Nokian Renkaat Oyj

Laitetaan tämä nyt tännekin kun ei vielä ollut

6 tykkäystä

Oikeusjutussa oli kyse sisäpiiritiedon väärinkäytöstä, jota ei ole oikeuden mukaan tapahtunut ja se on varmasti totta. Mutta huijaus itse on suunnitelmallisesti ja tarkoituksellisesti toteutettu ja se on mielestäni anteeksiantamatonta pörssiyritykselle, itse kutsuisin sitä, maksavien asiakkaiden kusettamiseksi.

9 tykkäystä

Siksi että kyse on volyymibisneksestä ja Pirelli on 5x isompi valmistaja. Se ei myöskään ole kokenut Nre:n kokemaa shokkia ja pystyy kehittämään toimintaa tasaisesti. Menee useita vuosia(5+) että NRE on paikannut menetykset kokonaan, ja pääsee jälleen keskittymään jälleen varsinaisen kilpailukyvyn parantamiseen. Myös muilla tehtailla joissa tällä hetkellä tehdään korotetuilla volyymeillä kannattavuudesta tinkien jotta saadaan säilytettyä jatkoa ajatellen hyvin tärkeä markkinaosuus.

Osake on alhaalla ja nousuvaraa ed. huolimatta on, mutta takavuosien huipputuloksiin ja osakekurssiin, ei palata näköpiirissä olevana aikana.

15 tykkäystä

Tuon lisäksi Pirellin brändiarvo on suurempi. Toki Nokian Renkaat on arvostettu brändi talvirenkaissa, kesärenkaissa arvostus taitaa painottua Suomeen.

6 tykkäystä

Tässä on Raulilta kommentit Euroopan uusien autojen myynnistä toukokuussa.

ACEA:n (European Automobile Manufacturers’ Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti laski 3 % toukokuussa.

7 tykkäystä

Ei käy silmänräpäyksessä tämä uuden tehtaan tuotannon ylösajo, nyt saatiin valmista Daytonissa: Nokian Renkaiden Yhdysvaltain-tehtaan ylösajo päätökseen – Uusi valmistuotevarasto avattu tehtaan läheisyyteen / Nokian Renkaat

Nokian Renkaat on saanut päätökseen tuotannon ylösajovaiheen Yhdysvaltain-tehtaallaan avaamalla uuden valmistuotevaraston tehtaan läheisyyteen.

Nokian Renkaat aloitti rengastuotannon Yhdysvaltain-tehtaassa vuonna 2020 ja on sen jälkeen nostanut tehtaan tuotantokapasiteettia, kasvattanut tiimiä noin 500 henkilöön ja lisännyt tehtaan kyvykkyyttä valmistaa Pohjois-Amerikan markkinoille kehitettyjä all-season ja all-weather -renkaita. Tänä vuonna tuotantoa on laajennettu LT-renkaisiin (light truck), joita käytetään erityisesti pick-upeissa sekä muissa raskaissa ja tehokkaissa nelivetoautoissa.

”Nokian Renkaat hakee kasvua Pohjois-Amerikassa, ja Daytonin-tehtaalla on tässä keskeinen rooli”, sanoo Lauri Halme, Nokian Renkaiden Pohjois-Amerikan liiketoiminnasta vastaava johtaja. ”Tehtaan ansiosta pystymme vastaamaan kasvavaan all-season ja all-weather -renkaidemme kysyntään Yhdysvalloissa ja Kanadassa ja näin täydentämään vuosikymmenien mittaista vahvaa talvirengasasemaamme Pohjois-Amerikan markkinoilla.”

Nokian Renkaat avasi viime viikolla 32 500 neliömetrin valmistuotevaraston tehtaan välittömään läheisyyteen. Rakennuksessa on tilaa sadoille tuhansille renkaille. Sieltä tuotteet kuljetetaan Nokian Renkaiden yhdeksään Pohjois-Amerikassa sijaitsevaan jakeluvarastoon, joiden kautta yhtiö palvelee rengasmyyjiä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

”Valmistuotevaraston avaaminen kuvastaa yhden kasvuvaiheen päätöstä. Käynnistimme Daytonin-tehtaan tuotannon 60 työntekijän voimin ja nyt olemme kasvaneet lähes 500 henkilön tiimiksi”, sanoo Daytonin-tehtaan johtaja David Korda. ”Emme olisi tässä ilman työntekijöidemme valtavaa sitoutumista sekä tukea, jota olemme saaneet niin paikallisilta yhteisöiltä kuin asiakkailta ja kollegoilta ympäri maailman.”

