Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Wärtsilä Gas Solutions, part of technology group Wärtsilä, will supply cargo handling and fuel supply systems for three new large sized ethane gas carrier (VLEC) vessels. The ships are being built at the HD Hyundai Heavy Industries (HHI) yard in Korea for owner Purus. The order, which was booked by Wärtsilä in Q1 2024, further strengthens Wärtsilä’s market-leading position in this sector.

The Wärtsilä equipment is scheduled for delivery to the yard commencing in March 2025.

26 tykkäystä

Technology group Wärtsilä has again been awarded a major contract by the Lower Colorado River Authority (LCRA), a river authority based in Austin, Texas, that provides wholesale power to the Texas power grid. Following an order by LCRA for ten Wärtsilä engines generating an output of approximately 190 MW in 2022, the new order for a further ten Wärtsilä 50SG engines will double the earlier output. The order was booked by Wärtsilä in March 2024.

LCRA’s new plant will operate on natural gas and will have two units, each powered by 10 Wärtsilä’ engines. The first unit is expected to come online in 2025, with the second unit scheduled to be completed in 2026. Together, the units will be able to provide power for about 100,000 homes during periods of peak demand.

The Wärtsilä 50SG engine consumes little to no water, which is an important feature in Texas, an area often affected by drought

28 tykkäystä

Maksumuurin takana ei itsellä luku mahdollisuuksia

9 tykkäystä

Muutama lainaus, jotka toivottavasti kertovat olennaisimmat asiat sijoittajan näkökulmasta:

Tarve uudelle lämmönvaihtimelle syntyi kahdella turboahtimella varustetussa koemoottorissa, jotka pohjautuvat kuusisylinteriseen W20-moottoriin. Sen sylinterin halkaisija on 20 senttimetriä ja moottoriteho 1 640 kilowattia.
Nykyinen ahtoilman jäähdytin ei riittänyt, eikä kahdelle samanlaiselle ollut enää tilaa. Uusi lämmönvaihdin piti saada pienemmäksi.

Kyse ei ole vielä valmiista tuotteesta:

Perusmateriaali- ja painetestaus välijäähdyttimelle on nyt tehty. Se tullaan asentamaan koemoottoriin loppuvuodesta.

Wärtsilässä ollaan erityisen tyytyväisiä 170 kilowatin lämmönsiirtotehoon ja painehäviöön, joka oli vain 0,5 prosenttia eli 3,5 kPa.
”Tehotiheys on tässä niin paljon perinteistä parempi, että tämä pistää meidän miettimään, mitä tämä tarkoittaa koko moottorille”, [Wärtsilän virtausmekaniikan ja simuloinnin johtaja Eric] Lendormy kertoo.

Ko. lämmönvaihtimen suunnittelusta teknistä puolta avataan tässä dippatyössä, jos se jotakuta kiinnostaa:

18 tykkäystä

Ekin etkoilukommentit, kun Wärtsilä julkistaa Q1-rapsansa perjantaina. :slight_smile:

Wärtsilä julkistaa Q1-raporttinsa perjantaina 26.4. klo 8:30. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella Q1:n markkinatunnelma säilyi hyvänä ja uskomme, että kummankin pääliiketoiminnan positiivinen markkinanäkymäkommentti seuraaville 12 kk:lle toistetaan. Osakkeen arvostus on tietyin varauksin edelleen houkutteleva.

11 tykkäystä

Wärtsilä Gas Solutions, part of technology group Wärtsilä has been contracted to supply the cargo handling and fuel gas supply systems for three new 98k Very Large Ethane Gas Carrier (VLEC) vessels. The ships are being built at the HD Hyundai Heavy Industries (HHI) yard in Korea for Oceania based ship owner. The order was booked by Wärtsilä in Q1, 2024.

Selection of the Wärtsilä solutions follows a similar recent order from HHI for three new VLECs for a different customer, which emphasises Wärtsilä’s market-leading position in this sector.

