Aktia -konserni

Yhtiökokoukseen etänä osallistuneena sanoisin, että yhteinen kieli ainakin löytyy eikä se olisi näin ollen este. :wink:


Siellä on ahvenanmaalaiset olleet ostoksilla tänään pitkin iltapäivää. Liekö suurempaa merkitystä, menen ja tiedä. Yhteensä 24 500 kpl. Ärkele kun harmittaa tämä kurssinousu. Olin juuri aikeissa ottaa tästä osakesäästötilille nipun. Nyt täytyy jäädä vielä tarkkailuasemiin ja :crossed_fingers::pray: että vielä laskisi…

4 tykkäystä

Mielenkiintoista tietoa @Don_Jari. Ahvenanmaalaiset ostavat Aktian osaketta. :thinking:

Nuo Aktian ja Ålandsbankenin yhtäläisyydet ovat mielenkiintoiset.

  • Ålandsbankenilla on Manner-Suomessa 5 konttoria: Helsinki, Parainen, Tampere, Turku, Vaasa. Aktialla on myös konttorit samoilla paikkakunnilla.
  • Aktialla on keskittynyt toimimaan suurten kaupunkien ohella rannikkoalueen ruotsinkielisillä paikkakunnilla. Näiden ulkopuolella olevia konttoreita vain muutamia: Oulu, Tampere, Tuusula

Molempien yhtiöiden suurimmissa omistajissa yhtäläisyyksiä:

  • Eläkevakuutusyhtiö Veritas: Aktian suurin omistaja (8,60%) ja ÅB:n 5. suurin omistaja (2,5%)
  • Svenska Litteratursällskapet i Finland: Aktian 2. suurin omistaja (8,26%) ja ÅB:n 10. suurin omistaja (1,34%)
  • Etra Invest: Aktian 6. suurin omistaja (2,85%) ja ÅB:n 9. suurin omistaja (1,45%)
  • Åbo Akademin säätiö: Aktian 4. suurin omistaja (3,69%) ja ÅB:n 16. suurin omistaja (0,84%)

Wiklöf ei välttämättä ole innostunut yhtiöiden yhdistymisestä. Ålandsbanken on Wiklöf Holdingin osakkuusyhtiö. Wiklöf ei saanut v. 1970 pankista lainaa yrityksen perustamista varten, joten vannoi nappaavansa jonain päivän koko Ålandsbankenin.

Wiklöf nousi suurimmaksi omistajaksi 2011, kun Aktia myi osakkeensa Wiklöfille. Wiklöfin omistusosuus on nyt 21,39% ja äänivalta 29,73%. Ålandsbanken on mielenkiintoisessa asemassa, koska kasvaa sekä Suomessa ja vielä voimakkaammin Ruotsissa.

8 tykkäystä

Ålandsbankenillla kaikkien aikojen paras kvartaali
“Looking at net operating profit, the second quarter (EUR 9.8 M) was the best we have ever achieved."

https://www.kauppalehti.fi/porssitiedotteet/bank-of-aland-plc-half-year-financial-report-for-the-period-january-june-2020/9d9c493e-bf15-4fbd-9e86-bfe68f227eaa

Lupaa hyvää Aktiaakin silmällä pitäen, kumma ettei kurssi ole tänään ottanut yhtään peesiä tuosta. Ålandsbanken enää n. -6% pre-koronasta, Aktia -22%. Taidanpa sipaista vielä pienen siivun :thinking:

6 tykkäystä

Eipäs tulla samoille apajille @SijoitusSeppo :slight_smile: , tosin taitaa riittää molemmille ostettavaa. Tässä on sikäli mielenkiintoinen tilanne, että osinkoja alkaa olla kivasti sisällä, koska kyllä se ensi kevätkin taas nopeasti tulee ja eivät kai ole koskeneet vielä jäissä olevaan osingon tasoon(muistaakseni 0,63) viime vuodelta. En nyt kuitenkaan vielä ole painanut ostonappia, jos tulee vaikkka markkinan korjausliike ennen Q2:sta 4.8

5 tykkäystä

Itsekin lähdin Aktian mukaan.
Pankeissa on ehkä se suurin kysymys halutaanko niitä omistaa ( ylipäätään).
Toisaalta markkinareaktioista saa vähän sellaisen kuvan ettei luottotappiovarauksia hirveästi säikähdetä.


Olisiko markkinat kuitenkin sen verran varovainen Aktiankin suhteen, ettei tässä aleta vielä etupeltoon paljoa keulimaan? Liekö ne syyt sitten samankaltaisia Aktialla? Itse pidin Aktiaa ainakin enemmän jo varainhoitajana, kuin pankkina, mutta se selvinnee sitten elokuun alussa. Tuo Ålandsbank ei taida olla muilla kuin Akilla seurannassa?

