XXL urheilukauppaketju ongelmissa

Verrokkina olen tätä joskus vilkuillut, mutta tuloskauden jälkeen ajattelin ryhtyä vähän tarkemmin perkaamaan tätä urheilukauppa XXL:n tilannetta. Osake alas 2014 IPO:sta noin 95 %. Kyseessä kuitenkin vahva brändi, joka joutunut ongelmiin heikon kuluttajaluottamuksen ja isojen varastojen myötä.

Löytyykö foorumilta kyseiseen firmaan sijoittaneita tai siitä omaa analyysiä tehneitä. Mielenkiintoista olisi kuulla ajatuksia.

Täältä raportit Quarterly Reporting | XXL ASA

64 tykkäystä

Mitään analyysiä en ole tehnyt, mutta sisäinen arvosijoittajani on kyllä huomioinut poikkeukselliset kertoimet suhteessa omaan “kuluttajamielikuvaan” yhtiöstä. Pintapuolisesti tarkastelin, mutta lopputulos oli vain, että kaikenlaista on puuhasteltu heikolla menestyksellä :smiley: Ei sitten ollut aikaa tai innostusta tutkia tarkemmin ongelmien syvyyttä, mutta ei tämä nyt pintapuolisesti ihan toivottamalta näyttänyt.

Mukava jos ehdit kurkata, kiinnostaa itseäkin onko tämä ikuisesti pinnan alla kyntävä arvoansa vai oikeasti potentiaalinen käänneyhtiö :+1:

38 tykkäystä

Aikaisemmin omistin yhtiötä. Kuluttajamielikuva oli itselläkin positiivinen. Yhtiön johto rupesi vaihtumaan tiheään tahtiin, raporteissa mainittiin huonoja talviolosuhteita, isoja varastoja tmv syyksi heikolle menestykselle. Sen jälkeen iski vielä korona antaumuksella. Mikrohavaintona paikallisessa Xxlssä tehtiin isoja muutoksia, työntekijöiden vaihtuvuus kasvoi suureksi. Muutamaan vuoteen en ole yritystä seurannut sen enempää, joten nykytilanteesta ei tarkempaa havaintoa.

12 tykkäystä

Olen vuoden verran osaketta silloin tällöin silmäillyt, laskua katsellut, mutta ei minulla ei syvempää analyysiä ole antaa, lähinnä vain kuluttajatuumintaa.

Kun menee fyysiseen kauppaa, tuntuu sitä vaivaavan vähän sama asia kuin monia muitakin vastaavia liikkeitä, eli myyjiä (jokaisella osastolla oma?) on paljon, mutta asiakkaita aika niukasti (kokemus LPR ja JKL myymälät).

Omassa elämässä XXL:n pääkilpailija on Scandinavian Outdoor. Finderin mukaan Scandinavian Outdoor on lähivuosina menestynyt aika hyvin. XXL tavarataloja näyttää olevan suomessa 18 kpl. Outdooreja 7 kpl.

Onkohan aika ajanut tämän tyylisten kivijalkakauppojen ohi. Netissä valikoima huomattavasti suurempi ja samalla voi katsella esim. vaikkapa teltoista ja rinkoista testausvideot ja arvostelut. Moni myös ostaa osamaksulla, niin se puoli hoituu netistä tilaamalla helpommin (pystyykö osamaksupalveluilla ostamaan edes kassalla?). Kova kulu nuo suurikokoiset kivijalkakaupat lukuisine, oikeastaan myyjineen. Mutta, eihän kysyntä ole mihinkään varmaan kadonnut. Terveelliset, urheilulliset elämäntavat vain lisääntyvät.

6 tykkäystä

Oma analyysi perustuu omaan kokemukseen työntekijänä. Noin viisi vuotta tuli oltua enemmän tai vähemmän opintojen ohella.