Nokian Renkaiden Yhdysvaltain-tehdas sai ensimmäisenä rengastehtaana maailmassa LEED v4 Silver -sertifikaatin, joka on todiste sen matalasta päästötasosta ja korkeasta energiatehokkuudesta. Alueella toimii kolme megawattia tunnissa tuottava aurinkovoimala, jonka energiaa tuotantolaitos hyödyntää. Myöhemmin tänä vuonna Nokian Renkaat avaa uuden tuotantolaitoksen Romaniaan. Siitä tulee maailman ensimmäinen hiilidioksidipäästötön rengastehdas. Nokian Renkaiden moderni ja tehokas tuotantoverkosto, johon kuuluu myös rengastehdas Suomessa, auttaa vastaamaan asiakastarpeisiin ja tukee yhtiön kasvua.

71 tykkäystä

Kauppalehden toimittaja tehnyt kovan työn artikkelin kanssa ja copy pastennyt tiedotteen uutiseksi.
Kivana yllätyksenä kuitenkin tehtaan ulkokuva on vaihdettu kuvaan Daytonin tehtaan sisältä :slight_smile:

42 tykkäystä

Mainittakoon, että tämä oli siis odotettu aikataulu ja tarkoittaa tehtaan pystyvän nyt 4m rengasta vuosituotantoon. Alkuvaiheessahan tuo ylösajo tökki pahasti, mutta viime ajat homma on edennyt ihan suunnitellusti. Myös tehtaan ylösajosta kirjattujen kertakulujen pitäisi näin päättyä Q2:lla, mutta samaan aikaan Romanian tehtaasta alkaa jo tulla kertakuluja joten valitettavasti niitä vielä pari vuotta pyörii yhtiön luvuissa.

45 tykkäystä

Tätähän se suomalainen “talousjournalismi” usein on: yhtiöiden tiedotteiden tai toisten (ulkomaisten) lehtien uutisten ja juttujen referointia, jotenkuten suomeksi käännettynä.

Riman voisi toimituksissa nostaa vähän korkeammalle. Saattaisi tulla jokunen tilaaja lisää.

9 tykkäystä

Täytyy kommentoida Nokian Renkaita sen verran, että huomattavan positiivista tuntuu suhtautuminen täällä osakkeeseen tällä hetkellä olevan. Yhtiössä on mielestäni useampia riskejä, joista pienin ei ole kipailutinne ylipäänsä rengasmarkkinoilla. Romanian tehtaan merkittävästi Venäjää heikompaa kannattavuutta tässä keskustelussa onkin jo sivuttu, mutta samalla tämä tarkoittaa sitä, että hintaruuvin käyttömahdollisuus käytännössä poistuu, ja tuotantoketjusta saatavaa kilpailuetua pääkilpailijoihin nähden jatkossa tuskin on olemassa. Samaan aikaan kilpailutilanne rengasmarkkinoilla on tiukka, ja ainakin minun on vaikea ymmärtää millä eväillä Nokian voisi voittaa markkinaosuuksia isommilta kilpailijoiltaan kuten Continental, Goodyear tai Michelin, joiden tuotteet pääsääntöisesti lyövät nokialaiset laudalta kaikissa oleellisissa segmenteissä. Ehkä Suomea ja osin muita pohjoismaita lukuunottamatta Nokian on keskihintaluokan rengas, ja tässä hintaluokassa hinnalla on paljon merkitystä. Siksi uskon, että kannattavuus tuskin nousee 225m EBIT tasolle näkyvissä olevassa tulevaisuudessa. NRE teki kuitenkin vuonna 2021 265m EBIT tuloksen, ja vaikka tuolloin koronakriisi vielä käynnissä olikin, niin pääsy 225m ebit tulostasolle ainakaan kovin nopeasti vaikuttaa melko utopistiselta uudella tuotantorakenteella. Tuotantokapasiteetti on kuitenkin kasvamassa noin 50% nykyisestä ja vaikka uusi tuotanto varmasti onkin huomattavasti Nokian tehdasta kannattavampaa, niin silti tuollainen tulostaso vaikuttaa kovast utopistiselta tällä hetkellä. Romanian tehtaan kapasiteetti 6 miljoonaa rengasta tarkoittaisi, ja mikäli sieltä liikevoittoa syntyisi 20 euroa per rengas, kuten ennenkin, niin siltikin päästäisiin lähemmäs 200 miljoonan liiketulostasolle. Tälle tasolle ei tulla tietysti pääsemään, koska kokonaiskapasiteetti on pienempi kuiin ennen Ukrainan kriisiä, ja näin ollen liiketulokseen jyvittyvät rengaskohtaiset yleikustannukset jäävät selvästi aiempaa suuremmiksi.