Lisäys: Tunnustin jo tuolla toisella foorumilla ostaneen lisää Aktiaa myytyäni Nelesit pois. Itse asiassa otin osakesäästötilille yli puolet enemmän arvo-osuustilillä olevien vanhojen lisäksi. Kyllähän Jesse Kinnunenkin toteaa viimeisimmässä videossa (ajassa noin 8:20), että mikäli noihin 2023 strategisiin tavoitteisiin päästään, Aktiassa merkittävää nousuvaraa.

Joten päädyin ajattelussani seuraavaan: It’s far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price.

1 tykkäys

Lokakuussa on tulossa 0,80 € + 0,20 € 100-vuotisjuhlarahaa = 1 € osinko.

Näin siis näillä näkymin, mutta se joku alempi EU-säätäjä ehti jo kylläkin uhota, ettei mitään pankkiosinkoja tänä vuonna. Ihan sama ja parempi, vahvistuuhan tase vielä nykyisestäkin.

Jos ei sitten tapahdu EU-sosialisointi tyyliin historiaa kunnioittaen ihan kuin kirkon kuparikattojen purkaminen, kun muuten ei virus taltu.

1 tykkäys

Ai niin ja se spekulaatio mahdollisesta ÅB:n ja jonkun muun tasavertaisesta yhdistymisestä, kuten itseään tuplasti isomman Aktian kanssa. Älä unta näe.

Oolannissa paljon purjehtivana ja ihmisiä siellä tuntevana voin luvata, että Oolannin pankilla ei jo maakuntahengen takia tule ikinä olemaan mielenkiintoa yhdistymään johonkin isompaan, vaikka eurohoukutus olisi isokin. Se on itsetuntoasi, jota pääkaupunkiseudulla ei vaan älytä.

ÅB laajenee, kun aika on. Hyvin hoidettu vakavarainen firma voi kyllä ostaa muita, kun kriisiaikana halvalla saa. Sitenhän Ruotsin toiminnatkin saivat alkunsa finanssikriisin aikoihin.

ÅB oli ainoa suomalainen pankki, joka ei saanut finanssikriisissä valtion pankkitukea, vaan päinvastoin laajeni yritysoston kautta.

Maakunnallisuus ja erityislainsäädäntö voivat olla iso etu. Nyt, jos oikein olen tulkinnut vuosikertomusta, muun Suomen firmat saivat SARS CoV-2 viruksen aiheuttamaan ongelmaan 80 % kehittämistukea, mutta Oolannissa maakuntahallinto maksoi vielä sen 20 %. Kyllä kelpaa Oolannissa yrittää, kun Oolantin hallinto lahjoittaa 20 % ja Suomen valtio takaa loput 80 %. Buustia riittää.

Kertokaa minulle, että olen väärässä, mutta argumentoikaa ja antakaa lähteet ihan kuin yliopistokoulussa, kiitos. On pankilla aika riskitöntä lainoittamista tälläisessä diilissä, jos totta :wink:.

Ylläpito voisi siirrellä näitä Oolannin pankin juttuja omaan ketjuunsa, kiitos.

5 tykkäystä

Lisätään vielä viime syksyinen pääomamarkkinapäivän taltiointi, kun en sitä täällä nähnyt. Täydentävät hyvin toisiaan Jessen laaja raportti ja tämä. Kesällä on hyvin aikaa kuunnella tämä kaksi ja puolituntinen vaikka ruohonleikkuun lomassa.

Lisäys: Tuossa CMD:ssä merkille pantavaa on muuten tuo Jetro Siekkisen esitys, jossa Jetro ylpeänä kertoo noiden kehittyvien markkinoiden analyysistä. Kehittyvät markkinat ovat vaatineet Aktian tiimiltä valtavasti jalkatyötä, tapaamisia ja matkustamista. Nyt tuo jalkatyö on mahdollisesti jopa täysin pysähtynyt muun muassa matkustusrajoitusten vuoksi. Tässä on siis yksi keskeinen riski kehittyvien markkinoiden valloittamisessa ja hallinnoitavien varojen kasvattamisessa. Tosin kyllähän viimeisimmässä videossa Jesse kertoi, että kasvua haetaan muun muassa Perusta, joten toivon olevani väärässä tämän riskin suhteen.

Varmaa on kuitenkin se, että mitä pidempään matkustusrajoitukset ym. haittaavat kehittyvien markkinoiden skannausta, sitä kauempana nuo tavoitteet institutionaalisten sijoittajien hallinnoitavien varojen määrästä mahdollisesti ovat.