“We have good cooperation with HHI. Being a trusted partner in delivering high quality systems for their customers is very important to us. Wärtsilä is happy to contribute to this trend with efficient and reliable systems,” commented Harald Øverland, Sales Manager, Wärtsilä Gas Solutions.

The Wärtsilä equipment is scheduled for delivery to the yard commencing in March 2025.

16 tykkäystä

Wärtsilän sijoittajasuhteet toivottaa kaikki Wärtsilästä sijoituskohteena kiinnostuneet tervetulleiksi kuulemaan Wärtsilän mahdollisuuksista merenkulun osalta. Roger Holm, Marine-segmentin johtaja ja alan huippuasiantuntija kertoo mihin toimiala on kehittymässä ja mitä se tarkoittaa Wärtsilälle. Rekisteröidy täällä: Investor theme call: Marine (lyyti.fi) Jos aika ei sovi, tallenne ja Rogerin presentaatio julkaistaan IR-sivuillamme, ja teeemme tilaisuudesta myös tiivistelmän IR-blogiimme.

26 tykkäystä

Technology group Wärtsilä will supply a range of solutions aimed at minimising the carbon footprint of six new Pure Car Truck Carrier (PCTC) vessels being built for Dubai based Sallaum Lines DMCC. Part of the order was booked by Wärtsilä in 2023 and the remainder in Q1 2024.

The Wärtsilä solutions were selected following a very stringent evaluation process, with sustainability and minimal environmental impact being a prime consideration. As a result, Wärtsilä, through its joint venture company, Wärtsilä Qiyao Diesel Company Ltd. (WQDC), was contracted to deliver three Wärtsilä 20DF dual-fuel auxiliary gen-sets, operating mainly on LNG fuel, for each of the six vessels. Wärtsilä was also contracted to deliver the transverse thrusters and the main engine control system for these vessels.

Then for four of the vessels, Wärtsilä will supply the shaft generator systems, which will reduce the auxiliary gen-sets’ running hours while at sea, thereby further reducing the ships’ emissions and lowering operating costs. The engines onboard each of the vessels will be supported via Wärtsilä’s Data Collection Unit (WDCU) with cloud based services and remote monitoring to optimise operability, fuel economy, and periodic maintenance.

19 tykkäystä

Wärtsilä Gas Solutions, part of technology group Wärtsilä , will supply the cargo handling system for a new 12,500 m3 LNG bunkering vessel being built for Spanish shipowner Scale Gas, a subsidiary of Enagás, the owner and operator of Spain’s gas grid. The vessel is co-financed from the Support for Sustainable and Digital Transport Programme, part of the Recovery, Transformation and Resilience Plan from the Spanish Ministry of Transport, Mobility and Urban Agenda. The order has been placed by the yard building the vessel, Nantong CIMC Sinopacific Offshore & Engineering, and was booked by Wärtsilä in Q1, 2024.

The Wärtsilä equipment is scheduled to be delivered to the yard during Q2, 2025.

22 tykkäystä

Technology group Wärtsilä will supply the methanol-fuelled auxiliary engines for five new container vessels for COSCO Shipping Lines Co., Ltd and seven new container vessels for Orient Overseas Container Line. Each vessel will operate with three 8-cylinder and two 6-cylinder Wärtsilä 32M engines. This is the Chinese maritime sector’s largest order to date for methanol-fuelled newbuild vessels. The order was booked by Wärtsilä in December 2023.

22 tykkäystä

Technology group Wärtsilä has signed a three-year Operations & Maintenance (O&M) agreement (with an option to extend for two more years) with Eramine Sudamerica, a subsidiary of the French group Eramet. The Eramet Group has a long history of investment, processing, and innovation, making it one of the key players in mining and metallurgy worldwide. The agreement covers the power plant supplying electricity to the company’s lithium mine, located on the Centenario Ratones salt flat, in Salta, Argentina. The order was booked by Wärtsilä in March 2024. Eramine Sudamérica is set to begin production in 2024, and the first ton of lithium carbonate is expected for the same year. The projected nominal capacity of 24,000 annual tons is expected to be attained by 2025.

