Verrokkina olen tätä joskus vilkuillut, mutta tuloskauden jälkeen ajattelin ryhtyä vähän tarkemmin perkaamaan tätä urheilukauppa XXL:n tilannetta. Osake alas 2014 IPO:sta noin 95 %. Kyseessä kuitenkin vahva brändi, joka joutunut ongelmiin heikon kuluttajaluottamuksen ja isojen varastojen myötä.
Löytyykö foorumilta kyseiseen firmaan sijoittaneita tai siitä omaa analyysiä tehneitä. Mielenkiintoista olisi kuulla ajatuksia.
Mitään analyysiä en ole tehnyt, mutta sisäinen arvosijoittajani on kyllä huomioinut poikkeukselliset kertoimet suhteessa omaan “kuluttajamielikuvaan” yhtiöstä. Pintapuolisesti tarkastelin, mutta lopputulos oli vain, että kaikenlaista on puuhasteltu heikolla menestyksellä Ei sitten ollut aikaa tai innostusta tutkia tarkemmin ongelmien syvyyttä, mutta ei tämä nyt pintapuolisesti ihan toivottamalta näyttänyt.
Mukava jos ehdit kurkata, kiinnostaa itseäkin onko tämä ikuisesti pinnan alla kyntävä arvoansa vai oikeasti potentiaalinen käänneyhtiö
Aikaisemmin omistin yhtiötä. Kuluttajamielikuva oli itselläkin positiivinen. Yhtiön johto rupesi vaihtumaan tiheään tahtiin, raporteissa mainittiin huonoja talviolosuhteita, isoja varastoja tmv syyksi heikolle menestykselle. Sen jälkeen iski vielä korona antaumuksella. Mikrohavaintona paikallisessa Xxlssä tehtiin isoja muutoksia, työntekijöiden vaihtuvuus kasvoi suureksi. Muutamaan vuoteen en ole yritystä seurannut sen enempää, joten nykytilanteesta ei tarkempaa havaintoa.
Olen vuoden verran osaketta silloin tällöin silmäillyt, laskua katsellut, mutta ei minulla ei syvempää analyysiä ole antaa, lähinnä vain kuluttajatuumintaa.
Kun menee fyysiseen kauppaa, tuntuu sitä vaivaavan vähän sama asia kuin monia muitakin vastaavia liikkeitä, eli myyjiä (jokaisella osastolla oma?) on paljon, mutta asiakkaita aika niukasti (kokemus LPR ja JKL myymälät).
Omassa elämässä XXL:n pääkilpailija on Scandinavian Outdoor. Finderin mukaan Scandinavian Outdoor on lähivuosina menestynyt aika hyvin. XXL tavarataloja näyttää olevan suomessa 18 kpl. Outdooreja 7 kpl.
Onkohan aika ajanut tämän tyylisten kivijalkakauppojen ohi. Netissä valikoima huomattavasti suurempi ja samalla voi katsella esim. vaikkapa teltoista ja rinkoista testausvideot ja arvostelut. Moni myös ostaa osamaksulla, niin se puoli hoituu netistä tilaamalla helpommin (pystyykö osamaksupalveluilla ostamaan edes kassalla?). Kova kulu nuo suurikokoiset kivijalkakaupat lukuisine, oikeastaan myyjineen. Mutta, eihän kysyntä ole mihinkään varmaan kadonnut. Terveelliset, urheilulliset elämäntavat vain lisääntyvät.
Oma analyysi perustuu omaan kokemukseen työntekijänä. Noin viisi vuotta tuli oltua enemmän tai vähemmän opintojen ohella.
Yleisiä huomioita omin silmin:
Monet asiat tehtiin kauhealla kiireellä ilman suunnitelmia. Lopputulokset oli myös sen näköisiä.
Tuntui kuin asiat olisi tehty vain norjalaisille. Tuntui kuin päätöksissä ei olisi mietitty, miltä asiat näyttävät esim. suomalaisessa myymälässä.
