Yleinen opiskeluketju

Tuli eilen sähköpostitse viesti että sain opiskelupaikan. Oli vissiin pisteraja tippunut. Aikamoinen urakka edessä. No voihan sitä yrittää.

15 tykkäystä

Kauppakorkeiden yhteisvalinnan tulokset vuodelta 2023 on julkaistu:
https://www.kauppatieteet.fi/valintakoevalinnan-tulokset-julkaistu-4-7-2023/

Hämmästyin melkoisesti huomatessani, että sain opiskelupaikan Aallosta. Noh, syksy on hyvä aika aloittaa uusi harrastus. :slightly_smiling_face:

19 tykkäystä

Onnittelut voittajille!

Läpipääsyraja asettui yllättävän matalalle. Ei kai ollut opiskeluun tunkua tänä vuonna.

En kuitenkaan olisi päässyt ensikertalaisena sisään mutta noin muuten meni ns. heittämällä.

Meni tulevaisuuden suunnitelmat siinä mielessä pieleen, että olin jo henkisesti valmistautunut opiskelemaan Metropoliassa ja olisin siellä päässyt käyttämään oppilaskunnan kuntosalia ihan kävelymatkan päässä kotoa. Nyt pitää mennä vähintään keskustaan asti :grinning:

Olen silti yhä näreissäni tuosta työkalujen taonta -jutusta… “Valintakoetoimikunta ei kommentoi tehtävää tässä kohtaa tarkemmin.” oli kohta jossa kyllästyin asiaa puimaan.

Muoks: Muistin pisteeni väärin, joten korjasin “en olisi ensikertalaisena…” -lauseesta pois väärän kommentin murto-osan vajaasta pisteestä. Sekotin AMK-tuloksiin :roll_eyes:

4 tykkäystä

Ylilaudan perusteella nuo oli alimmat rajat:

Oulu:

Enskat 21,98
Kaikki 19,94

Kuopio:
**Enskat 22,94 **
Kaikki 21,45

Vaasa:
Enskat: 22,92
Kaikki 20,94

Ite sain ei-matemaattisiin vastaamalla ilmeisesti 17,45 pistettä eli se oli kaikkien nykymuotoisten valintakokeiden vertailussa lähimpänä sitä minimivalintakoerajaa, jolla olisi matemaattiset tehtävät sivuuttamalla ollut käytännössä saumakin saada opiskelupaikka. Vaikka käytännössä vaatisi aika paljon tuuria jo, että todennäköisesti tulevia virheitä saisi minimoitua monivalinnassa.

Todistusvalinnan osuuden kasvattaminen ehkä selittää, kun tuntuu hakijakeskusteluja lukiessa olevan moni aika kuutamolla opiskelutekniikoista. Eli ei välttämättä vielä ainakaan ole hallussa rutiinia ja taitoja, kuinka ottaa haltuun tuollainen koealue.

Tai sitten yhä useampi suuntaa suosiolla ylioppilaskirjoitusten uusimiseen suurimman vaivan.

Toisaalta taas +20 pistettä ei ole ollenkaan huono tulos ollut tässä kokeessa aiempina vuosinakaan, kun muutama virhe jo vie pisteitä reippaasti. Hakupaineala kuitenkin, joten on siellä muutama tuhat yrittäjää aina, vaikka sellaiset kummalliset lukutuntien vertailut ovat yhä keskeisessä asemassa valintakoekeskusteluissa. Eli onnittelut toki

Muistutetaan myös, että korkeakoulututkinnon vapaavalintaiset opinnot voi opintopisteineen suorittaa paikka- ja aikatauluriippumattomasti ilmaisina nettikursseina 24/7. Vaikka jo ennen kuin aloittaa opiskelunsa, kun ne voi hyväksilukea myöhemminkin seuraavan 10 vuoden ajan.

6 tykkäystä

Itse hain monimuotoon. En tiedä miten tulee onnistumaan töiden takia. Olin lukenut jostain että opiskelut tapahtuu 16—> mutta se ei pitänyt paikkaansa. En tiedä onko läsnäolopakkoa?

