Alisa Pankki ex-Fellow Pankki ex-Fellow Finance

Onko Puolan tulevan korkokaton vaikutusta arvioitu vielä yrityksen kannalta?

Viitannet tähän: https://www.sharecast.com/news/news-and-announcements/ipf-hit-by-reduced-caps-on-polish-loan-charges--6771904.html

Tuolla on jo vaikutusta ja moni lainanantaja voi joutua laittamaan lapun luukulle…

Toistaiseksi tämä case ei ole ollut mikään “onnistuminen”- listautumisessa, vaikka onkin epämääräinen kasvu osake. Jos nyt lainavolyymi laskee, minkä uskotte sen nostavan vaikka ensivuoden puolella? Itse ottaisin kyllä reippaasti varovaisuutta tuon tulevaisuuden kasvun&EPS ennusteen kanssa.

Luottotappiot varmasti tulee nousemaan kun yritykset pistää YT:tä pystyyn. Tai lainavolyymi laskee reippaasti, jolloin voi tulla lainausmarginaaliinkin painetta, jos haluu edes jotain fyffee tehdä roposilla. Itse en osaa edes kuvitella itseäni " asiakkaana "(lainan ottajana) näillä vertaislaina palveluilla, joten en koske tähän lappuun.

Onnea kummiskin teille jotka lainaatte muille ja toivottavasti ei tule pettymyksiä lisää :slight_smile: (ennusteiden laskuja)

Listautumisantiin oli ladattu jo valmiiksi melkoiset kasvuprosentit, joten ymmärrettävää että ottaa hittiä helposti. Ei taida juuri kukaan tietää mikä lainavolyymien laskun on aiheuttanut saati ennustamaan mikä sen tulee nostamaan takaisin ja milloin. Ja jos tämä on hetkellinen “markkinahäiriö” on vastareaktio varmasti myös nopea. Muistaakseni Inderesin keväisessä haastattelussa CEO oli skeptinen korkokaton negatiivisista vaikutuksista yhtiön toimintaan, sillä FF:n nykyinen korkotaso menee alle korkokattolainsäädännön. Välilliset vaikutukset ovat voineet aiheutua pikavippifirmojen markkinoinnista jne., mistä täällä onkin jo puhuttu.

Osari on 23.8. eli ensi viikon perjantaina. Eiköhän silloin olla taas vähän viisaampia missä mennään.

Fellow Finance negari:

”Uusi ohjeistus vuodelle 2019
Fellow Finance -konsernin vuoden 2019 liikevaihdon odotetaan kasvavan yli 20% ja oikaistun liikevoiton olevan alhaisempi kuin vuonna 2018.

Vanha ohjeistus vuodelle 2019
Fellow Finance -konsernin vuoden 2019 liikevaihdon odotetaan kasvavan yli 30% ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2018.”

:persevere:

Liikevaihdon osalta negaria odotettiin mutta tuo liikevoitto. :s

2 tykkäystä

Auts. En kyllä näe tälle firmalle hirveän ruusuista tulevaisuutta, kun jo nyt yskii. Kilpailu tulee kovenemaan vielä kovaa vauhtia eikä mitään merkittävää kilpailuetua ole.

Osallistuin antiin, mutta myin aika nopeasti pois. Myös lainasijoitukset tuli likvidoitua jo viime vuoden puolella.

4 tykkäystä

Lainaamon katiskaan näemmä uinut puolalaista turskaa.

6 tykkäystä

Jes. Ainakin toinen tulosvaroitus salkussani tänä vuonna, eikä mikä tahansa vaan negatiivinen semmoinen. Negariin tässä oltiinkin vähän varauduttu mutta kyllä tää vähän kirpaisi.

Tämä kyllä varmisti sen että yhtiön näkymät ovat toistaiseksi sumuiset ja positiiviset ajurit on ainakin lyhyellä tähtäimellä heikolla pohjalla, ellei jotain ihmettä tapahdu, mielestäni. Täytyy pureksia tämä tarkemmin. Muuta ei tähän voi todeta että kyllähän tämä v**uttaa

Hyvää viikonloppua

6 tykkäystä

Harmillinen tulosvaroitus: mielenkiinnolla odotan tulosjulkistusta, kuinka alas tulos valunut H1:lla.

