Aloitetaan ketju ruotsalaiselle firmalle nimeltä Adverty, joka on erikoistunut pelin sisäiseen mainostamiseen. Yhtiö on perustettu vuonna 2017 ja Redeye:lla seurattavana.
- Yhtiön omat sivut: https://adverty.com/
- Redeye: Adverty - Redeye
- Raportti, joka kannattaa lukea läpi!
https://www.redeye.se/articles/download-file/b4ca1275-904c-34e9-b10b-4abe19231d69
Redeyen ennuste:
Adverty tarjoaa siis alustaa, jossa käyttäjät voivat luoda pelien sisällä näytettäviä mainoksia. Pelien sisällä näytettävät mainokset tulevat koostumaan in-play - ja in-menu -mainoksista (jälkimmäinen julkaistaan Q1:lla viimeistään). In-play -mainokset näkyvät pelin sisällä eri tyyppisissä paikoissa ja in-menu -mainokset kyseisen pelin valikkonäkymässä, kuten nimistä voikin jo ymmärtää. Seuraavalla videolla asiaa on havainnollistettu hyvin.
Adverty toimii lähes kaikilla alustoilla pois lukien konsolit (PC, mobile ja VR/AR). Kohdeyleisö on valtava - lähes 3 miljardia ihmistä ja kasvaa edelleen! Onhan pelaaminen selvässä kasvussa ja mainostaminen siirtymässä entistä enemmän internettiin. Advertyn avulla esille tuotavissa mainoksissa merkittävänä etuutena on myös se, että suosiotaan kasvattavat ad blockerit eivät tehoa integroituihin mainoksiin. Adverty saa liikevaihtonsa ja tekee tulosta seuraavalla kaavalla ekosysteeminsä sisällä: (RE:n rapsasta, sillä erinomaisesti kerrottuna):
Adverty reaches roughly 95 percent of all the DSPs through its SSP network. The SSPs take
approximately 15 to 20 percent of the ad revenues. And the DPSs adds a fee on top of the
sale price. For instance, the purchase of an ad that would cost USD 100 would be sold on the
DSP-platform for 105 as they add a fee on top of the selling price. The SSP would then take
15-20 dollars leaving 80 dollars for Adverty and the publisher. Adverty’s revenue share with
the publisher is generally between 30 to 50 percent of the revenues going to Adverty.
Depending on the customer, of course. Bigger and more popular titles could lead to a lower
revenue share for Adverty. Adverty charges its advertisers based on the CPM model, which
charges the customer per thousand impressions or views. The average CPM price it charges
in the EU and the US is USD 5-6, and the average CPM price in LATAM is USD 3.
Yksi Advertyn pelisegmenteistä tarjoaa erityisen mielenkiintoisen mainostamistavan, nimittäin VR/AR -segmentti. 3D-ympäristössä ja niitä tukevissa peleissä on mainostaa tuotteita erittäin mielenkiintoisella ja houkuttelevalla tavalla:
Riskejä tapaukseen sisältyy vielä paljon, mutta positiivisia ajureita kiihtyvän ja kasvavan tuloskasvun puolesta on vähintäänkin sen edestä. Mainostaminen peleissä ja pelaaminen kasvavat tulevaisuudessa ja Advertyllä on loistava tilaisuus kasvaa sekä laajentua maailmanlaajuiseksi voittoa tekeväksi markkinajohtajaksi!