Älä sijoita hintakaavion perusteella!

Palstalla näyttää yleistyneen kiinnostus tappiota tekeviin tulevaisuuden lupauksiin. Yhtiön tappioiden käsittelystä ei ole ollut kovasti puhetta, joten on hyvä kerrata miten tappiollisuus vaikuttaa sijoituskohteen arvoon. Tappio vähentää yhtiön omaa pääomaa ja on kolme tapaa miten se voidaan käsitellä: 1) yhtiö sietää tappion, mutta sen omavaraisuusaste laskee 2) yhtiö laskee liikkeelle uusia osakkeita tappion kattamiseksi 3) yhtiö laskee liikkeelle hybridilainan.

Sijoittajat usein katsovat osakkeiden hintakaavioita arvioidakseen onko osake halpa vai kallis. Hintakaavion olisi tarkoitus kuvata yhden osakkeen hintaa ajan kuluessa, mutta tähän liittyy ongelma. Nimittäin jos yhtiö tekee osakeannin, kaavion antama kuva kehityksestä vääristyy. Otan esimerkkinä Finnairin viimevuosien kehityksen (linkki kaaviosivulle).

Viime vuosi oli Finnairille erittäin vaikea. Yhtiö teki mittavat tappiot ja laski liikkeelle uusia osakkeita. Yhtiön osakemäärä viimeisimmässä osavuosikatsauksessa (2021 Q1) oli yhteensä 1 407 401 265. Yhtiön osakemäärä yli kymmenkertaistui viime vuonna. Yksi Finnairin osake maksoi pörssissä viikon päätteeksi 0,71 euroa. Yhtiön osakekannan markkina-arvo lasketaan kertomalla osakemäärä yhden osakkeen hinnalla, eli Finnairin osakekannan markkina-arvo on noin 999 miljoonaa euroa.

Yhtiön osake on ollut huono sijoitus, mutta kuinka huono? Ylläolevaa kaaviota katsomalla näyttää siltä, että kurssihuippu oli 8.12.2017, jolloin osake maksoi 2,44 euroa. Mutta markkinoilla olleet muistavat, ettei Finnairin yksi osake maksanut vuoden 2017 lopulla kahta euroa. Ylin noteeraus osakkeelle oli 13,52 euroa! Osakkeita oli vuoden 2017 lopussa 128 136 115 kappaletta ja tuolle ylimmälle kurssille laskettu markkina-arvo noin 1732 miljoonaa euroa. Samaten jos sijoittaja osti osakkeita 13,52 euron kappalehintaan, tappio on ollut 0,71 / 13,52 - 1 = -94,7 % eikä kaavion ilmplikoima 0,71 / 2,44 - 1 = -70,9 %. Vaikka kaavio näyttää että vuonna 2014 oltaisiin oltu alle nykyisen kurssin, alin noteeraus oli tuolloin 2,30 euroa. Osakkeet pitänyt sijoittaja on siis kärsinyt merkittäviä tappiota myös tässä tapauksessa, eikä suinkaan olisi voitolla. Osakkeenomistajana menestyksesi riippuu pitkälti yhtiön kannattavuudesta. Osakekannan diluutio, kuten inflaatiokin, ovat salakavalia omaisuuden tuhoajia.

Viestin voi tiivistää kahteen pointtiin:

  1. Osakkeen hintakaavio ei kerro yhtään mitään osakkeen halpuudesta.
  2. Osakekaaviosta ei näe sijoittajan kärsimää tappiota osakeantitapauksessa.

Numerolähteinä on käytetty Finnairin 2017 tilinpäätöstä ja Finnairin 2020 Q1 osavuosikatsausta.

40 tykkäystä

Puhut asiaa. Osakekurssista ei tosiaan voi päätellä yhtään mitään, koskee varsinkin velkaa ottaneita ja anteja järjestäneitä yhtiöitä. Esim. vuonna 2018 lopulla ennen koronaa Finnarin päätöskurssi oli 7,09e (nykyisessä hintakaaviossa 1,31e). Osakkeita oli tuolloin yli 128meur kappaletta, eli Finnairin markkina-arvo oli tuolloin n. 908 meur. Nyt osakkeen hinta on 0,71e ja markkina-arvo silti n.miljardi, vaikka yhtiö elää keskellä valtavaa kriisiä. Hintakaaviota kun katsoo niin Finnair tosiaankin näyttää halvemmalta nyt kuin v.2018 (0,71e vs 1,31e), vaikkei asia ole näin edes markkina-arvon näkökulmasta. Syynä tähän kaavion antaman kuvaajan vääristymiseen käsittääkseni lienee merkintäoikeudelle määrätty hinta mistä riippuu miten se osakkeen hinta määräytyy annin jälkeen. Osakkeen tiedot: 2018 tilinpäätös sivu 13.

Velatonta arvoa kun katsoo niin Finnairin yritysarvo oli v.2018 1610meur ja nyt se on 2422meur, joten todellinen hintaero on vielä brutaalimpi. Pohdin näitä muuten hiljattain Finnairin ketjussa.

Näin voi olla, mutta oman havaintoni mukaan palstalaisten valveutuneisuus näissä on silti helposti keskivertoa korkeampi. Mutta pahoin pelkään, että yleisesti Finnairia on ostanut moni suomalainen perusteena osakekurssi ja “kyllä se lentoliikenne normalisoituu”, joten tosiasioista on hyvä välillä puhua. Myönnän etten tiedä onko Finnair hyvä vai huono sijoitus tällä hetkellä (voin tosin arvata), mutta luulen, että siihen moni lähtenyt ei oikein tiedä mitä ovat tekemässä tai mitä he ovat sijoituksesta maksaneet. En tiedä, miksi Finnair on olosuhteisiin nähden näin hintava, onko kyse sijoittajien tietämättömyydestä vai liittyykö taustaan jotain, että niin moni kilpailija menee konkurssiin tms.?

Tuolta se tappio varmasti näyttää salkussa, mutta tuossa jätetään huomioimatta osakeanneista saadut merkintäoikeudet, jotka sijoittaja on halutessaan voinut myydä, jotka ovat siis pääomatuloa eli tuottoa (josta sitten vähennetään verot). Eli todellinen tuotto ei olekaan mielestäni aivan -94,7, mutta mistäs minä mitään tiedän. Lisäksi osakeantihan ei itsessään ole paha asia, senhän pitäisi nimenomaan olla hyvä asia yhtiölle ja sijoittajille (riippuu toki miten niitä rahoja käytetään). Onhan tuo dynamiikka hyvä ymmärtää, mutta en tiedä kuinka paljon menneiden tappioiden pitäisi vaikuttaa tämän päivän sijoituspäätökseen.

4 tykkäystä

Kurssikäyrissä on annit ja splitit huomioitu, ei tossa pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.

8 tykkäystä

Tähän liittyen olen miettinyt, että näkeekö mistään helposti markkina-arvon historiallista kehitystä?

2 tykkäystä