Yaytrade on listautumassa Nasdaq First North Growth Market Sweden -markkinapaikalle.
Kyseessä yhtiö joka tarjoaa
digitaalisen markkinointialustansa kautta kaupankäyntipaikan ensiluokkaisille käytetyille vaatteille ja asusteille. Alusta yhdistää yksityishenkilöiden ja vaikuttajien tarjonnan sekä kumppaniyritysten ylijäämävarastotuotteet.
Äkkiseltään aika kiinnostavan oloinen yhtiö, maailman mennessä yhä vihreämpään suuntaan.
Kierrätys- ja ylijäämävaatteille on varmasti kysyntää ja uskon kysynnän kasvavan agressiivisesti.
Esitettä tästä en löytänyt kuin ruotsinkielellä, iso peukku sille joka tuota hieman avaisi.
Miksi juuri Yaytrade pärjäisi paremmin kuin esimerkiksi suomalainen kilpailija Emmy, joka taitaa olla pohjoismaiden markkinajohtaja tässä bisneksessä?
IPO-materiaali löytyy https://investors.yaytrade.com/, oma ruåttin kielitaito on sen verran heikko että en lähde edes yrittämään. Erikoisuutena voi nostaa sen verran, että tässä kaupataan unitteja (osake + warrantit).
Jotenkin tässä tulee mieleen, että nyt on nähty hyvä hetki kaapia kaikki irtonainen raha mitä tässä pörssimaniassa irtoaa.
Tähän ovat lähteneet myös isot vaatebrändit omilla kaupoillaan. Voisi kuvitella että se ihan kannattavaa on kun voi yhden vaatteen valmistuskustannuksilla myydä saman vaatteen pari kolme kertaa uudelleen.
“If someone brings in worn Levi’s® that can be resold, we’ll offer them between $15 and $25 in store credit. If it’s vintage, we’ll give them between $30 and $35. We’ll then post the garments on the SecondHand marketplace on levi.com, selling them for roughly $30 to $100.”
Kreaten anti on takana, joten on aika siirtää katseet tähän seuraavaan IPO:on. Yritin googlettamalla etsiä analyysiä/tietoa Yaytradesta, mutta aika vähän oli hypeä tämän ympärillä. Onko muilla samoja havaintoja? Veikkaan joka tapauksessa, että tämäkin ylimerkitään.
Tämä taitaa olla sellainen niin sanottu arpa osake? Tappiota tehnyt? Mutta potentiaalia vaikka kolmen vuoden päästä nousta paljon? Tosin nyt on kaikki listautumiset mennyt kuin kuumille kiville - mutta nänä tappiota tekevät hakee vaan rahaa?
Ytrade Group AB (publ) (“Yaytrade” tai “yhtiö”) on yrittäjävetoinen Fashion Tech -yritys, joka tarjoaa digitaalisen markkinointialustansa kautta kaupankäyntipaikan ensiluokkaisille käytetyille vaatteille ja asusteille. Alusta yhdistää yksityishenkilöiden ja vaikuttajien tarjonnan sekä kumppaniyritysten ylijäämävarastotuotteet. Yaytrade on lanseerauksensa jälkeen rakentanut uskollisen käyttäjäkunnan, joka on luotu yhdessä erään Ruotsin suurimman markkinapaikkaan kytketyn vaikuttajaverkoston kanssa. Tällä hetkellä Yaytradessa on mukana noin 150 vaikuttajaa, joita ovat mm. Jon Olsson, Janni Olsson Delér, Frida Hansdotter, Michel Tornéus ja Alicia Agneson. Itse kehitetylle Yaytrade-alustalle on ominaista “slow fashion”, jossa ensiluokkainen muoti ja kiertotalous yhdistyvät, tavoitteena luoda edellytyksiä kestävälle muodin kulutukselle.
Markkinapaikalla vaikuttaa kolme eri tyyppistä toimijaa: yksityishenkilöt, vaikuttajat ja ensiluokkaiset tuotemerkit. Yaytraden noutopalvelun kautta yhtiölle lähetetään sekä yksityishenkilöiden että vaikuttajien käytettyjä vaatteita ja asusteita, minkä jälkeen Yaytrade hoitaa tuotteiden markkinoinnin ja myynnin sivuston kautta. Lisäksi markkinapaikka on kanava räätälöityyn kumppaniyritysten ylijäämävarastojen myyntiin ja mallivaatteiden myyntiin (ystävämyynti), jonka tarkoituksena on auttaa ensiluokkaisia tuotemerkkejä lisäämään myyntiastettaan. B2C-sektori kasvaa voimakkaasti ja Yaytrade on erittäin toimivan Filippa K:n kanssa tehdyn yhteistyön jälkeen onnistunut solmimaan syksyllä 2020 J.Lindebergin, Sandqvistin, Hopen, Rodebjerin, Flatteredin ja Whyredin kanssa sopimukset heidän ylijäämävarastojensa myynnistä. Yhtiön tavoitteena on tulla johtavaksi digimarkkina-alustaksi sekä ensiluokkaisen käytetyn muodin että ensiluokkaisten tuotemerkkien ylijäämävarastojen myynnissä.
Koska kansainväliseen laajentumiseen ei liity alustaan liittyviä rajoituksia, Yaytraden digitaalinen liiketoimintamalli on erittäin skaalautuva. Laajentuminen Suomeen vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla on esimerkki liiketoimintamallin potentiaalista ja on ensimmäinen askel yhtiön pitkän aikavälin laajentumisstrategiassa. Yaytrade aikoo hyödyntää lanseerauksen yhteydessä saatuja kokemuksia ennen tulevaa laajentumista muille Euroopan markkinoille. Lisäksi nykyinen logistiikkamalli, johon sisältyy kolmansien osapuolten varasto (3PL), tarjoaa suurta joustavuutta, koska yhtiö voi laajentaa liiketoimintaa siihen liittyvine integraatioineen lyhyessä ajassa.
Byggmaxin, Ratosin ja Webbhallenin entinen toimitusjohtaja Magnus Agervald on valittu listautumiseen valmistauduttaessa Yaytraden uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi. Nykyiset osakkeenomistajat ovat myös tehneet lock-up-sopimuksen, mikä tarkoittaa, että ennen tarjousta yhteensä noin 81 prosenttia osakkeista on myyntikiellossa sopimuksessa sovittuna aikana. Tarjous sisältää merkintäsitoumuksia noin 26 miljoonan Ruotsin kruunun edestä, mikä vastaa 74,6 prosenttia osakeannin määrästä. Nykyisten omistajien osuus näistä sitoumuksista on noin 18 miljoonaa Ruotsin kruunua.
Salkkuun ilmestyi annista tänään 268kpl Ytradea x 27 sek = n. 713 euroa. Nyt jäi reilusti enemmän osakkeita käteen kuin odotin, oliko foorumilla muita antiin osallistuneita?
Tyhjin käsin jäätiin taas. Myöskään Nimbuksesta ei tullut lapun lappua. Harmi, kun on mahdollista osallistua harvaan ruotsalaiseen antiin ja kun mahdollisuus joskus harvoin tulee ei tule yhtään osaketta allokaatiossa. Isoja prosentuaalisia voittojahan näistä Ruotsin anneista on saanut viime aikoina.