Yhtiökokousten etikettipohdintaa

Mitä nyt olen jaksanut satunnaisesti käydä yhtiökokouksissa muutaman vuoden ajan, olen huomannut että ovatpa tylsiä tapahtumia. Enemmänkin niistä voisi saada irti erilaisten omistajien ja johdon aktiivisemman keskustelun kautta.

Minua esimerkiksi nyppii omistajien ja johdon kummallinen vastakkainasettelu kokouksissa. Esimerkkinä omistaja puhuttelee johtoa “te” (esim “miten te aiotte nyt sitten pärjätä tässä markkinassa?”) muodossa, kun oikeastaan yhtiökokouksissahan kaikki ovat samassa veneessä, eli “me”, varsinkin jos johdolla merkittävät omistukset firmassa.

Pointtini on, että yhtiökokoukset voisivat olla paljon, paljon hedelmällisempiä ja rakentavampia tapahtumia, ehkäpä jopa strategiapalaverin kaltaisia, eikö?

4 tykkäystä

Kyllä, teitittely on turhaa silloin kun johdolla ja hallituksen jäsenillä on (merkittävsti) omistusta yhtiöstä. Hyvä on kuitenkin muistaa, mikä onkin vähän luotaantyöntävä tilanne, että aina ei näin ole, jolloin (pien)omistajien asenne johtoa kohtaan voi olla paljon kyseenalaistavampi jos koetaan että johto esim. kuppaa yhtiön kassaa kannattamattomasti mutteivät itse omistajina kanna riskiä.

2 tykkäystä

Haha! Itse nautin vain siitä vallakkaasta omistajafiiiksestä samalla, kun mätän niin monta pullaa naamariin kuin vain kehtaan (loput isoon käsilaukkuun) ja tietenkin siitä, että kerrankin minulle pokkuroidaan. Siellä se toimitusjohtajakin niin maireana ja pakotettua kiinnostusta esittäen, vaikka ei yhtään osaa arvata, kuinka monta osaketta arvo-osuustilillä kellii. Siellähän voi olla vaikka yksi. Lisäksi koitan pukeutua mahdollisimman huonosti ja olla kampaamatta tukkaa aamulla. Bad hair dayta voi kompensoida käyttämällä oranssi-mustaa hankkija-lippistä. Crocksit jalkaan. Huulipunaa vähän suttuisesti ja vähän hampaisiinkin niin kontrasti vain syvenee ja vallantunne maksimoituu.

No ei vaan, varmasti tässäkin voisi olla parannuksen paikka ja ehkä jokin edistyksellinen yritys ajattelee tämän asian vähän toisin (lain puitteissa totta kai) ja näyttää muille mallia. Kyllähän se etäisyyttä luo, kun yleensä yrityksen omistajat niin kaukana mistään operatiivisesta ja eri omistajilla eri motiiveja omistaa yritystä eikä siis yleensä mikään yhtenäinen ja järjestäytynyt joukko. Eikä yritys toisaalta tarvitsekaan omistajilta muuta kuin rahoitusta, vaikka omistajilla saattaisikin olla jokin näkemys tulevaisuuden suunnasta tai valitusta strategiasta ja ehkä jopa hyviä ehdotuksia.

Pienemmissä suomalaisissa yrityksissä toki saattaa olla kokouksissa draamaa ja käänteitä, joka pahimmillaan muistuttaa riitaisen asunto-osakeyhtiön yhtiökokousta, mutta muutenhan oman kokemuksen mukaan homma nuijitaan läpi kuten ennenkin.

1 tykkäys

Voisihan ne olla, mutta… :smiley:

Taalerin voisi nostaa hyvänä esimerkkinä, josta yhtiökokous tehdään “oikeasti” omistajat edellä ja siellä käsittääkseni on kunnon kyselysessiot alá Berkshire Hathaway.

Njoo, Taalerilla on tosiaan vähän “rikkaampi” se yhtiökokouselämys.

Omistajienkin eduissa olisi tehdä näistä keskustelevampia. Mutta aika studiksessa siellä yleensä istutaan…

Täytyy itsekin ruveta aktiivisemmaksi siellä, sillähän se seipään niellyt kulttuuri alkaisi murtumaan varmasti

1 tykkäys

Tuossapa markkinarako Inderesille! Konseptoitte sähköisen yhtiökokouksen palveluna :wink:

7 tykkäystä

Olen tässä pohtinut, että josko tänä keväänä osallistuisi elämän ensimmäisen kerran pörssiyhtiön yhtiökokoukseen. Mutta mitenkäs päin sellaisissa oikein kuuluu olla? Mitä pitää tietää etukäteen? Voiko paikan päälle mennä aivan nollat taulussa vain ihmettelemään ja syömään kuivaa kokoussämpylää?

Onko foorumilaisilla yhtiökokouksia jo kalenterissa?

1 tykkäys

Päällysvaatteet narikkaan, yleensä vahtimestareita paikalla. Tarjoilu joko ennen tai jälkeen kokouksen, yleensä mainitaan, jos ennen. Ilmoittautuminen paikan päällä tiskille, joka vastaa oman sukunimen alkukirjainta,esim. A-H jonoon, jos olet nimeltäsi Bullero :slight_smile: Kokousmateriaalin ja ääniliput saa ilmoittautumisen yhteydessä(varaa henkilötodistus valmiiksi), äänilippu voidaan tarkistaa kokoussaliin mentäessä. Hallituksen puheenjohtaja pitää puheenvuoron ja sen jälkeen toimitusjohtaja esittelee edellisen vuoden tuloksen. Kysymyksiä saa esittää tämän jälkeen, kokousavustajat tuovat tarvittaessa mikrofonin. Unohdinko jotakin :slight_smile:

Omalla listalla yhtiökokouksista: Wärtsilä; Lassila&Tikanoja, Tokmanni, NOKIAN RINKULAT(tarkoituksella isolla) ja Sampo.

2 tykkäystä

Vielä sellainen juttu kuin yhtiökokouksen täsmäytyspäivä eli pitää olla merkittynä Euroclearin osakasluetteloon yleensä viikko-pari ennen yhtiökokousta. Eli ihan hetken mielijohteesta ei voi ostaa osakkeita ja mennä kokoukseen.

Lisäys:Ja luonnollisesti kokoukseen ilmoittautuminen paikallaan hyvissä ajoin, ohjeet ja linkki löytyvät yhtiökokouskutsusta.

Tarkoitatko “nakit silmillä”? :smiley:

1 tykkäys

Mitä käy yhtiökokouksille jos massatilaisuuksia perutaan, siirretään ja vältellään? @Yu_Gong tuskin kiertää koneineen ja kameroineen ihan kaikkia tilaisuuksia.

1 tykkäys

Yhtiö voi siirtää kokousta tietyn ajan, mutta se on sitten pidettävä. " Lain mukaan pidettävä viimeistään kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä." Inderesillä on kyllä kapasitettia hoitaa jokainen Helsingin pörssin kokous kameroilla tarvittaessa virtuaalisena.

6 tykkäystä

Fantastinen uutinen. Toivottavasti mahdollisimman moni yhtiö alkaa hyödyntää tätä mahdollisuutta. :sunglasses:

3 tykkäystä