Norse Atlantic Airways AS - Ilmojen halki käy lentäjän tie

Hyvin avattu ketju startupista. Mielenkiintoista lukea.

Lentokoneissa oli ennen pandemiaa mielenkiintoinen ilmiö. Valmiit, toimintakuntoiset koneet ennen koronaa saattoi olla kalliimpia ostaa kuin uudet tehtaista. Syynä oli, että se valmis kone on heti saatavilla.

Ymmärrän hyvin, miksi startup on syntynyt juuri tuolloin.

Hieman tekee silti mieli opponoida.

Olisi ihan mielenkiintoista saada lihaa luiden ympärille dataa, miten lentoliikenne on yleisesti pandemian jälkeen palautunut.

Varmaan tuota silti saattaa olla huonosti globaalisti tarjolla.

Hieman nopeasti kurkkasin muiden lentoyhtiöiden julkistuksia.

Air France- KLM oli aika tyytyväinen myös kapasiteetin käyttöönsä ja matkustaja määrien kasvuun… Hekin tekevät Atlantin yli lentoja. 71,3 miljoonaa kolmannen kvarttaalin lopussa. 2019 vastaava luku oli 79,6 miljoonaa.

Ei siis paha.

Oma rakas lentoyhtiömme Finnairin kapasiteetti näyttääkin sitten toisenlaiselta.

Finnairin matkustajakäyttöaste Q423 oli 73%. Vuonna 2019 se oli 83%. Lentokapasiteettia on vuoteen 2019 verrattuna noin 81%, vaikka otetaan huomioon myös koneiden ulosvuokraus miehistöineen.

Mikäli koko vuoden 2019 kapasiteetti olisi käytössä, käytössä olisi alle 60%.

Finnair oli erikoistunut Aasian lentoihin ja siksi tuo kapasiteetti on mitä on. Nostin tämän esille, jotta on selvää, että muutkin varmasti mielellään vuokraavat kapasiteettiään muille. Eivätkä ole kaikki vielä onnistuneet.

Muita halpalentoyhtiöiyä kannattaa laajemmin myös kurkkia, mutta Euroopan lennoilla istuneena toistaiseksi voi sanoa, että tilaa on.

Ihana korona lamautti myös työmatka matkailun. Runsas etätyö muutti asenteen kasvokkain kohtaamiseen ja Teams-tapaamisia kohtaan. Voi olla, ettei työmatkailu palaa kokonaan enää takaisin entiseen vaan jää pysyvästi puuttumaan lento tai pari prosessista.

Yritykset pyrkivät tekemään kaikenlaista yhteistyötä. Tuskin tämä on poikkeus. Yhteistyö ei aina ole koneista vaan toisinaan tarvitsee ihan vain varmistaa huolto- ja varaosapalvelutkin, joita pyritään yhdistämään.

Yrityskauppoissa käy toisinaan hyvin, jos saadaan myytyä yritys tai sen osa mukavalla preemiolla.

Ei kuitenkaan kovin kauaksi edes tarvitse muistella, kun törmätään myös hyvin tavalliseen ilmiöön.

Viime vuodenvaihteesta myös sijoittajat alkoivat odottaa Lehdon kauppoja.

Ne sitten toteutuivat heinäkuussa.

Näin onnellisesti yritystä ostaneille on käynyt ennen ja kauppojen jälkeen.

7 tykkäystä

Norse aloittaa strategisen yhteistyön Nigerian Air Peacen kanssa:

Norse Atlantic Airways and Air Peace Announce ACMI Charter Agreement

Norse Atlantic Airways is pleased to announce that it has entered into an agreement with Air Peace for an ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance) charter service. This collaboration marks the beginning of a strategic partnership aimed at providing seamless air travel solutions between London and Lagos, Nigeria.

Commencing in April 2024, initially for a period of two months with the potential for a longer-term agreement, the ACMI charter will operate four times a week, offering travellers convenient and reliable transportation options between these key destinations.

Norse Atlantic Airways will be using slots at London Gatwick allocated to Air Peace to facilitate this new route.

