Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Pidän aika epätodennäköisenä, että Suomeen nousee vasemmistohallituksen aikana yhtään kaasuvoimalaa, ellei verokohtelu muutu. Wärtsilän voimalamarkkinat tulevat olemaan ihan muualla.

Edistyksellisin trendi kotimaisen yhteistuotannon saralla ovat ns biovoimalaitokset. Suomeksi sanottuna poltetaan kattilassa kotimaista haketta tai ulkomaista energiapuuta vähän saatavuudesta riippuen. Biovoimalan laskennalliset hiilidioksidipäästöt ovat olemattomat, koska poltetun biomassan tilalle kasvaa joskus uutta - fantastista! Jatkuva rekkaralli tai puun laivaaminen Baltiasta ja kauempaa ei aiheuta päästöjä. Samalla voidaan keulia omien hakkuiden kestävyydellä.

4 tykkäystä

Nyt on kyllä todella äärimmäisen harvinainen ja sensaatiomainen päivä nähty, Helsinki päätti -2,5% miinukselle mutta Wärtsilä 0,03% plussalle. Eli wärre on tehnyt ihan jäätävää ylituottoa tänään. Ufon näkeminenkin on varmaan yleisempää. Muistatteko muuten sen ajan parin kuukauden takaa kun wärtsilä laski ainakin -10% joka päivä? Näköjään en ole vieläkään päässyt yli siitä ajasta, ja lisäksi tämä viesti osoitti että tulee sitä itekkin päivätason liikkeitä joskus seurailtua vaikka kovasti yritän ollakin pitkän aikavälin sijoittamisen puolestapuhuja!

31 tykkäystä

Kyllä nauratti kun tunnissa -5% taittui plussalle. Kyllä siinä uudehko Wärren omistaja joutui ihmetteleen että mihin junaan sitä tulikaan oikeen hypättyä…

2 tykkäystä

Näin erikoisina aikoina ei ole ainakaan tylsää omistaa suomalaisia konepajojen osakkeita :smiley:

1 tykkäys

ja wärtsilän oma tiedote

“Wärtsilän mukaan voimalan tuottamaa sähköä on mahdollista muuttaa vedyksi ja sen jälkeen kaasuksi.”

6 tykkäystä

5 päivää sitten kirjoitin, että varmasti nähdään suomessäkin lähivuosina näitä modernisointiprojekteja - no eipä tarvinnut kauaa odotella.

Jos katsoo vähän pidemmälle niin odottaisin, että vastaavia ilmaantuu myös alueille joilta löytyy paljon tuulivoimaa (tai potentiaalia rakentaa huomattava määrä tuulivoimaa) sekä mahdollisesti myös vesivoiman läheisyydestä.

Tuulivoiman suurin ongelma on tuotannon volatiilius sekä siitä syntyvä säätövoiman tarve (volatiili tuotanto on ongelma molempiin suuntiin). P2X on ratkaisu molempiin ongelmiin. Tuulivoimaa voidaan rakentaa sopiville alueille yli alueellisen tarpeen ja varastoida ylituotanto P2X avulla säätövoiman polttoaineeksi, tai lämmön tuotantoon.

Otan taas esimerkiksi Vaasan Wärtsilän “kotikaupunkina”. Lentokentän viereen on kaavoitettu todella suuri alue kemianteollisuuden käyttöön. Siihen on kaavailtu akkutehdasta, johon alue kieltämättä soveltuu varsin hyvin. Läheltä löytyy kuitenkin valmis tuulivoimapuisto ja lähialuelle on kaavoitettu myös lisää tuulivoimaa. Alueelta on suora raideyhteys Smart Hubiin sekä Vaskiluodon Voimaan. Stormossenin biokaasulaitoksella tuotetaan jo nykyään jätteistä sekä jätevesilietteestä biokaasua kaupungin bussien sekä kaasuautojen polttoaineeksi. Jne jne jne. Mistähän löytyisi looginen paikka P2X tuotantolaitokselle?

