Norse Atlantic Airways AS - Ilmojen halki käy lentäjän tie

Norse Atlantic Airways AS (NORSE) on norjalaisen koronakriisiin kaatuneen Norwegian Long Haulin
raunioille perustettu transatlantinen lentoyhtiö:

Norse on norjalainen halpalentoyhtiö, joka lentää matkustajia ja rahtia (esim. lohta) Atlantin valtameren ylitse. Yhtiö solmi koronapandemian keskellä vuonna 2021 historiallisen hyvät pitkäaikaiset leasingsopimukset 15 kappaleesta Boeing 787 Dreamlinerista käyttöönsä. Leasingsopimuksissa ei ole inflaatio- tai hintakorotuslauseketta, joten Norse pääsee hyötymään globaalisti inflaatiosta täysimääräisesti.

Yhtiön oman arvion mukaan näiden leasingsopimusten käypä arvo ylittää 300 MUSD, mikä on valtava summa rahaa suhteessa yhtiön nykyiseen markkina-arvoon (150 MUSD).

Norsen kustannuskilpailukyvyn ylivoimaa lisää vielä se, että leijonanosa leasatuista koneista on Boeing 787-9 -versiosta, mikä on täysin ylivoimainen pitkien lentomatkojen polttoaineenkulutuksessa:

Näistä lähtökohdista lentobisneksen ylösajo on sujunut erinomaisesti, erityisesti kun ottaa huomioon sen, että miten vaikeaa lentokoneoperaattorin perustaminen on pelkästään jo regulaation vuoksi. Bisneksen ylösajovaiheessa osa lentokoneista on alivuokrattuna eteenpäin ja omien käytössä olevien lentokoneiden määrä pyritään nostamaan 12 kappaleeseen vuonna 2024 ja 15 kappaleeseen vuonna 2025:


(ASK = Available Seat Kilometres, RPK = Revenue Passenger Kilometres. RPK/ASK = Load factor)

Vahvan kesämarkkina siivittämänä 23Q3 oli Norsen ensimmäinen voitollinen kvartaali ja vuodesta 2024 ennustetaan ensimmäistä voitollista vuotta. Pohjoisen transatlantinen lentomarkkina on kausiluonteinen ja kesän korkeiden matkustajamäärien vastapainoksi talvi on selviytymistaistelua, missä nollatulos on erinomainen saavutus. Tämä vaatii johdolta merkittävää taitoa lentokoneiden uudelleenreitityksessä etelään kohdistuviin lentoihin ja syö valtavasti käyttöpääomaa, koska koko vuosi pitää suunnitella talvikautta ajatellen.

Rahoitusta on tähän mennessä hankittu jatkuvilla osakeanneilla, joista viimeisin on toteutettu tämän vuoden alussa. Mikäli yhtiö kehittyy suunnitellusti, niin lisäosakeanteja ei kuitenkaan välttämättä enää tarvita.

Uuden lentoyhtiön perustaminen ja ylösajaminen vaatii paljon osaamista toimitusjohtajalta. Hänen henkilökuvauksensa perusteella kyseessä on juuri oikeanlainen tekijämies johtamaan yhtiötä tässä ratkaisevassa vaiheessa:

Bjørn Tore Larsen is the founder, CEO and main shareholder of Norse Atlantic Airways. Bjørn Tore has been passionate about aviation for as long as he can remember and holds several type approvals himself, including the Boeing 747.

Bjørn Tore has extensive experience in international shipping. Among other things, he co-founded and led OSM Maritime Group in 1989, a shipping company with more than 16,000 employees and head office in Norway, as well as ADS Maritime Holding, an Oslo-based company that is listed on the Euronext Growth Exchange. He is the main shareholder in OSM Flight Academy, which runs pilot training in the USA, Norway and Sweden. In addition, he is also the main shareholder in OSM Airtech, which offers maintenance services for aircraft in Norway and Sweden.

Bjørn Tore is a self-taught entrepreneur who spent a year at sea as a 16-year-old. When he returned to Norway to start high school, he decided to follow his dream of becoming a businessman. Already at the age of 18, he took over a travel agency near his current hometown, Arendal. Three years later, he founded OSM Maritime, which is now among the largest ship management companies in the world.

