Aktia -konserni

Lisätään vielä viime syksyinen pääomamarkkinapäivän taltiointi, kun en sitä täällä nähnyt. Täydentävät hyvin toisiaan Jessen laaja raportti ja tämä. Kesällä on hyvin aikaa kuunnella tämä kaksi ja puolituntinen vaikka ruohonleikkuun lomassa.

Lisäys: Tuossa CMD:ssä merkille pantavaa on muuten tuo Jetro Siekkisen esitys, jossa Jetro ylpeänä kertoo noiden kehittyvien markkinoiden analyysistä. Kehittyvät markkinat ovat vaatineet Aktian tiimiltä valtavasti jalkatyötä, tapaamisia ja matkustamista. Nyt tuo jalkatyö on mahdollisesti jopa täysin pysähtynyt muun muassa matkustusrajoitusten vuoksi. Tässä on siis yksi keskeinen riski kehittyvien markkinoiden valloittamisessa ja hallinnoitavien varojen kasvattamisessa. Tosin kyllähän viimeisimmässä videossa Jesse kertoi, että kasvua haetaan muun muassa Perusta, joten toivon olevani väärässä tämän riskin suhteen.

Varmaa on kuitenkin se, että mitä pidempään matkustusrajoitukset ym. haittaavat kehittyvien markkinoiden skannausta, sitä kauempana nuo tavoitteet institutionaalisten sijoittajien hallinnoitavien varojen määrästä mahdollisesti ovat.

2 tykkäystä

Vuoden vaihteessa aloin vakavasti harkita sijoittamista Ålandsbankeniin. Ongelmaksi kuitenkin muodostui a) oma kokemattomuuteni b) analyytikot ei seuraa. Aloin kaivamaan tietoa ja yritin parsia asioita kasaan ja mielestäni sijoituskeissinä ÅB oli todella mielenkiintoinen. Eräs asia jäi kuitenkin minua vaivaamaan. Milloin Ålandsbanken uudistaa/on uudistanut peruspankkijärjestelmänsä? En tuolloin löytänyt tähän vastausta. Ymmärtääkseni tämä on asia, joka maksaa paljon (esim. Nordean uudistus) ja vie paljon aikaa. Se vaikuttaa ymmärtääkseni merkittävästi pankin kilpailukykyyn ja tarjoamiin palveluihin. Tämä sai minut lopulta vaihtamaan Ålandsbankenin Aktiaan. Pelkäsin, että ÅB alkaa pitkällä aikavälillä tippumaan kyydistä, mikäli se ei ole uudistumassa muiden tavoin. Eli vaikka lyhyellä aikavälillä keissi oli houkutteleva ja kurssi on noussutkin mukavasti, ajattelin että pitkällä tähtäimellä ÅB voi alkaa häviämään markkinaosuuksia juuri esim. Aktialle.

Miten on, onko muilla tarkempaa tietoa tästä ÅB:n uudistuksesta?

Tämän innoittamana voisi lisäillä Aktiaa ensi viikolla, kurssi on kieltämättä mörninyt hetken :thinking:

2 tykkäystä

Itse myin Nordeat perjantaina ja siirsin siitä tulleet rahat Aktiaan. Haluan Aktialla ainakin nähdä Q2 tulokset ja katsellaan sitten siirtyykö takaisin Nordeaan vai ei. Hieman hidasta näyttää tuo Nordean muutos olevan, vaikkakin etenee.

2 tykkäystä

Itse myin muistaakseni joskus viime syksynä viimeiset Nordeat ja nyt kannan Nordea-riskiä ainoastaan Sammon kautta, ja niin ajattelin tehdä jatkossakin. Aktia on sijoituskohteena Nordeaan suhteutettuna aivan toista maata, enkä juurikaan vertaa sitä perinteisiin pankkeihin. Kuten aiemmin tässä ketjussa on todettu, Aktia on enemmän varainhoitaja kuin pankki, vaikka sieltä se peruspankkiliiketoiminta löytyykin.

Tämä kuva kertoo mielestäni paljon tuosta varainhoidosta.


Muistaakseni tuo meno on ollut tuollaista jo kymmenen vuotta putkeen. Todennäköisesti tämän vuoksi hallinnoitavat varat ovat kasvaneet melko kovaa viime vuosina.

Pakko kysyä, mitä haet tällä takaa? Ajatteletko, että yhden osavuosituloksen perusteella teet päätöksen, onko Aktia hyvä sijoitus vai ei?

2 tykkäystä

Lähinnä haen tuottoa tälle vuodelle, jos q2 näyttää hyvältä niin pidän todennäköisesti loppuvuoden ja otan osingot syksyllä. Näen paremman vuosituoton tässä kuin nordeassa tällä hetkellä.

