Zooplus AG - Koko Euroopan lemmikkitarvikekauppa

Lauantaina osui silmään Heikki Keskivälin tviitti, missä vertaili kolmea eri lemmikkiosaketta: Mustia, Chewyä ja Zooplussaa. Itsellä heräsi Zooplussaa kohtaan iso kiinostus, kun Keskiväli toi esille näiden firmojen arvostuserot (P/S mittarilla): Chewy 6,5; Musti 2,9; Zooplus 0,7.

Avataas siis tännekkin oma ketju Zooplussalle - Euroopan suurimalle lemmikkitarvikekaupalle.

Katsoin läpi firman CMD:n, joka avasi liiketoimintaa todella hyvin. Kokosin alle mielenkiintoisimmat slidet, ja kokonaisuudessaan sen voi katsoa täältä → https://investors.zooplus.com/en/investor-relations/reports-and-publications/financial-presentations/

Zooplus kasvaa kovaa, mutta kannattavuuden kanssa on ollut viime vuosina ongelmia. Johdolla oli ihan uskottava strategia, miten kannattavuus saadaan nousuun, ja pitkällä aikavälillä voi odottaa 4-7% EBITDA -lukuja.

Kannattavuus on silti esim. Musti&Mirriä huonompi, sillä yhtiö kilpailee hinnalla. Huonokatteiseksi toimintaa ei silti voi (vähittäiskaupaksi) sanoa: Myyntikate on trendimäisessä nousussa ja oli 9M 2020 30,5% (vrt. Musti ~44%). Firma oli myös koronavoittaja, ja pandemia antoi boostia näihin lukuihin.

Omien brändien osuus on Zooplussassa yllättävän pieni, mutta trendimäisessä kasvussa. esim Mustilla omien brändien osuus huomattavasti korkeampi ~52%. Johto kyllä painotti, että omien osuutta tullaan nostamaan, mutta mitään kopiotuotteita ei ole launchaamassa, vaan brändeillä yritetään täyttää markkinarakoja.

Tämä oli mielestäni koko esityksen mielenkiintoisin graaffi. Jos en tietäisi paremmin, luulisin kuvaajan olevan jostain SaaS-yhtiöstä :smiley: Zooplussan asiakkaat ovat pitkäikäisiä, joten uudet asiakkaat tuovat tulovirtaa todella pitkälle tulevaisuuteen. Ääriesimerkkinä vuonna 2000 hankitut asiakkaat ostavat edelleen (20 vuotta myöhemmin) melkein 40% ensimmäisen vuoden summasta.

Strategia painottuu vahvasti customer loyalityyn, josta johto kyllä paasasi koko esityksen ajan. Mielenkiintoinen luku: Jopa 50% myynnistä tulee “Subscribe & Save” -palvelulla. Asiakkaat saavat siis pienen alennuksen, jos tekevät ostoskoristaan toistuvan. Esim. koiranruoat tulevat automaattisesti postissa 2 kuukauden välein. Tätä palvelua yritetään kovaa myydään asiakkaiden ensimmäisten tilauksien yhteydessä.

Toiminta kattaa todellakin koko Euroopan, ja kasvu on ollut kaksinumeroista jokaisella alueella. Kasvutilaakin löytyy vielä runsaasti. Yhtiöllä on selvä focus pysyä ja kasvaa Euroopassa.

Kilpailijat-kentässä ei mieluusti haluaisi nähdä Amazonia, mutta tiettyjä kilpailuetuja on tätäkin vastaan.

Omien brändien ja lisätarvikkeiden myynnin lisääminen näkyy todella kovaa kannattavuudessa.

Lopuksi megatrendeistä, jotka puhaltavat suoraan Zooplussan purjeisiin.

  • Lemmikkien määrä lisääntyy
  • Lemmikkeihin ollaan valmiita käyttämään entistä enemmän rahaa
  • Kulutus siirtyy verkkoon
  • Kuluttajien hintatietoisuuden lisääntyminen

Inderesin Musti-rapsassa on myös pieni kappale Zooplussasta:

Zooplus myös vauhdikas kasvaja markkinalla
Puhtaasti lemmikkieläinten markkinalla toimiva verkkokauppa Zoopluson Mustille sen merkittävin yksittäinen kilpailija verkossa. Yhtiön markkinaosuus oli Pohjoismaissa 3,4 % (2018). Yhtiö kasvaa Mustin ohella kuitenkin markkinan pelureista selvästi nopeimmin, ja tätä kehitystä myös koronakriisi on väliaikaisesti kiihdyttänyt. H1’20-raportissaan yhtiö ilmoitti pohjoismaiden (sis. myös Tanska) markkinaosuudekseen jo n. 6 %. Zoopluson myös Euroopan tasolla suurin lemmikkieläintarvikeyhtiö yli 1,5 miljardin liikevaihdolla.
Zooplussankustannusrakenne on Mustia selvästi matalampi ja arvioimme sen myös saavan Mustia hieman parempia ostohintoja ja -ehtoja tavarantoimittajilta selvästi suurempien volyymiensa avulla. Zooplussan kilpailuhaittana Mustiin verrattuna on kuitenkin se, että sen on selvästi vaikeampaa tarjota Mustin kaltaista asiakasta sitouttavaa kokemusta ja neuvontaa sekä personoitua palveluja. Zooplus kilpaileekin Mustia vastaan etenkin halvemmilla hinnoillaan. Tästä johtuen Zooplussankannattavuus on Mustia selvästi matalampi (H1’20: Myyntikate 30,5 % ja käyttökate 3,4 %)