Toimitusjohtajaperustaja omistaa Norsesta vajaa 20%. Hieman yllättäen suurimmaksi omistajaksi on antien myötä muodostunut Scorpio Holdings, joka on tutumpi muualta Scorpio Tankersin (STNG) suuromistajana. Näiden tekemä finanssisijoitus on saatu Norsen toimitusjohtajan vahvojen merenkulkualan kontaktien ansiosta.

Lentokoneiden operointi on vahvasti sidoksissa maailmantalouden kehitykseen. Koronapandemia aiheutti syvän railon lentomatkustamiseen, josta olemme hitaasti toipumassa pandemiaa edeltäville tasoille ja niiden yli. Tällä hetkellä tilanne näyttää lupaavalta lentomatkustamisen osalta, mutta tilanne voi tietysti muuttua, mikäli maailmantalous ottaa syystä tai toisesta iskuja.

Norsessa on käynnissä erikoistilanne. Yhtiön arvokkaat leasingsopimukset ja globaali tarve lentoyhtiöille saada lisää 787 Dreamlinereita käyttöön on johtanut siihen, että ainakin kaksi lentoyhtiötä on lähestynyt Norsea strategisen yhteistyön aloittamiseksi, joka saattaa sisältää omistusosuuden ottamisen yhtiöstä tai jopa Norsen ostamisen kokonaan pois pörssistä. Marraskuussa 2023 Norse nimitti investointipankkiiri Seabury Securitiesien selvittämään, että mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä.

Tammikuussa 2024 selvitys saatiin valmiiksi ja Norse onkin siirtynyt neuvottelemaan strategisten aloitteiden toteuttamisesta. On siis hyvinkin todennäköistä, että Norsen tarina täysin itsenäisenä lentoyhtiönä päättyy lähikuukausina ja koska kilpakosijoita on useampia, niin oletettavasti tämä pian tehtävä sopimus on osakkeenomistajille arvoa luova.

https://corporate.flynorse.com/en-gb/investor-relations/report-presentations/

51 tykkäystä

Johtavat globaalit lentokonevuokraajat AerCap ja Air Lease ovat viestineet, että 1) Airbusin ja Boeingin tilauskirjat ovat täpötäydet vuosiksi eteenpäin, 2) uusien koneiden tuotanto sakkaa huolella, ja 3) käyttövalmiit lentokoneet ovat tällä hetkellä erittäin kovassa arvossa kovan kysynnän myötä. Tuohon kun lisää Boeingin lentokoneiden avomalleiksi muuttumisen kesken nousun, niin tuskin saadaan äkkiä tasapainoa kysynnälle ja tarjonnalle.

Jännä erikoistilanne. Saa nähdä, onko pääomistajilla millainen halu myydä näin pian - jotenkin on tuntuma, että ei tuo pikainen ja luultavasti rahakas exit olisi kaikkein huonoin lopputulos.

10 tykkäystä

Sitä hieman ihmettelen, että jos/kun yrityksellä on tällaiset poikkeukselliset edut, että miksi osakkeeseen on kohdistunut pikemminkin myynti- kuin ostopainetta.

Historiassahan ei ole ikinä käynyt niin, että apinaa koijjataan…
Lähinnä, että oletko faktisesti varmistunut siitä, että kyse ei ole vedätyksestä.
Osake on heikon näköinen teknisesti.

6 tykkäystä

Nopeasti uutisia lukien nuo lähestymiset olivat strategisesta yhteistyöstä. Mitä tämä tarkalleen tarkoittaa ? Itellä ehkä ekat fiilikset:

  1. Jos joku ostaa tuon pois leasing sopimusten takia ja tiedossa pikavoitot → profit.

  2. Jos joku tekee “strategisen” sijoituksen, jolla toimintaan saadaan synergioita ym. mutta lentsikkabisnes jatkuu, niin selvästi vähemmän houkutteleva minusta. Etenkin huomioiden historiassa olleet annit.

Voitot kelpaisi, mutta en ehkä haluaisi kuitenkaan olla jumissa näin alkuvaiheen lentoyhtiössä, olkoonkin että näkymät olisi strategisen sijoituksen ja kilpailukykyisen fleetin takia ihan hyvät. Toimiala on kuitenkin tunnettu siitä että käsi käy tiuhaan omistajan taskulla.

Millaisena pidät näiden skenaarioiden todennäköisyyksiä ?

7 tykkäystä

Erinomainen avaus ja mielenkiintoinen tapaus.