"We are thrilled to be working with Air Peace to launch this ACMI charter service between London Gatwick and Lagos. This collaboration represents an exciting opportunity to leverage our expertise in charter operations to deliver a reliable and high-quality service to Air Peace and their customers,” said Bjørn Tore Larsen, CEO and Founder of Norse Atlantic Airways. "

“Air Peace is delighted to have signed this partnership deal with Norse Atlantic Airways for the commencement of our London service. As we make a foray into the European market, we are confident that this strategic partnership will further position us to surpass the expectations of our customers, offering them superior air travel experience while we continue to optimise our operations for more innovative service delivery”, stated Allen Onyema, Chairman/CEO, Air Peace.

Norse Atlantic and Air Peace will continue to discuss potential longer-term partnerships between the two airlines to explore avenues for further collaboration and expansion in the future.

Nämä keskustelut olivat jo aiemmin tiedossa:

6 tykkäystä

Norse Atlantic ASA: Q4 2023 Successful completion of first full year of operations, with continued growth and positive year on year figures

Revenue increased by 104% to USD 94.8 million in Q4 2023 compared to Q4 2022
230,489 passengers carried in Q4 2023, up 70% compared to Q4 2022

Revenue per passenger increased 42% to USD 340 in Q4 2023 compared to Q4 2022

ASK up by 81% in Q4 2023 compared to Q4 2022 as Norse brought more aircraft into production

Load factor increased by 12 percentage points to 70% in Q4 2023 compared to Q4 2022

Great operational performance as 100% of planned flights were completed during the quarter

Total cash held at end of quarter at USD 54.8 million

Generally, a heavy increase in production through second half of the year compared to the first half, with all Norse aircraft generating revenue since 1st July 2023

Carrying close to one million passengers across 4,000 flights over the full year

Improved service program allowing for greater fare potential introduced in Premium class

Strong CASK numbers proving that long-haul low-cost is working – more to prove on revenue side
New equity capital secured during quarter in a gross amount equalling USD 55 million

Strategic review identifying interesting strategic options to be pursued into next phase – Seabury Securities appointed to support the company as an investment banker

Norse sees positive signs for the summer season as sales year to date are up approximately 80% compared to the same period previous year. Furthermore, charter revenues booked and under negotiation far exceeds charter revenues achieved in 2023, and we now see a clear path to profitability on a year-round basis.

On 23 January 2024, the Company announced that it has formally appointed Seabury Securities as investment banker to support Norse in the execution of some of the strategic options identified under Seabury’s assignment as strategic advisor that was announced in November 2023.

Several options are being pursued, and in addition to possible investments from strategic investors, also commercial partnership options are of interest. Not all options are mutually exclusive, and therefore, potentially more than one initiative could be led into a final closing.

Bjorn Tore Larsen, CEO and Found Norse Atlantic Airways said: “Q4 marked the completion of Norse’s first full year of operations, in which the Company carried almost one million passengers across 4,000 flights. Our robust operational excellence was clearly demonstrated as more than 99.5% of all scheduled flights were completed as scheduled despite growth in both the summer and winter schedules compared to the previous year. In 2023, Norse achieved strong CASK numbers and demonstrated its ability to drive ancillary sales to become one of the industry’s leading airlines in ancillary revenue. In Q3, Norse delivered its first quarter of net profit demonstrating the validity of long-haul low-cost. In Q4 the Company introduced an improved service program and amenities for customers travelling in its Norse Premium cabin, allowing for an improved fare potential going forward. Seabury Securities were engaged by the Company to explore its strategic options, and in January Seabury were engaged for phase two allowing for these options to be pursued further.

When planning ahead for the winter and summer seasons in 2024 Norse has capitalized on lessons learnt in 2023. Among our priorities will be careful route selection, capturing unreleased fare potential, increasing load factor and developing further business opportunities within cargo and charter operations. The Company will also gradually develop its seasonal strategies as focus during the winter season will turn more and more towards pursuing opportunities in the charter market as a supplement to own scheduled flights. During the summer season the main focus will remain to serve Norse’s own network.”

Presis:

Rapsa:

Tammikuun luvut:

10 tykkäystä

Helmikuun luvut julki:

I am also pleased to note that February represented a record month in regards to average bookings made per day. In addition, we have simplified and relaunched our website, flynorse.com, to improve the customer experience," said Bjorn Tore Larsen, CEO and Founder Norse Atlantic Airways.

72% load factor alkaa olemaan jo hyvällä tasolla, vaikka vielä on matkaa tuonne 80%+ missä sen pitäisi olla matuurissa vaiheessa. Q1 tulee olemaan tappioissa samaa luokkaa kuin Q4, mutta näillä luvuilla yhtiö näyttäisi kestävän ilman uutta antia. Nyt kun varauksia aletaan saamaan ihan eri tahtiin kuin viime vuonna, niin kesäkaudesta pitäisi tulla hurjan voitollinen.

