Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

OP:n osakepulssi - Wärtsilän kurssitaso on houkutteleva

14 tykkäystä
17 tykkäystä

The technology group Wärtsilä has been contracted by Remontowa shipyard in Poland to supply engines, fuel storage and supply systems for three new RoPax vessels, the first LNG-fuelled RoPax vessels to be built for the Polish maritime sector. The ships will be operated by ferry companies Unity Line and Polferries. The contract with Wärtsilä was signed in January 2022.

13 tykkäystä

The technology group Wärtsilä has signed a ten-year long-term service agreement covering two industrial combined heat and power (CHP) plants in Italy. The plants operate with highly efficient Wärtsilä 31SG gas engines, and supply electricity, steam, and hot water for industrial use. The agreement took effect in January 2022, and the order intake was booked in Q4, 2021.

16 tykkäystä

Ukraina -kriisiä seuratessa mietityttää, että voisiko Wärtsilä jopa hyötyä tilanteesta. EU on riippuvainen venäläisestä maakaasusta, ja paine “irrottaa letkut” kasvavat päivä päivältä. Nopeita paikkaavia energianlähteitä ja -järjestelmiä mietitään kuumeisesti. Tavara on tuulettimessa omista 2000-luvun virhepäätöksistä johtuen. Mutta siis kysymys: Voisiko Wärtsilälle tulla lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä varastointijärjestelmien ja maakaasua korvaavien voimalaitosten tilauksia nopeutetulla aikataululla? Voiko Wärtsilän sijoituskeissiä perustella nyt uusilla geopoliittisilla “pakkoratkaisuilla”, joissa Wärtsilä on entistä tärkeämpi EU:lle?

Esitin kysymykseni periaatteella: “a single madman asks more than ten wise people can answer”

16 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju

Oma johtopäätökseni, ja vastaus kaikkiin kysymyksiisi, oli KYLLÄ. Olen hämilläni laskusta mutta päädyin lisäämään melko pientä positiota.

Scholz muuten sanoi eilen, että venäläistä maakaasua korvataan Saksassa vedyllä. Joka tapauksessa, on selvää, että mm. Wärtsilä tulee hyötymään tilanteesta sen pitkittyessä tai sitten olen jättänyt yhtälöstäni jotain todella oleellista pois.

14 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju

Jos ajatellaan EU:n suurinta energiasyöppöä eli Saksaa, niin maa on Energiewenden nimissä tehnyt “fiksun” päätöksen ajaa alas ydinvoimalansa, mikä on käytännössä johtanut fossiilisten hiilen ja kaasun suhteellisen osuuden kasvuun energiantuotannossa. Maakaasu on näistä ilmaston kannalta vähemmän huono ratkaisu, ja Saksa on heittäytynyt Venäjän hyvän tahdon varaan kaasutoimitusten suhteen. Niin hölmöä kuin tämä onkin, niin Wärtsilälle asetelma tarjosi valtavan potentiaalin.

Itse näen asetelman muuttumisen Wärtsilän kannalta pikemminkin riskinä. Eihän Saksa niitä mainitsemiasi nopeita paikkaavia energianlähteitä ja -järjestelmiä mistään pysty nyt taikomaan. Uusi hallitus määrää esim. aurinkopaneelit pakollisiksi uudisrakennuksiin ja tuulivoimaa rakennetaan, mutta se ei ole nopeaa - myöhemmin kyllä varmasti on kysyntää varastointijärjestelmille (joiden kate ei tunnetusti ole yhtä hyvä kuin kaasuvoimaloiden). Jos ja kun Venäjän kaasutoimitukset takkuavat, nesteytettyä kaasua tuodaan laivalla, mutta Saksassa ei ole edes ainuttakaan kaasuterminaalia, joten sekin on hankalaa ja kallista.

Jos Saksa joutuu tuomaan entistä enemmän sähköä muualta Euroopasta, niin se ei ole Wärtsilälle niin hyvä tilanne kuin Saksan oma, lähitulevaisuudessa kaasuun perustuva tuotanto olisi ollut.

13 tykkäystä

Samaa mieltä kuin @Sereno eli riski Wärtsilälle. Saksaan oli Wärtsilän tarkoitus myydä uusiutuvien kylkeen nimenomaan kaasuvoimaloita, joita ajetaan NS2 kaasulla tässä vaiheessa (myöhemmin ehkä vedyllä). Jos putkea ei ole, ei ole kaasuakaan tarpeeksi. Samalla päästötavoitteita Saksa ei voi enää lykätä, koska on niihin yksin ja yhdessä EU:n kanssa sitoutunut. Eli ei mitään mahdollisuutta ostaa tässä vaiheessa LFO / HFO-voimaloita. Kaasuvoimaloita ei kannata myöskään ostaa vielä siinä toivossa, että ne pian käyvät vedyllä luotettavasti koko ajan base loadina tai tasaamassa piikkejä. Toki kokeiluna voi esim. yhden pienen voimalan nyt ostaa, mutta tuskin koko maan energiaa kukaan haluaa laittaa tässä vaiheessa tuon teknologian taakse. Ensimmäisiä vetyvoimalaitoksia Wärtsilä sanonut myyvänsä 2024 eteenpäin, teknologian kypsyminen muutamia vuosia siitä eteenpäin, niin tässä on melko pitkä gäppi siihen asti. LNG-voimaloiden oli tarkoitus tuo gäppi täyttää, mutta kaasun puutteessa Saksa ja osa muuta keski-Eurooppaa joutuu todella vauhdikkaasti keksimään muita ratkaisuja.