Negatiivisten uutisten joukossa omassa Fellow Finance-vertaislainasalkussa on sen sijaan ollut positiivista kehitystä viime aikoina: tuotto kääntynyt uudelleen nousuun, nyt toteutunut tuotto näyttää 7,3% vuosituottoa. Ensimmäiset sijoitukset tehty reilu vuosi sitten ja salkku on hyvin hajautettu (90% suomalaisissa 3-5 tähden kuluttajalainoissa ja loput yrityslainoissa). Parhaiten ovat tuottaneet yrityslainat, joissa toteutunut vuosituotto yli 9%.

Epäilen, että ylöspäin kääntynyt toteutunut tuotto johtuu siitä, että lainojen noussut keskikorko kumoaa hiljalleen aiemmin tuoton laskua aiheuttaneen perintäyhtiön yli 3kk myöhässä olevista lainoista maksaman alemman lunastushinnan. Tätä minulle aiemmin soittanut FF:n sijoittajasuhdepäällikkö lupailikin.

Itse aion omistajana katsoa ainakin tämän vuoden loppuun Fellow Financen kehitystä, omissa odotuksissa volyymit lähtee kasvuun, kun korkokatto rupeaa rajoittamaan pikavippifirmojen toimintaa.

6 tykkäystä

Enkös minä sanonut?:wink:

4 tykkäystä

Kyyti on ollut aika kylmää kyllä. Uskoa kuitenkin löytyy itsellä edelleen ja kyydissä ollaan salkun pienimmällä positiolla. Uskon myös vertaislainamarkkinoihin ja vaihtoehtoisiin rahoituksen muotoihin. Viimeksi eilen YLE uutisoi joukkorahoituksen merkityksistä pk-yrityksille pankkien kiristäessä lainaehtojaan.

Ehkä taas vuoden päästä täällä haikaillaan näiden hintojen perään ja miten onnekkaita olivat he jotka tajusivat tarttua tähän. Itse en kuitenkaan lisäile tätä vasta kun näkymät selkenevät ja parantuvat, jos parantuvat.

Odotuksissa pikainen uusien markkinoiden uutisointi. Ei tästä vielä ilmoja päästetä.

Pohjia tuskin on nähty muiden tuulipukujen myydessä, koska rakettimaista kasvua ei nähty. Siitä dipistä on sitten hyvä ostaa. Uskon sillä kuuluisalla pitkällä aikavälillä vahvasti FF:iin, jonka ote Suomen markkinasta on voimakas. Lyhyellä aikavälillä odotusten pettäminen on kuitenkin kurssille myrkkyä.

FF on muuten Helsingin pörssi harvoja alustayhtiöitä.

3 tykkäystä

Yhtiö odotta liikevaihdon nousevan yli 20% (aikasemmin yli 30), menee 2019 liikevaihto välille 14,4-15,3 meur näillä näkymin. Koska oikaistu liikevoitto on alhaisempi kuin viime vuonna (eli 3,531 meur) menisi oikaistu EBT-marginaali väkisin alle 25 prosenttiin (viime vuonna EBT-marginaali oli 28%), mutta todennäköisesti pysyy yli 20%:ssa.

Tässä voi olla tosiaan painetta alaspäin osakekurssilla kahdesta syystä; tuloksen laskun ja kertoimien laskun takia. Osakekurssilla on itsessään alaspäin taipumusta vaikka kertoimet pysyisivät samana, kun yhtiö hilaa tulosta alaspäin, mutta mitkä kertoimet markkinat ovat valmiita nyt antamaan yhtiölle, kun yhtiö ei yllä sijoittajien odottamalle kasvulle, vaikka pitäisi olla kasvulle nimenomaan myötätuulta? Joissain olosuhteissa nykyinen p/e 20 voi olla silti liian korkea. Kuten yllä todettiin, ei kilpailu ainakaan vähene tulevaisuudessa.