Ostajista pyöri jos jonkinlaista huhua ja keskustelua. Mikä kyllä näkyi myös tuotteissa, mitä myymälöihin saatiin. Yritys ei kuulemani mukaan saanut edes ostettua tuotteita tietyiltä brändeiltä. Tai nämä eivät halunneet antaa näitä myyntiin.
Kasvu tehtiin aivan liikaa hinnoittelun voimalla
Se mikä kuva itselle jäi työvuosista niin tavallaan ymmärrän osakekurssin tilanteen. Enkä tarkoita, etten olisi viihtynyt. Hyvä paikka oli opintojen ohelle.
Tässä nyt jotain yleishuomioita. Paljonhan näitä juttuja olisi. Mutta ehkä parempi näin.
Kilpailijan roolissa seurannut paljonkin ko. ketjun toimintaa. Ollut kyllä haastavassa tilanteessa jo pitkään, kun sieltä jostain 2017 alkaen laskenut alaspäin. On viime vuosina ollut ongelmissa jo useamman kerran useammassa erilaisessa tilanteessa mutta varsinkin tavarantoimittajien kanssa. Heidän harrastama kova hintojen polkeminen on aiheuttanut brändeille niin paljon harmia, että ovat tehneet sitten heidän ostoistaan vaikeampaa.
En osaa valitettavasti kovin hyvää analyysia sijoituspuolella antaa, mutta noin niinkuin toimintaa nähneenä ja alalla toimineena, niin jokin ymmärrys on siitä, minkälaisia haasteita on.
Eikä toisaalta voi uskoa, että aika ajaisi kivijalasta ohi, kun Covidin jälkeen, ihmiset ovat taas löytäneet globaalistikin kivijalkakauppaan.
Itsellä on lähialueella melkein kaikki saman alan ketjut, melkein vierekkäin, mutta XXL:ssä tulee silti käytyä ylivoimaisesti vähiten. Syynä lähinnä:
Tuotteiden kokotarjonta hyvin puutteellista. Siis hyvin usein löytyy kokoja tyyliin XS, M ja sitten 4XL, muttei muuta siitä välistä. Tietää jo melkein etukäteen, ettei sitä omaa kokoa löydy hyllystä. Näin siis jopa mainostettujen osalta, eli joko ne sitten myydään “heti” loppuun, niitä ei ole koskaan edes tulossa, tai sitten on mainostettu niin paljon etukäteen, että toimituskaan ei ole ehtinyt kamppikseen.
Sitten kun joskus sinne päätyy, ei siinä oikein ole mitään inspiroivaa tarjolla. Eli sellainen lisämyynti jää pois, kun ei löydä mitään mielenkiintoista sen yhden asian lisäksi miksi käy. Tai kun vain käy muuten vain katsomassa olisiko mitään kivaa.
Ja siitä yhdestä asiasta voisi vielä jatkaa, että se on monesti hankala löytää itse myymälästä. Eli järjestys ja tuotteiden sijoittelu on aika öö juosten ruutattua.
Vähän kuin designerin kromaama Halpa-Halli Ei inspiroi sijoittamaan myöskään.
Mulla melkeinpä päinvastoin. Jos esim. fillariin tarvitsee jotain pientä varaosaa tai ketjuöljyjä, pesuaineita yms. tilpehööriä niin XXL:stä helppo käydä nappaamassa ettei tarvitse erikoisliikkeeseen asti lähteä.
Juoksukenkävalikoima ylivoimainen muihin urheiluliikkeisiin verrattuna. Treenivaateet aika 50/50 Intersportin kanssa.
