiön pakko keskittyä kustannustehokkuuteen ja velkataakan keventämiseen tulevat vuodet.
  • Analyytikot ovat virheellisesti sitä mieltä, että tulevaisuudessa on olemassa vain suoratoistopalveluja. Muulle liiketoiminnalle ei anneta mitään arvoa.
  • Aliarvostus purkautunee kun toimintaa uudelleenorganisoidaan, mutta muutos vie aikaa.

Disclaimer: Warnerdiscoa löytyy omasta longisalkusta 1000 kpl keskihintaan 12,9.

50 tykkäystä

Kiitokset hyvästä avauksesta! Olen itsekin miettinyt tästä ketjun avaamista, mutta en ole saanut aikaiseksi. Hyvä että joku muu sai!

Olen siis itsekin WBD:hen viime aikoina tutustunut ja mielestäni se on erittäin mielenkiintoinen tapaus. Yhtiötä tosiaan uudistetaan nyt kovalla kädellä. Olen pitänyt monista Zaslavin päätöksistä, ja pidän hyvänä asiana että hän on onnistunut tekemään vaikeitakin päätöksiä näin nopealla aikataululla (esim. noiden muutaman käytännössä valmiin elokuvan hyllyttäminen). Zaslav tuntuu olevan oikea “no nonsense” -tyyppi laittamaan huonoon taloudelliseen kuntoon ajautuneen studion taas huippuiskuun.

Yksi näistä pitämistäni päätöksistä on uusi streaming-strategia. Kuten totesit, suoratoistoon kiinnitetään WBD:n kohdalla aivan liikaa huomiota. Uusi johto on nimenomaan painottanut, että se ei ole enää strategian keskiössä, toisin kuin oli AT&T:n alaisuudessa. Suoratoisto on yhtiölle tärkeä, mutta lopulta kuitenkin vain yksi jakelukanava muiden joukossa. Jos tuotetulle materiaalille saa paremman tuoton lisensoimalla sen vaikka Applelle (kuten tehtiin esim Ted Lasso -sarjan kanssa) niin se tehdään. Tämä, sekä se ettei “spending wariin” Netflixin ja Disneyn kanssa lähdetä, on mielestäni järkeviä päätöksiä.

Suoratoistostrategiassa on myös mielenkiintoista HBO Maxin ja Discoveryn yhdistäminen yhdeksi palveluksi ensi vuoden aikana. Tässä on julkisessa keskustelussa mielestäni vallalla väärinkäsitys, että uusi palvelu on suunnitteilla kilpailijaksi Netflixille ja Disney+:lle. Näin ei ymmärtääkseni ole. HBO Max tuottaa laadukkaita draamasarjoja, joiden katsojakunta on erittäin paljon kallellaan miehiin päin. Discovery taas tuottaa (erittäin menestyksekkäästi, pitää niistä itse tai ei) reality- ja lifestyle-ohjelmaa, jonka katsojakunta on suurimmaksi osaksi naisia. Turnerilla ja Eurosportilla on urheilu. Cartoon Network ja Looney Tunes -hahmot tuottaa viihdettä lapsille. Tästä ei ole syntymässä palvelua, joka kilpailee opiskelijoiden vähäisistä rahoista Netflixin kanssa. Tästä on tulossa suoratoiston perhepaketti, jossa on kaikille perheenjäsenille jotain. Näkisin, että tällaiselle palvelulle on markkinoilla aukko. Lisäksi se, että moni perheenjäsen katselee eri sisältöä alentanee churnia, kun aina on joku sarja jollakin kesken.

Studiopuolella strategia on vielä ilmeisen levällään. Selvää strategiaa kulusäästöjen ja tiukkojen uusien taloudellisten vaatimusten lisäksi uudesta strategiasta ei ole vielä kovin paljoa puhuttu. Varsinkin DC hakee tällä hetkellä suuntaa, eikä tarvittavia johtohahmoja tunnu löytyvän. Ehkäpä Investor Daylla alkutalvesta kuulemme näistä lisää.

Warner Bros Studiolla ja muilla alan vanhoilla papoilla (Disney, Paramount ja Comcastin omistama Universal Studios) on kuitenkin uusiin tulokkaisiin (Netflix, Apple, Amazon) nähden kaksi tärkeää kilpailuetua. Ensimmäinen on niiden legacy IP. Netflix joutuu käyttämään järkyttäviä määriä rahaa uuden IP:n luomiseen vaihtelevalla menestyksellä. Omasta mielestäni Stranger Things on toistaiseksi ainoa Netflixin luoma oikeasti aikaa kestävä franchise. WBD:n katalogista löytyy Harry Potterit, Lord of the Ringsit, Game of Thrones ja DC:n koko historia, vain pari mainitakseni. Uuden IP:n kanssa (esim. nyt Dune) voi siis ottaa rauhallisemmin ja katsoa miten yleisöt reagoivat, ottamatta niistä eksistentiaalista painetta. Toinen on yhtiöiden omistamat jättimäiset studiokompleksit. Netflix joutuu käsittääkseni vuokraamaan studion jokaista isoa tuotantoaan varten ulkopuolelta. Tämä ei ole halpaa lystiä. Tästä syystä he joutuvat käyttämään uusiin tuotantoihin paljon enemmän rahaa päästäkseen samaan lopputulokseen kuin nämä vanhemmat studiot. Oletko koskaan miettinyt, miksi monet uudet Netflix-tuotannot näyttävät visuaalisesti jopa amatöörimäisiltä? Tämä on iso syy. Näiden kahden asian ansiosta uskon, että näillä legacy-studioilla on vielä huomattavaa arvoa, suoratoistopalvelun kanssa tai ilman.