Materiaaleissa on kyllä harvinaisen paljon adjustointeja adjustointien perään, mikä tekee tästä todella vaikean arvioitavaksi. :smiley: Pitäisi olla joku lentoalan leasing expertti auttamassa.

Oma pääomakin adjustoineilla saadaan plussalle… Ymmärrän kyllä, että pari vuotta sitten tehty leasing soppari voi hyvinkin olla arvokkaampi tänään mutta… Siihen se ymmärrys aikalailla loppuukin. :smiley:

Kassaa oli Q3 päälle 40 MEUR ja kassavirta negatiivinen edelleen. Päälle satasen markkina-arvolla diluutioriski on todellinen, ellei tätä kaupata jotenkin suotuisin ehdoin?

Lisäys: onko noissa soppareissa minkälaisia ehtoja, esim. voiko niitä myydä tai jos Norse ostetaan pitääkö ne neuvotella uusiksi yms?

16 tykkäystä

Periaatteessa yhtiö on ‘valmis’ vasta vuonna 2025 jolloin siitä saataisiin paras hinta myydessä. Pääomistajien tahdon arvuuttelu on aina vähän hähmäistä jos ei heitä tunne, mutta ymmärtääkseni ainakin suurin omistaja Scorpio Holdingins on äärimmäisen opportunistinen ja Norsessa puhtaasti finanssisijoituksena, ilman sen kummempia haluja rakennella imperiumia. Myös toimitusjohtajaperustaja vaikuttaa olevan jalat maassa, joten pidän myyntiä hyvinkin mahdollisena, mikäli ostajaehdokas vain latoo tarpeeksi paalua tiskiin.

Kyseessä on norjalainen äskettäin perustettu mikroyhtiö sijoittajien vihaamalla sektorilla, jonka sijoitusmahdollisuuksien ymmärtäminen vaatii osaamista yrityksen taseesta, sekä erikoistilanteen huomaamista. Kuinka moni sijoittaja maailmassa ylipäätään kykenee löytämään näillä kriteereillä yrityksiä saatikka ymmärtämään niitä, kun edes Norjan sijoittajafoorumeilla ei firmasta käydä keskustelua. Mun nollahypoteesi on, että markkinat ovat tämän osakkeen kohdalla tehottomia ja sijoittajat typeriä. Saa todistaa hypoteesin vääräksi, mikäli keksit pätevät perusteet että osakkeen kurssi vastaa käypää arvoa :slight_smile:

En kykene asettamaan diskreettejä todennäköisyyksiä näille skenaarioille, mutta pitäisin kalliilla tehtyä strategista sijoitusta todennäköisempänä tässä kohtaa kuin yritysostoa, koska tämä on ostajaehdokkaalle halvempi tapa saada koneet käyttöönsä. Toki sijoittajalle maukkain tilanne varmaankin olisi esimerkiksi tyyliin +70% preemion ostotarjous, mutta kannattaa huomioida että Norselta puuttuu kokonaan kapearunkoiset syöttölinjat heidän omille transatlantisille lennoille. Näin ollen hyvin tehty strateginen liittoutuminen jonkin isomman toimijan kanssa mahdollistaa Norsen lentokoneiden täyttöasteen noston ja liiketoiminnan fundamenttien parantumisen itsenäisenä toimimiseen verrattuna. Vaikka ostotarjous on sijoittajalle varmaankin parempi vaihtoehto, niin riippumatta miten näissä neuvotteluissa käy, on lopputulos lähes varmasti positiivinen osakkeenomistajalle.

Tuota vaikeuttaa vielä erityisesti yhtiön tekemä poikkeuksellisen edullinen Power By the Hour -klausuuli, jossa koneista maksetaan vain käytön mukaan ja minkä vuoksi leasingsopimuksen ensimmäiset vuodet maksetaan eri tavalla kuin loput vuodet. Onneksi me ei olla analyytikkoja, joten meidän ei tarvitse käyttää päivän valoisia tunteja turhien nippelien miettimiseen, koska tässä tapauksessa se kuuluisa ‘return on brain damage’ ei ole riittävä. Leasing-sopimuksien arvohan nimittäin purkautuu ajan kanssa joko ostotarjouksessa tai sitten yhtiön tekemässä tuloksessa.