Jos itse ostaisin tätä osaketta lisää, mielummin ostaisin vaikka 10 eurolla sillä edellytyksellä että yhtiö on hyvin todennäköisesti pääsemässä esim omiin tavoitteisiinsa 2023 mennessä, eli yli 80 meur liikevaihtoon :wink: Mutta valitettavasti tilanne on se, että yhtiön taloudelliset tavoitteet vaikuttaa entistä kaukaisemmalta tavoitteelta. Mikä pahinta, tässä on ilmassa nyt pelko, että koko yhtiön upealta kuulostanut kasvutarina meinaa romahtaa heti kättelyssä.

Mutta joo. Liikevaihdonhan pitäisi kasvaa ainakin 40% per annum, että yhtiö pääsisi edes joskus omiin tavoitteisiinsa (yli 80 meur). Enhän näin voimakasta kasvua ole odottanutkaan, mutta yli 30% kasvua olisin itse ainakin kaivannut. Tässä kohtaa on hyvä selvitellä, miksi odotettua alhaisemman kasvun lisäksi tulos tulee olemaan vähemmän kuin viime vuonna. Siitä ainakin haluan kuulla selityksiä H1:ssä.

Tässä ei ehkä kannata kuitenkaan edelleenkään liian lyhytkatseinen olla. Vasta silloin pääsemme oikeasti näkemään, mihin yhtiöstä on, kun (tai jos) yhtiö operoi 10 maassa panostaessa joka maassa voimakkaasti markkinointiin. Tämän minä haluaisin kovasti nähdä. On sanomattakin selvää, että laajentuessaan eri maihin ja voimakkaimman laajentumisen jälkeen aloitettaessa mitä ilmeisimmin aggressiivinen markkinointi, on yhtiöllä kannattavuus paineessa vielä pitkän aikaa, eli sikäli en alhaisesta kannattavuudesta välttämättä heti säikähdä myöskään lähitulevaisuudessa, varsinkin jos liikevaihto kasvaisi asiallisesti. Yhtiön tavoittelema yli 25% liikevoitto kuvaakin varmaan sitä liikevoittoa, mihin yhtiö tähtää strategiakauden lopussa ja sen jälkeen, voimakkaimpien kasvupanostusten jälkeen, käsittääkseni.

Mutta katsotaan mitä H1 tuo tullessaan

1 tykkäys

Hyvää kirjoitusta. Tämän osakkeen kanssa pitää olla pitkäjänteinen ja pitää isokuva mielessä. Tänään pitkästä aikaa päästiin liki miljoonaan lainavolyymiin ja muutamalta päivältä on ollut pientä piristymistä nähtävissä jos olen oikein katsonut. Jos en olisi ottanut tätä kyytiin jo aikaisemmin niin harkitsisin sitä nytten. Eipä keväällä osannut ennakoida tätä dippiä… :slight_smile:

2 tykkäystä

Osaria odottelen kyllä mielenkiinnolla. Erityisesti uusien markkinoiden tilanne. Suomen operaatiot varmaan puksuttaa tasaisen varmasti, mutta kiinnostaisi tietää millä markkinalla/markkinoilla homma on mennyt vihkoon.

Millä hinnoilla olisitte valmiita ostamaan tätä? Negarista huolimatta ajattelin pitää position, kun en ehtinyt ajoissa myymään lappuja. Jos hinta on kohdillaan, niin saattaisin jopa lisätä positiota. Pitääkö mielestänne mennä jopa alle 4 euron, jotta muuttuisi houkuttelevaksi?

1 tykkäys

Hyvä kysymys, pyörittelin samaa kysymystä itse tuossa, millä hinnalla suostuisin ostaan nykyisillä tiedoilla. Se vähän riippuu mikä on oma tuottovaatimus. Onko se 4% vai kenties 12. Mitä tuottoa tästä pitäisi vaatia? Riippuu myös siitä, mitä odottaa yhtiöltä, esim liikevaihdon kasvun osalta. Toki pitää ottaa myös oma aikahorisontti huomioon sijoitettaessa.