8 tykkäystä

Globaali lentokonepula vain pahenee Boeingin tuotanto-ongelmien vuoksi. Vaikutukset ovat voimakkaimpia lyhyen ja keskipitkän matkan lentokoneissa. Kilpailija Airbus ei myöskään kykene nostamaan tuotantoa:

Eräät norjalaiset sijoittajat huhuilevat, että Norsen kosijaehdokkaiden määrä olisi tänä vuonna kasvanut kahdesta neljään. Mikäli lentoliikenteen kysynnän nousu jatkuu, niin pidän näillä kurssitasoilla ostotarjousta merkittävällä preemiolla selviönä, jos vain Norsen pääomistajat löytävät ne kuuluisat myyntihousut.

11 tykkäystä

Uh, tää on kyllä aika raivostuttava osake. Kun ostin tätä joku kuukausi sitten 13 NOK kohdilla niin ajattelin että sellainen 20 NOK ostotarjous olisi suhteellisen reilu ensimmäiseksi tarjoukseksi, koska sekin jättäisi ostajalle vielä valtavasti rahaa pöydälle, sillä isompi lentoyhtiö pystyy ihan jo ostohetkellä vapauttamaan käyttöpääomaa sen 50 MUSD+, mitä pienemmällä lentoyhtiöllä on vaan pakko olla liiketoimintaan sidottuna. Nyt kun käytiin alimmalla tukitasolla 7,5 NOK, niin pakkohan omistusta oli lisätä kaksin käsin, varsinkin kun toimitusjohtaja vahvisti että firmasta kiinnostuneiden lentoyhtiöiden määrä on kasvanut marraskuussa mainitusta kahdesta kosijasta korkeampaan lukumäärään.

Olen tehnyt monta tyhmää ja monta riskistä sijoitusta ja usein niistä on tullut turpiin, mutta tästä sijoituskeissistä puhuessa kanssasijoittajien konsensus vaikuttaa poikkeuksellisen vahvalta että kyseessä on sekä tyhmä, että riskinen sijoitus. Sitä pidetään jopa nolona että meikäläinen ‘sekoilee’ pienlentoyhtiöiden kanssa, kun jotkut vaikutuksille alttiimmat sijoittavat saattavat ottaa mallia. Olkoon vaan legendaarisen huono sektori fundasijoittajalle, mutta ei se kuitenkaan ole mikään luonnonlaki etteikö sijoittaja voisi perustellusti silti näillä tehdä hyvin rahaa. Kanavoin tässä sisäistä Burryani ajattelemalla että saatoin olla hieman aikaisessa, mutta en ole väärässä.

27 tykkäystä

Käänsin tekoälyllä ja kuuntelin erään norjankielisen podcastin, missä käyväksi arvoksi arvioitiin 32 NOK per osake. Ei toi mun arvio nyt sit välttämättä kovin mönkään mennyt, kun joku toinenkin on itsenäisesti päätynyt samanlaiseen arvioon:

Adam Sandler The Price Is Wrong Bitch GIF

Kyllä tässä silti hermot on koetuksella odotellessa. Helpompaa olis omistaa voittajafirmaa joka tekee helvetisti rahaa kvartaalista toiseen :dizzy_face:

Norjan foorumilla on ihan samanlaiset fiilikset :joy:

12 tykkäystä

Maaliskuun luvut julki. Load factor parani selkeästi!

Talvesta on nyt selvitty ilman pelättyä lisäantia ja tästä eteenpäin asiat menevät vain parempaan suuntaan.

9 tykkäystä

Tämähän näyttää hyvältä. Suurin riski taitaa kohta olla kokonainen laivue arveluttavan lentokonevalmistajan härpäkkeitä. Boeing alkaa jo itselläni olemaan pienoinen punainen lippu (heh). Käännyn jo pelkästään siksi Finskin puoleen lippuja ostaessani, vaikka en lentämistä pelkää. En tiedä missä vaiheessa ihmiset alkavat oikeasti karttamaan yhtiötä konetyyppien takia, ei ehkä koskaan mutta riski on olemassa.

