Wuhan Coronavirus (Osa 1)

4 tykkäystä

Mites väestöntiheys menee tälle samalle kartalle tai esim. missä on maailman kiireisimmät lentokentät?

4 tykkäystä

ei taida talous tykätä jos lentokentät ja satamat lyödään kii… norjalla on varaa tehdä kaikkea ihan eri lailla kuin kaikilla muilla?

tämä sama jos tulee Hampurin alueelle joskus niin kamuxi kärsii

Turkki on myös tuolla keltaisella lämpötila-alueella mutta siellä on todettu ainoastaan muutama tartuntatapaus

Seuranta-aika on liian lyhyt. Jos potilas on piuhoissa sairaalassa, ei voi olettaa hänen olevan 100% kunnossa kotiuttaessa. Voi olla, että osa potilaista ei täysin tautia edeltävään kuntoon parane. Tässä vaikuttaa yleiskunto ja perusterveys. All in all, aivan liian aikaista tehdä moisia johtopäätöksiä.

1 tykkäys

Kuinka aktiivisesti niitä on testattu?

Paino sanalla todettu.

1 tykkäys

Tämä on hyvä päätös.

4 tykkäystä

Trump kehui eilisessä tiedotustilaisuudessa suhteita New Yorkin johtoon hyviksi… :man_shrugging:

1 tykkäys

Huominen on mielenkiintoinen päivä, jos Italiassa kuolleiden määrä tippuu 175->167 tai alemmaksi niin se on ensimmäinen kerta kun 5pv liukuva keskiarvo tippuu.

8 tykkäystä

Olen jo pari kertaa tämän kuullut, mutta kansainvälisiltä toimijoilta, mutta nyt lausuttiin myös Suomessa, joten laitetaan selventämään, että miksi tätä tautia kannattaa varoa, vaikka kuolleisuus ei olekaan valtava. Se ongelma on se kuormitus terveydenhoitokapasiteetille, mikä johtaa siihen, että muita akuutteja caseja ei pystytä hoitamaan kunnolla.

Ja ilmeisesti nyrkkisääntö epidemioissa on ollut, että näitä epäsuoria kuolemia “collateral damage” tulee about saman verran, mahdollisesti jopa enemmän, kuin suoria epidemian aiheuttamia kuolemia.

Videolta kohdasta 34:10.

3 tykkäystä

Mainitaan samalla toinen syy, miksi tämä muu kuolleisuus nousee (tämä oli ulkomaan haastattelusta).

Ihmiset tietävät, että sairaalat ovat täynnä, ja ovat myös korkean riskin paikkoja. Näin ollen he koettavat välttää terkkarille tai sairaalaan menoa ja kärvistelevät taudin kanssa kotona normaalia pidempään, ja sitten tämä jokin muu tauti tai vaiva ehtii tappaa kotiin tai tulevat sairaalaan valmiiksi normaalia huonommassa kunnossa.

2 tykkäystä

On ymmärrettävää, että rajut taudin torjuntatoimet herättävät ihmisissä hämmennystä, koska se ei ole selvää infektiotautiopin emeritusprofessorillekaan.

Hänen kannattaisi ehkä konsultoida kiinalaisia tai italialaisia kollegoitaan.

3 tykkäystä

Oliko tämä Talouselämän juttu Italiasta jo täällä?

Tuo Silvio on Italian ”THL”:n johtaja.

Pari skenaariota:

A) Tuo menee juuri noin

B) Tilastoja vääristää se, että riskiryhmältä loppuu voimat ensin ja muut menehtyneet paljastuvat viiveellä.

Rajoitusten onnistumisiin liittyen kuitenkin positiivista indikaatiota (tietämättä miten Italiassa testikriteerit on elänyt).

4 tykkäystä

Tutkittuja tapauksia vain 9 mutta ihan mielenkiintoisia havaintoja, että tartuttavuus olisi suurinta taudin alkuvaiheessa. Lisäksi näillä oli ollut nuhaa, joka oli toisessa tutkimuksessa listattu epätavalliseksi oireeksi. Kuitenkin vahvistaa käsitystäni siitä, että tämä on erittäin tarttuva, koska perusterveillä työikäisillä oireet ovat useimmiten niin lieviä, ettei ilman suoraa kontaktia vahvistettuun tartuntaan tulisi tähän vuodenaikaan mieleenkään epäillä koronavirusta ja jos tosiaan tartuttavuus on vielä suurinta taudinkuvan alkuvaiheessa (milloin oireet ovat lieviä tai niitä ei ole), niin ei tätä pystytä mitenkään pysäyttämään vaan se tulee pyyhkimään koko maapallon läpi.

1 tykkäys

En tiedä onko ollut vielä täällä, mutta tämä ketju on aika mielenkiintoinen. Kirjoittaja Yalen professori. Valitettavasti nuo johtoopäätökset sotii HUSin tämänpäiväistä linjausta vastaan, toivottavasti ei ole kohta yhä useampi hoitaja ja lääkäri karanteenissa.

Puhuu myös testaamisen tärkeydestä, myös oireettomien ja vähäoireisten osalta. Mietin juuri, että jos nyt tulee jollekin lieviä flunssan oireita, niin mistä tietää kuinka kauan pysyä kotona? Tällaisissa tapauksissa Korean tyylinen aggressiivinen testaus olisi kyllä hyödyllistä.

2 tykkäystä

Mitäpä jos tämä korona on uusi tauti jolle ihmisellä ei ole vielä vastustuskykyä ja näin ollen tulee tarttumaan ihan jokaiseen… jos ei nyt niin ensi vuonna tai seuraavana mutta sen tarkoitus ei olisikaan poistua kokonaan :thinking:

Niinpä. Kuulostan tässä kohtaa Tuomas Maliselta, mutta oon miettinyt itse pahempaa systeemiriskiä tän kelasin kohdalla.

