Hyvin avattu ketju startupista. Mielenkiintoista lukea.
Lentokoneissa oli ennen pandemiaa mielenkiintoinen ilmiö. Valmiit, toimintakuntoiset koneet ennen koronaa saattoi olla kalliimpia ostaa kuin uudet tehtaista. Syynä oli, että se valmis kone on heti saatavilla.
Ymmärrän hyvin, miksi startup on syntynyt juuri tuolloin.
Hieman tekee silti mieli opponoida.
Olisi ihan mielenkiintoista saada lihaa luiden ympärille dataa, miten lentoliikenne on yleisesti pandemian jälkeen palautunut.
Varmaan tuota silti saattaa olla huonosti globaalisti tarjolla.
Hieman nopeasti kurkkasin muiden lentoyhtiöiden julkistuksia.
Air France- KLM oli aika tyytyväinen myös kapasiteetin käyttöönsä ja matkustaja määrien kasvuun… Hekin tekevät Atlantin yli lentoja. 71,3 miljoonaa kolmannen kvarttaalin lopussa. 2019 vastaava luku oli 79,6 miljoonaa.
Ei siis paha.
Oma rakas lentoyhtiömme Finnairin kapasiteetti näyttääkin sitten toisenlaiselta.
Finnairin matkustajakäyttöaste Q423 oli 73%. Vuonna 2019 se oli 83%. Lentokapasiteettia on vuoteen 2019 verrattuna noin 81%, vaikka otetaan huomioon myös koneiden ulosvuokraus miehistöineen.
Mikäli koko vuoden 2019 kapasiteetti olisi käytössä, käytössä olisi alle 60%.
Finnair oli erikoistunut Aasian lentoihin ja siksi tuo kapasiteetti on mitä on. Nostin tämän esille, jotta on selvää, että muutkin varmasti mielellään vuokraavat kapasiteettiään muille. Eivätkä ole kaikki vielä onnistuneet.
Muita halpalentoyhtiöiyä kannattaa laajemmin myös kurkkia, mutta Euroopan lennoilla istuneena toistaiseksi voi sanoa, että tilaa on.
Ihana korona lamautti myös työmatka matkailun. Runsas etätyö muutti asenteen kasvokkain kohtaamiseen ja Teams-tapaamisia kohtaan. Voi olla, ettei työmatkailu palaa kokonaan enää takaisin entiseen vaan jää pysyvästi puuttumaan lento tai pari prosessista.
Yritykset pyrkivät tekemään kaikenlaista yhteistyötä. Tuskin tämä on poikkeus. Yhteistyö ei aina ole koneista vaan toisinaan tarvitsee ihan vain varmistaa huolto- ja varaosapalvelutkin, joita pyritään yhdistämään.
Yrityskauppoissa käy toisinaan hyvin, jos saadaan myytyä yritys tai sen osa mukavalla preemiolla.
Ei kuitenkaan kovin kauaksi edes tarvitse muistella, kun törmätään myös hyvin tavalliseen ilmiöön.
Viime vuodenvaihteesta myös sijoittajat alkoivat odottaa Lehdon kauppoja.
Ne sitten toteutuivat heinäkuussa.
Näin onnellisesti yritystä ostaneille on käynyt ennen ja kauppojen jälkeen.