Mut ei tässä Atte ole kyse mistään Kamuxista tai Oriolasta joka yrittää murtautua täyteen kilpailulle markkinalle ohuilla katteilla. Rakennusteknologiamarkkina on aidosti ihan alkutekijöissään, asiakkaita riittää huonommillekin yrityksille ja skaalaavalla 30+% EBIT-tuotteilla nyt on vaan ihan oikeasti hirveän vaikea kämmätä vaikka ulkomailla tulisikin odottamattomia kasvukipuja. Ainoa realistinen tapa miten häviät tämän kilpailun missä kaikki osallistujat palkitaan on että jätät kokonaan osallistumatta.
Olisko Nokian kannattanu varjella omistaja-arvoa keskittymällä puhelimien osalta eksklusiivisesti kotimaan markkinoille ja jättämällä loput Euroopasta suosiolla Ericssonille? Tämä on oikeasti se asenne mitä meidän TEKNOLOGIAKASVUYHTIÖT, kuten Admicom, nykyään liian herkästi ottavat. Mennään herramentaliteetin sijaan orjamentaliteetilla ajatellen että ei kannata edes yrittää ylivertaisella tuotteella ulkomailla, kun ei siitä mitään kuitenkaan tule. Amerikassa on hassu ilmaus ‘snatching defeat from the jaws of victory’, joka kuvaa mielestäni erinomaisesti tätä toimintaa. Koko maailman rakennusmarkkinat suorastaan huutavat digitalisaatiota ja täällä jäädään nysväämään kotimaan taantuvien rakennusmarkkinoiden armoille