13 tykkäystä

Wärtsilä on ollut yllättävän hiljaa Venäjä-toiminnoistaan. Mikähän on esim Transasin kohtalo?

Laitetaan tänne

20 tykkäystä

Kaikki myynti ja toimitukset Venäjälle keskeytetty ja myynnin osuus ollut n. 2%.

Jos katsoo juuri tätä hetkeä vähänkin pidemmälle, eikö Wärtsilän liiketoiminta kuulu suurelta osin juuri siihen sektoriin, joka voi jopa hyötyä kasvaneista investoinneista uuteen teknologiaan? Eli lyhyellä aikajänteellä riskit pienet ja liittyvät eniten kasvun hyytymiseen ja koko talouden suunnan mahdolliseen kääntymiseen. Pidemmällä tähtäimellä mahdollisuudet jopa kasvavat.

22 tykkäystä

The technology group Wärtsilä announces the opening of its new Expertise Centre in Houston, Texas. The new Houston Expertise Centre will deliver remote support to its U.S. and Canadian energy sector customers, thereby enhancing the company’s ability to grow its service business. The Expertise Centre will act as a central operational hub by integrating all available data sources and is compliant with essential requirements in the U.S. such as the North American Electric Reliability Corporation (NERC) and Critical Infrastructure Protection (CIP) protocols.

The facility features advanced technology and highly developed security. Wärtsilä customers can receive 24/7 support, along with unmatched guidance, real-time data analytics, and quick response to plant issues. The centre is staffed with experienced technical specialists having expert knowledge of Wärtsilä’s power plant and energy storage technologies, including the company’s sophisticated GEMS Digital Energy Platform, which enables Wärtsilä to optimise power systems for its customers

10 tykkäystä

The technology group Wärtsilä will supply main and auxiliary engines, fuel storage tanks, gas handling equipment and electrical systems for a new RoRo being built for Australian operator SeaRoad Shipping. The orders with Wärtsilä were placed in Q1 2022.

The 210 metre-long vessel is under construction at the Flensburger Schiffbau-Gesellschaft (FSG) shipyard in Germany. The vessel will operate primarily on LNG fuel. Wärtsilä’s depth of experience and in-house know-how on LNG systems was a major consideration in the award of the contract.

15 tykkäystä

The technology group Wärtsilä has secured a new agreement for its exhaust gas cleaning systems to be installed on two newbuild 218m roll-on/roll-off passenger vessels (RoPax) at Guangzhou Shipyard International (GSI) in China .

The contract, which was signed in February 2022, will see Wärtsilä fit and commission two 25-megawatt V-SOx hybrid scrubber systems, which can run in both open and closed loop configurations, on each vessel.

14 tykkäystä

Wärtsilä toimittaa maakaasukäyttöisen 22 MW:n voimalaitoksen kaivosyhtiö Argonaut Gold Inc:lle Ontarioon Kanadaan.

  • Wärtsilä kirjasi tilauksen vuoden 2022 ensimmäiselle neljännekselle
  • Tilaus sisältää neljä 34SG -kaasumoottoria, sähkölaitteet, apulaitteet ja laitoksen käyttöönoton.
20 tykkäystä

The technology group Wärtsilä has signed a service agreement with the Norway based fleet operator Knutsen OAS. The contract covers the reliquefaction plant for four LNG Carrier vessels, and is designed to optimise their day-to-day operational performance. The signing took place in March 2022.

12 tykkäystä

The technology group Wärtsilä’s highly efficient range of propulsion solutions have been selected for the ‘Finnur Fridi’, a new state-of-the-art pelagic fishing trawler under construction at the Karstensen shipyard in Denmark. The vessel is being built for Faroe Island based Krossbrekka P/F, a member of the Vardin group. The order with Wärtsilä was placed in February 2022.

12 tykkäystä

The technology group Wärtsilä has published an important paper on the role of sustainable fuels in the energy sector’s transition towards decarbonised power generation. Future carbon-neutral fuels and the use of flexible engine power plants capable of utilising such fuels, will be central to this transition.

Along with the growing need to decarbonise engine power plants, Wärtsilä has invested heavily in the study of alternative future fuels at its dedicated fuel laboratory where a broad range of fuels have been tested. As part of the company’s new world-class Smart Technology Hub, fuel testing and the assessment of engine compatibility will uniquely be able to be carried out under one roof.

“Wärtsilä has taken a leading position in the study of carbon-neutral fuels, made possible by our outstanding facilities, testing capabilities and expertise. This paper explains in great detail the options and likely future fuel-choice scenarios that will transform the way that energy is produced with assets such as grid balancing engines,” explains Jukka Lehtonen, Vice President, Technology & Product Management, Wärtsilä Energy.

11 tykkäystä