Alokas haastattelee

Pahoittelut, en saa julkaistua tällä viikolla kunnon haastattelua.

Ehkä nappaan Twitterissä jonkun ja teen pikahaastiksen. :cowboy_hat_face:

Mukavaa perjantainta!

EDIT: Ellei jollain kysymyksiä saaneella ole vastauksia valmiina. :wink: Laittakaa privaa, jos on.

19 tykkäystä

Älä stressaa, etköhän sinä yhden vapaaviikon haastattelujen julkaisemisesta ole ansainnut :slight_smile: Toki voisit saada @Verneri_Pulkkinen pikahaastattelun hänen uudesta osinkostrategiasta :slight_smile:

41 tykkäystä

Kiitos! :slight_smile:

Juu, ei ihan näin nopsaan enää kukaan ehdi vastaamaan 20 kysymykseen ja hyvä, jos saisin “oman osuuteni” tehtyä tän vuorokauden puolella.

Ehkä tämä väliviikko tekee ihan hyvää.

Pahoittelut, että ehdin lupaamaan, mun mokani.

Tänä illalla voi vaihtoehtoisesti kuunnella tuoreinta Pörssipäivää:

Tai vaikkapa lukea Aallon Groupin laajaa rapsaa, joka on kaikkien luettavissa, kuten kaikki laajat rapsat. Ei ihan tuore… tammikuulta, mutta yhtiö vaikuttaa kiinnostavalle:

Tai vaikkapa kuunnella @Joonas_Korkiakoski:n ja @Petri_Gostowski:n Indepodin sarjayhdistelijöistä (26.4.2022)

Aiheet: 00:00 Aloitus 00:25 Sarjayhdistelijän määritelmä 02:07 Millaisia sarjayhdistelijöitä on olemassa? 09:30 Pääoman allokointi ja arvonluonti 26:55 Tyypillisimmät yritysostot 35:11 Miksi sarjayhdistelijä on houkutteleva omistaja? 51:05 Arvonmääritysmenetelmät Sarjayhdistelijät 1:05:13 Boreo 1:06:22 Relais 1:14:33 Indutrade 1:15:32 Lifco 1:17:01 Addtech, Lagercrantz 1:18:14 Fasadgruppen, Instalco 1:20:50 Constellation Software 1:23:12 Yhteenveto


Yllä olevat jutut saavat vahvan suositukseni. :slight_smile:

Anteeksi vielä ja mukavaa viikonloppua!

EDIT:

Onneksi @Mikael_Rautanen tuli rauhoittelemaan minua :sweat_smile::

30 tykkäystä

Jees, tässä lähiaikoina olisi vuorossa erään pörssiyhtiön toimitusjohtajan haastis ja sitten erään humoristisen foorumilaisen haastattelu, jonka kysymyksiä aloin tänään tekemään. :slight_smile:

Vastaukset saanen lähiaikoina eräältä sijoitusmaailman konkarilta ja ehkä myös eräältä toiselta isosalkkuiselta. On niitä kysymyksiä vielä jollain muillakin, mutta vastaavat, jos vastaavat - sovittiin vähän niin.

Järjestyksistä en tiedä, mutta taukoja haastiksiin ei lähiaikoina pitäisi tulla. :slight_smile:

Mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa!

28 tykkäystä

60. Christophe Sut, Scanfilin toimitusjohtaja

Christophe on ollut Scanfilin toimitusjohtajana syyskuun alusta alkaen. Hänellä on huikea ura takana; hän on viimeksi toiminut Sandvik-konsernissa Manufacturing Solutions –segmentin liiketoimintajohtajana ja mm. myös ASSA ABLOY:lla lukuisissa eri tehtävissä.

Hänellä on monipuolinen kokemustausta B2B-liiketoiminnan kehittämisestä, myynnistä ja markkinoinnista, lisäksi hänellä on muutenkin varsin monipuolinen ja kova työura taustalla. Hänen kanssaan on kuulemma mainiota tehdä yhteistyötä, joten eiköhän herra Sutin ollut erinomainen valinta Scanfilin johtoon viemään yhtiön uudelle levelille.

Koska tässä haastattelussa keskityttiin myös haastateltavan edustamaan yhtiöön, niin kerrotaan yhtiöstäkin jotain:
Scanfil on vertikaalisesti integroitunut ja erityisesti teollisuuden elektroniikkaan keskittynyt sopimusvalmistaja. Yhtiöllä on kova taloudellinen träkki taustalla, lisäksi yhtiön tehokkuutta on kiiteltty ja myös yhtiön kykyä kasvaa niin orgaanisesti kuin myös yritysjärjestelyin. Yhtiöllä on vahva kassa eikä sovi unohtaa, että Scanfilillä on ympäri maailmaa moderneja tehokkaita tehtaita ja erinomaisia asiakkaita, joiden kanssa yhtiöllä on hyvät suhteet.

Ja yksi asia meinasi unohtua. En osaa englantia, joten ystävällisesti sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja @Pasi_Hiedanpaa käänsi kysymykseni englanniksi ja Christophen vastaukset suomeksi. Muutenkin Pasin kanssa oli todella mukava keskustella ja asioida… Scanfil vaikuttaa oikein asiakas- ja sijoittajaystävälliseltä yhtiöltä.

Oli mukavaa, että Christophe ehti vastailemaan, vaikka kiirettä ja matkailua on tainnut piisata. :slight_smile:

Tässä ois sitten se haastis:

image

1. Kerro sadalla sanalla, kuka sinä olet.

Olen ranskalaissyntyinen ruotsalainen ja asunut Ruotsissa 16 vuotta. Suurimman osan työelämästäni olen työskennellyt AssaAbloylla erilaisissa johtotehtävissä, mutta viimeiset kaksi vuotta työskentelin Sandvikissa ja johdin Manufacturing Solutions -divisioonaa. Olen koko urani ajan ajanut voimakkaasti yritysteni orgaanista ja epäorgaanista kasvua kannattavuudesta tinkimättä. Arvon luominen on yksi intohimoistani.

2. Kerro kolme asiaa, jotka vain harvat sinusta tietävät.

1. En ole suuri fine dining -ystävä. Tämä saattaa olla yllätys, sillä Ranska tunnetaan hyvin ranskalaisesta keittiöstä. 2. Rakastan Ruotsin luontoa. Paljon metsää, merta, järviä ja rentoutumispaikkoja. Vähän niin kuin Suomi. 3. Olen luonteeltani hieman suomalainen ja ruotsalainen. Haluan tarkkailla keskustelua ja jäsennellä ajatuksiani.

3. Millaista on työskennellä pörssiyhtiön toimitusjohtajana? Mitkä ovat työsi kohokohtia Scanfilin toimitusjohtajana?

Yhdellä sanalla: jännittävää. Olen työskennellyt aiemmin divisioona- ja segmenttijohtajana. Vastuu on paljon suurempi, kun olet vastuussa koko yrityksestä. Olen ollut Scanfililla hieman yli kolme kuukautta ja on ollut todella hienoa tavata asiakkaitamme ja työntekijöitämme. Ehkä kohokohta tähän mennessä oli laajennetun johtoryhmän kokous Sierdzissä, Puolassa. Sain tilaisuuden tavata kaikki johtajamme ja keskustella kehityspoluistamme. Oli inspiroivaa ja hienoa nähdä kaikki se tieto ja taito, mitä meillä on Scanfilissä.

4. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Pidän veneilystä, hiihtämisestä, ulkoilusta ja ylipäänsä luonnossa rentoutumisesta. Katson myös mielelläni lapsieni jääkiekko-otteluita tai taitoluistelukisoja.

5. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Päivät ovat yleensä melko täynnä sekä virtuaalisia että live-tapaamisia, ja valmistautumista tapaamisiin. Työskentelemme neljällä aikavyöhykkeellä ja päivät voivat alkaa klo 7 ja päättyä noin klo 22. Tykkään työskennellä myöhään.

6. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Valikoiva, ei mikään suuri riskinottaja eikä myöskään aktiivinen treidaaja.

7. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Kävin kauppaa melko aktiivisesti aiemmin, mutta en enää.

8. Minkälainen osakesalkku sinulla on? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?

Voin paljastaa kaksi: Scanfil ja Sandvik. Vakaita yhtiöitä.

9. Minkälaisilla kriteereillä valitset osakkeita salkkuusi?

Vakaus, sijoitetun pääoman tuotto ja osinko.

10. Miltä tuntuu olla Scanfilin toimitusjohtajana? Mikä on Scanfilin johtoryhmässä parasta?

Jännittävältä. Johtoryhmässä on erittäin avoin ja keskusteleva kulttuuri. Tiimimme on erittäin kokenut ja ammattitaitoinen. Arvostan johtoryhmäämme erittäin paljon ja haluan pitää sen sellaisena kuin se on.

11. Pörssiyhtiön toimitusjohtajan työ on useimmiten varmasti hyvin kiireistä, vaativaa ja vastuullista. Miten sinä jaksat ja voit?

Olen hyvä irrottautumaan arjesta ja pystynyt nukkumaan melkein missä vaan. Nautin yhdessäolosta lasteni kanssa ja ulkoilusta patikoimalla tai veneilemällä – tai vain olemalla luonnossa. Nämä auttavat minua irrottautumaan ja lepäämään.

12. Olet ollut kuuluisassa ja menestyneessä Assa Abloyssa monissa tärkeissä tehtävissä. Mitkä ovat tärkeimpiä asioita, mitä olet siellä oppinut?

Anna ihmisille tilaa ja vastuuta – se edistää heidän ja yrityksen menestystä. Tunnista, mikä tekee sinusta menestyvän, ja miten voit luoda arvoa asiakkaille.

13. Mitä uutta sinä olet tuonut Scanfiliin ja mitä sinä olet oppinut Scanfilillä ollessasi?

Aloitimme koko henkilöstölle suunnatut neljännesvuosittaiset sisäiset Teams-kokoukset tiedon tehokkaamman jakamisen ja vuoksi, joissa käydään yhdessä läpi edellisen kvartaalin keskeiset tapahtumat ja saavutukset, mikä on mielestäni todella arvokasta yhdenmukaistamisen ja tiedon jakamisen kannalta. Olen aina arvostanut asiakkaita, mutta Scanfililla he ovat erityisesti kaiken keskiössä. Tämä on todellista kumppanuutta. Meidän on mietittävä keskeisiä menestystekijöitämme ja keskityttävä niihin.

14. Mitkä ovat suurimmat kehittämisen kohteet Scanfilissä?

Kaiken kaikkiaan Scanfil on toiminnallisesti ja taloudellisesti erinomaisessa kunnossa. Päivitämme tällä hetkellä strategiaa ja todennäköisesti siihen tulee joitain muutoksia, jotka tullaan tiedottamaan asianmukaisesti myöhemmin.

15. Millainen työnantaja sinusta Scanfil on työntekijöilleen? Miten Scanfil huolehtii työntekijöistään?

Meillä on monilla tehtailla todella pitkiä työuria. Tämä on mielestäni yksi parhaimmista mittareista kun arvioidaan meidän menestystämme hyvänä ja vastuullisena työnantajana. Tapamme huolehtia työntekijöidemme hyvinvoinnista vaihtelee hieman tehtaittain, mutta meillä on urheiluetuja, lenkkeilykerhoja ja juoksutapahtumia, virkistyspäiviä sekä sähköpyöräetu Sievin tehtaalla.

16. Monet asiakkaistanne ovat syklisiltä sektoreilta, lisäksi asiakkaita on vain tietyiltä aloilta ja tilauskannat ovat kovin lyhyitä. Jos nopeasti pitäisi päätellä, niin Scanfil on riskinen osake, koska yhtiöllä ei ole näkyvyyttä pitkälle tulevaisuuteen ja yhtiön liikevaihto voi yllättävän nopeasti romahtaa esimerkiksi huonoimpia taloudellisena aikoina. Sopiiko tällainen luonnehdinta Scanfiliin?

En tunnista Scanfilia tästä. Meillä on noin 160 asiakasta, joista kaikki eivät ole samanlaisessa kysyntäympäristössä. Monet heistä ovat ei-syklisessä palveluliiketoiminnassa tai aloilla, joilla tehdään pitkäaikaisia ​​investointeja, joita ei kovin helpolla pysäytetä hieman heikentyneiden talousnäkymien vuoksi. Tällaisia ovat muu muassa vahvasti kasvava Energy & Cleantech sekä vakaa Medtech & Life Science.

