Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Rakennusluvat tehtaalle on tullut jo joulukuussa ja nyt sanottiin että tulevat uudet mallit rakennetaan olemassaolevilla tehtailla. Mexico näyttää aika hiljaiselta.

4 tykkäystä

Anna tulkillesi potkut, selvästi kuullunymmärtäminen vajaavaista. Viitaten ensisijaisesti 4680; Hedgellä viitataan siihen miksi aikanaan tehtiin päätös toteuttaa akkutuotantoa talon sisällä, eikä vain luoteta ulkoisiin toimittajiin.

1 tykkäys

Meksikon kohdalla kysymys on myös toimitusketjusta, jota myös kiinalaiset olisivat tulossa rakentamaan sinne. Lupien saaminen kiinalaisille ja IRA-tukipolitiikan ehdot vaalien jälkeen vaikuttavat varmasti siihen, kuinka nopeasti Meksikoon työnnetään uutta pääomaa. On siellä jo jotain rakennustyötä käynnissä kuten drone-kuvista näkyy.

Tesla ei ole peruuttanut mitään EV-investointia siinä mittakaavassa kuin kilpailijat ovat. Volkswagenin EV-investointeja ja lupauksia on erityisesti vedetty alaspäin. ID.7 on ollut järkyttävä myyntipettymys, vaikka piti voittaa Model Y markkinoilla.

4 tykkäystä

Johtuneeko tuosta USA:n sähköauto politiikan uudesta protektionismistä.

1 tykkäys

Huomaan että olet uusi Tesla-bulli eikä sinulla ole kaikki vielä sisäistettynä mutta ennenkuin alat meuhkaamaan täällä muille niin kannattaa käydä katsomassa 2020 battery day ja mitä siellä meuhkattiin. 4680 ei ollut missään vaiheessa mikään “hedge” ennenkuin viime yönä, se oli “vallankuomouksellinen” akkuteknologia (tabless jne) jonka piti tehdä Teslasta akkujen teknologiajohtajan. Tämä on nyt siis virallsiesti haudattu.

Klassista whataboutismia. Katsos kun siinä on se ihan pieni ero että Teslaa arvotetaan jollain PE50-100 laskutavasta riippuen kun VAG menee sillä autovalmistajien 5-10 PE:llä, Teslaan on ladattu aivan eri tavalla odotuksia.

Nyt on nähty miten ilma pihisee kurssista pois ja tämä tulee jatkumaan sitä mukaan kun kultin jäsenien silmät aukeaa ja yhä useampi näkee mikä Musk on eli patologinen valehtelija johon ei voi luottaa yhtään.

26 tykkäystä

Tesla on vajaan 500 miljardin dollarin arvoinen. Markkina-arvolla ei sinänsä ole väliä, mutta tuollainen absoluuttinen kokoluokka viestii firmasta jolta odotetaan melkoista kykyä rouhia reaalitaloudesta itselleen vapaata kassavirtaa pitkälle tulevaisuuteen. Eli kassavirtaa, jonka voi jakaa omistajille ulos tai investoida.

Tulos on nyt päälle 14 miljardia, mikä on laskusuunnassa toistaiseksi.

Todellakin, Teslassa potentiaalin kyljessä on melkoisesti arvostusriskiä.

Jos sijoittaja ostaa keskinkertaista P/E 5x autolafkaa, joka kamppailee vähän EV-siirtymän kanssa, voi sijoitus olla kehno mutta ei välttämättä katastrofaalinen. Alan kärkinimi Toyota treidaa tosin P/E 10x. Odotuksetkin ovat varovaisenkaltaisia.

Teslan pitää onnistua mielettömän hyvin, jotta nykykurssillakaan tuotto olisi joskus erinomainen.

Mitä jos Tesla onkin lopulta vain autoalan talouden lakeja noudattava “tavallinen” autoyhtiö? Sitten kurahtaa ja isosti varallisuus tässä lapussa.

Tämä kysymys, ja siihen vastauksen uupuminen, on itseni saanut välttelemään osaketta. Epärehellisen toimitusjohtajan lisäksi tietenkin. :smiley: Lähtökohtaisesti odotan, että toimivalla johdolla on edes pientä kunnioitusta kanssaomistajia kohtaan.

72 tykkäystä

Ensinnäkin hienoa saada Inderesin suunnasta joskus jokin mielipide Teslaa liittyen, harvinaista herkkua.

