Osakesijoittaminen

Adverty - mainostamisen tulevaisuus

Aloitetaan ketju ruotsalaiselle firmalle nimeltä Adverty, joka on erikoistunut pelin sisäiseen mainostamiseen. Yhtiö on perustettu vuonna 2017 ja Redeye:lla seurattavana.

Redeyen ennuste:
image

Adverty tarjoaa siis alustaa, jossa käyttäjät voivat luoda pelien sisällä näytettäviä mainoksia. Pelien sisällä näytettävät mainokset tulevat koostumaan in-play - ja in-menu -mainoksista (jälkimmäinen julkaistaan Q1:lla viimeistään). In-play -mainokset näkyvät pelin sisällä eri tyyppisissä paikoissa ja in-menu -mainokset kyseisen pelin valikkonäkymässä, kuten nimistä voikin jo ymmärtää. Seuraavalla videolla asiaa on havainnollistettu hyvin.

Adverty toimii lähes kaikilla alustoilla pois lukien konsolit (PC, mobile ja VR/AR). Kohdeyleisö on valtava - lähes 3 miljardia ihmistä ja kasvaa edelleen! Onhan pelaaminen selvässä kasvussa ja mainostaminen siirtymässä entistä enemmän internettiin. Advertyn avulla esille tuotavissa mainoksissa merkittävänä etuutena on myös se, että suosiotaan kasvattavat ad blockerit eivät tehoa integroituihin mainoksiin. Adverty saa liikevaihtonsa ja tekee tulosta seuraavalla kaavalla ekosysteeminsä sisällä: (RE:n rapsasta, sillä erinomaisesti kerrottuna):

Adverty reaches roughly 95 percent of all the DSPs through its SSP network. The SSPs take
approximately 15 to 20 percent of the ad revenues. And the DPSs adds a fee on top of the
sale price. For instance, the purchase of an ad that would cost USD 100 would be sold on the
DSP-platform for 105 as they add a fee on top of the selling price. The SSP would then take
15-20 dollars leaving 80 dollars for Adverty and the publisher. Adverty’s revenue share with
the publisher is generally between 30 to 50 percent of the revenues going to Adverty.
Depending on the customer, of course. Bigger and more popular titles could lead to a lower
revenue share for Adverty. Adverty charges its advertisers based on the CPM model, which
charges the customer per thousand impressions or views. The average CPM price it charges
in the EU and the US is USD 5-6, and the average CPM price in LATAM is USD 3.

Yksi Advertyn pelisegmenteistä tarjoaa erityisen mielenkiintoisen mainostamistavan, nimittäin VR/AR -segmentti. 3D-ympäristössä ja niitä tukevissa peleissä on mainostaa tuotteita erittäin mielenkiintoisella ja houkuttelevalla tavalla:

Riskejä tapaukseen sisältyy vielä paljon, mutta positiivisia ajureita kiihtyvän ja kasvavan tuloskasvun puolesta on vähintäänkin sen edestä. Mainostaminen peleissä ja pelaaminen kasvavat tulevaisuudessa ja Advertyllä on loistava tilaisuus kasvaa sekä laajentua maailmanlaajuiseksi voittoa tekeväksi markkinajohtajaksi!

27 tykkäystä

En tiedä Adverty’stä oikein mitään, mutta keskustelun vuoksi osoitan erään sen kilpailijan joka on yhteistyössä erään seuraamani yrityksen kanssa: Frameplay

Suoraan sanottuna Advertyn demo näytti paremmalta, koska heillä on jo vr-puolen tekeminen aloitettu mutta onhan heillä tuplasti työvoimaakin: peräti 5 henkilöä Nordnetin mukaan. Frameplay on aloittanut yhteistyön Magnite-nimisen SSP:n kanssa ja sitä ei löydy ollenkaan Advertyn partnereista. Jännä nähdä onko tässä jo vedetty jotain viivoja hiekkaa. Luen tekemän red eye’n rapsan lähiaikoina.

1 tykkäys

*Juttu vain tilaajille.
Kauppalehti on tehnyt jutun tästä firmasta 2017. Toimitusjohtajan kommentti: ”Virtuaalitodellisuus lyö itsensä läpi muutaman vuoden sisään, ehkä vuonna 2019, uskoo ruotsalaisen teknologiayritys Advrtyn toimitusjohtaja Niklas Bakos .”

1 tykkäys

Lisäksi toinen uutinen. Toimitusjohtaja myi osan omistuksestaan joulukuussa 2020. Tälle myynnille kuitenkin hyvä syy. On ottanut aikoinaan ison lainan, jotta sai yrityksen pörssiin ja nyt myi osakkeita, jotta saa lainan maksettua pankille takaisin.