17. Sopimusvalmistajien asema ei ole käsittääseni paras mahdollinen katteita ajatellen eikä Scanfilillä kauheasti ole ns. hinnoitteluvoimaa. Onko Scanfilillä potentiaalia parantaa katettaan tai hinnoitteluvoimaansa? Eikö Scanfilin kaltainen firma ole erityisen huonossa asemassa heikompina taloudellisina aikoina, koska liikkumavaraa ei ole?

Olemme teollisuusasiakassegmentissä, jossa emme ole valmiita riskeeraamaan laatua tai toimitusaikoja. Saavutimme vuoden aikana tavoitellun ≥7 % liikevoittomarginaalin ja pyrimme säilyttämään saavutetun tason. Pystymme tähän toimimalla tehokkaammin ja älykkäämmin, ja samalla pitämään asiakkaidemme hinnoittelun ennallaan. Toimintamme ei ole kovin pääomavaltaista ja kustannuspohjamme on erittäin joustava, mikä tarkoittaa, että pystymme melko helposti ja nopeasti sopeutumaan uusiin taloudellisiin olosuhteisiin.

18. Scanfilillä on pärjännyt hienosti tähän asti. Miten Scanfil pystyy kasvamaan orgaanisesti ja onko Scanfilillä tarkoitus toteuttaa yritysostoja nopeasti sekä laadukkaasti tulevaisuudessa?

Nämä ovat erittäin hyviä kysymyksiä, ja todennäköisesti tulemme käsittelemään näitä aiheita päivitetyssä strategiassamme. Joudun tässä pyytämään hieman kärsivällisyyttä, mutta palaamme tähän piakkoin.

19. Olen Scanfilin osakkeenomistaja ja olen ollut tyytyväinen, mutta mielestäni Scanfilistä puhutaan todella vähän ja alaa pidetään tylsänä sekä epävarmana. Voisikohan Scanfil tehdä vielä jotain lisää sen eteen, että sijoittajat “löytävät” Scanfilin ja ymmärtävät sen hienouden?

Varmasti voimme tehdä enemmän. Sopimusvalmistus kantaa edelleen negatiivisten tunteiden taakkaa eurooppalaisen matkapuhelinalan romahduksen jälkeen. Useat menettivät romahduksessa rahaa ja sijoittajilla on pitkä muisti. Meidän tulee saada muutettua ihmisten käsityksiä sopimusvalmistuksesta kannattamattomasta toimialana. Se on meille ja koko toimialalle viestinnällinen haaste.

20. Missä Scanfil on viiden vuoden päästä?

En pysty sanomaan tässä vaiheessa lukuja, mutta olemme kansainvälisempiä, kooltaan suurempia ja asiakkaidemme ensimmäinen valinta, kun he valitsevat valmistuskumppania.

21. Christophe, nyt voit lähettää terveisiä Inderesin keskustelufoorumin lukijoille ja muille sijoittajille, jotka lukevat tämän haastattelun. Sana on vapaa, joten ole hyvä:

Sijoittajille on erittäin arvokasta ja hyödyllistä jakaa ideoita ja ajatuksia. Jatkakaa ihmeessä samaan malliin ja toivon teille kaikille kannattavia sijoituksia.


Kiitos todella paljon vastauksista Christophe!

Vastauksia lukiessa tuli vahvasti olo, että on kyllä valittu oikea henkilö Scanfilin johtoon viemään yhtiötä entistä kannattavammaksi kansainvälisemmäksi menestyjäksi!

Suosittelen lukemaan ainakin Scanfilin laajan raportin ja sehän onkin kaikkien luettavissa, kuten kaikki laajat raportit. Jos tuon jälkeen vielä virtaa riittää, niin kannattaa käydä yhtiön kotisivuilla, yhtiön omassa ketjussa ja tsekata kaikenlaiset Inderesin materiaalit yhtiöstä, joita kyllä riittää.

Kiitoksia ja mukavaa perjantain jatkoa! :slightly_smiling_face:

EDIT: Omistan yhtiön osakkeita kohtalaisesti.

100 tykkäystä

Vielä kerran kiitokset Christophelle ja Pasille!

Hyviä vastauksia tuli kysymyksiini ja sain taas vähän lisää hyvää ajateltavaa yhtiöstä. :slightly_smiling_face:

Tällaisia yhtiön edustajan kuten toimitusjohtajan haastiksia tulee jatkossakin, mutta ensi viikolla olisi vuorossa vaihteeksi erään hauskan foorumilaisen haastattelu. :cowboy_hat_face:

Kiitoksia ja hyviä sijoituksia kaikille!

P.S.

Jos haastattelusta heräsi yhtiöön liittyviä ajatuksia tai muuten haluaa kertoa/sanoa jotain yhtiöstä, niin olisi kiva kuulla niistä pohdinnoista.

Keskustelua voi jatkaa, vaikka täällä :slight_smile: :

19 tykkäystä

Olen laittanut todella monille lähiaikoina haastattelupyyntöjä ihmisille laidasta laitaan, niin foorumilaisille, sijoitusmaailmasta tutuille ihmisille, bördeyhtiöiden toimareille jne.

Useammalle on kysymykseni ja odottelen vastauksia. :slight_smile:

Loputtomasti on olemassa potentiaalisia haastateltavia ja joitakin omia “suosikkinimiä” voin pyytää esimerkiksi vuoden päästä tai vieläkin myöhemmin, eli ei ole mitään tärkeysjärjestyksiä tai muitakaan.

Vaikkei ehkä uskoisi niin itseltäni nämä vievät yllättävän paljon aikaa ja tiedän, että moni tekisi kaiken nopeammin ja laadukkaammin. Sanon tämän osin siksi, jos ihmettelette tiettyjä omia amatöörimäisyyksiäni. :slight_smile:

Hyviä luku- ja keskusteluhetkiä laadukkaiden sijoitusjuttujen parissa!

PS

VIikonlopun lukusuositukset:

ja

25 tykkäystä

61. KalleH

Tuorein haastateltavani Kalle on tunnettu erityisesti onelinereistaan ja huumoristaan.

Ja näitä Kallella riittää, toisaalta varsinaisesti yllä olevat viestit eivät ole huumoria vaan ihan vuoden 2022 sijoittajarealismia.

Kallessa eniten arvostan sitä, että hän osaa aidosti nauraa itselleen ja laskea leikkiä turskaisempinakin päivinä, lisäksi hän avoimesti kertoo virheistään sekä miinusmerkkisistä “tuottolukemista”. Hän on myös profiloitunut veliosakesijoittajana.

Kaikesta huolimatta, vaikka hän tekee pilaa itsestään sijoittajana ja kertoo lähinnä vain virheistään eikä onnistumisistaan niin hän on aidosti fiksu kaveri ja tietää oikeastaan aika paljonkin sijoittamisesta.

Loppujen lopuksi en kuitenkaan tarkkaan tiennyt, minkälainen hän on sijoittajana kaikkien itseroastausten sekä vitsien jälkeen, joten siksikin halusi hänet haastateltavaksi. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

  • Olen vajaa nelikymppinen perheenisä pääkaupunkiseudulta. Olen töissä pelialalla grafiikkakoodarina ja harrastan oluenjuomista ja sijoittamista. Pitkäaikainen tavoitteeni on vapaaherrailu jossain lämpimässä ja haavena on perustaa oma kebab-ravintola kun kunnolista ei tunnu muuten löytyvän.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Olen lähtenyt kryptoihin kaksi kertaa huipulla(12/2017 ja 12/2021) ja olen jotenkin silti plussalla!
  2. En ole ollut päivääkään työttömänä.(enkä myöskään tule olemaan)
  3. Olen yliopisto dropout mutta ainoa kuka on koskaan ollut asiasta kiinnostunut on isäni kuka vieläkin asiasta muistaa kysellä.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

  • Olen ollut lapsesta asti kiinnostunut avaruudesta, kosmologiasta, elämän ja kaikkeuden synnystä. Olen pohtinut että tämä johtuu luonteestani etsiä kaikelle looginen selitys ja ateistina ei ole mitään helppojakaan vastauksia löytynyt.
  • Tykkään tehdä ja syödä hyvää ruokaa. Saatan käyttää loputtomasti aikaa tutkia erillaisia reseptejä jostain ruoasta joita en kuitenkaan käytä vaan kokkaan aina ilman ohjeita tai tarkkoja mittoja. Ravintoloista suosikkeja löytyy aina street foodista fine diningiin.
  • Harrastan pienpanimo-oluita joita merkkaan ukkomiesten someen eli untappediin. Tällä hetkellä uusia oluita tulee maisteltua noin yksi per päivä.
  • Olen aina tykännyt kokemuksista mutten koskaan materiasta. 10 euron tavara vaikuttaa kalliilta mutta 10 euron tuoppi ei tunnu missään paitsi ehkä päässä.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

  • Herätys on seiskalta mutta en ole lapsen syntymän jälkeen vielä kertaakaan tarvinnut herätyskelloa. Usein heräämme todella aikaisin jonka jälkeen laitan kuulokkeet korville, äänikirjan päälle ja koitan saada hetken vielä unta. Kun nousen ylös, leikin hetken poikani kanssa ennen kun hän lähtee päiväkotiin. Sen jälkeen kokkaamme vaimoni kanssa yhdessä aamupalaa ja/tai päivän ruoan. Työmatkalla tutkin sijoitusjutut/osavuosikatsaukset yms jotta tiedän onko päivän aikana mitään mihin pitää reagoida. Jos ei niin en välttämättä kurkkaa salkkuuni koko päivänä. Töissä olen noin puoli kymmeneltä ja työpäivät on aina erillaisia. Työnkuvaani nykyisin kuluu lähes yksinomaan suorituskyvyn parantaminen. Tämä on siitä mukavaa hommaa että ei tule koskaan valmista ja aina kaiken voi tehdä vieläkin paremmin. Pelialalla kaikki on myös jatkuvasti liikkeessä joten välilä homma tuntuu kun koittaisi korjata junanveturia kun se on liikkessä. Silti tykkään jokaisesta päivästä.
    Kotiin lähden yleensä puoli kuusi ja matkalla tutustun päivän pörssiin. Kotona syömme yhdessä illallista ja hetken aikaa ehdin vielä leikkiä pojan kanssa ennen kuin hän menee nukkumaan. Tämän jälkeen selaan foorumia noin tunnin ja vilkaisen salkkua jonka jälkeen laitan kännykän pois. Loppuillan katson sarjoja joko vaimoni kanssa tai yksikseni tiede tai koodaus aiheisia videoita. Nukkumaan menen noin kymmeneltä.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

  • Kasvusijoittaja pitkällä horisontilla. Pyrin välttämään tappioita mitkä on vältettävissä kuten kuluihin, veroihin tai psykologiaan liittyvät. Koitan säännöllisest miettiä että valitsisinko juuri tämän salkun jos se pitäisi koota tämän päivän hinnoin.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

  • Aloitin indeksisäästäjänä noin kymmenen vuotta sitten. Koronakuopassa lähdin ensimmäistä kertaa spekuloimaan salkulla ja myin kaiken lähes pohjalla. Onneksi en jäänyt murehtimaan ja kokosin noin viikon ja 10% nousun jälkeen uuden salkun. Tällä kertaa enemmän omalla ajatuksella, pohtien syitä miksi pörssi käyttyi kuten se teki. Näihin aikoihin löysin Indereksen. Ensimmäinen suora osake taisi olla mallisalkku peesaus QT jota holdasin aina huipulle asti. Kaikista muista koronamontun ostoksista päästin irti aivan liian aikaisin. Sitten hullut vuodet turvotti salkun lähes 100% nousuun ja siitä 50% laskuun. Noin vuosi sitten syvän montun pohjilla alkoi sijoittamisessani kolmas ja seesteisempi vaihe. Rauhallinen ja analyyttinen.

7. Millainen salkku sinulla on sisällöltään? Mitkä ovat kolme tuoreinta hankintaasi ja miksi olet hommannut ne salkkuusi?

Salkkuni on laajasti hajautettu(33 riviä). Yllä näkyvien lisäksi minulla on 10 riviä Redeyen Top picks valintoja. Nordnetin salkun lisäksi minulla on 60/40 painoin sijoittava henkilökuntarahasto ja näitä molempia yhteensä suurempi omistus työpaikkani listaamattomia osakkeita.

Kolme tuoreinta hankintaa on kaikki osinkopapereita koska Nornet on nostanut sijoituslainan korkoa merkittävästi ja mielenrauhan takia haluan että osingot kattavat koron osuuden vuosittain. Sijoituslainan korkovähennys kätevästi myös kattaa osinkojen verot. Eli Cibus, Kesko ja Elisa. Osinko on sijoittajan palkka. :face_with_hand_over_mouth:

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessi askel askeleelta?

