Admicom - Rakennusalan digitalisoinnin edelläkävijä

Nordea julkaisi päivitetyn Admicom-analyysinsä Q1-tuloksen jäljiltä. Suositus (PIDÄ) ja Fair value (41,00 €) pysyvät ennallaan.

10 tykkäystä

Laitetaas myös eilinen webcast tänne

9 tykkäystä

Danske Bank julkaisi päivitetyn Admicom-näkemuksensä. Suositus pysyy OSTA-tasolla, tavoitehinta nousee 50,00 euroon (edellinen: 48,00 €). :point_down:

15 tykkäystä

Sillä aikaa kun Admicomissa haistellaan omia pallejaan, niin kilpailijat ottavat Eurooppalaista ekosysteemiä aidosti haltuun.

Tämä on jo aika kliseinen ongelma suomalaisilla ‘kasvuyhtiöillä’, että kasvu rajoittuu pitkälti Suomeen ja sitten kun se alkaa näyttämään hidastumisen merkkejä niin tehdään varovainen avaus aivan liian myöhässä pelottaville kansainvälisille markkinoille (Ruotsiin). Kunnon kasvuyhtiöllä on lonkerot joka mantereella ja rahat kanavoidaan osinkojen sijaan maksimoimaan globaali markkinapenetraatio :face_with_monocle:

28 tykkäystä

Kv-laajentuminen on aina pienille ja keskisuurille yhtiöille hankalaa ja kallista, ja en ainakaan itse näkisi hyvänä vaihtoehtona lähtä laajentumaan kovin monelle markkinalle samaan aikaan. Smartcraftinkin osalta tuota kv-laajentumisen onnistumista päästään kunnolla tarkastelemaan useiden vuosien päästä, mutta ainakin omaan silmään hieman jopa yllättävä veto tässä kohtaa tarinaa lähteä Pohjoismaista täysin uudelle markkinalle. Pohjoismaissakin yhtiön omien esityskalvojen perusteella markkinaa on vielä erittäin paljon voitettavaksi.

Itse olen ainakin ihan tyytyväinen, että Admicomilla nyt tarkkaan harkitaan ennen kuin lähdetään hutkimaan kv-markkinoille. Yhtiön suunnalta viesti on selkeä, että sekä ostokohteen että markkinan pitää olla sopivat ennen kuin ostonappia painetaan. Historiasta sen verran esimerkkejä riittää Helsingin pörssistäkin, missä agressiivisen kansainvälistymisstrategian seurauksena lopulta ei tehty muuta kuin tuhottu omistaja-arvoa.

45 tykkäystä

Mut ei tässä Atte ole kyse mistään Kamuxista tai Oriolasta joka yrittää murtautua täyteen kilpailulle markkinalle ohuilla katteilla. Rakennusteknologiamarkkina on aidosti ihan alkutekijöissään, asiakkaita riittää huonommillekin yrityksille ja skaalaavalla 30+% EBIT-tuotteilla nyt on vaan ihan oikeasti hirveän vaikea kämmätä vaikka ulkomailla tulisikin odottamattomia kasvukipuja. Ainoa realistinen tapa miten häviät tämän kilpailun missä kaikki osallistujat palkitaan on että jätät kokonaan osallistumatta.

Olisko Nokian kannattanu varjella omistaja-arvoa keskittymällä puhelimien osalta eksklusiivisesti kotimaan markkinoille ja jättämällä loput Euroopasta suosiolla Ericssonille? Tämä on oikeasti se asenne mitä meidän TEKNOLOGIAKASVUYHTIÖT, kuten Admicom, nykyään liian herkästi ottavat. Mennään herramentaliteetin sijaan orjamentaliteetilla ajatellen että ei kannata edes yrittää ylivertaisella tuotteella ulkomailla, kun ei siitä mitään kuitenkaan tule. Amerikassa on hassu ilmaus ‘snatching defeat from the jaws of victory’, joka kuvaa mielestäni erinomaisesti tätä toimintaa. Koko maailman rakennusmarkkinat suorastaan huutavat digitalisaatiota ja täällä jäädään nysväämään kotimaan taantuvien rakennusmarkkinoiden armoille :man_shrugging:

70 tykkäystä

Mielestäni Eka puhuu ihan asiaa kyllä, mutta sinänsä ymmärrän Admicomin ‘varovaisuuden’ ja nykytilan ylipäätänsä, kun on seurannut yhtiön koko pörssihistoriaa aina iposta lähtien (ja ollut tietenkin mukana kyydissä iposta saakka). Kun yhtiö listautui, jossain luolassa vuosikausia kehitetty tuote oli melko tuore ja kaikki näytti ihan kohtuu hyvältä kun sitä myytiin Suomessa kuin häkää. Siinä oli sitten muistaakseni tarkoituksena/tai jotain puhetta hieman jopa hajauttaa asiakasportfoliota rakennussektorilta muuallekin, ja kai siinä itse kukin alkoi vähän ekstrapolosoida potentiaalista TAMia kun mietittiin, mihin kaikialle tuo Adminet voisi taipua, emt. Yhtä kaikki, lopulta kävikin niin että suuri osa alkuperäisistä johtoryhmäläisistä teki exitit kun yhtiö saatiin pääomamarkkinoille ja toimarikin otti hatkat. Yhtiö jatkoi melko pitkäänkin ilman että kukaan oli varsinaisesti viemässä yhtiötä eteenpäin, paitsi tietenkin sama pääomistaja nyt ollut koko ajan olemassa.

Sitten kun Kairinen lopulta saatiin ruoriin, alkoi tapahtua. Yhtiön fokus selkeytettiin kertalaakista, strategiat vedettiin uusiksi ja todettiin, että parempi olla erinomainen väkevästi yhdellä alalla (rakennus), kuin olla keskinkertainen siellä täällä ja tarjota kaikille kaikkea, koska eihän siitä tulisi kai mitään. Samalla tehtiin selkeä polku jatkaa kannattavaa kasvua keskittymällä kasvupohjan rakentamiselle nyt hiljaisempana aikana notta voidaan pistää talla pohjaan, kun sykli kääntyy. Tämä kuulostaa mielestäni loogiselta. Tämä kaikki yllä oleva, uudet strategiat, toimarin vaihdos, strategiaa tukevat yritysostot (jotka itsessään ovat jo pirun raskaita prosesseja) jne, on tapahtunut loppupeleissä melko lyhyessä ajassa, joten on ihan järkevän kuuloista lähteä kokeilemaan ihan rauhassa uuden strategian toteuttamista ja sen toimivuutta, kun yhtiö on kuitenkin käytännössä aivan eri yhtiö kuin esim ipo-aikana. Tämä on tärkeää muistaa.

Voidaan siis aivan törkeästi typistää, että yhtiö on aloittanut kaiken aivan alusta, no ei nyt ihan mutta melkein, näin ainakin itse koen.

39 tykkäystä

Jokainen itseään “kovan kasvun teknologiayhtiöksi” itseään kutsuva putka joka maksaa samalla osinkoja on pretender. Jos ollaan oikeasti kovan kasvun firma niin sitten kaikki paukut laitetaan kasvuun eikä jaeta osinkoja.

52 tykkäystä

Admicomin taustahan on LVI-alan toiminnanohjausjärjestelmässä yhdistettynä kirjanpitoon, joka oli windows-pohjainen C/S-järjestelmä. Tästä on sitten lähdetty laajentamaan web-pohjaisuuteen ja kohti rakennusalaa yritysostoin.