2 tykkäystä

En täysin ymmärrä mikä Advertyn kilpailuetu on kilpailijoihin verrattuna. Markkina on niin nuori, että vaikea sanoa mikä yrityksistä tulee oikeasti pärjäämään. Lisäksi en oikein osaa sanoa miten rahavirrat jakautuvat näiden mainosteknologia toimittajien, alustojen ja pelin kehittäjien kesken. Imo joku näistä teknologian kehittähistä tulee menestymään, mutta en tiedä onko se Adverty. Tässä vaiheessa jää positio ottamatta, mutta laitetaan seurantaan jos hinta ja riski osuvat joskus kohdalleen. :slight_smile:

2 tykkäystä

Näyttää siltä, että kahden vuoden päästä olisi EV/Sales 14 perustuen oletuksiin, että 1) liiketoiminta lähtee tästä jyrkkään nousuun (+2000% liikevaihtoa) ja että 2) tämä voi perustella hyvin venyneet kertoimet. (Red Eye analysoinut 9.1 SEK osakekohtaisella hinnalla, on nyt 14.)

Näillä oletuksilla tuotto-odotus kahdeksi vuodeksi 0%. Bear case rehellinen, siitä plussaa.

Kai jollain sentään on joku ongelma tämän kanssa? Oikeasti nyt?

2 tykkäystä

Advertyn mainoksia voi bongailla peleistä. Cyperpunkin mainos Cricial OPS:ssa. Varsinaisen mainoksen vasemmassa alanurkassa oleva AD merkki kertoo, että kyseessä on Advertyn mainos.

Edit: Otetaan nyt muutama nosto vielä.

Adverty aloitti yhteistyön SuperAwesomen kanssa viime vuoden elokuussa. Yhteistyö liittyi lapsiystävälliseen mainontaan. Eräs puulaaki nimeltä Epic Games taas osti viime vuoden syyskuussa SupwerAwesomen. Announcing the next chapter of SuperAwesome: joining Epic Games - SuperAwesome

Adverty sai myös patentin USA:ssa

Tässä ote RedEyen rapsasta liittyen Brainimpressioniin.

“Adverty has developed its own proprietary technology for determining ad viewability that uses
scene info and ad placements in the user’s field-of-view to evaluate if an ad is viewable or not.
It has a patent-pending for this technology that is called BrainImpression. The data can be
extracted, and the publishers and advertisers can get real-time data on how many
impressions the ad has received and how long consumers view ads. This is possible, thanks
to Adverty’s Unity SDK. It has filed two patents for this technology in 2017 and a third patent
in 2018, related to the technology.”

Yllämainitusta Unity SDK:sta

" Adverty AB (publ) announces the release of its Unity SDK on Unity Asset Store, providing developers with easy access to its patented ad technology for unobtrusive in-game advertising."

Tiedote Unity SDK:n liittyen: Adverty: Creating a seamless world between brands and people

Ruotsalaiset Advertyn seuraajat pitävät suurimpana kilpailijana Anzua https://www.anzu.io/

11 tykkäystä

Ja jos kiinnostaa seurata muidenkin sijoittajien keskustelua discortissa niin tässä linkki.

2 tykkäystä

Tuonne itsekkin liityin. Ovat keräilleet listaan, mistä ovat bonganneet Advertyn mainoksia tai on yhteistyökuvioita. On ihan kattavalista ja keskusteluista löytyy kuvakaappauksia mainoksista peleissä.
Kunder/annonsörer:

Activision, Subway,Warner music, Bayer consumer health, Storck, Sony (PS5 + 3 spel), Disney (disney+) Sverige, Danmark & Norge, Facebook & messenger, Lyft, Cyberpunk 2077, Sportfiske, Riot games (Valorant), Banggood (Flip runner) Vietnam, USA, Italy, Carlsberg (Flip runner) Vietnam
Mcdonalds (Flip runner + critical ops) Polen , Israel & Irland., Amazon - indien, Shopee - malaysia/Indonesien, Spotify - Australien, Audible - USA, Lipton - Indien - Fliprunner, Porsche -, Taiwan - Flip Runner, Gojek - Singapore/Indonesien - Flip Runner, Indien - Google Play - Flip Runner, Indien - Weejuns - Flip Runner, Thailand - Google play - Flip Runner, Prisjakt - Frankrike - Flip Runner, Vyepti - USA - Flip Runner, Starhub - Singapore - Flip Runner, HD - Austria/slovakien - Flip Runner, More Home - Malaysia - Flip Runner, Maxis Zerolution - Malaysia - Flip Runner, MaBelle - Hong Kong - Flip Runner, Nordetia Clinics - Greece - Flip Runner, Banca Cambiano - Italy - Flip Runner, Link - Hong Kong - Flip Runner, Pandamart - Hong Kong - Flip Runner, NCG - Singapore - Flip Runner, Smokefree Oregon - USA - Flip Runner, Blastarama - Tjeckien - Backflipper, Sephora - USA - Flip Runner, Bud Light - USA - Flip Runner, Häagen-Dazs - Hong, Kong - Flip Runner, LG - Indien - Flip Runner, L3harris - Australien - Backflipper, Current - USA - Flip Runner, Soy Joy - Hong Kong - Flip runner, Favor - USA - Flip Runner, Grubhub - USA - Fliprunner, Nissan - Sverige - Flip Runner

Suora linkki juttuun

Laitetaan tämäkin Youtube pätkä Advertyn tililtä.

