Alexandria Group sijoituskohteena

Olen myynyt Op:n strukturoituja tuotteita ja muutamaan niistä olen itsekin sijoittanut. On myönnettävä, että Alexandrian tuotteet olivat ainakin silloin vähintään yhtä houkuttelevia kuin Op:n.

Vähittäisasiakkaille suunnatut struksit osuvat yleensä johonkin pelkoon, esim. tappiokammoon, tai vedonlyöntihaluun. Hyvin usein rakenne on sellainen joka leikkaa parhaat tuottomahdollisuudet pois ja antaa vastineeksi turvaa epäedullisen kehityksen varalle. Myyjä ja liikkeeseenlaskija toki ottaa omansa välistä, mutta koolla on väliä. Kun potti kasvaa suureksi, saa paremmat ehdot. Rakenteet ovat tosiaan niin monimutkaisia ettei niitä yksittäiset sijoittajat voi itse tehdä. Lopputuloksena on kuitenkin lähes aina jokseenkin helposti käsitettävä tuottoprofiili.

Useimmiten strukseihin on syytä sijoittaa ikään kuin mausteena ja hyvin hajautetusti. Nykyisten matalien korkojen aikana ei saada tehtyä sellaisia rakenteita joihin voisi sijoittaa isosti. Myyjä tekee virheen jos myy strukseja myymisen ilosta eikä asiakkaalle hyvin sopivina. Läheskään kaikille ne eivät sovi, mutta monelle riskiä hyväksyville pieninä annoksina ja hajautetusti kyllä.

20 tykkäystä

Niin. Ehkäpä se, miksi tätä nimenomaista firmaa pidetään täällä toimintatavoiltaan vulture-toimijana on nimenomaan se, että firma myy eläkemummoille ja satunnaisille kaduntallaajille aggressiivisesti tunteisiin vetoamalla tuotteita, joiden ymmärtämiseen tarvitaan sinunkin mukaasi rahoitustieteen yliopisto-opintoja.

Firman omasta eilisestä presiksestä käy ilmi, että hoidossa oleva omaisuus on keskimäärin 50k€/asiakas ja asiakkaiden kokonaisvarallisuus vain 150k€/nuppi. Moodi tietysti kiinnostaisi myös, mutta on melko vaaratonta olettaa, että piensijoittajia tuolla asiakkaina enimmäkseen on.

Onko pääasiassa tällaisten strukturoitujen sijoitustuotteiden myyminen tällaiselle asiakaskunnalle eettisesti arveluttavaa vai ei? Tämä on jokaisen itse arvioitava. Minusta on. Vähintäänkin myytäessä pitäisi silloin edes pyrkiä avaamaan tuotteen toiminta ja tarjota myös sen ymmärtämiseen vaadittavat perustiedot. Olen itse käynyt parit kahvit juomassa, enkä usko, että niiden myyntitilanteiden perusteella vielä saisin rahoitustieteen perusopintoja hyväksiluetuiksi.

43 tykkäystä

Yksi kohtalaisen tyytyväinen Alexandrian pitkäaikainen asiakas ilmoittautuu. Olen sijoittanut varsinkin strukturoituihin tuotteisiin, joiden realisoituneet nettotuotot ovat aina olleet vähintään etukäteen arvioidussa haarukassa ja parissa tapauksessa reilusti ylikin. Suurempi osa sijoitetusta pääomasta on suorissa osakkeissa, mutta olen pitänyt Alexandrian tarjontaa kätevänä keinona hajauttaa sektoreille, joihin ei omaa mielenkiintoa tai aikaa riitä. En ole sijoittamisesta mitään ymmärtämätön mummo, mutta en itse koe tulleeni millään tavalla vedätetyksi.

10 tykkäystä

Niitä myydään tavallisille kaduntallaajille siksi että jokainen rahoitustieteitä opiskellut tietää ettei noihin yleensä kannata mukaan lähteä. En sanoisi, että kaikki strukturoidut tuotteet ovat huonoja sijoituksia, varsinkin pääomaturvatut kohteet hieman parempina korkoaikoina ovat mahdollisesti hyviäkin riskiä kaihtaville sijoittajille. Muistelen kyllä itse nähneeni vastaavaa papparaisille myyntiä muuten muissakin pankeissa… ei sillä, Alexandria on silti pahin. Kaikki strukturoidut tuotteet rakennetaan kuitenkin siten, että tapahtui mikä skenaario tahansa, pankille ei koidu tappiota. Tämä on se syy, joka tekee tuotteista niin monimutkaisia. On pakko saada tuotettua houkutteleva tuote ilman tappioita. Jos joku haluaa pienen pintaraapaisun strukturoituihin tuotteisiin niin tässä on (joku voi korjaa jos muistelen väärin):

