Varoitus, alla olevassa tekstissä on paljon mutuilua ja kommentteja, joissa ei ole mitään tiukkaa tilastotietoa taustalla. Vedin myös mutkia suoraksi kärjistäen, jotta sain pointit paremmin esille.
Aallon Group vaikuttaa minusta kiinnostavallta pidemmällä aikavälillä.
Hämmästyttää vähän tämä aika radikaali kannattavuuden lasku ja en nyt ehkä saanut siihen ihan tyydyttävää vastausta. Toki taloudella ei pötki yleisesti mukavasti ja siten ei varmasti asiakkaillakaan, joka varmaan osaltaan heijastuu, kun volyymit ovat pienemmät eikä tule mm. extralaskutettavaa jne. Palkkamenot ovat nousseet ja alihankitakulut, niin yleisesti inflaatio muutenkin heijastunee moneen muuhunkin menoerään. Olisi kiva kuulla, että heikko kannattavuus olisi johtunut panostuksista johonkin, joka tuottaisi lisää pitkällä aikavälillä tai vaikka siitä syystä, että nähdään valoa tunnellin pässä, niin on resurssoitu positiivisiin näkymiin vedoten. Usean asian summa, mutta toistan itseäni… aika reipas lasku kannattavuudessa. Miksi hintojen korotuksissa on mahdollista liiallista ujoutta… kun ilmeisesti alalla on hyvä asiakaspysyvyys ja varsinkin tällä yhtiöllä? Uskoisi parempiin korotuksiin olevan varaa ja mahdollisuudet ilman suurempia riskejä.
Tilitoimistoala on defensiivinen ala, joka toki liikkuu suhdanteiden mukana jokseenkin (yllätys ) ja siten en odottanut mitään reipasta orgaanista kasvua. Suhdanteen muuttuessa ja asiakkaiden liiketoimintojen kukoistaessa orgaanista kasvua tulee volyymien ja ehkä lisälaskutettavien hommien myötä jne.
Jotenkin ajattelen, että nyt ollaan eletty tilitoimistoalalle ikävää aikaa ja pienet ovat putoamassa pelistä pois enkä alkunkaan epäile sitä etteikö varsinkaan pienet tilitoimistot tietäisi sitä. Miksei yritysostoja tehty enemmän ja ihan tätä pohdin siksi, että tässä tilanteessa ehkä tarjoutuisi kohtuuhintaisempiin ostoihin em. seikkojen myötä.
Olen niin paljon kuullut Aallosta hyvää työnantajana ja monista muista vastaavista en. Yhtiö tarjoo mielikuvieni, lukemani ja kuulemani perusteella ihan ok palkat, mutta jotkut toimijat vielä enemmän pakosta. Kuulostaa hyvältä, jos yhtiö korkean työntekijätyytyväisyyden myötä kykenee saamaan motivoituneita osaajia maksamatta ihan niitä isompia palkkoja. Halpa työntekijä tällä toimialalla voi tulla kalliiksi (esim. ei niin tehokas ja hinta per panos saattaa olla iso), mutta liikaakaan ei voi maksaa; olen kuullut tällä alalla olevan työntekijöissä erityisen suuria osaamis- ja tehokkuuseroja, että joskus voi maksaa hieman enemmän, jos saa tuplatitehokkaaman hyvin motivoituneen kehittämisintoisen työntekijän.
Enpä aina ole näiden tilitoimistojen digitaalisista erinomaisuuksista päässyt selvyyteen, mutta olettaisin isolla toimijalla olevan tehokkaammat ja paremmat systeemit. Toivottavasti yhtiö onnistuu pieniä tilitoimistoja ostamalla saamaan paikallisessa pelissä kilpailuetua ja pienten toimistojen työntekijöiden laajan osaamisen, jotka voi yhdistää ison tilitoimiston etuihin.
Jos Aallon Group aidosti kykenee pitäämään osaajat ja saamaan heitä lisää yhdistellen ison puljun ja pienten tilitoimistojen hyvät puolet sekä kykenee taklaamaan tämän kannattavuuspudotuksen, josta itse en päässyt ihan selvyyteen. No… niin tai näin, eiköhän kohtalaisen ajan kuluessa suhdanne käänny otolliseksi tälle(kin) alalla ja toivotaan, että kaikkien ollessa vielä alamaissa yhtiö kykenee tekemää osuvia yritysostoksia edullisesti.
Hyvien osaajien kanssa ja ison yhtiön rahkeiden kanssa tie voi olla hyvä, mutta toivottavasti yhtiöstä ei tule turhan jäykkä eikä toisaalta rönsyilevä. Hallitut stepit ja olennaisiin asioihin keskittymällä tästä voi tulla ihan hienoa paketti, mutta mikäli on jokin pysyvämpi kannattavuusongelma tai jotain ongelmia taustalla (jotka myös on heikon kannattavuuden syynä), mitä emme tiedä, niin suuntaa on hyvin vaikea muuttaa tällaisessa osaajapelissä, jossa pelataan vielä runsailla pienillä yritysostoilla. Jos isoja ongelmia ei ole tai jos asioille on hyvät selkeät syyt, jotka eivät haittaa sijoittajia, niin silloin ne usein kai kerrotaan suoraan…