  • Pyrin etsimään jo voitollisen yhtiön jolla on kuitenkin edessään vielä paljon kiitorataa. Evolution on ehkä paras esimerkki yhtiöstä johon haluan sijoittaa. Markkinajohtaja, korkea marginaali, uusi bisnes ja suhteellisesti edullinen.
    Kun olen löytänyt yhtiön joka kelpaa salkkuuni koitan pyöritellä paljon siitä olen valmis maksamaan. Usein päädyn ostamaan aivan liian aikaisin mutta olen hyvä ostamaan lisää laskevaan kurssiin.

9. Mitkä ovat sijoitusurasi kaksi suurinta epäonnistumistasi ja mitä opit niistä vai opitko mitään? Mitkä ovat sijoitusurasi kaksi suurinta onnistumistasi ja mitä sinä niistä olet oppinut?

Epäonnistumiset:

  • Hyzon. Olin juuri missanut Nikolan, Plugin ja jopa Fuelcellin massiiviset nousut. Kun Hyzoni mania iski foorumille päätin luonteeni vastaisesti hieman lotota. Ostin noin 15$ pintaan ja positio on sulanut lähes olemattomaksi. Näillä hinnoilla voi olla hyväkin sijoitus. Muistuttamassa salkussa kuinka ryhmässä tyhmyys tiivistyy.
  • Duell. Päätin peesata Mallisalkun ostoa mutta en sitten kuitenkaan myyntiä. Oston jälkeen firma on ollut oikea sarjapettäjä. Ajattelin katsoa antiehdot rauhassa vielä. Joko tekee tutkimuksen täysin itse tai sitten peesaa loppuun asti. Ei voi sooloilla sokkona.

Onnistumiset.

  • Harvia. Löysin mielestäni hyvä kasvavan yhtiön kelpo hintaan. Olin alusta asti tosi härkä amerikan markkinan suhteen. Sitten osake raketoi ja taisin hieman rakastuakin osakkeeseen. Laskussa ostin dippiä aivan liian aikaisin ja liikaa. Opin kuitenkin paljon itsestäni ja riskinsietokyvystäni. Aivan pohjalla olin hyvin varma että markkina löi yli ja ostin lähes 35% position salkkuuni samalla tehden veromyynnit noin 14 euron keskihintaan. Kun osake lähes tuplasi pohjilta puolitin position vähitellen.

  • Nasdaq indeksi. Olen ollut aina teknologiaan kallellaan olevan kasvusijoittaja mutta tiedän rajoitteeni jenkkimarkkinan suhteen. Joten ostamalla halpaa etf:ää olen saanut nauttia tuotoista samalla välttäen kaikki typeryydet, verot ja kaupankäyntikulut. Tätä pitäisi olla vain enemmän mutta olen huono ostamaan nouseviin kursseihin. Lähes tuplannut ilman stressiä.

10. Mitkä ovat kaksi suurinta vahvuuttasi sijoittajana ja mikä on mielestäsi suurin kehityksen kohde sinussa sijoittajana?

Pystyn kestämään markkinaheiluntaa rauhallisin mielin ja ostamaan osakkeita lähes markkinassa kun markkinassa. Koskaan ei mene niin huonosti ettei kannattaisi ostaa mutta joskus menee kuitenkin liian hyvin ettei kyllä kannataisi ostaa.
Olen ikuinen optimisti joten olen aina markkinalla ja lähes aina myös maltillisella velkavivulla.

Haluisin oppia ostamaan myös nouseviin kursseihin ja keräämään käteistä parempia ostokelejä varten. Onneksi töistä vielä saa uutta rahaa salkkuun joten ongelma ei ole akuutti.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

- Duell

  • Holtiton nousuhumala sai aikaiseksi kroonisen krapulan ja nyt on piikki tapissa kaupungin kaikissa kapakoissa. Pelastukseksi koitetaan myydä autotalli tyhjäksi vanhoista suksista ja pyytää kavereilta kolehtia. Veliosake tuplaveellä.

- Neste

  • Biopolttoaineiden edelläkävijä. Yhtiö on niin laadukas että ei edes valtio-omistaja osaa sitä pilata. Tulevaisuus varsinkin uusiutuvissa/kestävissä lento polttoaineissa. Materiaalien saatavuus isoin kysymysmerkki.

- Remedy

  • Suomen kultakimpale pelialalla. Remedy tekee tinkimättömällä laadulla omanlaisiaan mestariteoksia. Kassavirrat kuitenkin pitkällä tulevaisuudessa ja yritysoston mahdollisuus minusta olematon. Megahitin mahdollisuus tekee arvostuksesta kuitenkin epäsymmetrisen ja vaikeasti arvotettavan.

12. Mitkä ovat sinun neljä tärkeintä lähdettä sijoittamisessa ja miksi?

  1. Inderes. Suomen parhaimmat yritys- ja aktiiviset yleisketjut.
  2. Sijoitustieto. Erikoistilanteita ja kontraava näkemystä.
  3. Vernerin vartti. Ainoa puhuva pää jota tarvitsee kuunnella.
  4. Rational Reminder podcast. Muistuksena ettei oikein missään muussa kun indeksisijoittamisessa ole oikeasti järkeä.

13. Mitä sinä saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa?

  • Ajankohtaiset yhtiötapahtumat ja nopeat pikakommentit niihin.
  • Tärkeimmät markkinoihin vaikuttavat uutiset.
  • Tiivistyksen tärkeimpiin tapahtumiin. Näiden lisäksi ei oikein mediaa tarvise edes seurata.

14. Analysoi nämä kaverit:

-@Jarnis

  • Jarniksella on erityisen hyvä kyky selittää auki asia kuin asia kuitenkaan kuulostamatta ylimieliseltä tai pätemisen haluiselta.

-@Mauri

  • Luotettava ja aina asiallinen yleistietäjä. Vahtimassa minunkin salkusta löytyvän pöhinäyhtiö Indereksen asioita jottei minun tarvitse.

-@SijoitusSeppo

  • Jos Seppo ostaa niin sitten minäkin. Hänen harvat mutta valitut sanat kannattaa lukea huolella.

15. Mitkä ovat kolme tärkeintä ketjua Foorumilla ja miksi?

  • Harvia. Suurin salkkuyhtiö ja tämä on ainoa paikka missä yhtiöstä keskustellaan järkevästi.
  • Kahvihuone. Sentimentin tunnistaa jo pelkästä aiheesta. Hyvä paikka tuulettaa pettymyksiä ja iloita onnistumisista.
  • Venäjän aggressiot -ketju. Ainoa paikka mistä seuraan sotaa.

16. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa? Tunnut ainakin tunnustavan virheesi herkästi ja osaat nauraa itsellesi.

  • Rahaa ja tunteita ei pidä koskaan sekoittaa. Koska salkkuni ainoa tarkoitus on kuin Tony Halmeen tatuointi Exit Only niin sen kehityksellä ei ole mitään väliä päivittäissä elämässäni.
  • Olen hyvin haluttu, palkattu ja vakuutettu työni puolesta joten en koe salkkua edes turvaverkoksi. Täten voin vain ajatella vain pitkää peliä ja säästää kaiken ylimääräisen rahan salkkuun ja toteuttaa strategiaa. Jossain vaiheessa kuitenkin aika markkinalla palkitsee.
  • Omat virheet on jo tapahtuneet eikä niille mitään voi. Jos niitä jää liikaa märehtimään niin häviää se itseluottamus mitä pitää olla jotta tätä peliä voi pelata.

17. Miten Kalle eli sinä määrittelet veliosakkeen?

  • Veljet valitsevat osakkeen kurssikäyrän perusteella.
  • Veljet ei edes tiedä mitä yritys tekee.

What does Upstart do!? World Champion Huckster :scream:

  • Veliosakkeessa on hyvä pössis.
  • Veliosakkeen tunnistaa vasta jälkikäteen.

18. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla euromääräisiä tavoitteita?

  • Voittaa maailmaindeksi pitkässä juoksussa.
  • Tavoitteeni on kahden miljoonan euron salkku nykyrahassa. Tällä pystyn sitten elättämään perheeni ja elämään vapaaherrana. Tavoite 2030?

19. Osaisitko antaa vinkkiä, miten Alokas oppisi pääsemään eroon veliosakkeista?

  • Tässä on minusta kysymyksessä virhe. Miksi veliosakkeista pitäisi päästä eroon? Juurihan ne kallilla ollaan ostettu!
  • Ehkä joku päivä salkkuun löytyy laadukkaita moninkertaistujia ja veliosake vaihtaa merkityksen johonkin positiivisempaan.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

  • informaation ja kokemuksien vilpittömästä jakamisesta. Sijoittaminen olisi tosi tylsää jos sitä pitäisi tehdä yksin.

Kiitos Kalle hauskoista ja erinomaisista vastauksista!

Kallella on hyvä asenne sijoittamiseen; optimistinen ja positiivinen, jos virheitä sattuu niin otetaan opiksi (ei nyt ehkä aina) ja meemeillään. Hän osaa myös keskittyä olennaiseen ja myöntää virheensä, mikä on tärkeää, koska jos ei osaa myöntää virheitään niin jää paljon oppia saamatta ja toistaa samanlaisia turskailuja.

Kalle on hyvä esimerkki siitä, että sijoituskulttuuri on muuttumassa - erilaisista virheistä ja tappioista voi puhua avoimesti, mutta tälläkin saralla on vielä paljon tehtävää ainakin Suomessa.

Jep, kiitos ja kivaa perjantaita kaikille! :slight_smile:

135 tykkäystä


Kiitos Kalle vielä kerran! :slight_smile:

Seuraava haastateltava on miellyttävä kaveri, joka osaa kirjoittaa hyvin laadukkaita sijoitusaiheisia viestejä, ja taitaa myös itsereflektion. Ihan hirveän paljoa hänellä ei ole viestejä Foorumilla, mutta ne ovat sitäkin laadukkaampia.

Uskoisin, että viimeistään haastiksen jälkeen hänet otetaan seuraantaan laajemminkin täällä. Toivon myös, että tämä suhteellisen nuori kaveri innostuisi enemmänkin kirjoittamaan viestejä tänne… :wink:

Hauskaa viikonloppua kaikille!

21 tykkäystä

Kiitos vielä haastattelusta. Olinkin jo unohtanut tuon reilu vuoden takaisen viestini että töissä oli olutta.

53 tykkäystä

Tiedoksi, että perjantainen haastattelu julkaistaan ehkä todella aikaisin perjantaiaamuna tai sitten muuten ihan randomiin aikaan esimerkiksi myöhään illalla.

Olen perjantaina koko päivän aamusta yöhön asti reissussa, joten en juuri ehdi käymään Foorumilla edes haastista julkaisemassa.

Perjantainen haastateltava on laatukirjoittaja, joka kirjoittaa vähän tai enemminkin harvoin, mutta se kaikki “vähän” sisältää paljon täyttä asiaa. :sunglasses:

Upeaa itsenäisyyspäivää kaikille! :finland: :blue_heart:

21 tykkäystä

62. Tyhjatasku

Tämä kaveri ei kauheasti Foorumille kirjoittele, mutta aina, kun hän kirjoittaa niin sieltä tulee hyvin laadukasta ja useimmiten myös opettavaista asiaakin. Lukemani ja privaviestien perusteella voin hyvillä mielin sanoa häntä herrasmieheksi ja laatukirjoittajaksi.

Halusin ottaa haastatteluun Tyhjataskun, koska ajattelin hänellä olevan sellaista sanottavaa, josta saisi itsekin hyvää ajateltavaa ja työkaluja omaa sijoitustoimintaa varten, mutta toisaalta halusin nostaa esille foorumilaisen, joka ei välttämättä ole paljon esillä, mutta jonkalaisia Foorumilta löytyy enemmänkin, jotka helposti jäävät pimentoon ihan vain maltillisen viestimäärän takia.