Yleensä (varsinkin pääomaturvattu) strukturoitu sijoitus koostuu velkakirja+optiopaketista. Monimutkaisemmat tuotteet (limited downside/upside) voivat koostua niin asetetuista kuin ostetuistakin optioista sekä eri tyyppisistä optioista (asian/lookback yms.). Jos annat pankille 1000e, he sijoittavat esim. 950e velkakirjaan (tässä merkitsee juuri se korkotaso paljonko jää yli muuhun) joka tuottaa maturiteetissa 1000e (pääomaturvattu osuus). Tämän lisäksi he venkslaavat optioita esim. 30e edestä siihen tapaan, että mahdolisessa asiakkaan voittotilanteessa optiot kattavat tämän tuoton ja pankin voitto koostuu ylijäävästä määrästä (20e), jota ei tarvinnut käyttää optioihin velkakirjan oston jälkeen sekä kaikista mukavista hallinnointipalkkiosta yms. mitä näitä nyt on.

2 tykkäystä

Olen ajatellut, että onkohan Alexandrian listautumisen tarkoitus kerätä osakasrekisteristä yhteystietoja markkinointia varten ja saada siitä samalla hieman rahaa.

27 tykkäystä

Jep tämä on itselläkin käynyt mielessä, mutta olen pitänyt sitä vähän absurdina. Kyllähän heidän täytyy tietää, ettei Alexandrialla ole mikään ruusuinen maine ja listautumisella se tuodaan varmasti esiin

Tässäpä se jutun juju varmasti piileekin. Olen ollut Nordean asiakas KOP:n ajoista saakka eli jostain 5-vuotiaasta lähtien. Eikä tällä matkalla KOP, Merita tai Nordea ole kertaakaan koittanut myydä minulle strukturoitua tuotetta. Olen käynyt useita kertoja sijoitusneuvojia kuuntelemassa matkalla. Fokus on siis muualla.

Alexandriaan menin ensimmäistä kertaa ja vaihtoehtoina tarjottiin Auto Calleja ja strukturoituja sijoitustuotteita. Ja kyllä minulla valitettavasti ajatus oli, että olen antamassa rahani Oikean Ammattilaisen sijoitettavaksi, kun en tuossa ajassa jaksanut/ehtinyt/viitsinyt seurata markkinaa tarpeeksi osakepoimintaa varten.

Tuotteiden markkinoinnissa nostettiin vahvasti esille suomalaisille tuttuja brändejä ja suuryhtiöitä, jotka olivat omassa tuotteessani huomattavassa vähemmistössä ja sotkettu melkoisen ryönän kanssa sekametelisopaksi, jota sitten kaupiteltiin tulevilla korkojen nousuilla sekä kasvavilla tuotoilla. Ei toteutunut ei, mutta jos 70% pääomasta palautuu, niin kohtuullisen kuivin jaloin selevisin.

6 tykkäystä

Hei,

Ensimmäinen viestini foorumille, oli pakko aktivoitua koska Alexandrian listautuminen meni sen verran tunteisiin.

Oma kokemukseni: Noin kymmenen vuotta sitten parikymppisenä idioottina aloin sijoittamaan Alexandrian vakuutuskuoreen lipevän myyntipuheen jälkeen. Tulin vakuuttuneeksi myyntipuheesta ja olin siihen aikaan melko pihalla sijoitusasioista. Myyntipuheessa muun muassa kerrottiin, että Alexandrian tuotteet ovat sijoitusmaailman Mercedeksiä, ja oman pankkini rahastot ovat enemmänkin Ladoja.

Noin vuosi myöhemmin elämäntilanteeni muuttui siten, että en pystynyt enää järkevästi siirtämään Alexandrialle kuukausittaisia sijoitussummia, vaan olisin halunnut lopettaa uusien sijoitusten tekemisen ja jättää jo sijoitetut rahat kasvamaan Alexandriaan.

Tyrmistykseni oli suuri, kun kuulin sijoitusmyyjän pitkän kiertelyn ja kaartelun jälkeen, että jos kuukausittaiset lisäsijoitukset loppuvat, niin menetän koko sijoitetun summan. Kuukausittain sijoitettavaa summaa ei pystynyt myöskään pienentämään.

Tässä vaiheessa aloin perehtymään siihen, että voiko tämä olla laillista ja muutenkin tutkimaan sijoitustuotteita. Lopulta päädyin laskelmissani siihen, että minulle on kannattavampaa hävitä koko siihen asti sijoittamani summa kuin jatkaa lisäsijoitusten tekemistä sopimuksen jäljellä olevat 29 vuotta Alexandrian noin 4% kulurakenteen omaaviin tuotteisiin.