Taas uutinen muutaman päivän takaa, eikä tämäkään ole ikävä kyllä positiivinen.

9 tykkäystä

Lukasin ruokatunnilla vuosikertomuksen lävitse. Ei mitään maailmaa mullistavaa löytynyt, mutta yhtiö odottaa kassavirran alkavan parantumaan odotuksien mukaisesti huhtikuusta eteenpäin:

kuva
kuva

Eilen lisäksi hankittiin mahdollisuus nostaa 20 MUSD lyhytaikaista joustolainaa pääomistajilta. Mielestäni nyt voidaan kyllä viimeistään haudata nämä puheet rahoitustilanteesta ja lisäannin tarpeesta.

kuva

Sais tulla se ostotarjous jo…

kuva

10 tykkäystä

Hyvältä näyttää huhtikuu. Nyt lennetään yhtä paljon matkustajia kuin 2023 kesäkuussa, joten asiassa ei liene kahta sanaa etteikö tänä vuonna oltaisi voitollisia.

Valitettavasti huomenna tulee ulos heikko Q1-rapsa, mikä piilottaa voitollisuuden.

7 tykkäystä

Tässä ketjussa eistetyt näkemykset yhtiön tulevaisuudesta kokonaisuudessaan ja tämän vuoden tuloskehityksestä vaikuttavat minun silmissäni vähintäänkin ylioptimistisilta. Norsen tähänastinen kehitys on jatkumoa Norwegian long haul räpellykselle, eikä minun mielestäni ole mitään merkkiä siitä että tällä kertaa asiat menisivät yhtään paremmin kuin Norwegianilla meni.

Norse tuo korostetusti esiin B787-koneiden edullisia leasing-sopimuksia ja niiden ylivoimaista polttoainetehokkuutta. He kieltämättä saivat hyvät vuokrausehdot, mutta niiden muuttaminen rahaksi ei ole lainkaan niin yksinkertaista, kuin Norse on antanut ymmärtää. Norwegianin jäljiltä on lisäksi edelleen parkissa 4 konetta ja 2 on romutettu, koska niille ei ole ollut markkinoiden konepulasta huolimatta ottajaa. Syy tähän on koneiden matkustamo, joista puuttuu business-luokka kokonaan. Tämä myös parantaa koneiden laskennallista polttoainetehokkuutta/istuinpaikka, mutta syö samalla tuottoja.

Q1 ja Q2 ovat kassavirraltaan tyypillisesti parhaimmat kvartaalit Eurooppalaisille lentoyhtiöille, kun kesäsesongin lippujen ennakkomyynnistä virtaa rahat kassaan. Kuukausi sitten erittäin korkealla korolla toteutettu rahoitusruiske pääomistajilta ei näytä sekään hyvältä tämä huomioiden.

Norse tulee hyvinkin mahdollisesti tekemään kelpo tulosta kesä-elokuun välisenä aikana, kun kaikki muutkin lentoyhtiöt takoo rahaa. Kolme voitollista kuukautta ei kuitenkaan riitä kattamaan 9 kuukauden tappiota/nollatulosta tekeviä kuukausia. Syksyllä on taas uuden rahoituskierroksen aika, mikäli joku ei tätä jostain kummallisesta syystä osta pois markkinoilta.

16 tykkäystä

Mahtavaa että saatiin haastoa :+1:

Sijoittajilla tosiaan painaa mielessä Norsen henkinen edeltäjä Norwegian long haul, joka tunnetusti meni nurin opetellessaan markkinoiden toimintaa. Pitkien matkojen halpalentoyhtiön bisnes ei ole sieltä helpoimmasta päästä, mutta Norsella on ihan eri edellytykset onnistua nyt kun yhtiöllä on osaamista, velaton tase ja edulliset leasingsopimukset.

Tuo puheesi parkissa olevista ja romukoneista tulee minulle täytenä yllätyksenä. Norsen mukaan ”parkissa varalla” on vain yksi kone ja kaikki koneet tuottavat liikevaihtoa joko reittilennoilla, tilauslennoilla tai aliliisauksina. Mihin tämä puhe romuista perustuu? Vai puhutko nyt Norwegianista?