Norse on alileasannut eteenpäin 5 konetta vuonna 2023, joista on tullut Lease Rental Incomea keskimäärin 8,264 MUSD kvartaalissa. Jos ajatellaan että liiketoiminnan sijaan kaikki 15 konetta oltaisiin alileasattu eteenpäin, niin tuloja olisi siis karkeasti tullut 24,793 MUSD/Q eli 99,172 MUSD vuodessa. 23Q3 Lease Payments oli 15,781 MUSD eli karkeasti 63,124 MUSD vuodessa.

Tämä on hyvin karkea tapa tarkastella asiaa ja se ei ota kaikkia muuttujia huomioon, mutta sijoitustarkoituksiin tarkkuus on täysin riittävä toteamaan että liisarisopimuksissa on merkittävästi positiivista käypää arvoa ja tuo johdon arvioima 300 MUSD NPV ei ole täysin hatusta heitetty luku. Erityisen hienoa tästä tekee nimenomaan tuo, että sopimusten kustannukset ovat fiksattuja sopimuskauden ajalle eikä inflaatioklausuuleja ole, joten ero markkinahintaiseen leasingsopimukseen kasvaa ceteris paribus vuosi vuodelta. Täysin tarkat ehdot liisareille eivät valitettavasti ole tiedossa, mutta tuollaista mainitsemaasi myrkkypilleriehtoa siellä tuskin on.

Q3 jälkeen on tehty pääoman keruuta, joten tuo luku on vanhentunut ja akuuttia kassakriisiä ei enää ole.


Huomasithan, että Net operating cash flows before working capital movements oli Q3 +34,479 MUSD ja kassavirta ex working capital movements oli selvästi positiivinen. Toki kyseessä on paras kvartaali ja talvikaudella tulee lunta tupaan, kun yhtiö saa rahat kassaan keskimäärin 60 päivää lentomatkan varauksen jälkeen ja talvella varauksia tulee huomattavasti vähemmän.

Kyllä siis vuonna 2024 ehdottomasti tulee jo rahaa sijoittajan suuntaan, mikäli tammikuun ennakkotietojen perusteella lähtenyt hyvä boogie jatkuu koko vuoden eikä globaali talous romahda. Vuoden 2024 kesäksi yhtiön käytössä olevien lentokoneiden määrä kasvaa +20% (+2 kpl) ja käyttöasteita saadaan näillä näkymin tänä vuonna taas nostettua, joten pidän tarvetta uusille osakeanneille hyvin epätodennäköisenä kunhan tästä talvesta selvitään ylitse.

13 tykkäystä

Täytyy ottaa seurantaan. Mielenkiintoinen konsepti. Kyllä heikot signaalit ainakin puoltavat lentokoneleasingbusineksen kannattavuuden mahdollisuuksista, joskin taloudelliset riskit ovat aina ilmailussa raskaita. Sitä ne ovat ihan riippumatta siitä, puhutaanko lentoyhtiöistä, lentokonevalmistajista vaiko leasing-yhtiöistä.

Tässä tartutaan kyllä selvästi lentoyhtiöiden pitkän aikavälin trendiin pyrkiä ulkoistamaan kalustoriskejä sekä tekemällä kaluston hallinnasta joustavampaa kulloisenkin kysyntätilanteen mukaan. Hyvä esimerkki muuttuvista kalustotarpeista on esimerkiksi se mitä tapahtui Airbus A380:lle, kun pandemian aikoihin monet lentoytiöt, kuten Lufthansa, oli jo valmis viemään omaa laivastoaan romutettavaksi. Nyt kuitenkin lentoyhtiöillä on taas tarvetta niillekin, vaikka taloudellisesti järkevämpiäkin vaihtoehtoja long-haulereille maailmasta löytyy.

Tietysti tällaisen leasing-yhtiön tapauksessa täytyy miettiä sen omia riskejä sellaisessa suhdanteessa, missä esimerkiksi isolle laajarunkokalustolle ei riitä kysyntää. Korona-aika oli tietysti poikkeuksellista, mutta samalla mielessä kannattaa pitää poikkeukselliset ja kriisialttiin ajat, joita globaalisti elämme.

Koen tämän kyllä lentoyhtiöitä mielenkiintoisempana liiketoimintana, mutta kannattavuuden arvioiminen pitkällä aikavälillä on mun olemattomalle matikkapäälle liian iso pähkinä. Potkitaan renkaita ja katsellaan.

6 tykkäystä

Hyvin avattu ketju startupista. Mielenkiintoista lukea.