Asioita kun ynnää yhteen niin en todellakaan usko, että Vantaan Energia jää ainoaksi projektiksi Suomessa ja Vaasan lisäksi potentiaalisia kohteita löytyy myös muualta.

7 tykkäystä

Synteettinen biokaasu. Menee samaan kategoriaan kuin pieni tila-auto tai citymaasturi.

Noniin, ensinmäinen Q2 julkistettu tilaus! Marine puolelta :slight_smile:
“The order with Wärtsilä was booked in the second quarter of 2020.”

18 tykkäystä

Wärtsilä ketjussa niin hiljaista, niin jaetaan tänne netissä vastaan tullut kuva wärtsilän rakentamasta moottorista :smiley:

Kaappaus lähde tekstistä:
“Lower block and crankshaft from Wärtsilä RT-flex96C diesel, the biggest and most powerful piston engine made. It puts out 107 390 horsepower at a blistering 102RPM… Which means the torque is unreal: 5 608 310 foot-pounds/7,603,850 Nm”

On se vaan iso motti, aina vaan hämmästyy kun näkee kuvia noista :slight_smile:

34 tykkäystä

The order was placed in April.

1 tykkäys
1 tykkäys

Onpas valtava pata. Onko tuo diesel-voimala vai mikä…
Joskun kuulin että iso risteilijäalus menee gallonalta naftaa 21cm…

Wärren kurssi on korjannut yllättävän kovaa… en tiedä kestääkö tämä taso.
Itsellä on Wärreä lähinnä uteliaisuudesta toimialaan.
Isompia paukkuja en nyt tähän uskaltaisi laittaa…

Google kertoo että 30-50 gallonaa per mile, saan siitä 12500litraa/100km eli 1,25 litraa per metri.

3 tykkäystä

image
“BlackRock, Inc. on ilmoittanut Wärtsilä Oyj Abp:lle, että sen kokonaisomistus on saavuttanut 5%:n liputusrajan 25.5.2020. Tämän myötä BlackRock, Inc:n osuus Wärtsilän osakkeista ja äänistä on 4,48%, ja sen kokonaisomistus on 5,00%.”

Olisikos tuo nostanut muidenkin innostusta Wärreen.

blackrock on tainnut veivata vähän eestaas tänä vuonna niin että omistusprosentti on heilunut ±5%

5 tykkäystä

2-tahti diesel, käytetään pääasiassa suurissa rahtialuksissa. Nykyään WinGD nimellä, entinen Sulzer, siirtyi Wärtsilältä CSSC:lle. Wärtsilä kuitenkin huoltaa näitäkin. Risteilujöiden koneet on Wärtsilän 4 tahteja monesti.

2 tykkäystä

Jahas, Toukokuun kauppaaki jo julkaistu Marine puolelta :wink: Näyttää asiakkaalle kelpaavan Wärtsilän, mailman tehokkain 4-tahti Diisseli + vesijetit perään " It will feature four Wärtsilä 31 engines, recognised by Guinness World Records as being the world’s most efficient 4-stroke diesel engine"

Kiva nähdä, ettei laivojen rakentaminen ainakaan ihan nollille ole mennyt :slight_smile:

3 tykkäystä

Most efficient = paras hyötysuhde, ei tehokkain.

Mutta joo, hyvä että jotain edes tulee.

3 tykkäystä

Olet oikeassa, “efficient” tarkoittaa monta eri asiaa, jotka liittyy kaikki sitten samaan Efficient voi tarkoittaa

  • Tehokas
  • Aikaansaava
  • Hyötysuhde
  • Suorituskykyinen

Se on vähän tulkitsemis kysymys. Anyways, hienoa että kehitystyö on tuottanut tulosta.

Tässä viitataan nimenomaan hyötysuhteeseen/energiatehokkuuteen.

Antoteholtaan ei ole lähellekään suurin nelitahtikone edes Wärtsilän omassa valikoimassa.

3 tykkäystä