Menin Alexandriaan kertomaan että lopetan lisäsijoitusten tekemisen. Myyjä lähes suuttui minulle ja haukkui minut tyhmäksi ja että en selkeästi ajattele tulevaisuuttani ollenkaan kun luovun tästä sijoitusmahdollisuudesta.

Emme olleet sijoitustapaamisessa ikinä käyneet läpi tuota asiaa, että koko summa menetetään jos lisäsijoitukset lakkaavat. Myyjän mukaan tämä kuitenkin oli paperinipussa, jonka olin saanut kotiin ensimmäisestä tapaamisesta.

Asia tosiaan luki papereissa, mutta mielestäni olisi ollut eettisesti ja moraalisesti oikein käydä tämä asia selkeästi läpi kanssani ennen kuin tein sijoitusta, koska myyjä varmasti huomasi minusta että en ollut kovin hyvin perillä sijoitusasioista ja luotin myyjään.

TL;DR: Asiakaskokemukseni Alexandriasta on 0/5. Pidän yhtiötä täysin moraalittomana ryöstöfirmana.

Jokainen voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä haluaako olla mukana tällaisessa toiminnassa.

138 tykkäystä

Jos keskustelu nyt kääntyy siihen, kuka on myynyt ja mitä, koen tarpeelliseksi huomauttaa, että Nordea myi vuonna 2020 noin 180M eurolla näitä pelottavia strukturoituja sijoitustuotteita Suomessa.

Op n. 250Me, Danske Bank n. 200Me.

2 tykkäystä

Hyviä pointteja, mutta minusta keskustelun fokus ei ole niinkään siinä mitä on myyty, vaan kenelle.

26 tykkäystä

Miten tällainen voi olla edes laillista? Eikö FIVA ole millään tavoin puuttunut Alexandrian toimintaan?

8 tykkäystä

Kyllä tuo Alexandriasta (Ax) paljon kertoo jos sijoittamista aloittaville asiakkaille heti tarjotaan strukseja ja monimutkaisia ja käytännössä asiakkaan etujen vastaisia vakuutuskuoria. Monikin finanssitalo tarjoaa vastaavia palveluja mutta väittäisin että some-otannan perusteella Ax myynti&markkinointi on kyseenalaista ja tuotteet mahdollisesti huonompia. Rahanhoito/sijoituspalveluissa on asiakkaan kannalta kyse kokonaisuudesta eikä pelkästään yksittäisen tuotteen ominaisuudesta. Normaaliksi Ax toimintaa ei voi mitenkään vääntää. Oli sitten ‘yliopistokoulutus’ tai ei.

3 tykkäystä

Kivaa, Helsingin pörssiin lisää syntiosakkeita :slightly_smiling_face: näitä ei ole vielä tarpeeksi.

Nordean, OP:n ja Dansken toiminta tuskin on näissä sen kestävämpää, mutta Alexandrian koko liikeidea tuntuu perustuvan näihin epämääräisiin tuotteisiin sekä niiden kaupitteluun asiaa ymmärtämättömille.

Lisäksi nuo “alan paras struksikauppias”-laatusertifikaatit tuo mieleen suklaayhtiöiden itse tekemät “eettisyys”-sertifikaatit. Kummassakaan ei puolueettomat tutkijat pääse asiaa tutkimaan…

Oma suosikkikokemukseni Alexandrian kanssa toimimisesta on keskustelu aluepäällikön kanssa, joka oli saanut johtoryhmältä ohjeet pyytää minua poistamaan firmaa koskeva negatiivinen somepäivitys.

11 tykkäystä

Olen hieman eri mieltä kuin Addick yllä.

Ongelma ei ole se, että myydään strukseja. Se tässä jo ketjussa todettu, että Danske, Nordea, OP… kaikki myyvät strukseja ja vuositasolla paljon. Kyse on siitä kenelle myydään ja minkälaisia strukturoituja tuotteita.

Täältä voi käydä esimerkiksi tutustumassa Nordean erääntyneisiin tuotteisiin, ja niiden ehtoihin. Ensinnäkin se, että ne ovat tuolla avoimesti kertoo siitä, että niissä ei ole mitään piiloteltavaa. Toiseksi jos tuolta lukee muutaman, aika selkeitä nuo rakenteet ovat. Tässä listautuvan tahon toiminta on siten aivan jotain muuta.