Itselle on ainakin täysin hämärää se, miten tämä taipuu kansainväliseen toimintaan ylipäätään - kuinka hyvin se on otettu huomioon ohjelmiston arkkitehtuurista. Olen joskus aina täällä siitä kysellyt ja aika avoimeksi on jäänyt. Mikäli ajatuksena on laajentua yritysostoin, se ei ole paras mahdollinen tapa ohjelmistoarkkitehtuurin näkökulmasta, koska kokonaisuuden integroiminen on usein tosi hankalaa.
Erilaisia kustannuslaskimia, projektinhallinta yms. ohjelmistoja on tarjolla pilvinpimein ja yksittäisten ohjelmapalikoiden varassa kansainvälistyminen on tuhon tie.

32 tykkäystä

Tämä oli mielenkiintoinen nosto mihin en ainakaan itse aiemmin ole törmännyt:

“Yhtiön mukaan myyntirintamalla alkuvuoden merkittävin onnistuminen oli projektinhallintakokonaisuuden myyminen isolle pohjoismaiselle rakennusyhtiölle (pääkonttori Ruotsissa), missä asiakas valitsi ison rakennusohjelmistotoimittajan sijaan Admicomin ratkaisut. Tämä voi avata Admicomille oven tarjota ohjelmistoratkaisujaan myös tämän asiakkaan alihankkijoille, sillä pääurakoitsijan ohjelmistovalinnat voivat heijastua myös alihankkijoiden suuntaan.”

64 tykkäystä

Iso pohjoismainen yhtiö. Kanske Skanska eller Peab?

12 tykkäystä

Atte tuossa spekuloi ovien avautumista alihankkijoiden kautta (mikä varmasti on siis totta), mutta ainakin itselläni tulee mieleen että onhan tämä huikea referenssi jatkoon kun Admicom kuitenkin enemmän pk-tason yrityksiin suuntautunut. Ja mikä hienointta: kyseessä ei ole kotimainen yritys! Tämä voi olla hyvinkin tärkeä referenssi kohti kansainvälistymistä!

Onko @Atte_Riikola tietoa että onkohan Admicom myynyt tuonne ihan “perustuotteensa” eikä mitään yksilöityjä modifioimisia ole tehty tuotteeseen josta tulisi lisäkustannuksia? Ainahan se on parempi jos tällaiselle suuryhtiölle on kelvannut se “perustuote”.

36 tykkäystä

Minä jäin käsitykseen, että ihan näitä “perustuotteita” projektinhallinnan ja dokumentoinnin puolelta sinne on myyty (eli ennen brändiuudistusta Tocomanin ja Kotopron softaa). Näiden osalta Admicomilla on jonkin verran jo aiemminkin ollut isomman kokoluokan asiakkaita. @Petri_Kairinen olisi kiinnostava kuulla hieman lisää taustoitusta tähän aiheeseen, jos vain pystyy kertomaan.

40 tykkäystä

Kiinnostava kommentti Nordnetin yhtiösivulla. Pikaisella tutkimisella en löytänyt tälle mitään vahvistusta. Sattuuko @Atte_Riikola :lla tai jollakin muulla olemaan tästä kättä pidempää? Admicomin Tempo voisi käsittääkseni iskeä tähän markkinaan, mikäli tässä jotakin perää on. Trimble on kuitenkin aika suuri toimija niin luulisi tästä jotakin tarkempaakin tietoa löytyvän jos pitää paikkansa.

image

28 tykkäystä

Todennäköisesti tämä kommentti liittyy juurikin tuohon Admicomin voittamaan diiliin. Yhtiö kommentoi analyytikkopuhelussa, että asiakas oli “pakkovaihdon” edessä aiemmin käytetyn ratkaisun osalta.

22 tykkäystä

Näitä aikatauluohjelmia tarvitaan kyllä moneen käyttöön ja tasoon

Esimerkkinä viimevuodet pinnalle noussut tahtituotanto. Johon on omia aiktauluohjelmia, kuitenkin käytäntöon osoittanut ne liian kömpelöiksi ja toistaseksi parhaaksi ohjelmaksi on muotoutunut Excel.