Norse on uusi lentoyhtiö eikä siksi ole saanut aloitusvuosina luottokorttiyhtiöitä samanlaisia rahoitusehtoja kuin vakiintuneet toimijat, joten rahat saadaan viiveellä ja käyttöpääomaa sitoutuu enemmän. Tämän vuoksi firman rahantekokvartaalit ovat tällä hetkellä Q2 ja Q3. Jos Q1 tiukan rahatilanteen vuoksi ennakoit että firma on voitollinen vain yhden kvartaalin vuodessa, niin teet siinä mielestäni virhepäätelmän.

8 tykkäystä

Yhtiöllä oli jo lähtötilanteessa poikkeuksellista osaamista ja heillä oli kaikki Norwegianin aikainen data ainakin jollain tavalla käytössä. He selkeästi lähtivät poimimaan niitä reittejä, jotka Norwegian oli onnistunut kääntämään voitolliseksi vuosien aikana. Norselta kuitenkin puuttuu kaikki ne vahvuudet, joilla tuo voitollisuus muutamalla harvalla reitillä saavutettiin. Eli syöttöliikenne, brändi ja uskollinen asiakaskunta. Edullisista leasingsopimuksistakin ainoastaan yksi oli vuodenvaihteessa enään power/hour-sopimuksen piirissä, eli sekin etu alkaa olla jo historiaa.

Mainintasi velattomasta taseesta menee jo kaiken ymmärrykseni yli. Yhtiö joka ei omista käytännössä yhtään mitään, mutta vastuita on taseessa toista miljardia kruunua ei ole velaton. Ne pankki- ja muut korolliset velat puuttuu taseesta, koska kukaan ei anna tällaiselle viritykselle lainaa.

Puhuin Norwegianin vanhoista koneista, joiden arvoa olet ylempänä hehkuttanut. Tänä vuonna aloitetut wet lease sopimukset Nigeriaan ei minun korvaani kuulosta helpolta keinolta tehdä rahaa. Air Europan kanssa tehdyt sopimukset on myös loppusuoralla.

Juu, luottokorttiyhtiöt eivät halua maksaa nurin menneen lentohtiön lipputuloja takaisin asiakkaille.

Sekoitat nyt kassavirran ja tuloksen keskenään. Kesäkuu tulee tuskin nostamaan Q2 tulosta plussalle Norsen tapauksessa, joten Q3 saattaa hyvinkin olla se vuoden ainoa voitollinen kvartaali.

7 tykkäystä

En haluaisi lähteä vääntää Norwegianista, koska se ei ole tämän yhtiön kannalta oleellista, mutta olihan se toimintaympäristön täysin erilainen. Finanssikriisi, eurokriisiin jne. nollakorkoympäristössä tarjosi hyvin poikkeuksellisen ja toisenlaisen toimintaympäristön kuin millaiseksi 2024 on muodostumassa. Tämä on valitettavan tyypillinen ilmiö sijoittamisessa, että jäädään menneisyyden vangiksi kun maailma ympärillä on muuttunut. Norse ei ole Norwegian long haul. Ei hyvässä eikä pahassa.

Minusta tämä on helppo ymmärtää, että vuokravastuut eivät varsinaisesti ole velkaa eikä kukaan täysjärkinen sijoittaja kohtele sitä velkana, koska muuten päätyy pähkähulluihin loppupäätelmiin. Esimerkiksi Suomessa moni nettovelattoman asunnon omistaja huomaakin olevansa korviaan myöten veloissa, jos lasketaan (yhtiövastike * talon jäljellä oleva elinikä kuukausissa) velkapuolelle, mikäli kerran vastuut ovat aina velkoja.

Päinvastoin mikäli leasingsopimukset on tehty markkinahintaa paremmilla ehdoilla, kuten Norsen tapauksessa, niin ne ovat omaisuuserä, koska niillä on positiivinen markkina-arvo.

Ääriesimerkki: Sait palkinnoksi kilpailusta liisarin upouuden Teslan Model 3 käytöstä seuraavaksi viideksi vuodeksi hintaan 20€/vuosi. Onko sulla
a) velkaa 100€ edestä?
vai
b) rahanarvoinen sopimus jonka voisit jälleenmyydä hyvään hintaan tori.fi?

Norse on rahoittanut toimintansa aloittamisen velan sijaan omalla pääomalla, mikä on valtavan hyvä asia uusille sijoittajille koska osakkeen laimennusvaikutus ei heitä koske. Se myös tarkoittaa että yhtiöllä on taloudellista liikkumavaraa ottaa tarvittaessa lisää velkaa tulevaisuudessa.