Vastaavat tiedot voi OP osalta käydä katsomassa täältä:

3 tykkäystä

Jos piensijoittajan vaikuttamismahdollisuudet ei ois verrattain heikot, niin tavallaan tää ois mainio sauma käydä vaatimassa hommaan ryhtiä. Mutta todellisuuden ollessa ankeaa ja harmaankirjavaa, on ehkä parempi jättää maailmanparannuspyrkimykset ainakin tän keissin osalta välistä. Helpompi vahtia oman suvun vanhuksia, että eivät osta tuolta mitään, kuin yrittää vaikuttaa yhtiön politiikkaan omistajan roolissa.

5 tykkäystä

Hyviä pointteja. Onnistuin löytämään noin 5sek työllä Alexandrian vastaavan sivun.

Keskustelun epärationaalinen negatiivissävytteisyys saa minut pohtimaan, voisiko tässä olla arvoa.

3 tykkäystä

Löytyykö vastaavia klausuuleita muilta kotimaisilta sijoitusyhtiöiltä, joissa säästämisen lopettaminen tarkoittaa koko sijoitetun pääoman menettämistä? Omakohtaista kokemusta, ylläolevat viestit huomioiden, ei onneksi tästä yhtiöstä ole. Kysymykseni perustuu yllä oleviin kuvauksiin yhtiön toiminnasta.

8 tykkäystä

Enemmän mietin millä perusteella tuollaisia pienellä printillä painettuja klausuuleja ylipäänsä on sallittu kaupattavaksi puhelinmyynnissä

Jumalauta täällä ei saa ei-ammattimainen sijoittaja ostaa ulkomaisia pörssilistattuja rahastoja, mutta sitten tämmöistä kuraa päästetään läpi :roll_eyes:

33 tykkäystä

Viestini tuskin antaa enää mitään uutta tähän ketjuun, mutta pakko kommentoida. Luin kyseisen kirjan tenttiessäni APV-tutkinnot. Hyvä peruskirja, ja suositus niille, jotka halauavat opiskella strukturoiduista.

MUTTA. Kuten ko. kirjassakin painotetaan, asiakkaan riskinotto- ja riskisietokyvyn mukaan strukturoiduissakin tuotteissa ei-ammattimainen asiakas yleensä valitsisi kaikkein yksinkertaisimman ja matalatuottoisimman vaihtoehdon. Eli lähinnä sijoitusobligaatioon vertautuvia mummoversioita. Toiseksi, noin 20v sijoituskokemuksellani (ja joo yliopistossa rahoitustakin opiskelleena), struktoitujen tuotteiden ymmärrys vaatii minullekin paljon perehtymisaikaa. Mites heille, jotka eivät ole aikaisemmin sijoittaneet mihinkään? Hajautus strukturoituihin pitäisi olla pienehkö.

Vilkaistessani Alexandrian strukturoituja tuotteita ja lukiessani lehdistä heidän myyntitavoista, en voi ymmärtää, miten neuvottelubuukkauksen ja yhden myyntipuheen jälkeen uudelle asiakkaalle voidaan näitä tarjota. Nollakorkojen aikana puolestaan yksinkertaisimmille vähäriskisimmille strukturoiduille tuotteille ei vaan voi saada kovin hyvää tuotto-odotusta edes myyntineuvottelun tsemppipuheeseen. Sijoitusobligaatioita ja vastaavia pientuottoisia ja -riskisiä tuotteita tarjoavat myös kivijalkapankit, joita parempia versioita (ominaisuuksiltaan) Alexandria ei pysty millään tarjoamaan.

SIjoituspalveluissa selonottovelvollisuus ja neuvontavelvollisuus tarkoittaa sitä, että asiakkaalle on oma-aloitteisesti kerrottava kaikki olennainen ilman, että asiakas edes tajuaa pyytää neuvontaa jostain tietystä tuotteen ominaisuudesta. Sijoituspalvelulaissa yksiselitteisesti sanotaan, että markkinointiaineiston perusteella asiakkaan pitää pystyä päättelemään, minkälaisesta sijoituksesta on kyse ja mitkä ovat tuotteen ominaisuudet. Viestintämuodolla ei ole väliä tietosisällön asianmukaisuuden vaatimuksessa. **Asiakkaan etu pitää olla sijoitusneuvonnan lähtökohta numero yksi.**Jokainen voi miettiä, onko asiakkaan edun mukaista pyrkiä ensimmäisessä kahvittelussa saamaan asiakasta sijoittamaan strukturoituihin tuotteisiin ja todellako myyntipuhe viestintämuotona kattaa kaiken olennaisen. Sijoitusneuvoja saa provikan kahvittelun lopuksi syntyneestä myynnistä ja asiakas on saanut tilanteeseen parhaimman sijoituksen ja SipaL:n eturistiriitaako ei muka synny?

34 tykkäystä