Näitä numeroita voi tietysti pyritellä miten päin vain, mutta ylivoimaisesti isoin ongelma saturoituneilla ja aiemmasta kaventuneilla markkinoilla on tietysti koko uuden kapasiteetin myyminen. Todennäköisesti Suomen tehdas joustaa, ja uutta tehdasta ajetaan jatkossa kapasiteetin sallimissa rajoissa, jolloin kannattavuus paranee, mutta tulos ei tästä huolimatta nouse ennakoidulle tasolle.

Kaikki riskit huomioiden pitäisin tällä hetkellä kilpailijoista ainakin Goodyearin ja Continentalin hinnoittelua ja sijoittajatarinaa huokuttelevampana kuin Nokian Renkaita.

38 tykkäystä

VAikka esim. Continental näyttää halvalta, niin renkaat on niillä on vain yksi bisnes, muu on huonommin kannattavaa… Goodyear taas on aina ollut yllättävänkin heikosti kannattava firma, liekö syynä Goodyear India ym. Kyllähän ne riskit nyt on pienemmät kuin 30 eurossa… Firma oli myös lähes yhtä hyvin kannattava jo ennen Pietarin tehdasta. Harva kulutusyhtiö hallitsee sekä valmistuksen että myynnin (Vianorin kautta). Ei ole kannattavuutta syöviä välikäsiä. Oma jakelu on vahvuus Pohjoismaissa. Romanian tehtaalla keskitytään kalliisiin SUV ym. isoihin malleihin, joissa katteet on hyvät., Mm.Lindström ja Oldenburg luottaa. Varmaan pitävät hyvänä…Mielummin tätä kuin Nvidiaa :slight_smile:

29 tykkäystä

No tämä on mielenkiintoinen avaus :thinking:

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=be513828b55d8f95909097e45a0081cda&lang=fi&src=listed

Nokian Renkaat ja UPM esittelevät yhteistyössä ensimmäisen konseptirenkaan, jonka valmistuksessa on käytetty uusiutuvaa, potentiaalisesti noen korvaavaa materiaalia

Nokian Renkaat, johtava premium-renkaiden kehittäjä ja valmistaja, ja UPM, johtava biomateriaalien tuotannon asiantuntija, tekevät yhteistyötä lisätäkseen rengasteollisuuden vastuullisuutta. Yhtiöt esittelevät ensimmäisen konseptirenkaan, jonka valmistuksessa on käytetty uutta uusiutuvaa materiaalia, jolla on potentiaalia korvata merkittävä osa renkaiden valmistuksessa nykyisin käytettävästä noesta.

UPM BioMotion™ uusiutuvat funktionaaliset täyteaineet (RFF) ovat lupaava täysin uusiutuva ligniinipohjainen vaihtoehto perinteiselle noelle, vähentäen fossiilisten materiaalien tarvetta ja hiilidioksidipäästöjä renkaiden valmistuksessa.

Nokian Renkaat on jo pitkään innovoinut materiaalin käyttöä ja rekisteröinyt patentin materiaalin käytölle rengassovelluksissa. Nokian Renkaat lisensoi nyt patenttinsa UPM:lle, minkä avulla UPM voi toimittaa raaka-ainetta rengasteollisuuden käyttöön. UPM tuottaa materiaalin pian valmistuvassa biokemikaalien biojalostamossaan Saksan Leunassa.

Ottaa vielä aikansa markkinoille saattamiseen

UPM toimittaa ensin UPM BioMotion RFF:ää Nokian Renkaille prototyyppien valmistukseen. Materiaalin käyttöön tuotannossa vaaditaan paljon testaamista. Nokian Renkaat arvioi huolellisesti materiaalin suorituskykyä, turvallisuutta ja ympäristövaikutuksia perinteiseen nokeen verrattuna.

