Alma Media - ketju

Olipahan positiivinen eka kvartaali, rekrytointiliiketoiminnan palautumista osasikin odottaa, kuten HPL:n rapsoista ilmeni. Digin osuus se kasvaa ja kasvaa, hyvä näin. Täälläkin ihmetyttää, miten vähän Alma herättää sijoittajissa näin kuumana aikana keskustelua, kun suurin osa firman palveluihin tai tuotteisiin arjessa törmää. Eri alustojen synergioissa on vielä piilevää voimaa varmasti jäljellä.

4 tykkäystä

Tänään Almaa ekaa kertaa salkkuun. On mielenkiintoinen yhtiö ja monessa positiivisen oloisessa ja varmasti kannattavassa mukana!
Mutta olen kyllä todella hämmästynyt, miten vähän täällä keskustelua. No, ehkä se vaatii kunnon kurssinousua, niin siitähän se mielenkiinto viriää… Itsellä odotukset hyvästä pitkän ajan sijoituksesta.

4 tykkäystä

Nordean raportti 22.6.2021

  • Tavoitehinta 12 euroa
  • Liikevaihto 2021: 256 m€ , 2022: 276 m€ , 2023: 288 m€
  • Liikevaihdon kasvu -20 - 21, 10,9 %
  • “Pitkä aikaväli näyttää suosiolliselta”
  • 2/3 myynnistä tulee digitaalisista palveluista
3 tykkäystä
13 tykkäystä

Erittäin kova posari, koska KAIKKI liiketoiminnat etenevät oikeaan suuntaan. Digiliiketoimintahan on se pihvi pitkässä juoksussa, mutta laaja rintama sulattelee esim. yritysostot pois hetkessä.

Hyvä Alma, tulevaisuus näyttää valoisalta. :sunglasses:

9 tykkäystä

SEB nostaa tavoitetta viime viikon posarin jälkeen…

SEB: pidä → 12,90 EUR & Osta

ALMA MEDIA
SEB höjer Alma Media till köp (behåll), riktkurs 12,90 euro - BN (Finwire)
2021-07-15 07:40

6 tykkäystä

Täällä ensikommentit aamun tuloksesta:

Reilun viiden minuutin päästä alkavaa webcastia voi seurata täältä - tallenne tulee toki myös myöhemmin: Alma Media Q2'21 ke 21.7. kello 11:00 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

6 tykkäystä

Alman nousu sitten katkesi. Mikäs siihen syynä? Se ettei annettu mitään tarkempaa arviota tämän vuoden tuloksesta ja liikevaihdosta?

Indereskin antoi 12€ ja vähennä.

2 tykkäystä

Suosituksissa näköjään hajontaa. Nordealla tänään 13 € ja osta. Digitaalisuuden merkitys nähdään positiivisena ja kasvavana pidemmällä ajalla.

5 tykkäystä

Alma Media julkaissut uudet pitkän aikavälin tavoitteet, kasvusta todetaan että tavoite erityisesti viittaa 2022 ja sen jälkeiseen aikaan ml epäorgaaninen kasvu. 2021 kasvu tulee selvästi ylittämään tavoitteen, koronakuopasta kun ponnistetaan

Iltapäivällä myös päivän CMD-esitykset esille:

4 tykkäystä

Aika rohkea kommentti muuten Alman tj:ltä printtimedian alasajosta:

Alma Median liiketoiminta tulee tulevaisuudessa perustumaan sataprosenttisesti digitaalisiin välineisiin, yhtiön toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.

“Siihen päädytään ajan kanssa. Se ei tapahdu vuodessa tai kahdessa. Veikkaukseni mukaan painettua mediaa tehdään hyvinkin vielä viisi–kymmenen vuotta.”

Suunta on tietysti kaikille selvä, mutta 5-10 vuotta on aika lyhyt aikajänne firmalle, jolla on kuitenkin edelleen valtava kasa erilaisia printtimedioita omistuksessaan.

5 tykkäystä

Valtava kasa on tietysti subjektiivinen käsite, mutta hyvä huomata, että Almalla noin 20 % vuoden 2020 pro forma luvuilla (eli Nettix huomioiden) tuli printistä (ks. kuvankaappaus viimeisimmästä laajasta alla). Ollaan myös arvioitu, että printistä tulevat tuotot laskevat usean prosentin vuosivauhtia niin kyllähän tuo tuolla 5-10 vuoden ajalla melko pieneksi kutistuu. Etenkin kun muut tuotot sitten pääsääntöisesti kasvavat. Tähän kun lisää sen, että printtiä ei todennäköisesti ole järkevää tehdä ihan pienellä skaalalla esim. painamisen kustannuksien takia niin näkisin Telanteen arvioin varsin realistisena

image

10 tykkäystä

Q3/2021:
Liikevaihto 67,8 milj. euroa
Liikevoitto 17,8 milj. euroa
EPS 0,18

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/alma-median-tulos-koheni-odotuksiakin-paremmin-kasvua-kaikissa-liiketoiminnoissa/7467a4b2-e340-4b76-b02b-806bff6366d3

Taisi jo eilen puoli kuuden aikoihin joku tietää enemmän kun muut, kun kurssi otti vajaa 10 % nousun :wink:

7 tykkäystä

Inderesin tavoitehinta näyttöä nousseen 12 euroon mutta suositus pysyy vähennä-puolella.

4 tykkäystä

Onko kellään ajatusta, miksi juuri Alma on kärsinyt viimeisen viikon ajan tästä omikron-kriisistä?
Vaikuttaako rekry-liiketoimintaan Itä-Euroopassa?