Yleisiä huomioita omin silmin:

  • Monet asiat tehtiin kauhealla kiireellä ilman suunnitelmia. Lopputulokset oli myös sen näköisiä.
  • Tuntui kuin asiat olisi tehty vain norjalaisille. Tuntui kuin päätöksissä ei olisi mietitty, miltä asiat näyttävät esim. suomalaisessa myymälässä.
  • Ostajista pyöri jos jonkinlaista huhua ja keskustelua. Mikä kyllä näkyi myös tuotteissa, mitä myymälöihin saatiin. Yritys ei kuulemani mukaan saanut edes ostettua tuotteita tietyiltä brändeiltä. Tai nämä eivät halunneet antaa näitä myyntiin.
  • Kasvu tehtiin aivan liikaa hinnoittelun voimalla

Se mikä kuva itselle jäi työvuosista niin tavallaan ymmärrän osakekurssin tilanteen. Enkä tarkoita, etten olisi viihtynyt. Hyvä paikka oli opintojen ohelle.

Tässä nyt jotain yleishuomioita. Paljonhan näitä juttuja olisi. Mutta ehkä parempi näin.

21 tykkäystä

Kilpailijan roolissa seurannut paljonkin ko. ketjun toimintaa. Ollut kyllä haastavassa tilanteessa jo pitkään, kun sieltä jostain 2017 alkaen laskenut alaspäin. On viime vuosina ollut ongelmissa jo useamman kerran useammassa erilaisessa tilanteessa mutta varsinkin tavarantoimittajien kanssa. Heidän harrastama kova hintojen polkeminen on aiheuttanut brändeille niin paljon harmia, että ovat tehneet sitten heidän ostoistaan vaikeampaa.

En osaa valitettavasti kovin hyvää analyysia sijoituspuolella antaa, mutta noin niinkuin toimintaa nähneenä ja alalla toimineena, niin jokin ymmärrys on siitä, minkälaisia haasteita on.

Eikä toisaalta voi uskoa, että aika ajaisi kivijalasta ohi, kun Covidin jälkeen, ihmiset ovat taas löytäneet globaalistikin kivijalkakauppaan.

6 tykkäystä

Itsellä on lähialueella melkein kaikki saman alan ketjut, melkein vierekkäin, mutta XXL:ssä tulee silti käytyä ylivoimaisesti vähiten. Syynä lähinnä:

  • Tuotteiden kokotarjonta hyvin puutteellista. Siis hyvin usein löytyy kokoja tyyliin XS, M ja sitten 4XL, muttei muuta siitä välistä. Tietää jo melkein etukäteen, ettei sitä omaa kokoa löydy hyllystä. Näin siis jopa mainostettujen osalta, eli joko ne sitten myydään “heti” loppuun, niitä ei ole koskaan edes tulossa, tai sitten on mainostettu niin paljon etukäteen, että toimituskaan ei ole ehtinyt kamppikseen.
  • Sitten kun joskus sinne päätyy, ei siinä oikein ole mitään inspiroivaa tarjolla. Eli sellainen lisämyynti jää pois, kun ei löydä mitään mielenkiintoista sen yhden asian lisäksi miksi käy. Tai kun vain käy muuten vain katsomassa olisiko mitään kivaa.
  • Ja siitä yhdestä asiasta voisi vielä jatkaa, että se on monesti hankala löytää itse myymälästä. Eli järjestys ja tuotteiden sijoittelu on aika öö juosten ruutattua.

Vähän kuin designerin kromaama Halpa-Halli :smiley: Ei inspiroi sijoittamaan myöskään.

9 tykkäystä

Mulla melkeinpä päinvastoin. Jos esim. fillariin tarvitsee jotain pientä varaosaa tai ketjuöljyjä, pesuaineita yms. tilpehööriä niin XXL:stä helppo käydä nappaamassa ettei tarvitse erikoisliikkeeseen asti lähteä.

Juoksukenkävalikoima ylivoimainen muihin urheiluliikkeisiin verrattuna. Treenivaateet aika 50/50 Intersportin kanssa.

XXL:n ongelma on ehkä vähän se, että se ei ole todellakaan kovin selkeä. Siellä kun myydään kaikkea uimalaseista kiväärinpatruunoihin, niin liikkeet on väistämättä melkoisia halleja ja joka osastolle tarvitaan tosiaan asiaan perehtynyttä myyjää. Erikoisliikkeet varmasti syö myös myyntiä, esim. itselläni tulee retkeilykamat kyllä ensisijaisesti haettua Partioaitasta ja jos sieltä ei löydy saatan poiketa XXL:ään. Perheestäni löytyy myös useampi hevosurheilun harrastaja ja Hööks ja vastaavat vie 100-0 tämän kisan. Uskoisin saman vaivaavan myös tuota metsästyspuolta.