67 tykkäystä

Yksi näkökulma. Simppelillä matikalla. Ennen venäjän tehdasta voitto oli n. 100M vuosi. Jos oheinen jaettaisiin kaikki osinkoina olisi se n.80c/osake. Karkeasti voi ajatella että osingon määrä on pitkällä välillä n.5% senhetkisestä hinnasta. Joka tarkottaisi n.16e hintaa osakkeelle.

1 tykkäys

Continental kärsii saksalaisen autoalan mukana, mutta sieltä saa laadukkaampaa rengasliiketoimintaa halvemmalla kuin Nokian Renkaissa ja kaikki muu liiketoiminta tulee kaupan päälle ilmaiseksi. Ja muu liiketoimintakin on kannattavaa potentiaalia omaavaa. Jokainen toki sijoittaa kuten itse parhaaksi näkee.

Goodyearilla taas on oma tarinansa. Sulattelevat Cooper integraatiota ja tulosparannusohjelma on käynnissä. Velkaa on, niin että tulee korvista pihalle, mutta jos ohjelma onnistuu, niin tulosta tulee muutaman vuoden päästä joitain miljardeja, minkä pitäisi sataa mukavasti myös osakkeenomistajien laariin. En tiedä onnistuuko, mutta lähtökohtaisesti kustannusten optimointi on paljon helpompaa kuin markkinaosuuksien vieminen kilpailijoilta.

Ylipäänsä mennyt ei ole tae tulevasta. Mielestäni täällä nähdyt vertailut kannattavuuteen joskus 25-30 vuotta sitten osoittavat enemmän ymmärryksen puutetta yritysliiketoiminnasta kuin vakavasti otettavaa argumentaatiota tulevasta kannattavuudesta. Maailma on erilainen kuin silloin. Uusia kilpailijoita on tullut markkinoille paljon, ja vaikka joitain vanhoja on samalla poistunut, on kilpailu nyt paljon kovempaa. Lisäksi EU-alueen regulaatio on tehnyt teollisuudesta vähemmän kannattavaa suhteessa EU:n ulkopuolisiin alueisiin, joilla vastaavia rasitteita ei ole kannettavanaan. Paljon totuudenmukaisempaan arvioon Nokian renkaiden kannattavuudesta nykyisessä ympäristössä pääsee kun katsoo viimeisintä tuloslaskelmaa, ja tekee siitä omat johtopäätöksensä. Tulevaisuus on toivottavasti valoisampi, mutta pilvilinnoissa eläminen voi käydä sijoittajalle kalliiksi.

11 tykkäystä

Sinänsä ei tuota yhtiön virallistakin 15% liikevoittomarginaalitavoitetta kukaan ainakaan omalla nimellä kirjoittava ole kyseenalaistanut. Se sattuu olemaan sama kuin ennen Pietarin tehtaan aloitusta. Ja sama kuin Pirellillä on nyt. Eihän siitä 30 euron kurssista niin kauaa ole. Parissako vuodessa markkinat muuttunut pysyvästi? Kumma ettei negakirjoituksia silloin paljon ollut vaikka kurssin puolesta olisi ehkä ollut syytäkin. Kannattaa muistaa, että yhtiön pääbisnes on talvirenkaat, joissa on parempi kate kuin enemmän kilpailluissa kesärenkaissa.
Saksasta kyllä löytyy halpoja osakkeita, jos joku viitsii hakee liikaa maksetut osinkoverot takaisin. Ei ihan yksinkertaista…

5 tykkäystä

Mielenkiintoista mielestäni on että suurin osa negatiivisista näkemyksistä ketjussa on otettu sen perusteella että kilpailijoiden sijoitus caseihin uskotaan syystä tai toisesta enemmän ja siitä syystä karhuillaan tyresiä ja sen tavoitteita :thinking:

Sinällään on ihan validi pointti että jos löydät vastaavantyylisen sijoitus kohteen paremmalla r/r:llä on se syy olla sijoittamatta tyresiin.

Kuitenkin tässä on tullut fiilis vähän appelsiinien ja omenoiden vertailusta ottaen huomioon yhtiöiden eroavaisuudet ja erot kehitysvaiheissa ei varsinkaan nykytuloksen perusteella tehty p/e vertailu kerro millään tavalla relevanttia informaatiota.

Lisäksi epäsuosittu mielipide: vaikka kaikesta tästä huolimatta Pirelli tuottaisi enemmän kuin Tyres, tekeekö se tyresistä suoraan huonon sijoituksen. Ei mielestäni jos Tyresin r/r ylittää silti sijoittajan tuottovaatimuksen.

