Palstalla näyttää yleistyneen kiinnostus tappiota tekeviin tulevaisuuden lupauksiin. Yhtiön tappioiden käsittelystä ei ole ollut kovasti puhetta, joten on hyvä kerrata miten tappiollisuus vaikuttaa sijoituskohteen arvoon. Tappio vähentää yhtiön omaa pääomaa ja on kolme tapaa miten se voidaan käsitellä: 1) yhtiö sietää tappion, mutta sen omavaraisuusaste laskee 2) yhtiö laskee liikkeelle uusia osakkeita tappion kattamiseksi 3) yhtiö laskee liikkeelle hybridilainan.
Sijoittajat usein katsovat osakkeiden hintakaavioita arvioidakseen onko osake halpa vai kallis. Hintakaavion olisi tarkoitus kuvata yhden osakkeen hintaa ajan kuluessa, mutta tähän liittyy ongelma. Nimittäin jos yhtiö tekee osakeannin, kaavion antama kuva kehityksestä vääristyy. Otan esimerkkinä Finnairin viimevuosien kehityksen (linkki kaaviosivulle).
Viime vuosi oli Finnairille erittäin vaikea. Yhtiö teki mittavat tappiot ja laski liikkeelle uusia osakkeita. Yhtiön osakemäärä viimeisimmässä osavuosikatsauksessa (2021 Q1) oli yhteensä 1 407 401 265. Yhtiön osakemäärä yli kymmenkertaistui viime vuonna. Yksi Finnairin osake maksoi pörssissä viikon päätteeksi 0,71 euroa. Yhtiön osakekannan markkina-arvo lasketaan kertomalla osakemäärä yhden osakkeen hinnalla, eli Finnairin osakekannan markkina-arvo on noin 999 miljoonaa euroa.
Yhtiön osake on ollut huono sijoitus, mutta kuinka huono? Ylläolevaa kaaviota katsomalla näyttää siltä, että kurssihuippu oli 8.12.2017, jolloin osake maksoi 2,44 euroa. Mutta markkinoilla olleet muistavat, ettei Finnairin yksi osake maksanut vuoden 2017 lopulla kahta euroa. Ylin noteeraus osakkeelle oli 13,52 euroa! Osakkeita oli vuoden 2017 lopussa 128 136 115 kappaletta ja tuolle ylimmälle kurssille laskettu markkina-arvo noin 1732 miljoonaa euroa. Samaten jos sijoittaja osti osakkeita 13,52 euron kappalehintaan, tappio on ollut 0,71 / 13,52 - 1 = -94,7 % eikä kaavion ilmplikoima 0,71 / 2,44 - 1 = -70,9 %. Vaikka kaavio näyttää että vuonna 2014 oltaisiin oltu alle nykyisen kurssin, alin noteeraus oli tuolloin 2,30 euroa. Osakkeet pitänyt sijoittaja on siis kärsinyt merkittäviä tappiota myös tässä tapauksessa, eikä suinkaan olisi voitolla. Osakkeenomistajana menestyksesi riippuu pitkälti yhtiön kannattavuudesta. Osakekannan diluutio, kuten inflaatiokin, ovat salakavalia omaisuuden tuhoajia.
Viestin voi tiivistää kahteen pointtiin:
- Osakkeen hintakaavio ei kerro yhtään mitään osakkeen halpuudesta.
- Osakekaaviosta ei näe sijoittajan kärsimää tappiota osakeantitapauksessa.
Numerolähteinä on käytetty Finnairin 2017 tilinpäätöstä ja Finnairin 2020 Q1 osavuosikatsausta.