1 tykkäys

Toki juttua voi jatkaa kahvihuoneessakin, mutta tällainen löytyi.
Aloitin KTM-opinnot vuosi sitten, mutta johtamisen puolella. Olen suorittanut aiemmin alempia johtamisopintoja ja kokemusta esihenkilötehtävistä on pohjalla. Varsinkin syventävillä kursseilla on tullut kyllä uuttakin, jonka pohjalta on voinut reflektoida aiempaa toimintaa ja ajatusmallia.

Olet jo saattanutkin kurkata kurssikuvauksia opiston sivuilta ja jos niistä löytyy jo tieto kurssin teoriakirjallisuudesta, niiden pohjalta voi saada hieman ennakkokäsitystä kurssilla käsiteltävistä asioista.

Tämä tosiaan johtamisen kurssien näkövinkkelistä, toki kursseissa ja opintosuunnissa on eroja.

5 tykkäystä

Ah aivan nuo kurssikirjat täytyy vilkaista, olisihan ne nyt pitänyt hoksata.
Kertovat jo hyvin pitkälle, voiko noista kursseista saada jotain uutta irti vai ei.

1 tykkäys

Onpas paljon tehtäviä. En uskonut että olisi näin paljon. Huomaa kyllä että opiskeluajoista kulunut 10 vuotta. Nyt yhteensä 4 kurssia,loppuvat joulukuussa. Onko teillä tekniikan opiskelijoilla vinkkejä antaa,paljon keskimäärin uppoaa aikaa näihin?

1 tykkäys

Kyllä niihin tehtäviin aikaa uppoaa. Itse opiskelin tekniikan DI-tutkinnon työn ohessa AMK-tutkinnon päälle. Paljon oli ryhmätöitä ja laajoja harjoitustehtäviä. Ryhmätöissä kyllä huomasi hyvin sen, kuinka tärkeää oli keskittyä lopputuloksen kannalta kokonaisuuteen eikä pelkästään siihen, että teet vain tarvittavan omalta osaltasi. Jos joku ryhmän jäsenistä ei tehnyt omaa osuuttaan, vaikutti se koko ryhmän suoriutumiseen.

Opiskeluun käytettyä aikaa en osaa kyllä yhtään arvioida. Sen muistan, että ei kyllä iltaisin ollut tekemisen puutetta, kun yritti 40-60op per lukuvuosi suorittaa opintoja työskennellen samalla täysiaikaisesti. Yllättävän hyvin opinnot silti sujuivat, vaikka itselläkin opiskeluajoista oli se vajaa 10 vuotta aikaa.

5 tykkäystä

Tuota en halunnut kuulla hehe. Itse en välitä papereista mutta on tiettyjä kursseja jotka kiinnostavat. Alussa pakko saada fysiikka ja matematiikka läpi.

1 tykkäys

Vähän vanha on kysymyksesi mutta kun kukaan ei vastannut niin…

Siis tuohon on helppo lauseke. Tuo summan symboli on tavallaan matematiikan iteraattori: luuppaa lauseke läpi alkaen aloitusarvosta joka tässä on x=1 ja päätä luuppi n arvoon, joka on siis annettu eli 3.

Esim. tuo eka summafunktiosta on laskutoimituksiksi purettuna: 2^2 + 4^2 + 6^2 = 56

Loput osaat varmasti itse sijoitella neliöjuurifunktion sisään ja laskea. Ylemmästä summafunktiosta pitää tulla 144.

2 tykkäystä

Nostan tämän aiemman kysymyksen ylös ja kysyn kokemuksianne, että millaiset kurssit olette kokeneet erityisen hyödyllisiksi kauppatieteiden, tuontantotalouden tai vastaavien alojen opinnoissa? Mistä oli eniten hyötyä uuden oppimisen kannalta? Mistä esimerkiksi työuran kannalta?

Olen hieman harkkinnut lisäopintoja ja kuulisin mielelläni mietteitänne. :slight_smile:

1 tykkäys

Ketkäs muut olivat tänään Ilta-Sanomissa avautumassa helppojen opintopisteiden kursseista. Nettisivuston katselukertojen osalta iltapäivälehti TikTok -videoineen on näköjään aika tehokas media, kun efekti vastaa varmaan vähintään yhden kuukauden normaalikävijämääriä, joten on tämä varmaan jonkinlainen merkkipaalu koko ilmiön kansantajuistamisessa.