Pisteet hän saa avoimmuudesta ja rehellisyydestä kertoessaan kokonaiskuvan sijoituksistaan, joihin sisältyvät virheetkin. Hän myös perustelee asiansa hyvin kattavasti ja hienosti argumentoiden eikä mustavalkoisesti mutuillen. Hän pärjännee sijoittamisessa mm. ahkeruutensa, oppimishalunsa ja itserefklektoinnin ansiosta. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

27-vuotias MBA tutkintoa suorittava kaveri pk-seudulta. Olen töissä kosmetiikka-alalla, jonne ajauduin vahingossa. Pidän sijoittamisen lisäksi lukemisesta, pelaamisesta ja erikoiskaljoista. En tiedä mikä minusta tulee isona, mutta haluan ison osakesalkun :sunglasses:.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Kasvatan kesäisin innokkaasti chilejä. Kun olin teini pyöritin chiliaiheista blogia, jolla oli yllättävän suuri lukijamäärä. Parhaimmillaan minulla oli yli 100 eri chililajikkeen siemeniä ja kasvihuoneessa 40-50 kasvia. Nykyisin vähän rauhallisempaa toimintaa.

Olen kerännyt lähes 20 vuotta postimerkkejä. Myös isoisäni ja isäni ovat keräilleet, joten kai sellainen sukujuttu. Historia on aina ollut lähellä sydäntäni, joten oli aika luonnollinen kiinnostuksen kohde. Olen erikoistunut Suomessa sortoajan postiin ja toiveena on joskus tulevaisuudessa kilpailla kokoelmani kanssa.

Olen hakannut lähes 30 platinum trophya Playstationilla. Suurimmat ylpeyden aiheet ovat Bloodborne, Final Fantasy XV ja Skyrim. Bloodborne on myös yksi kaikkien aikojen suosikki peleistäni, Vernerikin ylisti sitä viimeisimmässä peli podissa. Kannattaa kokeilla.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Tuli jo mainittua muutamia harrastuksia, mutta niiden lisäksi luen todella paljon. Päivittäin menee pari tuntia kirjoja lukiessa. Sen lisäksi luen tietenkin foorumia, analyysiä, kauppalehteä ja yhtiöjulkaisuja. Kirjoja luen laajasti. Sijoituskirjoja tottakai, mutta aiheet vaihtelee: psykologiaa, bisnestä, markkinointia, filosofiaa ja elämänkertoja.

Kuuntelen myös paljon podcastejä. Viimeisin mielenkiintoinen podcast löytö on Founders-podcast. Minulla on jatkuva into oppia uutta. Olenkin ajatellut, että ehkä elämän tarkoitus on jatkuva oppiminen, koska siinä vaiheessa, kun ympäröivä maailma ei enää kiinnosta, passivoituu.

Urheilen sen verran, että kävelen aika aktiivisesti. Käveleminen on erinomainen harrastus siinä mielessä, että se on hyvä tapa laittaa aivot narikkaan ja kuunnella podeja. Tykkään myös luonnossa liikkumisesta. Sienestys ja marjastus on minulle joka vuotinen kohokohta.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään kello 7 ja laitan kahvit päälle. Aamupalaksi aina lautasellinen puuroa, johon kesällä poimittuja mustikoita. Katson nopeasti jenkki futuurit, markkinauutiset ja foorumin. Toimistolle kello 8. Päivän aikana kauppalehti esillä. Foorumia ja markkinoita kurkin kahvitauolla. Työpäivät vaihtelevat tosi paljon, teen aika paljon markkinointi hommia. Töistä lähden kello 16. Kerran tai kaksi kertaa viikossa salille (Stam1na on normi sali musa), ne päivät, kun en käy salilla käyn kävelyllä (podcast soimassa). Tämän jälkeen ruuanlaittoa, markkinoiden seurailua, yhtiöiden tutkimista tai pelaamista. Kello 20:00 katsomme avokin kanssa tunnin verran animea, parhaillaan on Naruto putki päällä. Kello 21-23 luen kirjoja ja kello 23 on yöunien aika. Poikkeuksena ne viikot, kun olen koulussa. Opiskelen osa-aikaisesti, joten aina välillä illat kuluu luennoilla, joko etänä tai sitten campuksella.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Haluaisin sanoa, että olen rauhallinen ja pitkäjänteinen, mutta tämä on enemmän tavoitteeni kuin todellisuus. Välillä tulee sekoiltua oikein kunnolla ja usein lopputulos on huono. Sanoisin kuitenkin, että olen kehittynyt rauhallisuudessa. Fomon sijaan olen alkanut nauttimaan Jomosta (Joy of missing out). En jaksa enää rynnätä kuumien yhtiöiden perään, vaan keskityn omaan suorittamiseen. Olen myös vältellyt halpoja yhtiöitä, joita minulla oli aikaisemmin vaikea vastustaa. Halpuus houkuttelee, mutta nykyisin totean aika nopeasti, että halpuuteen on usein syynsä.

Olen viime aikoina ohjannut salkkua sellaiseen suuntaan, että pystyisin olemaan rauhallisempi ja välttää edellä mainitut sekoilut. Minulla alkaa oikeasti olemaan sellainen tunne, että voisin jättää salkkuni vartioimatta ja nukkua yöni hyvin. Toisaalta koen, että silloin kun markkinat tarjoaa mahdollisuuksia, ostan aktiivisesti. Olen tehnyt viimeisen kahden kuukauden aikana 20 kauppaa, mikä on täysin poikkeuksellista.

Olen kokeillut monenlaisia sijoitustyylejä, mutta olen todennut, että jo valmiiksi laadukkaiden yhtiöiden omistaminen on minulle se oikea sijoitustapa. Käänteiden arvioiminen ja arvoyhtiöiden onkiminen tuntuu minusta todella vaikealta. Laadukkaista yhtiöistä joutuu maksamaan korkeampaa hintaa, mutta keskimäärin ne luovat arvoa omistajille joka päivä. Tällaisia yhtiöitä on kiva omistaa vuodesta toiseen. Tulevaisuus osoittaa sitten osasinko tunnistaa laadun :sweat_smile:.

Haluaisin kehittyä indeksisijoittajana. Minulla on jonkin verran indeksejä, mutta ikävä kyllä aivan liian vähän.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Vanhempani ovat olleet sijoitusalalla töissä perusduunareina, joten ilmeisesti sitä on veressä. He auttoivat minut alkuun sijoittamisessa jo hyvin pienenä. Eli iso kiitos kuuluu heille.

Muistan kun olin alta kymmenen ja ynnäilin viikkorahoja, jotta äitini merkkaisi minulle rahastoja. Varjelin viikkorahoja tarkasti, jotta saisin kasaan minimimerkintä summan, joka taisi olla viisikymppiä. Muistan, että minulla oli esim. Robur Technology rahastoa merkattuna vuodelta 1999. Myöhemmin kun isäni kokeili päivätreidaamista, muistan seuranneeni todella kiinnostuneena, miten reaaliaikaisesti kurssit vilkkuivat ruudulla. Se oli jollain vanhalla Eq:n tai Nordnetin kaupankäynti softalla. Sain välillä myös auttaa häntä toimeksiantojen toteuttamisessa. Se oli todella jännittävää.

Olen sijoittanut rahastoihin oikeastaan koko elämäni, vanhempani aloittivat puolestani ja jatkoin itse, kun sain viikkorahoja. Jouduin kuitenkin hieman sivuraiteille teininä. Ei mitään vakavaa, mutta työnteko ei maittanut ja jatko-opinnot ei herättäneet kiinnostusta. Sijoittaminenkin unohtui siinä. Pääsin kuitenkin ammattikorkeaan opiskelemaan ja sattumalta sain duunia koulun ohella. Jossain vaiheessa törmäsin Akateemisessa kirjakaupassa Sijoita kuin Guru kirjaan. Olin aika varautunut, koska ajattelin että nämä ovat taas jotain ”Get rich quick”-huijareita. Ostin kuitenkin kirjan ja aloin lukemaan. Pääsin heti hyvään seuraan koska kirjassahan käsitellään Buffettia ja muita veijareita. Löysin pari muuta sijoituskirjaa kotoa ja ahmin myös ne. Minua ei lukeminen ollut koskaan aikaisemmin kiinnostanut, mutta tämä sijoittaminen alkoi kyllä herättää lukemisen mielenkiinnon. Sijoittaminen kun kuitenkin helpottuu kummasti, jos on sitä pääomaa, niin alkoi myös työnteko ja koulutus kiinnostamaan!

Sijoitusopiskelu eteni, kävin kirjastossa ja lainasin sieltä mitä nyt paikallisessa kirjastossa sattui aiheesta löytämään. Luin kaikki ne kirjat, siirryin isompaan kirjastoon ja luin kaikki heidän sijoituskirjat. Lopulta aloin tilaamaan muista kirjastoista kirjoja ja kun kaikki ne kiinnostavat oli loppu, tilasin adlibriksestä. Olin lukenut tässä vaiheessa paljon, mutta jostain syystä, kun vihdoin pääsin aloittamaan osakkeiden ostot noin 22 vuotiaana, tein kaikki perus aloittelijan virheet. Ostin mm. Nokiaa, jota pari vuotta myöhemmin vannoin etten koskaan enää osta. Lupaus on pitänyt. Lopulta noin viisi vuotta sitten löysin Inderesin analyysit ja foorumin ja sillä tiellä olen oikeastaan edelleen. Lukeminen on jatkunut ja osakepoiminta tekniikat kehittyneet.

Virheiden kautta olen kehittynyt ja oppinut paljon. Lisäksi sijoittaminen on antanut minulle tosi paljon, jo sen, että olen kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, olen tiedonjanoinen, motivoitunut opiskelemaan ja tekemään töitä. Huomaan, että jatko-opintoni ovat tuntuneet todella paljon helpommilta, koska olen lukenut jo suuresta osasta aiheita, joita käsittelemme.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Jos sinun olisi pakko pitää kolme osaketta viisi vuotta salkussasi, mitkä valitsisit ja miksi?

Salkku näyttää tältä:

Salkussa on 26 riviä. Yksi yhtiö on tällä hetkellä myynnissä, kunhan hinta on oikea. Tavoitteeni on pitää noin 25 yhtiötä salkussa, mutta jos löydän tarpeeksi hyviä yhtiöitä en ole turhan tarkka rivien kanssa. Tämän lisäksi löytyy nuorena säästettyjä rahastoja.

Kolme osaketta viideksi vuodeksi:

Investor AB: Yhtiö on luonut niin paljon arvoa osakkeenomistajilleen vuosien varrella, että en keksi syytä miksi tätä ei kannattaisi omistaa seuraavat viisi vuotta. Luin kirjan Wallenbergien suvusta ja siinä korostui Buffettimainen pahanpäivän varalle varautuminen, jota itse arvostan.

Revenio Group: Suomalainen menestystarina. Uskon edelleen, että tätä kannattaa omistaa pitkäjänteisesti. Toimiala muuttuu hitaasti, hyvät pääomantuotot, mutta kasvun on jatkuttava, jotta arvostustaso on perusteltava.

Marimekko: Markkinointia opiskelleena en voi kuin ihailla sitä työtä mitä Marimekossa tehdään. Upea kasvutarina, joka ottaa nyt ilmeisesti uusia kierroksia Aasiassa. Haluan ehdottomasti olla mukana näkemässä missä yhtiö on viiden vuoden päästä.

8. Yleisesti ottaen, minkälaiset yhtiöt kiinnostavat sinua tällä hetkellä erityisesti?

Tutkin etenkin pienyhtiöitä, joilla on hyvä pääomantuotto, kilpailuetu ja järkevä arvostus. Suomesta olen löytänyt 1-2 mielenkiintoista nimeä, jota tällä hetkellä tutkin tarkemmin. Ruotsista olen myös löytänyt muutaman mielenkiintoisen kohteen. Pidän nimet vielä salassa koska muutamat näistä ovat ihan tuntemattomia yhtiöitä, mutta lupaan sanoa Ostin/Myin -ketjussa kun/jos päädyn ostamaan :wink:.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Osakepoimintaprosessini on todella vaihteleva. Joko saan yhtiöidean esim. foorumilta, artikkeleista tai sitten ihan yksinkertaisesti screenaan yhtiöitä. Käytin kerran viikon verran vapaa-aikaa katsomalla pintapuolisesti läpi kaikki pohjoismaalaiset yhtiöt small-large cap akselilla. Siis niin tylsällä tavalla, että kävin rivi riviltä läpi yhtiöt Nordnetissä, avasin yhtiösivun ja luin toimintakuvauksen ja jos tämä kiinnosti, tarkistin Morningstarin fact-sheetin. Tein kiinnostavista yhtiöistä seurantalistan, joka on ollut hyvä olla myöhemmin.