Toisinaan runkoaikataulutusta tehdään nykyään D4 aikatauluna esim Synchron ohjelmalla SYNCHRO: Construction | Bentley | Infrastructure Software

Sitten on taas tarve työaikataululle, joka useimiten on kuvattu paikka-aikakaaviona, joku kutsuu myös vinoviiva-aikatauluksi. Tässä taas on ollut käytössä Schedule Planner - Vico Office
Tästä minulla ei ole tarkempaa tietoa kuka ohjelman omistaa, mutta tiedän ettei sitä kukaan ole vuosiin kehittänyt vaikka ohjelma on hyvä. Ja lisätään, että ilmeisesti tästä on kyse tuosta Trimblen ohjelmasta.

Välillä on taas tarve perinteiselle janakaaviolla. Tähän tarkoitukseen Tocomanilla on ihan hyvä tuote ollut. Ohejelmalla voi laatia karkeita rakennusvaihe aikatauluja tai esim viikkoaikataulua.

2 tykkäystä

No niin, terve kaikille ja otetaan tähän pieni kommenttisprintti vielä ennen kuin vaivutaan hiljaiselle jaksolle ennen H1 julkkaria. Tähän viestiin haluaisin kommentoida, että emme ole tietääkseni kyllä haistelleet omia pallejamme. Ei kuulosta kivalta puuhalta.

120 tykkäystä

Kiitos Astrixille sanoistasi. Olen ollut aika haluton kommentoimaan asiaa tuosta vinkkelistä, mutta kyllähän tuossa tietty totuusperä on. Lähdöt ja rakenteet esimerkiksi pikaiseen kansainvälistymiseen olivat aika vähissä kun aloitin (ja huomioidaan lisäksi vielä pääomamarkkinoiden asenne kansainvälistymiseen ja siihen liittyvään investointiin/kannattavuuden heikkenemiseen). Nyt olemme varsin määrätietoisesti tehneet asioita strategiamme mukaisesti tämän mahdollistamiseksi ja tilanne alkaa olla toisennäköinen. Selvää on, että seuraava kiihtyvän kasvun vaiheemme on kuitenkin eri lähtökohdista tehty kasvutarina kuin Admicomin aiempi tarina. Se ei silti poista sitä, että markkinassa on hurjia mahdollisuuksia edelleen ja contech on globaali megatrendi. Tässä markkinassa ei kuitenkaan ole (nähdäksemme) sellaista tilannetta jossa “winner (tai first one) takes it all” - kaikkiin euroopan markkinoihin ehtii vielä ihan hyvin mukaan. Mihin on sitten pääomatehokasta mennä, on se meidän arvioitava asia tällä hetkellä.

50 tykkäystä

Osingoista voidaan syystäkin olla montaa mieltä, mutta taitaa niitä osinkoja Microsoftiltakin kilahdella…

25 tykkäystä

Adminet (eli nyk Ultima) on ollut alusta lähtien pilvipohjainen (eli webpohjainen) ja tehty talotekniikkayritysten tarpeisiin. Eli siinä mielessä tekninen perusta on ollut kunnossa kyllä heti kättelyssä.

Ultiman kanssa kansainvälistymisen haaste (ja mahdollisuus) on sen sisältämät lukuiset integraatiot e-infrastruktuuriin (tällä hetkellä suomalaiseen sellaiseen). Ultima automatisoi pankkiyhteydet, verot, työnantajamaksut, TESit jne jne jne - jotka kaikki tietysti tulee sovittaa kuhunkin maahan erikseen. Edellyttäen tietysti että kyseisessä maassa on vastaava e-infra olemassa. Tästä syystä Ultima ei tule olemaan keihäänkärkemme mihinkään markkinaan, vaan menemme markkinaan muuten ja rakennamme sitten bisnes-casen Ultiman sinne viemiseen kun tunnemme markkinan syvällisemmin.

41 tykkäystä