2 tykkäystä

Rahoitus on ollut ehkä paras oppiaine varsinaisten pää- ja sivuaineiden lisäksi. Yritystoiminta toimii niin vahvasti rahoituksen pelisäännöillä, että niitä sisäistämätön on pihalla, oli funktio mikä hyvänsä.

3 tykkäystä

Kuinka hyvin nämä arvioidut kurssitunnit pitää paikkaansa? Mikä on teidän kokemus?

1 tykkäys

Ai helppojen noppien vai perusluontoisempien kurssien?

Sellaisia iltapäivässä suoritettavia superhelppoja kursseja ei ole todellisuudessa varmaan montaakaan lopulta. Olisiko 10 op viikossa mahdollista suorittaa suorittaa viikossa vapaavalintaisiin opintoihin.

Peruskursseissa yliopistossa taas aika monessa on 80 prosentin läsnäolopakko, joten akateeminen vapaus ei välttämättä aivan täysin toteudu. Eli ei kovin helposti varmaan voi monessa paikkaa opiskella ja tehdä päivätyötä samassa.

Minusta tuota 27 tunnin työpanosta opintopistettä kohden on hieman harhaanjohtavasti tulkittu mediassa, kun se ei ole mikään lakisääteinen rajaus opintoihin käytettävälle ajalle. Vaan täysin kurssintekijän näkemyksen varassa oleva arpominen.

1 tykkäys

Olen suorittanut DI-tutkinnon ja jokusen kurssin AMK-puolella. Mielestäni ne kurssin vaatimat aika-arviot ovat ihan täysin veteen piirrettyjä. Arviointi on toki hankalaa, koska on kiinni hyvin paljon lähtötasostakin. Joskus aika-arvio on ihan murto-osa todellisuudesta, joskus taas toisinpäin - varsinkin jos halu vain luovia läpi kurssista. Läsnäolopakkoa ei ollut, paitsi kielten opinnoissa.

6 tykkäystä

Miten on tämän vuoden opiskelijat päässeet vauhtiin? Huomasin itse että enhän pysty suorittamaan työssäoppimisjaksoja. Eka varmaan menisi mutta loput ei. No olen ottanut tavoitteeksi että en laita yhtään ylimäärästä aikaa kursseihin jotka eivät kiinnosta eikä ole hyötyä. Toki pitää sen verran panostaa että pääsee opiskelemaan niitä “oikeita” kursseja.

1 tykkäys

Onko kaikki lopettaneet vai onko muuten vaan hiljaista? Olisi kiinnostavaa saada tietää miten muilla menee. Itse aloitin syksyllä lvi-monimuodon. Olen jo nyt tippunut kyydistä, aika ei riitä millään. Näyttää siltä että matiikasta ja fysiikasta tulee hylsyt. Jotenkin tuntuu turhauttavalta laskea kaiken maailman amplitudeja kun alalla pärjää suht heikoilla matemaattisilla taidoilla jos ei tilastojen ja mittaustulosten analysointi kiinnostaa.
Ensimmäistä kertaa koulu-uran aikana joutuu oikeasti lukemaan kokeisiin. Ylioppilaskirjoituksissa tuli e:tä ja ämmää ja merkonomiopinnot olivat yläastetasoa jos sitäkään. Saa nähdä miten käy. Nyt keskityn siihen että saan kaikki “esitietokurssit” läpi jotta ei tule seinä vastaan.

6 tykkäystä

Kirjoitellaas itsekin tähän ketjuun ensimmäistä kertaa.
Vuoden päivät takana opiskelua avoimessa ammattikorkeakoulussa, tähtäimessä tradenomin tutkinto, ainakin näin alkuun.
Nyt on sen verran opintopisteitä kasassa, että tulen hakemaan avoimen opinnoilla varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi kevään yhteishaussa.
Opiskelu on ollu ihan mieleistä. Opiskelen töiden ohessa, joten amk:n ei-niin-kova vaatimustaso on sopinut itselle tähän paikkaan. Tuli aikanaan luettua itseni sisään yliopiston puolelle kauppikseen, mutta silloin elämä tuli tielle ja se koulu jäi aloittamatta. Tämä yhdistettynä aktiiviseen talouden ja yritysten seuraamiseen on taannut sen, että opiskelu on ollut vaivatonta. Välillä on jopa ärsyttänyt, että miten helpolla amk:ssa pääsee.

9 tykkäystä