8 tykkäystä

Täytyy sanoa et taannoin jyväskylän XXL:ssä oli ainakin asepuolen myyjät aivan ummikoita. Kävin sieltä pariin kertaan hakemassa skeetti paukkuja haulikkoon ja myyjä ei tiennyt yhtään mitä olin vailla. Täytyi sanoa myyjälle, että aukaisee kaapin kerrallaan ja sanon kun näen siellä haluamiani patruunoita.

Eikai siinä tärkeintä oli, että sain haluamani tuotteet, mutta ei jäänyt kauhean asiantunteva kokemus myyjistä.

Alokas heittäköön toiseen ketjuun jos ei tänne kuulu.

3 tykkäystä

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008887257.html

Tuollainen touhu ei ole kovin arvostettua nykypäivänä kun vastuullisuus on arvoissa korkealla. Kuitenkin hinnan perässä juoksevat hakee tavaransa ennemmin tokmannilta ja XXL premium tavaraa ostavat korostavat myös vastuullisuutta, ekologisuutta ym.

4 tykkäystä

“Minulla on asiakkaana oikeus palauttaa tämä tuote ja pyytää rahat takaisin”. Periaatteessa ehkä ihan ok, mutta asiakaspalautukset päätyvät usein roskalavalle kuten lehtijutun valokuvassa näkyy. Kannattaa meidän jokaisen tuo muistaa ja miettiä kahdesti, että ostaako hetken huumassa ja sitten alkaako vaatia ostamansa tuotteen palauttamista myymälään aavistuksen nuhruisena tai muutenkaan. Valtaosa kauppaketjuista toki tuhoaa tuotteita siten, että ne laitetaan lukittuihin roskalaatikoihin, jotta tällaista kohua ei pääse julkisuuteen. Ikävä kyllä “business as usual” luultavasti monella muullakin liikkeellä.

XXL:n osakekurssia kun katsoo, niin ensimmäisenä vaihtoehtona tulee mieleen, että jäätävän suuri osakeanti tulossa ja nykyisten omistajien omistus dilutoituu todella paljon. En ole yhtiöön yhtään tutustunut, mutta osakekurssin perusteella jotain on isosti vialla. Iso velkalasti tai jotain muuta.

1 tykkäys

Kyllä XXL:n koko menestys johtuu juuri halvoista hinnoista ja isoista alennuksista. Toki tavara on eri sarjassa Tokmannin kanssa, mutta ei kuitenkaan yllä siihen premiumiin mitä oikeat erikoiskaupat tarjoavat.

Mitä tulee tuohon tuoamisongelmaan, niin kaikki toimivat samalla tavalla, toiset jäävät siitä kiinni ja toiset eivät. Mutta ongelma on todellinen, eikä siitä ole kovin helppoa ulospääsyä. Ne merkit, joilla on mahdollisuus tehdä korkeamman hintapisteen tuotteita kuten Rab, niin pystyvät kehittämään myös kierrätys ja korjauspalveluja. Mutta suurin osa ei tätä tee.

3 tykkäystä

Arhi Kivilahden blogissa pohdintaa XXL:stä. Suomessa kilpailijoista esimerkiksi Keskon Intersport näyttää klaaranneen läpi hankalasta viime vuodesta huomattavasti paremmin, ainakin mitä tulee myyntiin.

Interport saw revenues decline by -4,3%, which is a much better performance than the -18% for XXL. At the same time, the overall market was nearly flat.

At the same time as XXL Finland has been losing market share, it has been one of the best-performing markets for XXL. Or should one say one is the least poorly performing? The declines in Sweden and even in Norway have been more significant.

The struggles have led XXL to announce that the company will exit the Austrian market.

4 tykkäystä

Mikä on XXL tilanne tällä hetkellä ? Markkina-arvo on ainakin romutettu niin alas, että konkurssia likimain lasketaan. Mistä mahtaa yhtiön ongelmat näin laajasti johtua ? Kuluttajatuotteet ovat kyllä syklistä tavaraa usein, mutta urheiluvälineet eivät tietääkseni niin suhdanneherkkiä ole, koska hinnat eivät järin suuria ole ja ne on tapa miten moni haluaa vapaa-aikaa viettää, eli niistä ei heti tingitä samalla tavalla kuin uusista huonekaluista tai elektroniikasta.