Kun minulla on yhtiöidea, testaan yhtiötä nopeasti seuraavia kriteereitä vastaan:

  • Onko yhtiöllä korkea pääomantuotto (n. +15%)
  • Onko yhtiöllä riittävä bruttomarginaali (+30%)
  • Tekeekö yhtiö riittävää EBIT marginaalia ( noin 10%)
  • Olisiko minun parempi sijoittaa nämä varat esim. Investoriin, joka on tuottanut viimeisen 20 vuoden ajan noin 17%p.a?

Näiden kriteerien tarkoitus on karsia pois heikot yhtiöt nopeasti, jotta säästän aikaa. Jos yhtiö läpäisee nämä kriteerit, syvennyn tarkemmin yhtiön liiketoimintaan, tulos tase ja kassavirta laskelmaan, johtoon, sisäpiirikauppoihin jne. Luen analyysiä ja tutustun sijoittajasivuihin. Hinta on tottakai tärkeä, mutta tätä pohdin usein vasta viimeisimmäksi. Joskus korkean hinnan maksaminen voi olla perusteltua ja sitä voi arvioida vasta, kun palaset ovat kohdillaan.

Jos yhtiö on mielestäni hyvä sijoituskohde, aloitan position rakentamisen aika pienellä summalla. Sitten odottelen esim. tulevaa osaria ja rakennan position kokoa pikku hiljaa mikäli askelmerkit menevät vielä oikeaan suuntaan. Olen valmis ottamaan sen riskin, että kurssi karkaa. Olen sen verran nuori ja kokematon sijoittaja, että vähennän riskiä hajauttamalla ostoja ajallisesti.

10. Jos sinun pitäisi valita kolme arvostuskerrointa loppuelämäksesi, mitkä valitsisit ja miksi?

Oikaisen vähän mutkia, koska mielestäni tarvitsen vain yhden arvostuskertoimen, mutta moni muu tunnusluku on minulle tärkeä.

  • EV/EBIT: Mielestäni parempi kuin P/E. Se kertoo minulle riittävän tarkasti missä sfääreissä yhtiön hinnoittelu menee.
  • ROIC tai ROE: Pääomantuotto on tärkeää. Jos yhtiö ei kykene riittävään pääomantuottoon, tuhoaa yhtiö omistaja-arvoa. En keksi syytä miksi omistaa omistaja-arvoa tuhoavia yhtiöitä pitkäjänteisesti.
  • Brutto marginaali: Inflaatio opetti minulle bruttokatteen tärkeyden. Riittävä bruttokate auttaa pitämään yhtiön kannattavana. Se antaa myös vähän indikaatiota toimialan struktuurista ja hinnoitteluvoimasta. Seuraan etenkin bruttokatteen trendiä, pystyykö yhtiö nostamaan hintoja?

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö.

Admicom: Laadukasta liiketoimintaa Suomessa. Rakennusalan haastava markkinaympäristö on iskenyt arvostustasoon, mielestäni tämä on sijoittajalle mahdollisuus. On kuitenkin tärkeää muistaa, että menestys Suomessa ei takaa menestystä ulkomailla.

Harvia: Vahva brändi ja mielenkiintoiset kasvumahdollisuudet Usa:ssa ja Aasiassa. Euroopassa korvauskysyntää pitäisi riittää tuleville vuosille. Yhtiö on mielestäni mielenkiintoisessa tilanteessa. Kysymysmerkkejä aiheuttaa se paljonko kysyntä lopulta kyykkää.

Tokmanni: Dollar Store yritysosto oli mielenkiintoinen avaus kansainvälistymiselle. Hyvä ratkaisu säilyttää Dollar Store brändi. Mielenkiintoista nähdä miten Dollar Store kasvaa tulevina vuosina. Tokmannin oma liiketoiminta on tylsän tasaista ja hyvä niin.

12. Taidat seurata hieman Ruotsin markkinoita, mainitse kolme kiinnostavinta yhtiötä sieltä ja kerro miksi juuri ne kiinnostavat sinua?

Kyllä, mutta olen vielä hitusen ujo sillä markkinalla. Yritän rauhassa tutkia ja miettiä kannattaako minun sijoittaa yksittäisiin yhtiöihin vai onko minun parempi ostaa Investoria tai esim. pienyhtiöihin sijoittavaa Svolderia. Yksi syy miksi Ruotsalaiset yhtiöt kiinnostavat minua on heikko kruunu. Toinen syy miksi olla innoissaan Ruotsalaisista yhtiöistä on heidän pörssin laaja tarjonta. Siellä on monenmoisia yhtiöitä ja paljon sellaista mitä Suomen pörssistä ei löydä. Monet yhtiöt ovat myös ilman analyytikkoseurantaan. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kannattaa olla tarkkana mitä ostaa.

Teqnion: Pieni sarjayhdistelijä, joka ostaa vahvan kassavirran B2B yhtiöitä. Yhtiöllä on vahva track-record ja tykkään heidän Berkshire Hathawaymäisestä toiminnasta. Omistajalistalta löytyy tunnettuja sijoittajia, mutta yksikään analyytikko ei tätä ilmeisesti seuraa. Suosittelen lukemaan heidän osareita, ne ovat kummallisia ja hauskoja.

Lifco: Astetta isompi sarjayhdistelijä, joka omistaa 211 yhtiötä. Lifco porskuttaa eteenpäin, orgaaninen kasvu on ottanut osumaa, mutta kannattavuus pysynyt korkeana.

Ruotsalaiset sijoitusyhtiöt: Ruotsissa on monia laadukkaita sijoitusyhtiöitä, jotka ovat hyvin johdettuja. Monet näistä ovat luoneet merkittävää arvoa omistajilleen. Ehkä joskus on myös hyvä ulkoistaa päätöksentekoa sellaisille joilla on vahva track-record?

13. Mitkä ovat sinun mielestä viisi parasta sijoituskirjaa? (sano ainakin kaksi suomalaista, koska en osaa enkkua)

Auts, tosi paha kysymys. Luen nykyään tosi vähän suomalaisia kirjoja, koska en tykkää käännöksistä…mutta mennään näillä:

-Investing for Growth, Terry Smith
-The Joys of Compounding, Gautam Baid
-Richer, Wiser, Happier, William Green
-Viisas Sijoittaja, Esa Juntunen
-Pikku-Guru, Hämäläinen, Oksaharju ja Random Walker.

Nämä ovat sellaisia perinteisiä sijoituskirjoja, joita suosittelisin, jos jaksat lukea max 5 kirjaa. Kannustaisin kuitenkin lukemaan laajasti eri aiheista. En siis rajoittaisi lukemista vain sijoituskirjoihin. Oppeja voi ammentaa eri aiheista ja alueista, pitää vain miettiä miten voi hyödyntää ideoita omassa tekemisessä. Luen esimerkiksi nyt kirjaa nimeltä The Te of Piglet, joka kertoo taoismista puolenhehtaarinmetsässä ja miten se korostuu Nasussa. Tästäkin kirjasta voi ottaa inspiraatiota siihen, miten toimia markkinoilla.

Minusta tärkein on olla kiinnostunut ja avoin. En muista kuka tämän sanoi (Charlie Munger?), mutta jos voit ostaa 20-30€ kirjan johon yksi henkilö on tiivistänyt koko elämänsä opit, voi sijoituksen ROI olla merkittävä. (Vielä korkeampi ROI, jos löydät kirjan käytettynä)

Heitän vielä muutaman bonus ehdotuksen kirjoista kiinnostuneille, yritän olla mainitsematta niitä, joita kaikki suosittelee: The Davis Dynasty, Thinking in Bets, Quality Investing, The manual of ideas, The five rules for successful stock investing, Alchemy The Magic of Original Thinking in a World of Mind-Numbing conformity.

14. Olet pitänyt sijoituspäiväkirjaa, mitkä ovat olleet sen tuomat suurimmat hyödyt?

Minulle tuli mieleen kaksi merkittävää hyötyä:

  • Kun kirjoitat ajatuksiasi, sinun on prosessoitava niitä ihan uudella tavalla. Luot polkuja ajatuksien välille ja huomaat nopeasti, jos et tiedä aiheesta tarpeeksi. Huomaan usein uskovani, että tiedän jotain, mutta kun alan kirjoittamaan siitä, konkretisoituu se tosiasia, että en pysty kirjoittamaan selvää kokonaisuutta tästä asiasta. Silloin minun on palattava takaisin alkuperäiseen tieto lähteeseen ja täydennettävä tietämystäni.
  • Kun olet kirjoittanut jotain itse, et voi pakoilla sitä mitä olet kirjoittanut. Esimerkiksi, jos kirjoitat sijoitusideasi tai sijoituskriteerisi omalla käsialalla vihkoon, et voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi jos asiat menee pieleen. Huomaan itse, että omalla käsialalla kirjoitettu on tehokkaampaa, koska se on henkilökohtaisempaa kuin koneella kirjoitettu.

15. Mitkä ovat Inderesin Foorumin sinulle tärkeimmät ketjut, mainitse ainakin kolme ja perustele valintasi.

  • Ostin/Myin juuri äsken-ketju: Tykkään lukea etenkin hyvin perusteltuja sijoituspäätöksiä. Joskus sieltä voi löytää ideoita mitä yhtiöitä kannattaa seuraavaksi tutkia.
  • Inderesin sijoitusmeemiketju: Välillä hyvät naurut auttavat, kun kusetusmarkkina iskee salkkuun.
  • Kaikki yhtiöketjut: Mielestäni erinomainen tapa seurata uutisia ja ajatuksia yhtiöistä.

16. Analysoi nämä tyypit:

  • KimiH: Arvostan hänen pitkäjänteistä sijoitustyyliään ja loistavia kirjoituksia. Kimin blogi on tarkassa seurannassa.
  • NukkeNukuttaja: Meillä on samoja näkemyksiä monen yhtiön kohdalla. Arvostan hänen kirjoituksiansa ja olen aina innoissani kun näen, että hän on kirjoittanut uuden viestin ketjuun.
  • SijoitusSeppo: Tosi analyyttinen sijoittaja, joka tietää mistä puhuu. Arvostan hänen näkemyksiä monista yhtiöistä.
  • Erkki_Vesola: Ammattitaitoinen analyytikko. Arvostan hänen kokemusta ja rauhallisuutta. Konepajoja on harvoin salkussani, mutta seuraan silti innolla hänen analyysejä, etenkin Norrhydrosta.

(ping @Astrix, @NukkeNukuttaja, @SijoitusSeppo ja @Erkki_Vesola tägäsin teiät et huomaatte t. Alokas)

17. Miten käsittelet tunteitasi sijoittamisessa? Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa, jotta et esimerkiksi turhia fomottele?

Kun huomaan, että jokin asia menee liikaa tunteisiin, käyn kävelyllä. Raitis ilma ja ulkoilu auttavat uudelleenkäynnistämään aivoni. Välillä sijoittaminen menee tunteisiin, etenkin kusetusmarkkinat iskivät vähän turhan kovaa. Silloin kävelyt auttoivat. Yhdistän siihen aina podcastien kuuntelun, etenkin Richer, Wiser, Happier -podcast on ollut erinomainen apuväline tunteiden käsittelyyn. Useilla haastatelluilla henkilöillä on todella pitkä sijoitusura takana. He osaavat laittaa asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen. Myös sijoituspäiväkirja on erinomainen apuväline tunteiden käsittelyyn. Joskus tuntuu hyvältä kirjoittaa, että on paska fiilis. Sitten kun aurinko alkaa taas paistamaan omaan salkkuun pystyy arvostamaan hyviä hetkiä ihan eri tavalla.

Huomaan, että mitä pidempään olen ollut markkinoilla, sen rauhallisemmaksi muutun. Kun on nähnyt useamman kriistin tai tapahtuman alkaa niiden shokkiarvo olemaan matala.
Välttääkseni fomoa nukun usein yön yli. Etenkin, kun kyseessä on uusi yhtiö tai myyntipäätös, niin nukun useamman yön, tutkin ja pohdin.

18. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Miten olet nauttinut sijoittamisesta saamastasi varallisuudesta?

  • Tavoitteeni on rakentaa salkku, jonka arvo on kuusi numeroinen.
  • Toinen tavoitteeni on voittaa OMXH25GI indeksi pitkällä ajalla.

En voi sanoa nauttineeni rahallisesti vielä saamastani varallisuudesta, koska matkani on vasta alussa ja tuotot kusetusmarkkinan jälkeen ovat aika pieniä. Suurin nautinto on henkistä, koska sijoittaminen tuntuu minulle tietynlaiselta peliltä. Nautin siitä innostuksesta, kun löydän uusia sijoituskohteita, nautin pienistä onnistumisista ja nautin siitä, että sijoittaminen on luonut minulle todella paljon henkistä vaurautta tiedon ja kiinnostuksen muodossa.