Lentokoneissa oli ennen pandemiaa mielenkiintoinen ilmiö. Valmiit, toimintakuntoiset koneet ennen koronaa saattoi olla kalliimpia ostaa kuin uudet tehtaista. Syynä oli, että se valmis kone on heti saatavilla.

Ymmärrän hyvin, miksi startup on syntynyt juuri tuolloin.

Hieman tekee silti mieli opponoida.

Olisi ihan mielenkiintoista saada lihaa luiden ympärille dataa, miten lentoliikenne on yleisesti pandemian jälkeen palautunut.

Varmaan tuota silti saattaa olla huonosti globaalisti tarjolla.

Hieman nopeasti kurkkasin muiden lentoyhtiöiden julkistuksia.

Air France- KLM oli aika tyytyväinen myös kapasiteetin käyttöönsä ja matkustaja määrien kasvuun… Hekin tekevät Atlantin yli lentoja. 71,3 miljoonaa kolmannen kvarttaalin lopussa. 2019 vastaava luku oli 79,6 miljoonaa.

Ei siis paha.

Oma rakas lentoyhtiömme Finnairin kapasiteetti näyttääkin sitten toisenlaiselta.

Finnairin matkustajakäyttöaste Q423 oli 73%. Vuonna 2019 se oli 83%. Lentokapasiteettia on vuoteen 2019 verrattuna noin 81%, vaikka otetaan huomioon myös koneiden ulosvuokraus miehistöineen.

Mikäli koko vuoden 2019 kapasiteetti olisi käytössä, käytössä olisi alle 60%.

Finnair oli erikoistunut Aasian lentoihin ja siksi tuo kapasiteetti on mitä on. Nostin tämän esille, jotta on selvää, että muutkin varmasti mielellään vuokraavat kapasiteettiään muille. Eivätkä ole kaikki vielä onnistuneet.

Muita halpalentoyhtiöiyä kannattaa laajemmin myös kurkkia, mutta Euroopan lennoilla istuneena toistaiseksi voi sanoa, että tilaa on.

Ihana korona lamautti myös työmatka matkailun. Runsas etätyö muutti asenteen kasvokkain kohtaamiseen ja Teams-tapaamisia kohtaan. Voi olla, ettei työmatkailu palaa kokonaan enää takaisin entiseen vaan jää pysyvästi puuttumaan lento tai pari prosessista.

Yritykset pyrkivät tekemään kaikenlaista yhteistyötä. Tuskin tämä on poikkeus. Yhteistyö ei aina ole koneista vaan toisinaan tarvitsee ihan vain varmistaa huolto- ja varaosapalvelutkin, joita pyritään yhdistämään.

Yrityskauppoissa käy toisinaan hyvin, jos saadaan myytyä yritys tai sen osa mukavalla preemiolla.

Ei kuitenkaan kovin kauaksi edes tarvitse muistella, kun törmätään myös hyvin tavalliseen ilmiöön.

Viime vuodenvaihteesta myös sijoittajat alkoivat odottaa Lehdon kauppoja.

Ne sitten toteutuivat heinäkuussa.

Näin onnellisesti yritystä ostaneille on käynyt ennen ja kauppojen jälkeen.

7 tykkäystä

Norse aloittaa strategisen yhteistyön Nigerian Air Peacen kanssa:

Norse Atlantic Airways and Air Peace Announce ACMI Charter Agreement

Norse Atlantic Airways is pleased to announce that it has entered into an agreement with Air Peace for an ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance) charter service. This collaboration marks the beginning of a strategic partnership aimed at providing seamless air travel solutions between London and Lagos, Nigeria.

Commencing in April 2024, initially for a period of two months with the potential for a longer-term agreement, the ACMI charter will operate four times a week, offering travellers convenient and reliable transportation options between these key destinations.

Norse Atlantic Airways will be using slots at London Gatwick allocated to Air Peace to facilitate this new route.

"We are thrilled to be working with Air Peace to launch this ACMI charter service between London Gatwick and Lagos. This collaboration represents an exciting opportunity to leverage our expertise in charter operations to deliver a reliable and high-quality service to Air Peace and their customers,” said Bjørn Tore Larsen, CEO and Founder of Norse Atlantic Airways. "

“Air Peace is delighted to have signed this partnership deal with Norse Atlantic Airways for the commencement of our London service. As we make a foray into the European market, we are confident that this strategic partnership will further position us to surpass the expectations of our customers, offering them superior air travel experience while we continue to optimise our operations for more innovative service delivery”, stated Allen Onyema, Chairman/CEO, Air Peace.