RedEyen rapsasta Anzuun liittyen

" Anzu has a patent filed for
viewability technology, like Adverty’s BrainImpression technology. "

Tähän Ruotsi discordista oli yksi keskustelija saanut vastauksen Advertyltä.

->Anzu has filed a similar patent for visibility about a year after us (the scope is applied globally from the date you apply) so we think it may be difficult for them to get through theirs.

7 tykkäystä

Kai seurantapositioita voi tälläisestäkin ottaa? Arvostus toki on pilvissä.

Itse pidän tätä ihan potentiaalisena ja mainostaminen pelien sisällä olisi ihan loogista. Itsekkin niitä nyt muutaman peleissä nähnyt kun kiinnittänyt huomiota. Lisäksi ihan mielenkiintoisia asiakkaita/brändejä mielestäni mainostavat (kts. Lista yltä)

RedEyen bear case on toki erittäin realistinen skenaario.

Edit: mielestäni on hyvä että palstalta löytyy monia ketjuja eri yritykselle. Joskus niistä voi löytyä erinomaisia yhtiöitä pidemmällä aikavälillä.

5 tykkäystä
1 tykkäys

"The issue of brand safety remains a key concern for clients in entering the gaming space. Publicis Play will provide ongoing consultancy to clients on how to operate safely, effectively and authentically amongst gaming audiences, and will collaborate regularly with players, industry influencers, and gaming strategists. "

2 tykkäystä

Cost of Goods Sold (CoGS) is a variable cost that will increase as sales increases. Adverty receives 30 to 50 percent of the net sales,and the rest is shared with the publishers. We, therefore,estimate a CoGS of 65 percent on average. The business is still highly scalable,even though the gross margin is on the lower end. Adverty has accomplished a lot with a very small team,and the technology platform can handle a large number of ads.

En ole alan asiantuntija, mutta mobiilipuolen pelimainosfirmoissa olen nähnyt 10-20% gross margineita, joten tuo yhtiön toivoma 35% kuulostaa muutenkin aika hurjalta. Ehkä VR-puolella mainoksista saadaan parempi hinta? Liikevaihdon kasvusta ei joka tapauksessa näytä jäävän käteen paljoakaan tuloja, joten onko tämä sellainen bisnes missä sijoittaja haluaa olla mukana?

…Toki jos kasvetaan liikevaihtoa 2000% joka vuosi niin kyllä se sijoittajakin ennen pitkää rahansa saa :grimacing:

2 tykkäystä

Itselläni tulee ensimmäisenä mieleen, miksi ihmeessä kukaan pelaaja, joka maksaa pelistä, haluaisi nähdä mainontaa vielä siellä pelin sisälläkin? Aikamoinen turn-off heti itselleni. Eriasia, jos peli on ilmainen.

2 tykkäystä

No ei varmaan moni. Mutta moniko pelifirma haluaa mainostuloja? Ja kuinka moni mainostaja haluaa hyvää, oikein kohdennettua näkyvyyttä oikealle kohderyhmälle.

4 tykkäystä

Q3:sta pari lainausta

“The interest in our new product portfolio at media agencies is greater than we could have hoped for and we now have a handful of far-reaching collaborations with game developers around the integration of In-Play In and In-Menu ™, hoping to launch our technology in most games both before the end of the year and during the first quarter of next year.”

" Programmatic advertising is basically defined around clickable ads, where media buyers usually measure their KPIs in ad clicks, clickthrough rate and conversion rate. With our In-Menu format, we now have a fully compatible offering for all media industry’s programmatic buying platforms (DSPs), such as The Trade Desk, Verizon Media, MediaMath, Google DV360 and other major players, which most media agencies use. It is our hope and strategic plan that In-Menu ™ will accelerate our growth in 2021, in connection with In-Play ™ over time establishing brand awareness ( branding ) both in mobile gaming and in the programmatic channel in general."

“We also plan to enter into more similar partnerships in 2021, to maximize the opportunity to find and buy our in-game offering programmatically.”

4 tykkäystä

“Thanks to the popularity of the F2P format, 98 per cent of gaming revenues come from in-game transactions. That, combined with the size, diversity and continued growth of the market, make it the optimum environment for advertisers. Throw programmatic into the mix – with its targeting, flexibility and effectiveness – and it is clear to see why it is fast becoming an unmissable opportunity for brands who want to make an impact.”

3 tykkäystä

kts. : Adverty enters exclusive framework agreement with Europe's leading entertainment sales house Venatus Media - Adverty AB

Edit: Tiedotetta pukkasi patentista

3 tykkäystä