19. Anna kolme vinkkiä Alokkaalle sijoituspäiväkirjan pitämista varten.

  • Olen rahankäytön suhteen tarkka, joten tämä vinkki tuntuu pahalta sanoa, mutta: aloita ostamalla vähän kalliimpi vihko. Aloitin sijoituspäiväkirjani johonkin kouluvihkon tapaiseen, koska sellainen oli halpa ostaa (niitä sai jopa kolme yhden hinnalla). Lopputulos oli, etten koskaan kirjoittanut. Avokkini osti minulle kalliimman vihkon joululahjaksi ja olen kirjoittanut siihen tosi paljon. Tämä on varmasti jokin psykologinen juttu, mutta omalta osaltani se on toiminut.
  • Kirjoita ihan mitä sylki suuhun tuo. Kirjoitat itsellesi, joten ihan sama mitä päiväkirjaasi kirjoitat. Ajatuksia, ideoita, ärtymistä, analyysiä, salkku päivityksiä, tunteita… anna luovuuden ohjata. Näitä on kiva lukea jälkeenpäin.
  • Älä häpeä sitä mitä kirjoitat. Joskus tulee typerä tunne, kun lukee vanhoja muistiinpanoja ”Hitto olin tyhmä tuolloin”. Tämähän on oikeasti loistava asia huomata! Jos et saa tätä tunnetta, niin sehän vasta huolestuttavaa olisi, koska se tarkoittaisi, ettet olisi kehittynyt ja se vasta kurja juttu olisikin.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kaikesta. Olen tietyllä tapaa introvertti, kuuntelen mielummin kuin puhun. Uskon, että minulla on paljon opittavaa ja opin kuuntelemalla. Siksi myös luen mielummin muiden ajatuksia, kuin huutelen omiani. Vaikka en ole ollut hirmuisen aktiivinen keskusteluissa, olen lukenut foorumia vuosien mittaan todella paljon.

En ole millään mitalla mikään mestarisijoittaja, mutta ilman foorumia en olisi oppinut sijoittamisesta kaikkea sitä mitä olen oppinut. En olisi uskaltanut alkaa sijoittamaan pienempiin yhtiöihin, enkä osaisi tehdä yhtiöanalyysiä itsenäisesti. En olisi löytänyt monia sijoitusaiheisia kirjoja tai podcastejä. Foorumi on myös kasvattanut kunnianhimoani sijoittamisessa, koska täällä on todella taitavia henkilöitä. Haluan olla yhtä hyvä osakepoimija kuin he, joten se motivoi minua tekemään duunia asian eteen. Joten olen todella kiitollinen siitä, että tämä foorumi on olemassa ja te kaikki teette tästä mahtavan paikan. Kiitos! :smile:


Kiitos Tyhjatasku, et pettänyt ollenkaan vastauksiesi laadussa!

Aika paljon sijoittamisessa puhutaan oppirahoista… niin virheistä oppiminen on hyvin tärkeää, mutta virheistä ei opi, jos ei itsereflektoi ja myönnä avoimesti omia virheitään. Jos tekee asioita mutulla ilman kunnon perusteita, niin pitkässä juoksussa sijoittamisessa pärjääminen heikentyy merkittävästi, vaikka muutaman vuoden tai viisikin vuotta voi pärjätä hyvinkin tuurilla.

Katse peiliin ja kohti hyvin perustein tehtyjä osakepoimintoja + mukavaa perjantain jatkoa! :slight_smile:

104 tykkäystä

Kiitos vielä kerran @Tyhjatasku , Ruoholahden kaverit kehuivat paljon vastauksiaksi.:muscle:

Mukavat viikonloput kaikille!

9 tykkäystä

Kiitos vain itsellesi ja kaikille, jotka ovat olleet minuun haastattelun tiimoilta yhteydessä! Kyllä tällainen yhteisö on mahtava.
Vain pelkästään kysymysten ympärillä reflektoiminen oli todella opettavainen kokemus. Yritin tehdä itsetutkiskelua ja miettiä sitä, että minkälainen oikeasti olen sijoittajana. Välillä sitä vain jahtaa seuraavaa sijoituskohdetta eikä pysähdy, mutta tällainen “minä” tutkiskelu voi olla myös todella palkitsevaa.

Mutta yksikään ajatuksistani ei ole mitenkään uusi, vaan kaikki on kopioitu itseäni viisaammilta.

Asiasta kukkaruukkuun, huomenna olisi tarkoitus lähteä tonkimaan kirjoja divareista. Toivottavasti saan foorumin kirjallisuus ketjuihin täytettä :slight_smile:

Ja kevennys:


Pakko sanoa, että jos osinkopuolueen presidenttiehdokas alkaa seuraamaan niin ehkä jotain järkevää tuli viserrettyä, tai sitten tämä on osa ääntenkalastus kampanjaa, mene ja tiedä :joy: Kiitos @Verneri_Pulkkinen ja hanki nyt hyvä mies pleikkari että voit pelaa Bloodbornea kunnolla. Voidaan joskus sitten bondata pahimmista bossi kokemuksista.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

60 tykkäystä

Seuraava haastateltavani on analyytikko, joka seuraa tälllä hetkellä kahta hyvin erilaista sektoria. Ei nyt ihan tuoreimpia Inderes-analyytikoita, mutta ehkä tuoreemmasta päästä. :slight_smile:

Musta tämä kaveri on hyvin analyyttinen ja sellainen, joka osaa mielestäni erityisen hyvin tarkastella olennaisia asioita eri näkökulmista ja siten hän osaa esimerkiksi punnita mielestäni fiksusti erilaisten asioiden merkityksiä analysoitavissa yhtiöissä.

Rennon leppoisaa viikonlopun jatkoa! :slight_smile:

EDIT:
Aika monilla on lähettämäni kysymykset, mutta vastaavat, kun kerkeävät.

KIeltäytymiset ymmärrä aina ja jos kuitenkin muuttaa mieltään eli suostuu haastateltaviksi niin saa ehdottomasti laittaa viestiä. :+1:

13 tykkäystä

Moikka!

Yksi haastateltava koki saman ongelman kuin @Juha_Kinnunen ja @Mauri - vastaukset eivät mahdu yhteen viestiin. :smiley:

Tämä suhteellisen pitkä haastattelu julkaistaan tänä vuonna. :smiley: Tosin haastateltava kuulemma voinee vielä päivittää vastauksiaan… ja annan hänelle luvan vastata, vaikka kolmen viestin mittaisesti.

Kaikenlaisia virheitä sitä voi tullakin:

Jokainen haastateltava saa vastata niin lyhyesti tai pitkästi kuin haluaa.

No niin… hyvää pian alkavaa viikkoa! :cowboy_hat_face:

29 tykkäystä

63. Frans-Mikael Rostedt

Frans on ihan ok, vaikka on Porista. Frans on oikeasti todella mukava kaveri ja olen tosiaan analyytikoista hänen kanssaan jutellut eniten kasvotusten. Frans kuuntelee hyvin ja puhuu hyvin eikä ole sitä sorttia, joka tekisi itsestään numeroa.

Fransia en sanoisi karhuiseksi tai härkäiseksi analyytikoksi, vaan sellaiseksi hyvällä tavalla neutraalin realistiseksi lyytikoksi, jolla on mielestäni hyvin järkevä tapa tarkastella asioita. Luulen ettei hän helpolla sijoittajanakaan lähde tekemään turhan tunnepitoisia ratkaisuja tai mutufomoiluja.

Olen itse niitä ihmisiä, jolla tulee paljon sanoja suusta, mutta vähän (ainakaan järkevää) asiaa ja Frans on taas sitä koulukuntaa, että puhutaan selkeästi asiaa ilman turhia höpinöitä eikä liiaksi oleteta ja päätellä mustavalkoisesti jotain. Hän on analyyttinen analyytikko, jolla on maanläheinen ja sopivan monipuolinen tapa tarkastella asioita - hänellä on oikein lupaava lyytikon ura edessä!

IMG_5450

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Alunperin porilainen Lauttasaaressa tyttöystäväni kanssa asusteleva 28-vuotias mies. Keväällä tulee 2v täyteen analyytikkona Indereksellä. Rakkaiden ihmisten lisäksi musiikki ja sijoittaminen ovat minulle merkityksellisimpiä asioista elämässä. Olen ikuinen optimisti ja nautin elämän pienistä asioista.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olin Stockmann-ketjun alkuaikoina (ketju perustettiin vasta Q2’21-tuloksen jälkeen) ja ennen Inderes-uraa yksi ketjun aktiivisimmista kirjoittajista käyttäjällä @Pilotti. Stocka oli myös salkussa ainakin omalla mittapuullani välillä hävyttömän suuressa painossa, mutta hyvästä syystä, koska silloisessa pörssikuplassa tuotto-odotukseltaan parempaa kohdetta oli vaikea löytää :wink:

Voitin sotilaspainin sm-hopeaa joukkuesarjassa. En ole ikinä painia harrastanut, mutta koin olevani suhteellisen lahjakas lajissa (sinnikkyydellä pääsee jo pitkälle). Verneri taisi mainita jatkoilla ruoholahdessa -ohjelmassa, että jos Inderekseltä pitäisi joku valita tappeluun, valitsisi hän minut koska vaikutan niin leppoisalta. Ehkä ulkokuori ainakin pikkuisen hämää, vaikka hyvin leppoisa olenkin.

Asuin Ranskassa ennen Inderesille töihin tuloa. Hain keväällä 2021 Inderesille hommiin, mutta silloin jäin kalkkiviivoilla vielä reserviin. Tämän jälkeen sinetöin päätökseni muuttaa Ranskaan tyttöystäväni kanssa, jossa hän teki koulun loppuun ja minä kirjoitin gradun loppuun. Tarkoituksenani oli valmistua ja hakea töitä Ranskassa. Petri G. kuitenkin soitti aika pian muuttoni jälkeen syksyllä 2021 ja kysyi olisinko vielä kiinnostunut paikasta, mutta tällöin kieltäydyin paikasta, koska tarkoituksenani oli asettua Ranskaan. Ajatus jäi kuitenkin kytemään, koska Inderes oli ollut minulle aina ylivoimainen ykkönen työpaikkakandidaateissa. Kun uusi paikka tuli hakuun päätinkin kysyä vieläkö paperit olisi voimassa ja täällä ollaan.

(bing @Petri_Gostowski t. alokas)

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Musiikin kuuntelu, soittaminen ja keikoilla käynti on minulle nykyisin selkeästi tärkein harrastus. Soitan pianoa ja kitaraa, joissa en kummassakaan ole erityisen hyvä. Olen vähän huono treenaamaan kehittyäkseni. Melkein aina kun alan soittamaan, päädyn soittamaan jotain hyvin yksinkertaisia omia sävellyksiäni tai mitä päähän tuleekaan. Nautin silti kovasti soittamisesta ja ymmärrän myös pikkuisen teoriaa. Nyt ajatuksena olisi myös opetella musiikin tekemistä ja ehkä sitten nauhoittaa joskus jotain, mikäli saan mielestäni jotain kelvollista aikaan. Soittaminen ja musiikki on varmaan parasta mahdollista vastapainoa analyytikon työlle. Mikään ei sulje niin hyvin rationaalista aivopuoliskoa kuin soittaminen. Toisaalta huomaan, kun töissä on kiireistä ja stressaavaa niin se tappaa tehokkaasti luovuuden ja silloin tulee soiteltua selkeästi vähemmän. Oma kuumemittarini stressitasoista onkin, se kuinka paljon nautin musiikista ja innostun uusista artisteista/levyistä/kappaleista.

Kuuntelen nykyään genrejä melko laidasta laitaan. Mutta yläkategoriana eniten tulee rokkia kuunneltua. Tämän vuoden eniten kuuntelemani artistit Spotifyssä ovat olleet Muse, Gojira, The Doors, The Rolling Stones, Placebo, Sting, Radiohead, Cage the Elephant ja The Beatles. Monet elämäni hienoimmat muistot ja fiilikset ovat live-keikoilta. Maailmassa ei mielestäni ole kovin montaa parempaa tunnetta, kuin se, kun livekeikka vetää täysin mukanaan niin että koko ympäröivä maailma katoaa.