Ostin itse pienen 3% position. Nuo megatrendit ovat todella mielenkiintoisia, katteet ovat hyvät ja ala on todella defensiivinen (lemmikkiä tuskin näännytetään, vaikka mikä lama olisi). Arvostuksen mittaamiseen ei itsellä riitä rahkeet. Osake näyttää perinteisillä arvostuskertoimilla kalliilta, mutta esim. P/S vaikuttaa ihan siedettävältä. Yhtiöllä on takana huono 2019 vuosi, jolloin osake puolittui vuoden takaiseen. Johto vakuutteli, että tuon vuoden virheistä opittiin ja mm. turhaa markkinointia leikattiin paljon. Tänä vuonna korona on eittämättä auttanut firmaa, mutta itselle johdon strategia oli tarpeeksi uskottava, että en usko 2020 vuoden jäävän pelkäksi yksittäistapaukseksi.

35 tykkäystä

Kiitos mielenkiintoisesta avauksesta!

Tulos miinuksella, mutta takoo vapaata kassavirtaa.
2019 FCF: noin 25 milj.
2020 Q1-3: 52,8 milj.

Q4-luvuista ei tietenkään vielä tietoa, mutta suoralla ekstrapolaatiolla 2019:sta voisi olettaa FCF:n olevan luokkaa 60 milj.

Tällä laskien P/FCF noin 20. Eli ihan OK, jos taso ja 10-15% kasvutahti pitää.

Miksiköhän tulos noin pahasti miinuksella verrattuna kassavirtoihin? Investoinnit perusinfraan tehty ja nyt ruvetaan takomaan rahaa? Pelkona toki, ettei vaan jäädä kehityksen kelkasta. Verkkokauppa kuitenkin vaatii jatkuvaa kehittämistä, että pysyy asiakas tyytyväisenä.

Muuten kyllä CMD-kalvot huokui luottoa siihen, että johto ymmärtää, miten kuluttajille myydään ja seuraa oikeita KPI:tä.

3 tykkäystä

Q3 rapsasta poimittua:

As a retail Group, zooplus is generally subject to
considerable volatility in its balance sheet and
cash flow items such as inventories, liabilities and
VAT. This leads to significantly more fluctuation
in these figures over the course of the year than
is indicated by the earnings figures presented.

Kassavirtalaskelma antaa liian ruusuisen kuvan, jos ei ota huomioon käyttöpääoman muutoksia. Tuloslaskelmasta näkyy todellisuus.

Zooplussan P/E tämän vuoden ennusteilla yli 50, joten ei tätä voi halvaksi sanoa.

3 tykkäystä

Tässä omat aiemmat Zooplus kommenttini Twitterissä. Omistin aiemmin, myin pois.

10 tykkäystä

Zooplussasta 390 EUR ostotarjous, eli 40% preemio eilisen kurssiin. Totta puhuen ilostuttaa ja harmittaa samalla. Onnekas buusti kuitenkin mallisalkku-kilpailuun :smiley:

8 tykkäystä

Samat fiilikset… Aloin tässä viimeaikoina innostumaan yhtiön tarinasta enemmänkin, ja halu olla lemmikkimegatrendin mukana olisi edelleen suuri

1 tykkäys

Haluaisin, että salkustani löytyisi yhtiö tältä toimialalta. Mustit myin viime vuoden puolella, tuntui liian kalliilta, oli ehkä virhe, mutta jotenkin uskon, että tämä nettikauppa on se oikea suunta tälläkin alalla, vaikkakin Musti pärjännee pitkään myös kivijalkaan painottuvalla strategialla (on heillä tietysti myös nettikaupat. Noh, Chewy sitten taas vaikuttaisi muuten ihan hyvältä, mutta hinta vaikuttaa haastavalta ja lisäksi putiikilla tuntuu olevan markkina-arvon puolesta jo kokoa sen verran, että täytyy vallata koko ala (no onhan tuossa kasvavassa toimialassa varaa kasvaa siltikin vielä paljon). Harmittavasti Zooplus oli se ”halpa” ja omissa analyyseissäni ruusuisen tulevaisuuden omaava. Onneksi sentään hyvät tuotot sai. Mutta se miksi tänne kirjoittelen, niin onko teille osunut silmään muita yrityksiä tältä alalta? Chewyn ja Mustin kohdalla todennäköisesti odottelen dippiä vielä vuosien päästäkin.

2 tykkäystä

Mitä muuten porukka on tehnyt omistustensa kanssa? Onko mitään hyötyä antaa osakkeiden marinoitua salkussa, kun markkinat treidaa tällä hetkellä yli tuon ostotarjouksen?

Itse en kiirehdi myynnin kanssa, koska

a) en haluaisi realisoida voittoja tämän vuoden puolella
b) kilpailevia tarjouksia voi tulla ja huhuja niistäkin jo liikkeellä, samaa indikoi 425 EUR kurssi
c) positio kuitenkin käteistä vastaava eli likvidoitavissa tarpeen vaatiessa

1 tykkäys