10 tykkäystä

Niin aikaahan se 15% ottaa, jos siihen joskus päästään… V. 2026 ennuste Inderes 10,4%, jolla silläkin jo ihan kivat EPS 0,92€. Continentalilla on renkaissa ollut pari vuotta nyt n. 12,2%. V. 2022 muu liikevaihdoltaan suurempikin bisnes oli raskaasti tappiollista.

Ymmärrän kyllä vertailun halvempiin verrokkeihin. Olen sitä myöskin käyttänyt joskus perusteluna, mutta kurssikin oli ihan muuta …

3 tykkäystä

En tiedä pitäisikö näihin trollailuihin vastata, mutta vastataan nyt kuitenkin. Ensinnäkin kuinka monta analyytikkoa pystyt nimeämään jolla on ennusteessaan 15% ebit marginaali, edes jollekin näkyvissä olevalle vuodelle? En väitä etteikö näin voisi olla, mutta en tiedä ainuttakaan joka on tehnyt yksityiskohtaisen ennusteen ja laittanut siihen 15% ebit-marginaalin. Kun puhutaan yrityksen tavoitteista jonnekin 5+ vuoden päähän, niin ei niihin kannata liikaa lukkiutua. Vertailukohdaksi tähän voi ottaa vaikkapa Nokian Renkaiden pitkänajan tavoitteet 5 vuotta sitten.

Nokian renkaiden tapauksessa liiketulosprosenttia olennaispaa lienee kuitenkin liikevaihdon taso, johon myös kaikista suurin epävarmuus tulevaisuutta ajatellen liittyy. eikä siihen etteikö Nokian Renkaat pystyisi toimimaan vähintään keskinkertaisella kannattavuudella jälkiasennusmarkkinassa sen jälkeen kun nykyistä kustannustehokkaampaa tuotantokapasiteettia on voitu ottaa käyttöön.

Mitä sitten tulee rengasamarkkinaan, niin varmaan kaikki edellisen parin vuoden aikana edes kerran Nokian Renkaiden tilinpäätöstiedotteen avanneet ovat huomanneet, että Nokian Renkaiden näkökulmasta rengasmarkkina on muuttunut totaalisesti. Venäjä ja siellä tehty kannattava bisnes on pois, kuten myös kilpailukykyinen tuotantokapasiteetti ja menetettyä liikevaihtoa yritetään korvata aivan toisen tyyppisiltä markkinoilta ilman juuri minkaanlaista kilpailuetua. Jos odottaa Nokian renkailta markkinaa parempaa kasvua ja kannattavuutta, niin olisi hyvä ymmärtää mistä se lisääntynyt kilpailukyky lopulta tulee. Toistaiseksi tähän asiaan ei täällä ole saatu selvyyttä. On totta, että kapasiteetti käy nyt äärirajoilla, ja rakenteellista kysyntää on nykyistä volyymiä aenemmän, eli markkinassa varmasti on tilaa, mutta kuinka paljon niin se jää nähtäväksi.
Nokian Renkaat treidasi ihan syystä aikanaan 30+ euron tasoilla kannattavuus ja näkymät huomioiden, mutta sen jälkeen markkina ja yhtiö ovat muuttuneet toisenlaiseksi ja nykyinen kurssitaso heijastelee täysin tätä muutosta.

2 tykkäystä

Inderes ennuste v. 2028 on 253m Ebit. Onhan se alle yhtiön oman 2 mrd liikevaihdon ja 300m Ebit tavoitteen, mutta kuitenkin v. 2028 on melko lähellä vuoden 2021 lukuja, jolloin kurssi oli yli 30 euroa… Nythän kurssi on alle P/B=1 eli jos koneet saisi tasearvolla myytyä pois, niin firmahan pitäisi lopettaa välittömästi. Osakkeenomistajat toki aina vähän trollaa :slight_smile:

8 tykkäystä

Tässä voisi myös pohtia sitä, minkä hinnan kilpailijat olisivat valmiita maksamaan Nokian Renkaista vaikka nyt ensi vuonna kun Romania sylkee renkaita ja Daytona on jo uudessa iskussa. Talvirengas osaamista tulisi " vähän kylkeen", päästöjä pääsisi rengaskohtaisesti heti pudottamaan ja vielä kohtuullinen raskaan kaluston osaaminen tulisi mukaan. Jälleenmyyntiverkostoakin jonkun verran, jos haluaa omia merkkejään myydä.

13 tykkäystä