Onko tässä ketjussa joku, joka mielestäsi hysterisoi liikaa? Onko sun salkku jotenkin ekstra pahasti punaisella (ei varmasti tietenkään), vai minkä takia sä viestistä toiseen mesoot täällä jostain hysterisoinnista?

Esim. mä olen riskiryhmässä. Mun puoliso on riskiryhmässä, monta kaveria kuten vanhemmatkin on riskiryhmässä. Ei toki tiedetä, mikä on meidän ”hyväkuntoisten riskiryhmäläisten” fatality, mutta onko se ok, että minun kaltaiset riskeerataan - kun se olisi helposti myös vältettävissä?

Tottakai olen huolissani, lähinnä läheisistäni. Se ei kuitenkaan ole syy sille, minkä takia aidosti vältän esim. ylimääräisiä menoja. Syy sille on se, että jos jokainen toimisi niin, voisimme saavuttaakin jotain. Lockdownit ja kaikki olisivat myös lyhyempiä. Jos minun toimeni aiheuttaisi lisää tartuntaketjuja riskiryhmiin ja vanhoihin - tai aiheuttaisi terveellä ongelmia - en voisi sitä koskaan antaa itselleni anteeksi, jos olisin voinut toimia toisin.

Ymmärtäisitkö myös viimein sen, että kukaan tässä maailmassa ei tiedä covidin muuntautumiskyvystä. Sitä kykyä zoonooseilta usein löytyy, ja se voi myös käyttäytyä eri tavalla erilaisilla geeniperimillä. Virukseen on jo nyt kuollut myös terveitä nuoria, joskin niiden osuus on pieni ainakin toistaiseksi. Mitä jos virus mutatoituu huomattavasti pahemmaksi? Mitä jos 5 vuoden päästä huomataan, että pikkuflunssa toi sinulle altistumismahdollisuuden tietylle syövälle, ja kansa sairastaa sitä? Luulen, että olet silloin kinuamassa valtiota maksamaan hoitosi.

Miksi tätä verrataan ylipäätään influenssaan? Onko tosiaan niin, että korona poissulkee influenssan? Eipä taida olla - eli miksi emme taistelisi tämän ylimääräisen pahan kukistamiseksi? Tämä kaikki on ylimääräistä ja turhaa. Ja onko tosiaan niin, että kaikki eläkkeellä olevat, kansalaisvelvoitteensa täyttäneet voidaan uhrata, jotta nuori toivo voi uhista keskustelupalstoilla? He ovat henkilöitä, joiden takia Suomi on sitä mitä Suomi on.

Talouden kannalta nopeat radikaalit toimet eivät ole mitenkään katastrofi. Koska (anteeksi nyt vaan) sinun kaltaiset ajatusmaailmat on vähättelyllään saanut tilanteen perkelöitymään näin pahaksi - on ongelmaa pakko hidastaa, ettei olla täälläkin pian Italian tilanteessa, jossa collateral damagea tulee valtavasti.
Jos Italian tilanne seuraisi tänne perässä, niin silloinhan me vasta totaalikusessa oltaisiin ihan taloudellisestikin.

Ihmisten sairastuminen maksaa helvetisti.
Lockdownit ja karanteenit maksaa helvetisti.
Sairastumiset ja lockdownit kun paskat on oikeesti isosti housussa, yhdessä maksaa helvetisti x10.

Ja loppujen lopuksi talous on vaan talous. Ymmärrän, että järki on pidettävä päässä, kun talous kannattelee mm. terveydenhuoltoa ja tuottavuuden kasvun mahdollistamisella saadaan pitkällä juoksulla enemmän aikaan kuin romuttamalla nyt talous kokonaan viruksen takia.
Jokaisella on kuitenkin ihmisarvo, ja vaikka rahan ahne kapitalisti olen ja tulen valitettavasti aina olemaan, olen vaikka valmis maksamaan niitä kuuluisia veroäyrejä enemmän ja kantamaan korteni kekoon, jotta selviäisimme tästä mahdollisimman pienillä vahingoilla.

Ja kannustan ylipäätään ihmisiä miettimään omia tekemisiään vähän. Tässä vaiheessa on jokseenkin itsekästä rellestää pää kolmantena jalkana ilman hyvää syytä. Voi kuulostaa liioittelulta, mutta ihan viranomaisten suosituskin. Muistakaa, että koulujen ym. sulkemisella ei saavuteta mahdollisimman suurta hyötyä, jos illanvietoissa ym. juostaan samaan aikaan normaaliin tapaan :blush: Kaikkea ei tarvi rajoittaa, ja ei me tätä valitettavasti lopullisesti saada kukistettua, mutta vielä ollaan siinä vaiheessa jossa isoilla toimilla voidaan saada isoja hyötyjä. Kun palataan takaisin arkeen, homma varmasti jatkuu, mutta todnäk paljon rauhallisemmin. Tässä ei kuitenkaan pyydetä radikaalimpia toimia kuin pariksi viikoksi!

Ps. Kun saatiin eka tartunta silloin Lappiin Kiinalaiselta, aika moni uhosi että miten moraaliton idiootti voi olla kun lentää tartunta-alueelta toiseen maahan. Samat sankarit lentelee nyt Suomesta pitkin maailmaa lomanviettoon - ”sinne voi hyvin mennä, kun on vähemmän tartuntoja kuin täällä Suomessa!”.
Muiden ajattelu on nähtävästi oikeasti loppunut kokonaan.

49 tykkäystä