XXL:n ongelma on ehkä vähän se, että se ei ole todellakaan kovin selkeä. Siellä kun myydään kaikkea uimalaseista kiväärinpatruunoihin, niin liikkeet on väistämättä melkoisia halleja ja joka osastolle tarvitaan tosiaan asiaan perehtynyttä myyjää. Erikoisliikkeet varmasti syö myös myyntiä, esim. itselläni tulee retkeilykamat kyllä ensisijaisesti haettua Partioaitasta ja jos sieltä ei löydy saatan poiketa XXL:ään. Perheestäni löytyy myös useampi hevosurheilun harrastaja ja Hööks ja vastaavat vie 100-0 tämän kisan. Uskoisin saman vaivaavan myös tuota metsästyspuolta.
Täytyy sanoa et taannoin jyväskylän XXL:ssä oli ainakin asepuolen myyjät aivan ummikoita. Kävin sieltä pariin kertaan hakemassa skeetti paukkuja haulikkoon ja myyjä ei tiennyt yhtään mitä olin vailla. Täytyi sanoa myyjälle, että aukaisee kaapin kerrallaan ja sanon kun näen siellä haluamiani patruunoita.
Eikai siinä tärkeintä oli, että sain haluamani tuotteet, mutta ei jäänyt kauhean asiantunteva kokemus myyjistä.
Alokas heittäköön toiseen ketjuun jos ei tänne kuulu.
Tuollainen touhu ei ole kovin arvostettua nykypäivänä kun vastuullisuus on arvoissa korkealla. Kuitenkin hinnan perässä juoksevat hakee tavaransa ennemmin tokmannilta ja XXL premium tavaraa ostavat korostavat myös vastuullisuutta, ekologisuutta ym.
“Minulla on asiakkaana oikeus palauttaa tämä tuote ja pyytää rahat takaisin”. Periaatteessa ehkä ihan ok, mutta asiakaspalautukset päätyvät usein roskalavalle kuten lehtijutun valokuvassa näkyy. Kannattaa meidän jokaisen tuo muistaa ja miettiä kahdesti, että ostaako hetken huumassa ja sitten alkaako vaatia ostamansa tuotteen palauttamista myymälään aavistuksen nuhruisena tai muutenkaan. Valtaosa kauppaketjuista toki tuhoaa tuotteita siten, että ne laitetaan lukittuihin roskalaatikoihin, jotta tällaista kohua ei pääse julkisuuteen. Ikävä kyllä “business as usual” luultavasti monella muullakin liikkeellä.
XXL:n osakekurssia kun katsoo, niin ensimmäisenä vaihtoehtona tulee mieleen, että jäätävän suuri osakeanti tulossa ja nykyisten omistajien omistus dilutoituu todella paljon. En ole yhtiöön yhtään tutustunut, mutta osakekurssin perusteella jotain on isosti vialla. Iso velkalasti tai jotain muuta.
Kyllä XXL:n koko menestys johtuu juuri halvoista hinnoista ja isoista alennuksista. Toki tavara on eri sarjassa Tokmannin kanssa, mutta ei kuitenkaan yllä siihen premiumiin mitä oikeat erikoiskaupat tarjoavat.
Mitä tulee tuohon tuoamisongelmaan, niin kaikki toimivat samalla tavalla, toiset jäävät siitä kiinni ja toiset eivät. Mutta ongelma on todellinen, eikä siitä ole kovin helppoa ulospääsyä. Ne merkit, joilla on mahdollisuus tehdä korkeamman hintapisteen tuotteita kuten Rab, niin pystyvät kehittämään myös kierrätys ja korjauspalveluja. Mutta suurin osa ei tätä tee.
Arhi Kivilahden blogissa pohdintaa XXL:stä. Suomessa kilpailijoista esimerkiksi Keskon Intersport näyttää klaaranneen läpi hankalasta viime vuodesta huomattavasti paremmin, ainakin mitä tulee myyntiin.
Interport saw revenues decline by -4,3%, which is a much better performance than the -18% for XXL. At the same time, the overall market was nearly flat.
At the same time as XXL Finland has been losing market share, it has been one of the best-performing markets for XXL. Or should one say one is the least poorly performing? The declines in Sweden and even in Norway have been more significant.
The struggles have led XXL to announce that the company will exit the Austrian market.