The power plant is newly built and has a capacity of 28 MW from four Wärtsilä 34SG engines running on natural gas. Three engines will be utilised to deliver 20 MW of power to the mine, with one engine in standby mode. The remote location of the mine means that there is no connection to the grid, and the facility is reliant on the power plant to supply all its electricity. Operational reliability is therefore essential to maintain production schedules, which will be supported by the performance guarantees and Wärtsilä’s Expertise Centers covered under the agreement.

19 tykkäystä

Wärtsilä Corporation: Wärtsilän Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2024

Tänään8:30

Cision

Wärtsilä Oyj Abp, Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2024, 26.4.2024 klo 8.30

Wärtsilän Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2024

Tämä tiedote on tiivistelmä raportista Wärtsilän Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2024. Raportti kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Raportti on myös saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.wartsila.com.

KAKSINUMEROINEN VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTOMARGINAALI JA JÄLLEEN VAHVA TILAUSKERTYMÄ

Keskeistä kaudelta tammi-maaliskuu 2024

  • Tilauskertymä kasvoi 11% 1 924 miljoonaan euroon (1 739), ja orgaaninen kasvu oli 17%
  • Palveluiden tilauskertymä kasvoi 7% 949 miljoonaan euroon (889)
  • Tilauskanta kauden lopussa kasvoi 19% 7 294 miljoonaan euroon (6 153)
  • Liikevaihto laski 10% 1 321 miljoonaan euroon (1 465), ja orgaaninen lasku oli 6%
  • Tilaus-laskutussuhde oli 1,46 (1,19)
  • Vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 50% 132 miljoonaan euroon (88), joka oli 10,0% liikevaihdosta (6,0)
  • Liiketulos kasvoi 35 miljoonaa euroa 127 miljoonaan euroon (92), joka oli 9,6% liikevaihdosta (6,3)
  • Laimentamaton tulos/osake kasvoi 0,14 euroon (0,09)
  • Liiketoiminnan rahavirta kasvoi 258 miljoonaan euroon (145)

Merenkulkuliiketoiminta

Wärtsilä ennakoi seuraavien 12 kuukauden (Q2/2024-Q1/2025) kysyntäympäristön olevan parempi kuin vertailukaudella.

Energialiiketoiminta

Wärtsilä ennakoi seuraavien 12 kuukauden (Q2/2024-Q1/2025) kysyntäympäristön olevan parempi kuin vertailukaudella.

45 tykkäystä

Taisi hyvä tilauskertymä yllättää👍 kyllä kelpaa ja paranevaa odotetaan. Liikevaihto pettymys…

Liikevoitto sen sijaan hyvä vs liikevaihto👍
Tärkeintä on se mitä jää alariville ja näillä kertymillä on hyvä jatkaa matkaa👍

14 tykkäystä

Eipä tullut yllätyksenä tilauskertymien kasvu, kiitos nimimerkki @Cadel in ajantasalla pitävien postauksien vuoksi.

Wärtsilä on itselleni erinomainen esimerkki hätäilystäni. Perehdyin firmaan parisen vuotta sitten ja tulin tulokseen, että tulevaisuuden näkymät ovat erinomaiset. Ostin siis, halvimmat n. kuudella eurolla ja lisääkin tuli osteltua. Kurssi ei noussut juurikaan ja kärsimättömyys oli viedä aiemman päätökseni holdata jo lähes lappuje laitaan laittamiseksi. Jälkiviisaana on helppo todeta, että kärsivällisyys on kannattanut. Tämä kappale ehkä kuuluisi johonkin toiseen ketjuun…

29 tykkäystä

Vierailtiin taas inderesTV:n haastattelun merkeissä iltapäivästä Wärtsilän pääkonttorilla Salmisaaressa. Tuloshaastattelu on tässä.