Tässä ketjussa on ollut keskustelua Ålandsbankenista, josta ei vielä omaa ketjua foorumilta löydy. Avasin Ålandsbankenille oman ketjun, jossa voi jatkaa keskustelua yhtiöstä. https://keskustelut.inderes.fi/t/alandsbanken-ketju/

4 tykkäystä

Itse mietin aktiaa vai evliä…

Mä oon koonnu “finanssisalkkuun” cocktailin vähän erityyppisistä yhtiöistä, suurin on Sampo, salkussa käytännössä vakuutusyhtiöidensä vuoksi, Toiseksi suurin Aktia (varainhoitaja+pankki), Sitten Nordea (pankki+varainhoitaja). Neljäntenä pyöränä, mutta osuus kasvaa on eQ (varainhoitaja).

Toistaiseksi olen aika tyytyväinen tähän nelikkoon, huolimatta Nordean räpellyksestä, sen uskon näistä eniten parantavan lähivuosina.

1 tykkäys

Otat molempia niin sillähän se on ratkaistu.



Riskitasoon nähden mielestäni hyvä sijoitus. Downside on melko rajallinen ja upsideakin löytyy.

6 tykkäystä

Onko nyt havaittavissa, että suurten pankkien, kuten OP ja Nordea, bisnekset ovat mahdollisesti ottaneet enemmän osumaa kuin pienempien esim. Ålandsbanken? Vai miltä tämä muiden silmissä näyttää?

Meillä tosiaan Aktian seuranta on siirtynyt virallisesti minulle ja @Matias_Arola , Jessen siirtyessä talon ulkopuolisiin haasteisiin. Pörssiyhtiömäisesti tähän varmaan kuuluu todeta, että Jessen lähtöön ei liity dramatiikkaa :sweat_smile:

Aktia on luonnollinen lisä minun ja Matiaksen seurantaan, koska yhtiö on enemmän varainhoitaja kuin pankki. Lisäksi Aktialla voi hyvinkin olla osana toimialan konsolidaatiopeliä lähivuosina.

23 tykkäystä

Jess!

3 tykkäystä

Taidan ottaa pienen siivun Aktiaa H1 julkkaria ennen. Positiivisia signaaleja monelta suunnalta.

2 tykkäystä

Tällainen pikasähke Kauppalehden sivuilla tältä aamulta: *** EKP pyytää pankkeja pidättäytymään osingoista loppuvuoden ajaksi -REUTERS

Ja hiukan pidempi juttu, en tiedä aukeaako kaikille:https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ekp-pankkien-pitaisi-jattaa-osingot-tana-vuonna-maksamatta/137c496d-cda3-4895-ba3e-c1b0900c9bc5

2 tykkäystä

Osingot olis ollu mukava lisä mut eipä tuolla väliä, jos pitäiskin yli vuodenvaihteen et tulis lisäosinko kanssa ens vuonna

Aktian q2 ulkona. Odotetusti reilu parannus q1sestä:

https://tools.euroland.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=3801089&lang=fi-FI&companycode=sf-akt&v=sf-akt_ticker

Suomen koronavirustilanne rauhoittui merkittävästi kesää kohti, mikä merkitsi myös Aktialle paluuta normaalimpaan toiminnalliseen arkeen rajoitusten purkamisen myötä. Markkinat toipuivat suhteellisen nopeasti maaliskuun jyrkästä laskusta, ja osin myös tämän ansiosta Aktian tulos nousi takaisin koronaa edeltäville tasoille tai jopa sen yli.

11 tykkäystä

Ennustetta ei annettu loppuvuodelle, kuten vähän ounasteltiinkin, mutta positiivissävyinen kuva tuli kommenteista. Lainakanta on puhdasta terästä.

“Kerroimme ensimmäisen vuosineljänneksen yhteydessä, ettemme ole konservatiivisena luotonantajana tunnistaneet lainakannassamme merkittäviä yksittäisiä riskitoimialoja tai -keskittymiä, joihin vaikea tilanne erityisen laajasti vaikuttaisi. Tämä pitää edelleen paikkansa. Olemme uudelleen arvioineet laskelmiamme pandemian seurauksista tuoreen tiedon pohjalta, minkä takia malliin perustuva luottotappiovaraus (ECL) kasvoi 1,2 miljoonaa euroa toisella vuosineljänneksellä. Varauksen kasvu on kuitenkin edelleenkin hyvin maltillinen.”

Hatunnosto Saulille ja Matiakselle, paljon lähemmäs ei olisi Q2 ennusteet voinut mennä.

9 tykkäystä

Erittäin hyvä q2 tulos, jota Jesse hyvin pohjustikin q1 jälkeen kommenteissa. Jospa osakkeeseenkin tulisi hieman liikettä, sen verran mörninyt koronakuopassa.

6 tykkäystä

Tasaisen varma meno jatkuu. Mielenkiinnolla odottelen Aktian seuraavia siirtoja.

2 tykkäystä