Norse Atlantic and Air Peace will continue to discuss potential longer-term partnerships between the two airlines to explore avenues for further collaboration and expansion in the future.

Nämä keskustelut olivat jo aiemmin tiedossa:

6 tykkäystä

Norse Atlantic ASA: Q4 2023 Successful completion of first full year of operations, with continued growth and positive year on year figures

Revenue increased by 104% to USD 94.8 million in Q4 2023 compared to Q4 2022
230,489 passengers carried in Q4 2023, up 70% compared to Q4 2022

Revenue per passenger increased 42% to USD 340 in Q4 2023 compared to Q4 2022

ASK up by 81% in Q4 2023 compared to Q4 2022 as Norse brought more aircraft into production

Load factor increased by 12 percentage points to 70% in Q4 2023 compared to Q4 2022

Great operational performance as 100% of planned flights were completed during the quarter

Total cash held at end of quarter at USD 54.8 million

Generally, a heavy increase in production through second half of the year compared to the first half, with all Norse aircraft generating revenue since 1st July 2023

Carrying close to one million passengers across 4,000 flights over the full year

Improved service program allowing for greater fare potential introduced in Premium class

Strong CASK numbers proving that long-haul low-cost is working – more to prove on revenue side
New equity capital secured during quarter in a gross amount equalling USD 55 million

Strategic review identifying interesting strategic options to be pursued into next phase – Seabury Securities appointed to support the company as an investment banker

Norse sees positive signs for the summer season as sales year to date are up approximately 80% compared to the same period previous year. Furthermore, charter revenues booked and under negotiation far exceeds charter revenues achieved in 2023, and we now see a clear path to profitability on a year-round basis.

On 23 January 2024, the Company announced that it has formally appointed Seabury Securities as investment banker to support Norse in the execution of some of the strategic options identified under Seabury’s assignment as strategic advisor that was announced in November 2023.

Several options are being pursued, and in addition to possible investments from strategic investors, also commercial partnership options are of interest. Not all options are mutually exclusive, and therefore, potentially more than one initiative could be led into a final closing.

Bjorn Tore Larsen, CEO and Found Norse Atlantic Airways said: “Q4 marked the completion of Norse’s first full year of operations, in which the Company carried almost one million passengers across 4,000 flights. Our robust operational excellence was clearly demonstrated as more than 99.5% of all scheduled flights were completed as scheduled despite growth in both the summer and winter schedules compared to the previous year. In 2023, Norse achieved strong CASK numbers and demonstrated its ability to drive ancillary sales to become one of the industry’s leading airlines in ancillary revenue. In Q3, Norse delivered its first quarter of net profit demonstrating the validity of long-haul low-cost. In Q4 the Company introduced an improved service program and amenities for customers travelling in its Norse Premium cabin, allowing for an improved fare potential going forward. Seabury Securities were engaged by the Company to explore its strategic options, and in January Seabury were engaged for phase two allowing for these options to be pursued further.

When planning ahead for the winter and summer seasons in 2024 Norse has capitalized on lessons learnt in 2023. Among our priorities will be careful route selection, capturing unreleased fare potential, increasing load factor and developing further business opportunities within cargo and charter operations. The Company will also gradually develop its seasonal strategies as focus during the winter season will turn more and more towards pursuing opportunities in the charter market as a supplement to own scheduled flights. During the summer season the main focus will remain to serve Norse’s own network.”

Presis:

Rapsa:

Tammikuun luvut:

10 tykkäystä

Helmikuun luvut julki:

I am also pleased to note that February represented a record month in regards to average bookings made per day. In addition, we have simplified and relaunched our website, flynorse.com, to improve the customer experience," said Bjorn Tore Larsen, CEO and Founder Norse Atlantic Airways.

72% load factor alkaa olemaan jo hyvällä tasolla, vaikka vielä on matkaa tuonne 80%+ missä sen pitäisi olla matuurissa vaiheessa. Q1 tulee olemaan tappioissa samaa luokkaa kuin Q4, mutta näillä luvuilla yhtiö näyttäisi kestävän ilman uutta antia. Nyt kun varauksia aletaan saamaan ihan eri tahtiin kuin viime vuonna, niin kesäkaudesta pitäisi tulla hurjan voitollinen.