23 tykkäystä

"
Zizzler 1/2023:

Turhan halpa Wärre tällä hetkellä.
Puoli ilmainen jos joku haluaa ostaa paikan päästöttömien voimaloiden- ja energiavarasto-bisneksen paalupaikalle, flexifuel laivamoottorin kaupanpäällisenä jotka voi myydä pois.
Nämä energiapuolen bisnekset ainakin ovat ne seuraavan hype-alat, jollaisissa pörssiyritysten kertoimien nousu nostaa osakkeet yleensä vähintään noin kymmenkertaiseksi lähtötasosta, eli wärre 70 euroa. Voi kuulosta utopistiselta mutta olisiko joku aikoinaan uskonut Nesteen erittäin heikkojen näkymien (Öljynjalostus) ja osake 3euroa tilanteesta osakkeen kaksikymmenkertaistumiseen. Samat ainekset kasassa mielestäni wärren tapauksessa, jos vain välttää ostetuksi tulemisen.
Tämä on se paikka jossa mitataan onko sijoittajalla näkemystä ja rohkeutta, lyhyen tähtäimen näkymät huono mutta pitkällä tähtäimellä loistavat.
"

Tavoite oli ja on edelleen 1000%:n voitto, josta tänään tuli ensimmäinen 100% täyteen. Ihan ei mennyt arvaukset putkeen kun aikovat hankkiutua energiavarastoista eroon, joka kuulostaako korvaani järjettömältä asialta jota en kykene lainkaan ymmärtämään. Toki vielä on toivoa ettei siitä luovuta, vs. esim. Tiedon eilinen ilmoitus perua Banking sektorin eriyttämisen.
Neste parhaillaan palailemassa juuri toiseen suuntaan, Wärrelle vilauteltiin jo 20euron tasoja tavoitehinnoissa, 70euroa (=+1000%) suhteellisesti lopulta alkaa näyttämään ihan mahdolliselta saavuttaa jos saadaan koko Hex nousuun josta vetoapua.

18 tykkäystä

Aloin kans ennen koronakuoppaa ostamaan ja halvimmat mitä salkussa on jostain 5.58 € tasoilta ja oli kyllä jossain kohtaa mielessä et mihinkähän sitä rahaa tulee laitettua. Osto-ohjelma päättyi marraskuussa 2023. Nyt nautitaan osingosta (kasvavasta?) ja edelleen arvon noususta. Mutta kyllähän tämä liiketoimintakehitys on hyvinkin kulkenut sitä rataa mitä tässä ollut ilmassa aistittavissa sekä vaikka inderesin rapsoista luettavissa ja liiketoiminta kaikkien sokkien jälkeen on elpynyt vähän joka osa-alueellla. Nyt vaan ollaan kärsivällisesti kyydissä ja katotaan mihin huippuosaajalla energia-alalla rahkeet tulee riittämään tänään tullut kyllä kahveekuppi jos toinenkin juotua tälle :coffee::clap:

Niin eipä siinä sit mittää kun mennään eteenpäin vaan :sunglasses: sanoi wärren rapsakin

Merenkulkuliiketoiminta

Wärtsilä ennakoi seuraavien 12 kuukauden (Q2/2024-Q1/2025) kysyntäympäristön olevan parempi kuin vertailukaudella.

Energialiiketoiminta

Wärtsilä ennakoi seuraavien 12 kuukauden (Q2/2024-Q1/2025) kysyntäympäristön olevan parempi kuin vertailukaudella.

21 tykkäystä

Erkiltä rapsa ulkona

Wärtsilän Q1-liikevaihto petti Energyn toimitusten ajoituksen vuoksi. Tilauskertymä ja suhteellinen kannattavuus olivat kuitenkin hyvällä tolalla. Wärtsilä toisti positiivisen markkinanäkemyksensä ja etenkin Marinen näkymät ovat lupaavat.

23 tykkäystä

Nyt rehellisesti ihmettelen ensimmäistä kertaa Inderestin rapsoja, jos seuraa waalin “rapsoja” niin arvioilla on 3-4 päivää eroa ja yhdessä on selkeät ajurit koko vuodeksi ja toisessa ei ole. Näillä rapsoilla vain 3-4 päivää eroa. Mitään ei erikoista tai ajureita kumoovaa ei ole tapahtunut kyseisellä väliajalla.