Nyt puhut koneista mitkä eivät millään tavalla liity Norseen. Minä en ole niiden kohtaloa seurannut enkä hehkuttanut. Norse ei ole Norwegian long haul.

Norsen haasteena on tosiaan tuo ettei yhtiöllä ole talvikaudella tarpeeksi lentoliikennettä itä-länsi -akselilla, joten charterien lisäksi on järkevää etsiä lentoja pohjoinen-etelä -akselilla. Nigerian parin kuukauden ACMI-kokeilu ja tämä uusi Etelä-Afrikan reittiliikenne ovat järkeviä avauksia. Helppoa tämä bisnes ei tosiaan ole ja koneiden ottaminen omaan käyttöön vaiheittain on järkevää ihan jo riskienhallinnan näkökulmasta.

En sekoita. Norse saa maksut luottokorttiyhtiöiltä niin myöhässä verrattuna perinteisiin lentoyhtiöihin ja asiakasprofiili poikkeaa selvästi, joten kassavirta tulee lävitse vasta Q2, mikä tekee heikon talvikauden kassanhallinnasta hankalaa. Tähän tietysti se varaus, että jossain vaiheessa Norse saa neuvoteltua parempia ehtoja, mutta tämän ennustaminen etukäteen on hankalaa.

Pidän myös annettuna että näillä matkustajaluvuilla Q2 on tuloksen osalta positiivinen ja puheet syksyn annista voi jättää omaan arvoonsa.

7 tykkäystä

Se on ihan Norsen strategian mukaista myydä koneet mahdollisimman täyteen kilpailijoita alhaisemmilla alkaen hinnoilla ja sitten nyhtää lisäpalveluilla rahat asiakkailta. Tässä on tapahtunut valtavaa kehitystä ja yhtiön viestinnän mukaan myös 2024 osalta suunta on kasvamaan päin.

image

Olet selvästi eri mieltä tämän yhtiön järkevyydestä sijoituskohteena, mutta pidän aika törkeänä kutsua tätä vedätysketjuksi. Tämän ketjun luominen ja päivittäminen on kuitenkin vienyt minulta reilusti aikaa ja mielestäni esittämissäni viesteissä on ollut kattavat perustelut mukana.

Vaikka olisin tästä osakkeesta täysin väärässä (sitäkin sattuu säännöllisesti), niin se ei tarkoita ettenkö olisi vilpittömin mielin uskonut siihen mitä kirjoitan. Ei myöskään ole reilua yrittää ujuttaa vastuuta muiden sijoittajien sijoituspäätöksistä allekirjoittaneen harteille. Kyllä se on ihan sijoittajan omalla vastuulla että mihin osakkeisiin rahansa tunkee ja toivottavasti sen sijoituspäätöksen takana on muutakin harkintaa kuin internetnimimerkin peesaus.

23 tykkäystä

Kovin herkästi täällä näemmä viestit menee poistoon, mikäli ei purematta kaikkia väitteitä niele. Pitäisikö täällä vaan hymistellä jat aputella toisia selkään hyvistä buusteista? Vastaan nyt kuitenkin muutamaan yllä esitettyyn väittämään, katsotaan poistuuko tämäkin:

Lentokoneiden leasing-sopimukset ovat hyvin harvoin myytävissä eteenpäin, joten niiden markkina-arvo on nolla euroa. Lisäksi Norse sai käyttötunteihin perustuvat sopimukset 2 vuoden ajaksi ja nyt he maksavat kiinteätä vuokraa koneistaan kuten muutkin yhtiöt.

Norse on menettänyt oman pääomansa tappioiden mukana, joten sillä ei ole omaa pääomaa.

Yhtiö raportoi lisäpalvelut alan muihin yhtiöihin nähden omintakeisella tavalla, mutta nekin huomioituna yhtiön tuotot oli esim. Q4 2/3-osaa kuluista. Kaikki tulot huomioiden yhtiö sai 4,2 taalacenttiä tuloja ja kulut olivat 6,72centtiä. Tuosta on Todeeella pitkä matka kannatavaan liiketoimintaan.

6 tykkäystä

Täällä ei jakseta kuunnella syyttelyä vastuuttomuudesta. Jokainen tekee omat sijoituspäätöksensä.