Tähän on pakko kommentoida, että jos Tesla karahtaa karille niin se ei kyllä johdu siitä, että se olisi yhtäkkiä tavallinen autoyhtiö, koska sellainen se ei ole ja kehityssuunta on täysin toinen.
FSD, Bot, Energy, Charging, oma service, Dojo, Nvidia klusterit, 4680.

En väitä, että tämä olisi varmuudella hyvä sijoitus.
Ei (yli)tuottoa ilman riskiä, mutta ehkä Teslaa kannattaisi kuitenkin käsitellä sellaisena kuin se on.

7 tykkäystä

Hyvä tiivistelmä sijoittajapuhelusta:
https://twitter.com/wealthXfreedom/status/1782943659769421871?t=iGm5LLGY3yKNhGA0G4TqnA&s=19

3 tykkäystä

Niin, tässä kulkee monen raja: onko Musk hyödyksi vai haitaksi Teslalle jatkossa? Kesäkuussa tulee jonkinlainen päätös kompensaatiosta ja Musk voi päättää jättää yhtiön seuraajalle - ja keskittyä muihin yhtiöihin, ennenkaikkea xAI:hin. Jos kurssi siitä romahtaa, Musk saattaa palata, kunhan on saanut ostettua itselleen vaikutusvallan takaisin.

Ainakin itse vakuutuin nyt siitä, että Tesla osaa hakea kasvua monella tavalla, myös laajemmin EV-markkinasta. FSD:n kasvu nähdään nyt 2Q:ssa, kun kokeilukuukausi päättyy. Numerot ei varmaan ole valetta jatkossakaan.

6 tykkäystä

Mikäli seuraavat FSD-versiot on Muskin hypetyksen arvoisia ja näyttävät selvän polun ja kehityskaaren kohti täyttä autonomiaa niin kyllä kurssin suunta on koilliseen. Onko sinulla mitään panoksia Teslan tulevaisuuden suhteen? Paloiko shortsit eilen?

1 tykkäys

Musk persoonana ei itseänikään viehätä millään tavalla, mutta toimitusjohtaja-Musk on saanut melkoisesti aikaan. Jos (mitä kylläkin epäilen) Tesla osoittautuisi vain autoyhtiöksi, niin sitten se olisi tavallinen huonotuottoinen firma, jota autoala pitkälti joitain harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta on ja silloin osakkeen oikea arvo olisi varmaan siellä muutaman kympin nurkilla. Eiköhän tuon kohtalo selviä tämän vuosikymmenen aikana, kasvuyhtiöstä kun kyse kuitenkin edelleen on. Siihen saakka saadaan jossittella karhu- ja härkäteeseillä pääsemättä lopulta mihinkään lopulliseen totuuteen.

Osakkeen YTD on -41 %, josta tänään saattaa lähteä pois vaikka -10 %. Pitkäjänteinen Tesla-sijoittaja osakkeita hodlaamalla on ollut tarinassa kiistaton voittaja, josta osoituksena 5 v, 10 v ja max-ajan tuottoprosentit. Menneisyys ei ole tulevaisuuden tae, mutta toisaalta kukaan meistä ei pysty myöskään 100 %:n varmuudella sanomaan, että Teslaan sijoittaminen nykyhinnalla ei ole kannattavaa. Mielipiteitä on luonnollisesti monia.

image

24 tykkäystä

Joo toki, niin otinkin. Kolmekin kertaa. Tosin ne jäi vaan lyhyiksi treideiksi (kaikki saman kokoisia, yksi tappio ja kaksi voittoa).

Tilanne Q1 aikana eli Teslan suhteen aika paljon ja heikko uutisvirta jatkui. Siitä jossain määrin pystyi ennakoimaan heikkouden jatkuvan myös osakkeen puolella. Yhden kerran kvartaalin aikana kommentoin Teslan tilannetta KL:n puolella. Osake oli tuolloin ~180 dollarissa.

Damodaran osti tänä vuonna Teslaa salkkuunsa kurssin ollessa noin 180 dollarissa.

Lepikkö arvioi, että kokonaisuutena yhtiö on tällä hetkellä neutraalisti arvostettu.

Hän toivoo lähitulevaisuuden heikentyneiden näkymien painavan kurssia vielä alaspäin hieman, jotta yhtiötä pääsisi ostamaan halvemmalla salkkuun – nimenomaan pidempää sijoitushorisonttia ajatellen.

”Odotan, että osakekohtainen hinta laskee alle 150 dollarin. Uskon, että tähän on hyvä mahdollisuus sekä ensimmäisen että toisen vuosineljänneksen luvut tulevat olemaan sen verran heikkoja.”