Kun tutustuin yhtiöön, ajattelin yhtiön pääsevän lähemmäs 30% lv kasvuun tänä vuonna ja 25-30% vuosittaista kasvua lähivuodet. Uskoin yhtiön kilpailukykyyn markkinoilla. Yhtiön omat taloudelliset tavoitteet 2023 oli aivan liian kunnianhimoisia minulle. Näillä spekseillä oli mielestäni hyvä ostaa yhtiötä alle p/e 30, eli 0,27 epsillä alle kahdeksalla eurolla (khh minulla nyt arviolta 6,7-6,8e).

Nyt jos eps on vaikka 0,26 tänä vuonna, ja p/e voisi olla vaikka 25 maksimissaan ostettaessa, koska liikevoitto on odotettua alhaisempi ja kasvukaan ei täytä odotuksia, en yhtäkkiä ostaisikaan osaketta näillä spekseillä enää kuin maksimissaan 6,5 eurolla. Toki asiat muuttuvat tulevaisuudessa. Mutta kuitenkin, sen verran varovaisemmaksi tulin. Edelleen luotan yhtiön hyvään kasvuun lähivuodet sekä kilpailukykyyn, mutta entistä kriittisemmin. Vähän omia mietteitä…

1 tykkäys

Kun puhutaan Fellow Financen kaltaisesta yhtiöstä, minulle tulee ensimmäisenä mieleen makrotalous. Vaikka yhtiö kehittää näppärän platformin ja tarjoaa kiinnostavia kaavioita, sen menestys riippuu löysän rahan määrästä ja lainanottajien maksukyvystä. Kuten tunnettua, korkosijoituksista ei saa tällä hetkellä minkäänlaista tuottoa, joten pääoma hakeutuu epätoivoisena mitä kummallisempii projekteihin. Näistä Fellow tarjoaa sen vihoviimeisimmän sijoituskohteen: vakuudettomat kulutusluotot. Laina joka ei paranna ottajansa maksukykyä eikä luo realisoitavaa varallisuutta. Lainoittajan näkökulmasta lainaosuus on osa suurempaa poolia. Maksukyvyttömyystilanteessa laina myydään automaattisesti perintätoimistolle. On selvää että perintätoimisto on tässä vahvempi neuvotteluosapuoli.

Telkkarissa mainostetaan kymmenien tuhansien eurojen vakuudettomien kulutusluottojen järjestelylainoja. Eihän tämä ole mikään terveen talouden normaali tilanne. Jotta Fellow kasvaisi, velkatasojen pitäisi kasvaa. Velalliset voivat pallotella lainojaan rahan hyvän saatavuuden takia, mutta jollekin taholle jää tässäkin Musta Pekka käteen. Jossain vaiheessa tapahtuu velkatasojen lasku (deleveraging). Ray Dalio teki loistavan videon talouden sykleistä (How the economic machine works).

Vielä yleisesti johdon puheista. Johdolla ei ole tulevaisuuden kertovaa kristallipalloa, kuten ei meillä muillakaan. Kun yhtiö johto sanoo esimerkiksi tavoittelevansa kasvua, se on kuvaus heidän omista pyrkimyksistään. Vaihtoehtoisia strategioita voisi olla kannattavuuden turvaaminen ja riskejä rajaava strategia. Johdon näkemykset eivät ole pyhä totuus, vaikka heillä onkin usein enemmän tietämystä toimialasta kuin tavallisella sijoittajalla. Minusta on vastuutonta luvata jotain sellaista mihin ei itse voi vaikuttaa (esim. Outokummun johdon lupaama 750 miljoonan käyttökate). Fellow voi yrittää laajentua kansainvälisesti, mutta vain aika näyttää strategian menestyksen.

2 tykkäystä