Olen pelannut koko elämäni jalkapalloa, mutta se loppui säännöllisenä harrastuksena yliopiston jälkeen ja muutettuani Ranskaan. Kaikenlaista muuta urheilua (uinti, juoksu, tennis, sulkapallo, sali) tulee myös harrastettua, mutta nykyään ei (riittävän) säännöllisesti. Nykyisin futis painottuu penkkiurheiluun, ja sekin on ajan saatossa vähentynyt, koska aikaa ei vain tunnu riittävän. Seuraan nykyisin säännöllisesti Italian Serie A:ta ja erityisesti AC Milanin otteita.

Pelasin aiemmin aktiivisesti pokeria netissä ja kasinoilla. Nyt aktiivinen pelaaminen on jäänyt, mutta en ikinä kieltäydy peleistä, jos joku kaveri kysyy ja aina välillä tulee pyörähdettyä kasinolla.

Uusimpana harrastuksena olen vuoden verran käynyt näyttelykurssilla kerran viikossa, joka on ollut tosi hauskaa. Osaltaan olen pidempään halunnut mennä tällaiselle kurssille, koska olen kova esiintymisjännittäjä ja ajattelin, että tästä voisi olla hyötyä. On ollut hyötyä, vaikka yhä kova jännittäjä olenkin. Pidän myös kovasti hyvistä elokuvista ja sarjoista.

Lukemisen voisi myös varmasti lukea harrastuksiini, vaikka se meneekin hieman kausissa työkiireiden mukaan. Ennen kuin aloitin analyytikon työssä fakta/fiktio -suhde oli varmaan 60/40. Nykyään, kun töissä tulee jatkuvasti luettua asiatekstiä niin töiden jälkeen tekee mieli heittää aivot narikkaan ja suhde on varmaan luokkaa 80/20 fiktiokirjallisuuden puolelle.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään tyypillisesti 7.30–8.00 välissä, jos on aamukatsaus- tai jotain muita työhommia niin herätys on usein vähän aikaisemmin. Tunnun tarvitsevan normaalia enemmän unta ja mikäli mahdollista, koitan nukkua 9 tuntia yössä. Herättyäni hyppään suoraan suihkuun, jonka jälkeen teen itselleni espresson ja aamupalaa sekä tyttöystävälleni cappucinon. Aamulla tulee seurailtua uutisvirtaa, mutta tykkään ottaa aamut rauhassa ja ennemmin lukea jotain kirjaa tai laittaa musat soimaan naapureiden iloksi, kun kello on riittävän paljon. Usein työt silti alkavat jo kotona aamukatsauksen rakentamisessa/tarkastamisessa, kommentin kirjoittamisessa tai raportin lukemisena. Toimistolla pyrin olemaan klo 9–9.30 välillä normipäivinä.

Töissä tulee tehtyä erilaisia analyysihommia päivästä riippuen. Nyt paljon aikaa menee esimerkiksi kiinteistösektoriin ja sektorin yhtiöihin tutustumiseen. Päivän agenda voi muuttua nopeasti uutisvirran mukana. Tulospäivät ovat hyvin erilaisia muihin päiviin verrattuna, jolloin koko päivä rakentuu tuloksen ympärille (aamukommentin kirjoitus, tulostilaisuuteen tai webcastin osallistuminen, johdon tapaaminen ja haastattelu, itse analyysi ja raportin kirjoitus). Lopettelen päivän tyypillisesti 17–19 välillä riippuen työkuormasta ja siitä kuinka aikaisin aloitin hommat aamulla. Kotona loppuilta kuluu yleensä tyttöystävän kanssa tai yllä olevien harrastusten parissa.

5. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Ennekuin aloitin työt Indereksellä kaupankäyntini oli suhteellisen aktiivista ja tein satoja transaktioita vuodessa. Tulin sijoitusuran alkuvaiheessa ehkä vahvemmin arvokoulukunnasta, josta sitten strategiani on muovautunut enemmän GARP-suuntaan. En kuitenkaan ole pitkään aikaan luokitellut itseäni mihinkään koulukuntaan, vaan pidän itseäni enemmänkin kameleonttina, joka pyrkii muovautumaan kyseessä olevaan tilanteeseen. Haen tuottoja sieltä missä tuotto-odotukset vaikuttavat houkuttelevimmilta ja käypää arvoa on saatavilla suurimmalla alennuksella. Ajan myötä olen oppinut arvostamaan hajauttamista enemmän ja enemmän erityisesti pitkän aikavälin omistuksissa, koska kaikki yhtiöt sisältävät riskiä, jonka hahmottaminen ei vain ole mahdollista. Ainoastaan Indereksessä voin itselleni perustella todella ison painon.

Pyrin myös pitämään 0–5 % osuutta korkean riskin sijoituskohteissa, joissa on moninkertaistumismahdollisuus. Tällä hetkellä tällaisia kohteita ei ole, mutta olen historiassa mm. omistanut kryptoja. Jotain kumminkin kiinnostaa :smiley: niin kryptoissa poltin näpit 2017–2018, mutta 2021 bullmarkkina toi hyvät tuotot, vaikka myinkin kryptot jo paljon ennen huippuja pois.

Haluan ostaa yhtiöitä joko selkeällä aliarvostuksella tai laadukkaita yhtiöitä kohtuuhintaan. Indereksellä ollessani sijoitukseni ovat vahvemmin ja vahvemmin painottuneet jälkimmäiseen ja pitkäjänteiseen omistamiseen. Toisaalta myös sen takia, koska meidän kaupankäyntisäännöillämme käänne-/arvoyhtiöiden omistaminen ei ole kovin mielekästä. Kuluneen vuoden aikana laadukkaita yhtiöitä on myös ollut jälleen mukavasti tarjolla kohtuuhintaan. Olen aina ollut ja olen edelleen huono omistamaan kalliisti hinnoiteltuja yrityksiä, ja myyntinappi alkaa nopeasti houkuttaa arvostuksen noustessa tai kun määrittelemäni tuotto-odotus toteutuu. Ehkä tulevaisuudessa pyrin jälleen hajauttamaan omistuksia enemmän ulkomaille ja nostamaan potentiaalisesti lyhyemmän aikajänteen omistusten osuutta.

Nordnetissä kokonaisuutena kuluneen 5v tuotto on ollut noin 13 % keskimäärin. Tuottokäyrä näyttää vahvasti mallisalkulta viime vuosilta. Olen jakanut osakesäästötilini Sharevillessä, jos joku haluaa sitä seurata. Osakesäästötililtä löytyy nykyisin kaikki muut omistukseni paitsi suurin osa Indereksen osakkeista. Kuten omistuksista näkee, salkun omistukset jakautuvat tänä vuonna aika vahvasti pommeihin/hyviin osumiin, joiden kokonaissummana on päädytty aika lähelle Helsingin pörssin indeksituottoa.

6. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Kummitätini osti minulle nuorena parilla tonnilla Nordean rahastoja, joiden vuosikatsauksien kautta opin jo hyvin nuorena osakemarkkinoiden toiminnasta. Armeijan jälkeen syksyllä 2015 realisoin rahasto-omistukset ja avasin Nordnettiin tilin. Koin ymmärtäväni jotain sijoittamisesta luettuani kauppiksen pääsykokeisiin. Tämä luulo todistettiin nopeasti vääräksi.

Ensimmäiset ostokseni olivat Caverion, Nordea ja CleanTech-invest (entinen Loudspring, nykyinen Eagle filters). Nordeaa ostin, koska se näytti arvostuksen ja osinkotuoton perusteella halvalta. Caverionissa ostopäätöksen vahvisti silloinen Kauppalehden lista, jossa kaikki analyytikot kehottivat osaketta ostamaan. Cleantech investiin taas sijoitin, koska olin hyvin kiinnostunut ilmastonmuutosta vastaan taistelevista firmoista ja sillä oli silloin osuuksia mielenkiintoisista firmoista. Puhtaasti sanottuna mutuostos.

Kaikista kolmesta onnistuin lopulta maksamaan hyvät oppirahat. Caverionissa ja Nordeassa ajoitukset osuivat aika lähelle silloisia kurssihuippuja ja matalalta näyttänyt arvostus kallistui nopeasti, kun bisneksessä alkoi ilmetä haasteita. Caverionista opin heti, että vaikka kaikki analyytikot suosittelevat ostamaan osaketta niin se ei suoraan tarkoita hyvää ostokohdetta vaan oma tutkimus on kaikki kaikessa. Molemmissa yhtiöissä tajusin myös aika nopeasti, etten tosiasiallisesti juuri tajunnut yhtiöiden liiketoiminnasta tai ajureista. Keskeinen havahtuminen oli, että haluan omistamieni yhtiöiden kohdalla ymmärtää syvällisesti mitä yhtiöt tekevät ja mihin niiden arvostus perustuu. Cleantech Invest sen sijaan meni alkuun erinomaisesti ennen kuin Nocartilla jäivät rahat piippuun Afrikassa.

Sanoisin, että sijoittajan taitoni lähtivät tosissaan kasvuun, kun löysin Indereksen vuonna 2016. Tästä lähtien osakemarkkinat ovat olleet melko kiinteä osa elämääni. Vuonna 2018 tuli hankittua ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa sijoitusasunto yhdessä ystäväni kanssa.

7. Millainen salkku sinulla on, jos unohdetaan Inderes-omistukset? Jos sinun pitäsi veikata, mistä nykyisestä omistuksesta saat parhaat tuotot kolmen vuoden sisään, mitä yhtiötä veikkaisit ja miksi?

Tässä salkku ilman Inderes-omistuksia

Ruotsalainen ulkoiluvaatteiden D2C-toimija Revolution race (RVRC) on päässyt hiipimään salkun isoimmaksi omistukseksi vahvan kurssinousun ajamana, vaikka osa positiosta tuli jo myytyä. Suurimpien omistusten painot salkussa ovat mielestäni yhä aika kohtuullisia suhteutettuna koko sijoitusvarallisuuteen. Muut salkun tämänhetkiset tukijalat ovat Gofore, Admicom, Efecte ja Puuilo. Uskon näiden yhtiöiden olevan pitkän aikavälin arvonluojia, joita on mukava holdata meidän kaupankäyntisäännöillämme.

Osakkeiden lisäksi minulla on sijoitusasunto.

Heitetään parhaiten tuottavaksi Gofore, jota löytyy toisiksi suurimmalla painolla. Uskon Goforen vahvan orgaanisen kannattavan kasvun jatkuvan ja yrityksen onnistuvan tekemään muutaman arvoa luovan yritysoston, joista sillä on hyvät näytöt. Kansainvälistymisen potentiaali alkaa myös vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta. Lähitulevaisuuteen liittyy epävarmuutta, mutta mikäli tulevaisuudessa yhtiö kykenee suoriutumaan edes kohtuullisesti suhteessa sen historiaan, näen myös arvostuksessa nousuvaraa.

kuva

8. Mistä olet eniten hyötynyt sijoittamisessa siinä, että olet analyytikko?

Kollegoiden kanssa jatkuvasta sparrailusta sekä hyvistä ideoista, joita kuulee toimistolla. Kykyni analysoida yhtiöitä ja niiden markkinoita syvällisesti on ottanut aimo harppauksia eteenpäin analyysityössä ja tulee varmasti jatkossakin ottamaan. Työ on myös syventänyt paljon arvonmääritysosaamistani ja yleistä osakemarkkinoiden ymmärtämistä. Meillä on niin osaavaa porukkaa töissä, että heidän ajatuksenjuoksuaan läheltä seuraamalla olen myös oppinut älyttömästi.

9. Millainen on osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Usein kiinnostun jostain yhtiöstä ensin sen numeroiden/valuaation perusteella. Nykyisin töissä kuulee paljon mielenkiintoisia ideoita, joita tulee tutkittua. Tämän jälkeen laitan useimmiten luvut exceliin ja pyrin ymmärtämään yhtiön tärkeimmät ajurit. Pyörittelen yksinkertaisia skenaarioita fundan ja valuaation näkökulmasta, joista pyrin muodostamaan tuotto-odotuksen. Usein innostun jostain yhtiöstä ja ostan pienen siivun, jonka jälkeen alkaa sitten syvätutkimus. Suomi-osakkeissa juttelen analyytikon kanssa ja poimin nykyisin osakkeita, joiden kyydissä haluan istua potentiaalisesti hyvin pitkään.

10. Osakkeiden myymisestä puhutaan minusta liian vähän, joten kysyn sinulta millainen, on sinun osakemyyntiprosessisi askel askeleelta?