8 tykkäystä

Globaali lentokonepula vain pahenee Boeingin tuotanto-ongelmien vuoksi. Vaikutukset ovat voimakkaimpia lyhyen ja keskipitkän matkan lentokoneissa. Kilpailija Airbus ei myöskään kykene nostamaan tuotantoa:

Eräät norjalaiset sijoittajat huhuilevat, että Norsen kosijaehdokkaiden määrä olisi tänä vuonna kasvanut kahdesta neljään. Mikäli lentoliikenteen kysynnän nousu jatkuu, niin pidän näillä kurssitasoilla ostotarjousta merkittävällä preemiolla selviönä, jos vain Norsen pääomistajat löytävät ne kuuluisat myyntihousut.

11 tykkäystä

Uh, tää on kyllä aika raivostuttava osake. Kun ostin tätä joku kuukausi sitten 13 NOK kohdilla niin ajattelin että sellainen 20 NOK ostotarjous olisi suhteellisen reilu ensimmäiseksi tarjoukseksi, koska sekin jättäisi ostajalle vielä valtavasti rahaa pöydälle, sillä isompi lentoyhtiö pystyy ihan jo ostohetkellä vapauttamaan käyttöpääomaa sen 50 MUSD+, mitä pienemmällä lentoyhtiöllä on vaan pakko olla liiketoimintaan sidottuna. Nyt kun käytiin alimmalla tukitasolla 7,5 NOK, niin pakkohan omistusta oli lisätä kaksin käsin, varsinkin kun toimitusjohtaja vahvisti että firmasta kiinnostuneiden lentoyhtiöiden määrä on kasvanut marraskuussa mainitusta kahdesta kosijasta korkeampaan lukumäärään.

Olen tehnyt monta tyhmää ja monta riskistä sijoitusta ja usein niistä on tullut turpiin, mutta tästä sijoituskeissistä puhuessa kanssasijoittajien konsensus vaikuttaa poikkeuksellisen vahvalta että kyseessä on sekä tyhmä, että riskinen sijoitus. Sitä pidetään jopa nolona että meikäläinen ‘sekoilee’ pienlentoyhtiöiden kanssa, kun jotkut vaikutuksille alttiimmat sijoittavat saattavat ottaa mallia. Olkoon vaan legendaarisen huono sektori fundasijoittajalle, mutta ei se kuitenkaan ole mikään luonnonlaki etteikö sijoittaja voisi perustellusti silti näillä tehdä hyvin rahaa. Kanavoin tässä sisäistä Burryani ajattelemalla että saatoin olla hieman aikaisessa, mutta en ole väärässä.

27 tykkäystä

Käänsin tekoälyllä ja kuuntelin erään norjankielisen podcastin, missä käyväksi arvoksi arvioitiin 32 NOK per osake. Ei toi mun arvio nyt sit välttämättä kovin mönkään mennyt, kun joku toinenkin on itsenäisesti päätynyt samanlaiseen arvioon:

Adam Sandler The Price Is Wrong Bitch GIF

Kyllä tässä silti hermot on koetuksella odotellessa. Helpompaa olis omistaa voittajafirmaa joka tekee helvetisti rahaa kvartaalista toiseen :dizzy_face:

Norjan foorumilla on ihan samanlaiset fiilikset :joy:

12 tykkäystä

Maaliskuun luvut julki. Load factor parani selkeästi!

Talvesta on nyt selvitty ilman pelättyä lisäantia ja tästä eteenpäin asiat menevät vain parempaan suuntaan.

9 tykkäystä

Tämähän näyttää hyvältä. Suurin riski taitaa kohta olla kokonainen laivue arveluttavan lentokonevalmistajan härpäkkeitä. Boeing alkaa jo itselläni olemaan pienoinen punainen lippu (heh). Käännyn jo pelkästään siksi Finskin puoleen lippuja ostaessani, vaikka en lentämistä pelkää. En tiedä missä vaiheessa ihmiset alkavat oikeasti karttamaan yhtiötä konetyyppien takia, ei ehkä koskaan mutta riski on olemassa.

Taas uutinen muutaman päivän takaa, eikä tämäkään ole ikävä kyllä positiivinen.