Mainosinvestointien arvo nousi marraskuussa noin 8 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti tammi-marraskuu on edelleen selvästi vertailukauden yläpuolella (+ 10 %).

Kokonaismarkkinan kehitys oli hyvässä vireessä marraskuussa ja sitä veti suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta, joka jatkoi ripeää kasvua (12,8 %) vuoden takaiseen verrattuna.

Varsin mallikasta kasvua edellisen kuukauden tapaan nähtiin avoimien työpaikkojen ilmoittelussa, jossa kasvu ylsi 22 %:iin vuoden takaiseen verrattuna.

Arviomme mukaan Suomen mediamainonta muodostaa kokonaisliikevaihdosta Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä noin viidenneksen ja PunaMusta Medialla noin 10 %.

5 tykkäystä

Koko vuoden mediamainnon kasvu oli 13,4%

Tammi-marraskuun kumulatiivinen kasvu oli 10,3% edellisen tiedon mukaan.

Tämä tarkottaisi sitä mikäli oikein tulkitsen, että joulukuu on ollut äärimmäisen hyvä media-alalle.

Edit: Kantar Suomessa

Nousua 9% mediamainonnassa joulukuu 2021 vs 2020.

Edit: Kantar Suomessa

Tietoa tullut työpaikkailmottelustakin, +33% viime vuoteen nähden.

5 tykkäystä

Tulosennusteita nostettiin ja tavoitehinta ennallaan, nousuvaraa olisi vajaa 20% - syy epävarmuus 2022 liittyen.

Sanomalta juuri tulos ja he odottavat digitaalisen mainosmyynnin kasvua…

Media Finlandissa orgaaninen kasvu oli vahvaa. Sitä edistivät mainosmyynnin elpyminen koronaviruspandemian aiheuttaman vuoden 2020 hiipumisen jälkeen ja mahdollisuus järjestää joitain tapahtumia ja festivaaleja viime kesänä. Sekä Helsingin Sanomien että Ruutu+:n tilaajamäärät jatkoivat hyvää kasvuaan, vaikka koronan vetämä vahva tilausmäärän kasvu osoittikin normalisoitumisen merkkejä vuoden lopulla. Digitaalisen mainosmyynnin kasvu kiihtyi vuoden aikana ja odotamme saman suuntauksen jatkuvan kuluvana vuonna. Olemme tyytyväisiä siihen, että nopeasti etenevä digitaalisen mainonnan kasvu peittosi viime vuonna painetun mainonnan laskun.

On se kumma jos ei ala Alma elpyä :smiley:

6 tykkäystä

Alma Median tilinpäätöstiedote tammi—joulukuu 2021: Rekrytointiliiketoiminta ja yritysostot kasvattivat selvästi liikevaihtoa ja -voittoa

Taloudellinen kehitys loka—joulukuussa 2021:

• Liikevaihto 78,0 (61,9) milj. euroa, kasvua 25,9 %.

• Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 76,9 % (69,3 %).

• Oikaistu liikevoitto 15,5 (11,1) milj. euroa, kasvua 39,5 %.

• Liikevoitto 15,5 (10,8) milj. euroa, kasvua 44,4 %.

• Osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot 0,14 (0,08) euroa.

• Alma Career: Rekrytointipalveluiden vahva kysyntä jatkui ja kasvatti liikevaihtoa ja kannattavuutta merkittävästi.

• Alma Talent: Median liikevaihto vertailukauden tasolla. Palveluiden liikevaihto kasvoi orgaanisesti sekä yritysostoin. Liikevoitto laski odotetusti tuotekehitys- ja markkinointipanostusten johdosta.

• Alma Consumer: Digitaalisen median ja markkinapaikkojen kasvu jatkui. Liikevaihtoa ja liikevoittoa nostivat lisäksi yritysostot.

• Edelliseen vuosineljännekseen nähden taseasema vahvistui: omavaraisuusaste 34,7 % ja gearing 109,2 %.

Taloudellinen kehitys tammi—joulukuussa 2021:

• Liikevaihto 275,4 (230,2) milj. euroa, kasvua 19,6 %.

• Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 77,0 % (68,6 %).

• Oikaistu liikevoitto 61,1 (45,4) milj. euroa, kasvua 34,7 %.

• Liikevoitto 56,8 (43,1) milj. euroa, kasvua 31,7 %.

• Osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot 0,53 (0,33) euroa.

• Hallituksen osinkoehdotus 0,35 (0,30) euroa/osake.

Näkymät vuodelle 2022

Alma Media arvioi vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2021 tasosta. Vuoden 2021 liikevaihto oli 275,4 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 61,1 milj. euroa. Markkinatilanne päämarkkina-alueilla Suomen mediamainonnan kehitys jatkoi kasvu-uralla neljännellä vuosineljänneksellä. Markkinatilanne päämarkkina-alueilla Kantar TNS:n mukaan loka−joulukuussa mainonnan kokonaismäärä Suomessa kasvoi 7,6 % (-4,0 %) 239,8 miljoonaan euroon.

Alma Media päivittää pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat 16.2.2022 alkaen:

  • Kasvu: liikevaihdon vuosittainen kasvu yli 5 prosenttia
  • Kannattavuus: oikaistu liikevoittomarginaali yli 25 prosenttia
  • Vakavaraisuus: nettovelan suhde käyttökatteeseen alle 2,5

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/alma-media-nostaa-pitkan-aikavalin-kannattavuustavoitettaan/dcb1cabc-eb35-4113-a09c-ddba34b980e4

9 tykkäystä