Aiforia - Lääketieteen kuva-analyysiohjelmistoja

Laitetaan visiontivaihde silmään :smiley: mutta jep, näkisin että tässä on tietynlainen alustapeli käynnissä jossa hihavakiona markkinasta 80 % keskittyy n. 2-5 pelurille.

Patologian labroista menee läpi suuria volyymeja ja prosessin pitää olla todella sujuva. Labra ei siis halua ottaa käyttöön ja maksaa monesta erillisestä kuva-analyysiohjelmistosta, joista jokainen pitäisi integroida useisiin järjestelmiin erikseen ja opetella käyttämään erikseen + patologien vaihdella järjestelmien välillä. Lähtökohtaisesti käyttöön otetaan vain yksi alusta.

On kuitenkin hyvin mahdollista, että tällä yhdellä alustalla ei ole jokaiseen käyttökohteeseen riittävän hyvää kuvantunnistusmallia tarjolla → Asiakkaalle on tärkeää, että ei lukittaudu täysin pois muista ekosysteemin toimijoista (ja näiden malleista) kun ratkaisu valitaan. Lähtökohtaisesti kuva-analyysiin valitaan paras yleisalusta joka tuo suurimmat automaatiohyödyt (toki vaaditulla laatutasolla). Aiforia on tässä tällä hetkellä vahvoilla, koska kliininen puoli on verrokkeihin nähden edistynyt (malleja tarjolla aloitusvaiheeseen OK:sti ja näyteanalyysin automaatio menee monia kilpailijoita pidemmälle) ja samaa alustaa voidaan käyttää labran tutkimuspuolella.

Heikomman kilpailukyvyn alustat/mallitoimittajat ovat pakon edessä muodostamassa kumppanuuksia muiden toimijoiden kanssa, koska eivät ole saaneet omaa alustaansa(ja kuvantunnistusmallejaan) tarttumaan kliiniseen markkinaan, eikä näillä muuten ole mahdollisuutta päästä kiinni kliinisen puolen volyymeihin. Toki tämä ei korjaa heidän malliensa kilpailukykyä (esim. “Syöpä/ei-syöpä → patologi alkaa laskemaan manuaalisesti onka samaa mieltä” vs. Aiforian “tässä jokainen analyysiin tunnistettu solu kuvassa ja tästä valmis lausuntodrafti lukujen kera sisällä - näyttääkö oikealta ja hyväksytkö lausunnon?”) ja voivat hyvin jäädä alustalla paitsioon. Tällöin Aiforia vaan kerää pisteet: “Meillä on paras alusta malleineen, mutta saatte tarvittaessa meidän kilpailijoiden mallejakin käyttöön jos haluatte”.

Pidemmän päälle tilanne on toki lähtökohtaisesti eri, kun mallien erot alkavat oletettavasti kaventumaan, ja Aiforia tulee väistämättä olemaan myös härkämäisimmässä skenaariossa heikompi osassa alueita. Jos Aiforia on silti labran pääalusta, yhtiö kerännee jonkinlaisen jälleenmyyntimaksun (huom: lähes puhtaana katteena) jokaisesta kilpailijan mallilla tehdystä analyysista. Tämä voi olla Aiforialle (ja myös alan kehityksen kannalta) ihan hyväkin kehitys, jos investoinnit mallikehitykseen jaetaan useampien yhtiöiden kesken.

Tähän löytyy älypuhelin-ekosysteemistä ihan kohtuullinen vertailukohta - jos Aiforia onnistuu voittamaan itselleen merkittävän osan labrojen alustadiileistä (vrt. Apple/Google), heistä tulee tämän asiakaskunnan (ja omien malliensa tuella) markkinan yksi markkinan vahvin alusta mallisaatavuuden näkökulmasta (vrt. iOS/Android), johon heidän omien mallien ohella kilpailijat haluavat tuoda mallejaan (vrt. AppStore/Play Store). Muut alustat näiden muutaman johtavien ohella siirtyvät kehittämään vain malleja (Sovelluskehittäjät) eivätkä käytännössä saa omalle alustalleen järkevää markkinaosuutta, koska muilla toimijoilla ei ole insentiiviä tuoda mallejaan alustalle, josta ei saa volyymeja.

42 tykkäystä