Pidän siis ainakin toistaiseksi yhtiön uudesta ilmeestä. En ole kuitenkaan ottanut vielä isompaa positiota, koska näen, että tässä on sisässä valtava eksekuutioriski. Uudella johdolla on pitkä paini edessä kulusäästöjen ja jättimäisen velan takaisinmaksun kanssa. Sekä CEO Zaslav että CFO Wiedenfels tulivat Discoverylta, ja heillä on sieltä erinomainen track record. Katsokaa vaikka Discoveryn Scripps-hankintaa vuonna 2018. Tätä varten otettiin myös isosti velkaa, ja johto julkaisi erittäin kunnianhimoiset tavoitteet velkatason laskun suhteen. Ne tavoitetasot myös saavutettiin, ja selkeästi etuajassa. Tällä kertaa puhutaan kuitenkin aivan eri summista ja eri korkoympäristöstä. Tämä asettaa isoja kysymysmerkkejä strategian ylle. Joudutaanko joitain bisneksiä myymään? Esimerkiksi pelipuoli voisi olla sellainen hieman erillinen, ei niin strategian ytimeen kuuluva yksikkö, jonka myyntiä voisi harkita.

Muina isompina riskeinä velan ja eksakuution lisäksi näkisin ainakin seuraavat.

  • Zaslav on aloittanut uransa Hollywood-studiopomona kunnon paukkeella, ja on ehtinyt jo lyhyessä ajassa keräämään paljon vihollisia. Suvaitaanko artistipiireissä kovan kulukurin bisnesmiestä vai alkaako talentti pian häipyä muihin osoitteisiin, jossa saa vapaammat kädet taiteelliseen ilmaisuun?

  • Applella ja Amazonilla, vaikka takamatkalta lähtevätkin kisaan, on lähes rajattomasti resursseja kilpailla legacy-studioiden kanssa jos he niin haluavat. Vaarana on, että vanhat studiot jäävät jalkoihin. Tässä voi tosin kääntöpuolena olla se, että esim. Apple voi joutua hankkimaan katalogia palveluunsa yritysostojen avulla, kuten Amazon teki ostamalla MGM:n. Olisiko WBD potentiaalinen ostokohde?

  • Turnerin urheilukanavien tukijalka on sen NBA-oikeudet Amerikassa, ja ne ovat katkolla parin vuoden päästä. Raportoidusti NBA pyytää uudesta sopimuksesta aivan posketonta summaa, $75 miljardia nykyisen $24 miljardin sijaan. Kulujen kanssa painivalla WBD:llä ei välttämättä tähän ole varaa, varsinkaan jos Apple ja ESPN ajautuvat tarjouskilpailuun. Tämän menettäminen voi kaapelipuolella johtaa isoihin tilaajamenetyksiin.

Tässä nopeasti joitakin satunnaisia ajatuksia yhtiöstä. Toivottavasti tästä saadaan lisää keskustelua aikaan!

17 tykkäystä

Itselle tosiaan ensimmäinen ketjun avaus ja sisältö melkoista sekamelskaa toistaiseksi, jota tarkoitus vielä siistiä ja täydentää kunhan paremmin aikaa.

Toivottavasti kaikki kuitenkin ymmärtävät, että uusi WBD juna on nyt täytetty matkustajilla ja on vasta lähdössä asemalta. Juna saattaa vielä törmätä seinään, vähintään käy kertaalleen maan alla kääntymässä, vaunujakin saatetaan jättää matkan varrelle. Kenties raiteet jatkuvat kunnon vuoristoradalla? Junamatka on joka tapauksessa pitkä ja pikavoittoja ei luvassa.

Isoja päätöksiä on myös edessä, sillä DC kaipailee selkeää uutta johtajuutta. Toistaiseksi Zaslav on mielestäni tehnyt vain oikeita valintoja ja päätöksiä. En olisi myöskään yllättynyt jos CNN myydään ennemmin tai myöhemmin, kun ei oikein istu nykyiseen viihteelliseen kokonaisuuteen.

Pienenä riskinä näen myös alihankkija Legendaryn sopimustilanteen. Nykyinen yhteistyösopimus umpeutumassa ja Legendary Pictures ei ollut niin kovinkaan tyytyväinen vanhan johdon suoratoistopäätöksiin (Dune) - Losing Dune & MonsterVerse Could Make WB & HBO Max's Problems So Much Worse

3 tykkäystä

Yön Emmy-gaala oli WBD:n kannalta aikamoista voittokulkua. Pääpalkinto draamasarjojen kategoriassa meni HBO:n Successionille, ja komediasarjoissa Applen Ted Lassolle, jonka Warner Bros Applelle tuottaa. Paras minisarja oli HBO:n The White Lotus ja näyttelijä-pysteistäkin meni iso osa joko HBO:n sarjoille tai Warner Brosin tuottamille sarjoille. HBO:n John Oliver oli lisäksi paras talk show.

Aika dominoiva saalis. Tämä vahvistaa sitä käsitystä, että WB on edelleen sarjojen puolella erittäin kilpailukykyinen.

Screenshot 2022-09-13 at 9.04.15

5 tykkäystä