2 tykkäystä

Vuoden vaihteessa aloin vakavasti harkita sijoittamista Ålandsbankeniin. Ongelmaksi kuitenkin muodostui a) oma kokemattomuuteni b) analyytikot ei seuraa. Aloin kaivamaan tietoa ja yritin parsia asioita kasaan ja mielestäni sijoituskeissinä ÅB oli todella mielenkiintoinen. Eräs asia jäi kuitenkin minua vaivaamaan. Milloin Ålandsbanken uudistaa/on uudistanut peruspankkijärjestelmänsä? En tuolloin löytänyt tähän vastausta. Ymmärtääkseni tämä on asia, joka maksaa paljon (esim. Nordean uudistus) ja vie paljon aikaa. Se vaikuttaa ymmärtääkseni merkittävästi pankin kilpailukykyyn ja tarjoamiin palveluihin. Tämä sai minut lopulta vaihtamaan Ålandsbankenin Aktiaan. Pelkäsin, että ÅB alkaa pitkällä aikavälillä tippumaan kyydistä, mikäli se ei ole uudistumassa muiden tavoin. Eli vaikka lyhyellä aikavälillä keissi oli houkutteleva ja kurssi on noussutkin mukavasti, ajattelin että pitkällä tähtäimellä ÅB voi alkaa häviämään markkinaosuuksia juuri esim. Aktialle.

Miten on, onko muilla tarkempaa tietoa tästä ÅB:n uudistuksesta?

Tämän innoittamana voisi lisäillä Aktiaa ensi viikolla, kurssi on kieltämättä mörninyt hetken :thinking:

2 tykkäystä

Itse myin Nordeat perjantaina ja siirsin siitä tulleet rahat Aktiaan. Haluan Aktialla ainakin nähdä Q2 tulokset ja katsellaan sitten siirtyykö takaisin Nordeaan vai ei. Hieman hidasta näyttää tuo Nordean muutos olevan, vaikkakin etenee.

2 tykkäystä

Itse myin muistaakseni joskus viime syksynä viimeiset Nordeat ja nyt kannan Nordea-riskiä ainoastaan Sammon kautta, ja niin ajattelin tehdä jatkossakin. Aktia on sijoituskohteena Nordeaan suhteutettuna aivan toista maata, enkä juurikaan vertaa sitä perinteisiin pankkeihin. Kuten aiemmin tässä ketjussa on todettu, Aktia on enemmän varainhoitaja kuin pankki, vaikka sieltä se peruspankkiliiketoiminta löytyykin.

Tämä kuva kertoo mielestäni paljon tuosta varainhoidosta.


Muistaakseni tuo meno on ollut tuollaista jo kymmenen vuotta putkeen. Todennäköisesti tämän vuoksi hallinnoitavat varat ovat kasvaneet melko kovaa viime vuosina.

Pakko kysyä, mitä haet tällä takaa? Ajatteletko, että yhden osavuosituloksen perusteella teet päätöksen, onko Aktia hyvä sijoitus vai ei?

2 tykkäystä

Lähinnä haen tuottoa tälle vuodelle, jos q2 näyttää hyvältä niin pidän todennäköisesti loppuvuoden ja otan osingot syksyllä. Näen paremman vuosituoton tässä kuin nordeassa tällä hetkellä.

Tässä ketjussa on ollut keskustelua Ålandsbankenista, josta ei vielä omaa ketjua foorumilta löydy. Avasin Ålandsbankenille oman ketjun, jossa voi jatkaa keskustelua yhtiöstä. https://keskustelut.inderes.fi/t/alandsbanken-ketju/

4 tykkäystä

Itse mietin aktiaa vai evliä…

Mä oon koonnu “finanssisalkkuun” cocktailin vähän erityyppisistä yhtiöistä, suurin on Sampo, salkussa käytännössä vakuutusyhtiöidensä vuoksi, Toiseksi suurin Aktia (varainhoitaja+pankki), Sitten Nordea (pankki+varainhoitaja). Neljäntenä pyöränä, mutta osuus kasvaa on eQ (varainhoitaja).

Toistaiseksi olen aika tyytyväinen tähän nelikkoon, huolimatta Nordean räpellyksestä, sen uskon näistä eniten parantavan lähivuosina.

1 tykkäys

Otat molempia niin sillähän se on ratkaistu.



Riskitasoon nähden mielestäni hyvä sijoitus. Downside on melko rajallinen ja upsideakin löytyy.

6 tykkäystä

Onko nyt havaittavissa, että suurten pankkien, kuten OP ja Nordea, bisnekset ovat mahdollisesti ottaneet enemmän osumaa kuin pienempien esim. Ålandsbanken? Vai miltä tämä muiden silmissä näyttää?

Meillä tosiaan Aktian seuranta on siirtynyt virallisesti minulle ja @Matias_Arola , Jessen siirtyessä talon ulkopuolisiin haasteisiin. Pörssiyhtiömäisesti tähän varmaan kuuluu todeta, että Jessen lähtöön ei liity dramatiikkaa :sweat_smile:

Aktia on luonnollinen lisä minun ja Matiaksen seurantaan, koska yhtiö on enemmän varainhoitaja kuin pankki. Lisäksi Aktialla voi hyvinkin olla osana toimialan konsolidaatiopeliä lähivuosina.

23 tykkäystä