9 tykkäystä

Lukasin ruokatunnilla vuosikertomuksen lävitse. Ei mitään maailmaa mullistavaa löytynyt, mutta yhtiö odottaa kassavirran alkavan parantumaan odotuksien mukaisesti huhtikuusta eteenpäin:

kuva
kuva

Eilen lisäksi hankittiin mahdollisuus nostaa 20 MUSD lyhytaikaista joustolainaa pääomistajilta. Mielestäni nyt voidaan kyllä viimeistään haudata nämä puheet rahoitustilanteesta ja lisäannin tarpeesta.

kuva

Sais tulla se ostotarjous jo…

kuva

10 tykkäystä

Hyvältä näyttää huhtikuu. Nyt lennetään yhtä paljon matkustajia kuin 2023 kesäkuussa, joten asiassa ei liene kahta sanaa etteikö tänä vuonna oltaisi voitollisia.

Valitettavasti huomenna tulee ulos heikko Q1-rapsa, mikä piilottaa voitollisuuden.

7 tykkäystä

Tässä ketjussa eistetyt näkemykset yhtiön tulevaisuudesta kokonaisuudessaan ja tämän vuoden tuloskehityksestä vaikuttavat minun silmissäni vähintäänkin ylioptimistisilta. Norsen tähänastinen kehitys on jatkumoa Norwegian long haul räpellykselle, eikä minun mielestäni ole mitään merkkiä siitä että tällä kertaa asiat menisivät yhtään paremmin kuin Norwegianilla meni.

Norse tuo korostetusti esiin B787-koneiden edullisia leasing-sopimuksia ja niiden ylivoimaista polttoainetehokkuutta. He kieltämättä saivat hyvät vuokrausehdot, mutta niiden muuttaminen rahaksi ei ole lainkaan niin yksinkertaista, kuin Norse on antanut ymmärtää. Norwegianin jäljiltä on lisäksi edelleen parkissa 4 konetta ja 2 on romutettu, koska niille ei ole ollut markkinoiden konepulasta huolimatta ottajaa. Syy tähän on koneiden matkustamo, joista puuttuu business-luokka kokonaan. Tämä myös parantaa koneiden laskennallista polttoainetehokkuutta/istuinpaikka, mutta syö samalla tuottoja.

Q1 ja Q2 ovat kassavirraltaan tyypillisesti parhaimmat kvartaalit Eurooppalaisille lentoyhtiöille, kun kesäsesongin lippujen ennakkomyynnistä virtaa rahat kassaan. Kuukausi sitten erittäin korkealla korolla toteutettu rahoitusruiske pääomistajilta ei näytä sekään hyvältä tämä huomioiden.

Norse tulee hyvinkin mahdollisesti tekemään kelpo tulosta kesä-elokuun välisenä aikana, kun kaikki muutkin lentoyhtiöt takoo rahaa. Kolme voitollista kuukautta ei kuitenkaan riitä kattamaan 9 kuukauden tappiota/nollatulosta tekeviä kuukausia. Syksyllä on taas uuden rahoituskierroksen aika, mikäli joku ei tätä jostain kummallisesta syystä osta pois markkinoilta.

16 tykkäystä

Mahtavaa että saatiin haastoa :+1:

Sijoittajilla tosiaan painaa mielessä Norsen henkinen edeltäjä Norwegian long haul, joka tunnetusti meni nurin opetellessaan markkinoiden toimintaa. Pitkien matkojen halpalentoyhtiön bisnes ei ole sieltä helpoimmasta päästä, mutta Norsella on ihan eri edellytykset onnistua nyt kun yhtiöllä on osaamista, velaton tase ja edulliset leasingsopimukset.

Tuo puheesi parkissa olevista ja romukoneista tulee minulle täytenä yllätyksenä. Norsen mukaan ”parkissa varalla” on vain yksi kone ja kaikki koneet tuottavat liikevaihtoa joko reittilennoilla, tilauslennoilla tai aliliisauksina. Mihin tämä puhe romuista perustuu? Vai puhutko nyt Norwegianista?

Norse on uusi lentoyhtiö eikä siksi ole saanut aloitusvuosina luottokorttiyhtiöitä samanlaisia rahoitusehtoja kuin vakiintuneet toimijat, joten rahat saadaan viiveellä ja käyttöpääomaa sitoutuu enemmän. Tämän vuoksi firman rahantekokvartaalit ovat tällä hetkellä Q2 ja Q3. Jos Q1 tiukan rahatilanteen vuoksi ennakoit että firma on voitollinen vain yhden kvartaalin vuodessa, niin teet siinä mielestäni virhepäätelmän.

8 tykkäystä