Pidän aika epätodennäköisenä, että Suomeen nousee vasemmistohallituksen aikana yhtään kaasuvoimalaa, ellei verokohtelu muutu. Wärtsilän voimalamarkkinat tulevat olemaan ihan muualla.
Edistyksellisin trendi kotimaisen yhteistuotannon saralla ovat ns biovoimalaitokset. Suomeksi sanottuna poltetaan kattilassa kotimaista haketta tai ulkomaista energiapuuta vähän saatavuudesta riippuen. Biovoimalan laskennalliset hiilidioksidipäästöt ovat olemattomat, koska poltetun biomassan tilalle kasvaa joskus uutta - fantastista! Jatkuva rekkaralli tai puun laivaaminen Baltiasta ja kauempaa ei aiheuta päästöjä. Samalla voidaan keulia omien hakkuiden kestävyydellä.
Nyt on kyllä todella äärimmäisen harvinainen ja sensaatiomainen päivä nähty, Helsinki päätti -2,5% miinukselle mutta Wärtsilä 0,03% plussalle. Eli wärre on tehnyt ihan jäätävää ylituottoa tänään. Ufon näkeminenkin on varmaan yleisempää. Muistatteko muuten sen ajan parin kuukauden takaa kun wärtsilä laski ainakin -10% joka päivä? Näköjään en ole vieläkään päässyt yli siitä ajasta, ja lisäksi tämä viesti osoitti että tulee sitä itekkin päivätason liikkeitä joskus seurailtua vaikka kovasti yritän ollakin pitkän aikavälin sijoittamisen puolestapuhuja!
Kyllä nauratti kun tunnissa -5% taittui plussalle. Kyllä siinä uudehko Wärren omistaja joutui ihmetteleen että mihin junaan sitä tulikaan oikeen hypättyä…
5 päivää sitten kirjoitin, että varmasti nähdään suomessäkin lähivuosina näitä modernisointiprojekteja - no eipä tarvinnut kauaa odotella.
Jos katsoo vähän pidemmälle niin odottaisin, että vastaavia ilmaantuu myös alueille joilta löytyy paljon tuulivoimaa (tai potentiaalia rakentaa huomattava määrä tuulivoimaa) sekä mahdollisesti myös vesivoiman läheisyydestä.
Tuulivoiman suurin ongelma on tuotannon volatiilius sekä siitä syntyvä säätövoiman tarve (volatiili tuotanto on ongelma molempiin suuntiin). P2X on ratkaisu molempiin ongelmiin. Tuulivoimaa voidaan rakentaa sopiville alueille yli alueellisen tarpeen ja varastoida ylituotanto P2X avulla säätövoiman polttoaineeksi, tai lämmön tuotantoon.
Otan taas esimerkiksi Vaasan Wärtsilän “kotikaupunkina”. Lentokentän viereen on kaavoitettu todella suuri alue kemianteollisuuden käyttöön. Siihen on kaavailtu akkutehdasta, johon alue kieltämättä soveltuu varsin hyvin. Läheltä löytyy kuitenkin valmis tuulivoimapuisto ja lähialuelle on kaavoitettu myös lisää tuulivoimaa. Alueelta on suora raideyhteys Smart Hubiin sekä Vaskiluodon Voimaan. Stormossenin biokaasulaitoksella tuotetaan jo nykyään jätteistä sekä jätevesilietteestä biokaasua kaupungin bussien sekä kaasuautojen polttoaineeksi. Jne jne jne. Mistähän löytyisi looginen paikka P2X tuotantolaitokselle?
Asioita kun ynnää yhteen niin en todellakaan usko, että Vantaan Energia jää ainoaksi projektiksi Suomessa ja Vaasan lisäksi potentiaalisia kohteita löytyy myös muualta.
Kaappaus lähde tekstistä: “Lower block and crankshaft from Wärtsilä RT-flex96C diesel, the biggest and most powerful piston engine made. It puts out 107 390 horsepower at a blistering 102RPM… Which means the torque is unreal: 5 608 310 foot-pounds/7,603,850 Nm”
On se vaan iso motti, aina vaan hämmästyy kun näkee kuvia noista
Onpas valtava pata. Onko tuo diesel-voimala vai mikä…
Joskun kuulin että iso risteilijäalus menee gallonalta naftaa 21cm…
Wärren kurssi on korjannut yllättävän kovaa… en tiedä kestääkö tämä taso.
Itsellä on Wärreä lähinnä uteliaisuudesta toimialaan.
Isompia paukkuja en nyt tähän uskaltaisi laittaa…
“BlackRock, Inc. on ilmoittanut Wärtsilä Oyj Abp:lle, että sen kokonaisomistus on saavuttanut 5%:n liputusrajan 25.5.2020. Tämän myötä BlackRock, Inc:n osuus Wärtsilän osakkeista ja äänistä on 4,48%, ja sen kokonaisomistus on 5,00%.”
Olisikos tuo nostanut muidenkin innostusta Wärreen.
2-tahti diesel, käytetään pääasiassa suurissa rahtialuksissa. Nykyään WinGD nimellä, entinen Sulzer, siirtyi Wärtsilältä CSSC:lle. Wärtsilä kuitenkin huoltaa näitäkin. Risteilujöiden koneet on Wärtsilän 4 tahteja monesti.
Jahas, Toukokuun kauppaaki jo julkaistu Marine puolelta Näyttää asiakkaalle kelpaavan Wärtsilän, mailman tehokkain 4-tahti Diisseli + vesijetit perään " It will feature four Wärtsilä 31 engines, recognised by Guinness World Records as being the world’s most efficient 4-stroke diesel engine"
Kiva nähdä, ettei laivojen rakentaminen ainakaan ihan nollille ole mennyt