Kun polkupyöriä myydään puoleen hintaan maaliskuussa, niin jokin on kyllä pielessä.

15 tykkäystä

Ongelmat eivät ole ihan yksinkertaisia mitä XXL:ään tulee. Jos esim. mietitään aggressiivista levittäytymistä Suomeen, myymäläverkon rakentamista ja kustannuksia ja henkilöstökustannuksia tuon kokoisissa myymälöissä, niin siinä saa jo myydä ihan huolella, ennen kuin kustannukset on katettu.

Samaan aikaan XXL on myös hintakikkaillut itsensä hankalaan asemaan ja joutunut neuvottelemaan itsensä uudelleen markkinoilla tavarantoimittajille. Vaikka XXL edelleen saa myytyä isojen brändien tuotteita halvalla, niin nuo XXL:lle hintakikkailuun sorvatut tuotteet eivät ole sama asia kuluttajalle, kuin se ns. oikea valikoima. Eivätkä aina laadullisesti edes samalla tasolla kuin se “ovh” antaisi ymmärtää. Kunhan isot alennu% on näkyvillä.

Toki kun aggressiivinen laajentuminen ei ollut vain Suomi, vaan Keski-Euroopasta lähdettiin myös hakemaan vauhtia eikä sekään mennyt kovin puhtaasti. Joten nyt sitten jännätään mitä seuraavaksi tapahtuu. Tuossa on jo väläytelty sitä, että tulisiko joku iso ja ostaisi osan valmiista myymäläverkostosta pois Suomessakin? Decathlon periaatteessa kai voisi kokeilla, mutta onko pohjolan peränurkka millään tavalla tarpeeksi kiinnostava heille?

3 tykkäystä

Q1 katsaus olikin huhtikuussa jo. Eilen oli ilmeisesti joku general meeting, johon olisi kiva päästä jotenkin käsiksi mutta en keksinyt miten.

Q1 23 kuitenkin: vähän enemmän liikevaihtoa mitä vuosi sitten, mutta surutta otettiin takkiin kun myyntikate (?) pieneni roimasti. Alennusmyyntejä tehty paljon että varastoja saadaan pienemmäksi. Toisaalta otettiin turpaan vähän vähemmän mitä viime vuoden Q4.

Paljon kommentointia (ymmärettävästi) tällä Suomen myymälöistä, mutta Suomen osuus liikevaihdosta on vain 19%, joten ei kerro kokonaiskuvaa. Tarvitaan selvästi tänne Norjan suomalaisia.

image

TE julkaisi sopivasti pikakatsannon firmasta:

(Lähinnä oma vartin pikatutkinta tähän väliin missä mennään. Itsellä ei ole positiota, ainakaan vielä. Uudet lenkkarit tarvitsen.)

3 tykkäystä

Otsikko pitää edelleen kutinsa. Tänään XXL antoi negarin. Myös Keskolla Urheilukaupan myynti 25 % pakkasella huhti/toukokuussa.

XXL further announces that total operating revenue so far in the second quarter 2023 is lower than last year, driven by weak consumer sentiment and reduced demand for sporting goods in general. Total operating revenue, from continued operations, for the Group in Q2 2023 is expected to be around NOK 1.9 billion compared to NOK 2.1 billion last year. The market is characterized by high inventory levels in the whole value chain, resulting in aggressive pricing and excessive campaigns. Higher campaign and clearance activities for XXL will impact the gross margin, which is expected to be around 30-32 per cent (37.9 per cent). EBITDA is estimated to be in the range of negative NOK 25 to 75 million (NOK 205 million). This could change as the last weeks of June are important sales weeks.

XXL expects to be in compliance with its 30 June 2023 financial covenants and is in constructive dialogues with its lending banks.

XXL will present the actual second quarter 2023 figures on 14 July 2023.

13 tykkäystä

Alkaako xxl:n hinnassa olla jo kaikki paha mukana kun negarikaan ei enään laske hintaa?
Ostosormi syyhyää…

Konkurssi vielä hinnottelematta. Entisenä työntekijänä en koskisi pitkällä tikullakaan

11 tykkäystä