Mistä sait tiedon että harvoin myytävissä? Miksi siinä tapauksessa, että leasing sopimusta ei voi myydä eteenpäin, ei voisi myydä firmaa kokonaan leasing sopimuksineen? P1 on laittanut ketjuun lähteitä, jonka mukaan yritysjärjestelyä varten on investointipankkia mukana jne. Onko sinulla parempia lähteitä ja jos on niin laitatko ketjuun?

Tämä koko sijoituskeissi käytännössä nojaa siihen, että norsen leasing sopimuksilla on arvoa osakkeenomistajille. Ei ole mielekästä käydä keskustelua niin, että ilmoitat arvoksi pyöreän nolla koska mielestäsi se on pyöreä nolla.

6 tykkäystä

Alaa läheisesti seuraaville tuo on ihan yleistä tietoa. Myöskään suoraan valmistajilta tilattujen lentokoneiden slotteja ei voi myydä eteenpäin, koska sopimukset valmistajien kanssa estää sen. Kokonaista firmaa myytäessä tilanne on tietysti toinen, koska silloin sopimuskumppani säilyy samana.

Norse on alkuvuodesta lähtien kertonut kuinka heillä on ostajia jonoksi asti. Vastuu viestin uskottavuudesta jää kuulijalle, kuten näissäkin jutuissa täällä.

heikoilla jäillä on tämä keissi, jos se siihen pelkästään nojaa. Ylempää kuitenkin jo luin, että tulosta tulee niin että helmat paukkuu. :slight_smile:

8 tykkäystä

Tuskin kukaan aiempaa viestiäsi liputti sen vuoksi että olit eri mieltä, vaan siksi että se oli turhan hyökkäävä. Kyllähän siitä on keskustelun kannalta valtava hyöty että kaltaisesi kokenut sijoittaja kontraa ketjussa. :+1:

Öö kyllähän näitä soppareita verrataan vastaavanlaisiin markkinoilta otettaviin ja Norsella on mahdollisuus alivuokrata koneet eteenpäin jolloin tienataan sopimuksen ja markkinahinnan välinen erotus. Toinen selkeä vaihtoehto on tietysti että koko yhtiö myydään ja ostaja saa sillä hyvät liisarit.

Nykyään Norse maksaa tosiaan kiinteätä hintaa, mutta sopimuksessa ei ole yhtiön ilmoituksen mukaan inflaatiokorotuksia yms. lausekkeita, mitä ymmärtääkseni toisilla yhtiöillä normaalisti sopimuksessa on.

Siis yhtiön rahoitus on järjestetty oman pääoman ehtoisella rahoituksella eli osakeanneilla. Tämä on valtavan hyvä asia uusille osakesijoittajille, koska hinnan rahoituksesta ovat maksaneet aiemmat osakkeenomistajat, eikä yhtiön kassavirran ankkurina ole korollista lainaa. Menneet tappiot ovat jonkun toisen ongelma.

Q4 ja Q1 ovat talvikausina Norselle erittäin hankalat ja huonoilla valinnoilla voidaan silloin hävitä paljon rahaa, eikä näiltä kvartaaleilta voi tulevaisuudessakaan odottaa kuin korkeintaan nollatulosta. Riittävän suuri tulos täytyy tehdä siis Q2 ja Q3. Nyt saadaan taas muutama kone lisää kesäksi ja ylösajo jatkuu vuoteen 2025 saakka, jolloin käytössä on kaikki 15 lentokonetta. Tietysti mikäli tässä ei onnistuta, niin yhtiön bisneslogiikka menee täysin rikki, mutta toistaiseksi kaikki merkit osoittavat että tästä kesästä tulee erinomainen.

Aiemmat kokemukset ovat osoittaneet, että kun edullinen yhtiö palkkaa investointipankkiirin tutkimaan ’strategisia vaihtoehtoja’ ja viestii että ulkopuolista kiinnostusta löytyy, niin mahdollisuudet yritysostolle tai muulle järjestelyille ovat hyvin korkealla.

Tässä tarjotaan nyt käytännössä siis lähikuukausille kahta katalyyttiä kurssinousulle nykyisiltä alhaisilta kurssitasoilta. M&A -tapahtuma tai onnistunut Q2 & Q3 liiketoiminnan osalta ja sijoittajien vahvempi luottamus operatiiviseen toimintaan.

Onhan tässä tietysti paljon riskiä, mutta ainakin minulle tuotto-odotus on riittävä :muscle:

7 tykkäystä