Ollaankohan siellä ihan kartalla missä yritys menee vai ei?
Vai yritetäänkö tässä sumuttaa osakkeen ostajia, että ne tilaisia teidän premium rapsoja?

Tälläinen pomppinen ei ole ehkä fiksua tai ammattimaista, jos kyseessä on selkeä osakkeen katto niin silloin se on hyvä mainita, että osake ei voi enää tästä mennä ylöspäin ja siksi vähentäkää ihmeessä.

Nyt vaan rehellisyyttä peliin. Omaan silmään näyttää oudolta.

Suomen haaveet vihreän siirtymän johtajuudesta voivat kaatua sähkön hinnan nousuun, Wärtsilä varoittaa

Teknologiayhtiö Wärtsilä on tänään julkaissut Suomen energiajärjestelmästä mallinnuksen, jonka mukaan suomalaiset sähkönkäyttäjät voivat säästää jopa 1,3 miljardia euroa vuodessa, jos energiajärjestelmäämme lisätään 2 gigawattia (GW) joustavaa ja toimitusvarmaa kapasiteettia vuoteen 2030 mennessä.

Wärtsilän mallinnus osoittaa kapasiteetin puutteen vaikuttavan vahvasti myös energiajärjestelmän luotettavuuteen. Sekä sähkön hinta että järjestelmän luotettavuus ovat tärkeitä tekijöitä, kun vihreän siirtymän investoinneista päätetään. Jotta myös hallitusohjelmaan kirjattu tavoite puhtaan talouden kasvusta kotimaassa voi toteutua, energiajärjestelmämme vaatii nopeita uudistuksia ja toimitusvarmaa kapasiteettia uusiutuvien energialähteiden tueksi.

Wärtsilän mallinnuksen mukaan jo normaaliolosuhteissakin 2 GW joustavaa ja toimitusvarmaa kapasiteettia alentaisi sähkön keskihintaa 10 %, mikä vastaa 1,3 miljardin euron vuosittaisia säästöjä suomalaisille sähkönkäyttäjille. Olkiluoto 3:n tai Fenno-Skan siirtolinkin ollessa pois käytöstä, joustava ja toimitusvarma kapasiteetti alentaisi suomalaisten vuosittaisia sähkölaskuja jopa 2 miljardia euroa. Hinnan kohtuullistamisen ja hintapiikkien leikkaamisen lisäksi kapasiteetti myös parantaisi järjestelmän luotettavuutta. Vähätuulisesta jaksosta selvittäisiin vain 0,5 GW:n lisäkapasiteetilla ja esimerkiksi Olkiluoto 3:n käyttökatkosta 2 GW:n lisäkapasiteetilla. Tämä hyödyttäisi kuluttajia ja mahdollistaisi otolliset olosuhteet vihreille investoinneille.

Jotta mahdollistaisimme investoinnit joustavaan ja toimitusvarmaan kapasiteettiin, Suomi tarvitsee kapasiteettimarkkinan mahdollisimman nopeasti. Kapasiteettimarkkina on mahdollista rakentaa monella eli tavalla. Wärtsilän ja AFRYn tutkimuksen mukaan keskitetyt, markkinanlaajuiset vaihtoehdot pystyisivät parhaiten turvaamaan sähkön riittävyyttä Suomessa. Kapasiteettimarkkinaa luodessa on huomioitava Suomen sähköjärjestelmän tarpeet: tiukimmillaan Suomen järjestelmä on keskitalven tuulettomina ja kylminä ajanjaksoina, jotka voivat kestää jopa 2 viikkoa. Riittävyyden lisäksi joustavuus tulisi Suomessa huomioida yhtä tärkeänä elementtinä. Minuuteissa käynnistettävä ja sammutettava joustava kapasiteetti on tehokkain tapa tukea uusiutuvien energiamuotojen vaihtelevaa tuotantoa ja siten myös Suomen hiilineutraaliustavoitteita.

16 tykkäystä