Tänään kyseltiin kommenttia uudestaan, niin kävin läpi mikä kaikki eilen muuttui. Valitettavasti juttu maksumuurin takana, mutta nyt on niin lyhyen kuin pitkän aikavälin näkemys positiivinen. Otsikko tosin ei vielä kerro ihan kaikkea. Mutta tänään oon ostanu Teslaa.

Mille tasolle asti aiot itse olla shorttina Teslassa?

7 tykkäystä

Tuo Damodaranin pureskelu Teslan arvosta kannattaa plärätä vaikka se on lokakuun lopusta.

Siinä voi tsekata yhden skenaarion mitä pitää tapahtua, jotta 180 USD/osake olisi “oikea” “arvo”, ts vajaat 10% päälle päivän kurssin. Robotteja ei tuossa kuitenkaan ole ainakaan eritelty.




2 tykkäystä

Länsikilpailijat, olkoon millä tahansa PEellä, ovat luvanneet tehdä sähköautoja, jotka pyyhkivät Teslalla pöytää automarkkinalla. Nyt nuo lupaukset on rikottu, investoinnit peruttu ja epärehelliset johtajat siirtävät tuotantoaan hybrideihin. Jopa siinä mittakaavassa, että Teslan CFO tulospuhelussa hehkutti jo tulevaa reg credit-virtaa.

Ei tässä mitään whataboutismia ole. Kyse on siitä tarinasta, jolla kerrotaan Teslan kilpailevan tavallisena autonvalmistajana muiden joukossa. Tesla ei kuitenkaan valmista niitä polttomoottoreja mitä muilla on, Tesla tekee paljon muutakin kuin autoja, Teslalla ei ole vanhenevaa teknologiaa/assetteja eivätkä muut valmista sähköautoja kuin marginaalisesti - ja vielä peruvat kasvusuunnitelmiaan. Länsirintamalta siis luvataan huonompaa kilpailua kuin aikaisemmin.

Kuka länsikilpailija on vastaamassa Teslan vyörytykseen omilla sähköautoilla, kun halvemman segmentin Teslat tulevat markkinoille vuonna 2025?

6 tykkäystä

Hoitaisivat ekana vanhat mallinsa kuntoon ennenkuin älyttömästi lupaa halvempia malleja.

6 tykkäystä

Noin minuutin googlailu kertoi että Norjan liikennevirasto tutki asiaa ja totesi että Teslan ei tarvitse tehdä takaisinkutsua.

5 tykkäystä

No mutta toihan on oikein hyvä teslan omistajan kannalta :slight_smile: Tämmösillä asioilla varmasti saa sen halvemman mallin markkinoille, mikä ei sitten ole sille kuluttajalle kuitenkaan enään halpa.
Tehdään mahdollisimman auto halvalla, ilman huolto-ohjelmaa ja sitten vielä valmistajalla mahdollisuus pestä kätensä joka välissä milloin milläkin syyllä.

2 tykkäystä

Eli mitä autoja Teslalta on tulossa, milloin ja mihin hintaan?

8 tykkäystä

Vaikka tulevien halvempien mallien osalta metallilaatikon rakennus tehdäänkin perinteisellä menetelmällä on hyvä huomioida edistys uuden sukupolven komponenttien, elektroniikan ja softan osalta.

Odotukseni on, että nämä tulevat olemaan historiallisessa kontekstissa ensimmäisiä todellisia älyautoja, koska ne tulevat olemaan ensimmäisiä autoteollisuuden tuotteita joissa valmistajalla on elektroniikan sekä ohjelmiston puolesta täydellinen tuotehallinta ja omistus.

Tämä tulee avaamaan kokonaan uusia mahdollisuuksia softan ja tuotteiden elinkaaren hallinnan puolella, joita en nyt kuitenkaan osaa tähän ladata ja asiaa pitää vielä prosessoida.

Tähän on hyvä kiinnittää huomiota tulevan HW ja hintakehityksen lisäksi.

Miten kilpailijat vastaa? En tiedä, mutta jossain vaiheessa kuluttajatottumusten muutos älyautojen suuntaan on väistämätön.

2 tykkäystä

Et kuitenkaan tarkoita Teslan ekosysteemiä? Sekin oli muutama vuosi sitten käydyissä keskusteluissa bullien mielestä tuleva rahasampo ellei peräti Apple-tason juttu

8 tykkäystä