Hyvä kysymys ja rehellinen vastaus on, ettei mitään virallista prosessia ole. Erityisesti meidän kaupankäyntisääntöjen takia leijonanosaan salkusta ei voi koskeakaan, vaikka haluaisi. Mikäli sijoitus on enemmän arvokategoriaa (nykyisin lähinnä ulkomaiset osakkeet) niin määritän useimmiten karkean tason ostohetkellä (valuaatioon perustuen), jolla ajattelen myyväni omistukseni. Taso toki elää matkalla ja fundan mukana. Selkein prosessini on, kun jokin osake ylittää 10 % osuuden salkussa niin alan vakavasti miettiä kevennyksiä. Olen varmaan keskimäärin turhan hätäinen myyjä ja huono myymään laskevaan osakekurssiin.

11. Jos sinun pitäisi valita vain kolme arvostuskerrointa IT-palvelusektorin seuraamiseen, mitkä valitsisit? + Sama kysymys mutta kiinteistösektorista? :slight_smile:

IT-palvelusektorille EV/EBITA, P/E ja EV/S.

Kiinteistösektorille P/EPRA NAV, EV/EBITDA (oikaistu vastaamaan kassavirtaa) tai P/(A)FFO, Osinkotuotto-%

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

- Aiforia Technologies

Helsingin pörssin mielenkiintoisimpia aikaisen vaiheen kasvufirmoja. Vaikuttaa olevan yksi maailman johtavista pelureista vasta kehkeytyvällä digitaalisen patologian tekoälypohjaisen kuvantunnistuksen markkinalla. Potentiaalia ja riskejä piisaa. Suosittelen pitämään silmällä.

- Investors House

Yrittäjävetoinen kiinteistöalan osinkoyhtiö. Tehnyt hyviä liikkeitä viime vuosina ja on hyvässä asemassa taseensa puolesta nykyisessä markkinamyllerryksessä. Palvelusegmentin tulostaso täytyy saada käännettyä lähivuosina. Kukkula-hankkeen ”piiloarvo” tukee arvostusta.

- LeadDesk

Mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa oleva kasvuyhtiö, jonka suhteen odotukset on moukaroitu alas. Tuote on kilpailukykyinen ja kansainvälistyminen on edennyt hyvin. Kannattavuudessa selkeää nousuvaraa, joka orgaanisen kasvun kanssa muodostaa houkuttelevan tuotto-odotuksen. Tekoäly riski ja mahdollisuus.

- Ovaro Kiinteistösijoitus

Pitkän ja kivuliaan saneerauksen/muodonmuutoksen jälkeen uudesti syntynyt kiinteistökehitys- ja sijoitusyhtiö, joka on taseensa puolesta hyvässä asemassa nykyisessä markkinamyllerryksessä. Pidemmän aikavälin track-record puuttuu vielä toistaiseksi. Kukkula-hankkeen ”piiloarvo” tukee arvostusta.

- Witted

Osaajasodan aikaisen markkinan yksi IT-palvelusektorin voittajia. Listautui kovilla odotuksilla, mutta markkinan muututtua paljon todistettavaa kyvystä sopeutua uuteen tilanteeseen. Kannattavuuden nosto kohtuulliselle tasolle tärkein kurssiajuri. Odotukset painuneet hyvin mataliksi ja potentiaali selkeä nykykurssitasolla.

13. Mainitse kolme asiaa, mitä suosittelisit seuramaan, jos on kiinnostunut pörssin kiinteistöalan yhtiöistä?

Hmm kolme asiaa on aika vähän, kun huomioidaan alan erityyppiset toimijat. Sanotaan korkojen kehitys (pitkät ja lyhyet), vuokrien kehitys ja rakennuskustannusten kehitys.

Suosittelen esimerkiksi seuramaan KTI:n raportteja. Sektorissa on se mukavaa, että jo pelkästään tilastokeskukselta saa hyvin kattavan määrän erilaisia relevantteja tilastoja.

14. Mistä nautit eniten analyytikon töistä? Jos joutuisit jättämään yhden asian analyytikon työstä pois, niin minkä jättäisit ja miksi?

Nautin siitä, että voin seurata ja analysoida työkseni osakemarkkinaa. Tekisin monia samoja asioita joka tapauksessa, vaikka tästä ei kuukausipalkkaa maksettaisikaan. Ujutan myös toisenkin nautinnon tähän. Osakkeista ja erilaisista sijoitusasioista juttelu alan huippuammattilaisten kanssa toimistolla päivästä toiseen on varmasti yksi työn parhaita puolia.

Pois voisin jättää jatkuvan seurannan/valmiustilassa olemisen. Etenkin muutenkin kiireisinä aikoina yllättävät uutiset voivat aiheuttaa harmaita hiuksia.

15. Joudut luovuttamaan salkkusi viideksi vuodeksi yhdelle inderesiläiselle joka ei ole analyytikko, kahdelle analyytikolle ja kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Tää on kyllä paha, koska erinomaisia vaihtoehtoja olisi paljon joka kategoriaan.

Yu Gong. Yun trackki perustelee jo itse itsensä. Yulla on musta erinomainen kyky hahmottaa trendejä ja voittajayhtiöitä.

Juha Kinnunen. Uskallan sanoa, että Juha on varmaan Euroopan parhaimpia analyytikoita. Juha on myös mielestäni erinomainen sijoittaja ja sopivan nöyrä, jonka takia uskon hänen kehittyvän jatkuvasti paremmaksi sijoittajaksi.

Atte Riikola. Atte on todella pätevä analyytikko ja paikkansa ansainnut mallisalkkutiimissä. Atella on myös kykyä nopeampiin peliliikkeisiin ja luotan Riikolan trading deskin tekevän hyviä peliliikkeitä jatkossakin.

Pohjolan Eka. Pohjolan Ekan viiltävän tiukkoja analyysejä on aina ilo lukea. Eka vaikuttaa olevan myös älyttömän nopea tutkimaan ja ymmärtämään asioita syvällisesti. Välillä vauhtia ja uusia ideoita on ehkä liikaakin, mutta uskon Ekan haastavan paljon muita valitsemiani sotureita ja tuovan lukuisia hyviä ideoita.

Contrafun. Contrafunilla on usein massasta poikkeavia kommentteja ja analyysia eri yhtiöistä, jonka takia pidän paljon hänen tyylistään. Uskon Contrafunin nimensä mukaisesti tuovan poikkeavia näkemyksiä viisikkoon.

(bin @Yu_Gong, @Juha_Kinnunen, @Atte_Riikola, @Pohjolan_Eka ja @Contrafun)

16. Mitkä ovat tärkeimpiä apuja työssäsi, jotka saat yhteisöltä?

Relevanttien uutisten linkkaaminen foorumille lähes reaaliajassa ja jatkuva sparrailu yhtiöissä ja erilaisissa sijoittamiseen liittyvissä asioissa. Foorumilla tulee jatkuvasti vastaan analyysin kannalta hyödyllisiä ajatuksia ja näkemyksiä. Foorumilla on myös paljon eri alojen huippuasiantuntijoita, jotka tuovat todella paljon lisäarvoa kommenteillaan. Foorumi tuo myös paljon konkretiaa analyysin lukijakuntaan verrattuna siihen, että ammuttaisiin vain pdf-raportteja internettiin.

17. Analyytikon työssä on varmasti tärkeää, että ei esimerkiksi rakastu omaan sektoriin tai muuten joudu tunteiden, pörssikurssien tai mutuilujen “vietäväksi”, miten sinä pyrit hallitsemaan tunteitasi analyytikon työssäsi?

Tämä on tosiaan tärkeää. Vihaan väärässä olemista, joka toimii luontaisena filtterinä tässä tapauksessa. Kollegoiden kanssa sparrailu on myös yksi tärkeimpiä keinoja omien näkemysten kyseenalaistamiseen. Suositusten osumista seurataan analyytikko- ja yhtiötasolla, mikä auttaa tunteiden hallinnassa, kun jokainen uusi suositus tulee antaa tyhjältä pöydältä.

18. Onko sinulla sijoittamiseen liittyviä konkreettisia tavoitteita esimerkiksi euromääräisiä tai prosenttuaalisia tavoitteita? Miten sinä olet hyötynyt sijoittamisen ja säästämisen tuomasta vauraudesta?

Aiemmin tavoittelin 20 %:n vuotuista tuottoa, kun kaupankäyntini oli aktiivisempaa. Nyt tavoittelen indeksin lyömistä ja 10–15 %:n vuosittaista tuottoa.

En tässä vielä ole niin älyttömästi kerinnyt vaurastumaan, mutta kyllä kertyneet säästöt nyt jo tuovat mielenrauhaa.

19. Alokkaalla on erityisen vaikea tehdä skenaarioita IT-palvelusektorin yhtiöistä (no kaikille se kai on enemmän tai vähemmän vaikeaa), antaisitko kolme vinkkiä, miten Alokas pääsisi alkuun pyrkiessään tekemään omia tulevaisuuden arvioita/skenaarioita tämän sektorin osalta?

  1. Ellei kyseessä ole käänneyhtiö tai murroksessa oleva yhtiö, jolla on matala kannattavuus niin sijoitustarinat rakentuvat orgaanisen kasvun ja arvostuskertoimien muutoksen ympärille. Yritysostojen potentiaalin haarukoinnin kanssa kannattaa olla varovainen sillä usein hankitun yhtiön sitouttaminen ei ole helppoa. Historiallinen track-record merkkaa tässäkin.
  2. Kannattavuus ei asiantuntijabisneksessä skaalaudu määräänsä enempää. Kannattavuudessa on myös luontaista kvartaalien välistä heiluntaa laskutusasteiden muutosten takia. Osa yhtiöistä hallitsee tätä paremmin kuin toiset ja myös muun muassa asiakasrakenne ja palvelualueet vaikuttaa tähän paljon.
  3. Jos teet skenaariota kannattavuuden parantumisesta, kannattaa pyrkiä hahmottamaan tuleeko parannus myyntikatteiden / kiinteiden henkilöstökulujen skaalautumisen (ei-laskuttava henkilöstö) / laskutusasteiden parannuksen vai liiketoiminnan muiden kulujen skaalautumisen kautta. Tämän selvittäminen ei välttämättä ole helppoa, sillä usein yhtiöt eivät näitä suoraan raportoi.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Tein ensimmäisen käyttäjäni foorumille vuonna 2018 suhteellisen pian sen avaamisen jälkeen. Heti alusta asti foorumin taso ja keskustelukulttuuri erottautui kaikista muista aiemmin käyttämistäni foorumeista. Minun olisi vaikea kuvitella sijoitusharrastusta nykypäivänä ilman foorumia, koska siitä on tullut niin erottamaton osa jokapäiväisiä rutiineja. Kiitänkin hyvistä keskusteluista, ideoista, haastamisesta ja huumorista. Foorumi on myös yksi parhaista uutislähteistä, mistä kiitos kuuluu aktiivisille käyttäjille.


Kiitos vastauksista Frans!

Hän todella osaa ajatella asioita järjellä, kuten vastauksista huomaa. Hän ei tee asioita turhan vaikeaksi, vaan osaa keskittyä olennaiseen… toisin kuin minä. :slight_smile:

Teen samaa, mitä Frans:
"Kollegoiden kanssa sparrailu on myös yksi tärkeimpiä keinoja omien näkemysten kyseenalaistamiseen. "
No en kollegoideni kanssa, mutta jos mietin jotain yhtiötä hyvin vakavasti niin keskimäärin noin 4-5 ihmistä saa viestitulvan minulta kyseisestä yhtiöstä. :smiley: Suosittelen sparrailemaan, siitä on oikeasti todella paljon apua.

Kiitos kaikille ja rentoa viikonloppua! :slight_smile:

95 tykkäystä

Oli kyllä kiva Sippolan ja Fransin kanssa jutskata pitkät ajat illalla toimistolla Ruoholahdessa. Pätevä lyytikko, pätevä sijoittaja ja sitten minä - kolmen ihan erilaista sijoittajaa keskustelemassa, kyl tällaisista keskusteluista jää itselleni paljon käteen. Loppujen lopuksi itse pääsen harvoin livenä ihan kasvotusten juttelemaan kenenkään kanssa sijoittamisesta, kun lähipiirissä niin harvat sijoittavat. :slight_smile:

Tässä joulukuussa saan ehkä julkaista erään bördeyhtiön toimarin haastiksen ja sitten maratoonihaastiksen, joka pitää julkaista kahdessa osassa.

Eipä tässä kummempia, leppoisaa perjantai-iltaa! :slight_smile:

30 tykkäystä

Voitko Alokas joskus laskea mikä on haastateltavien keski-ikä? Ei mikään must juttu.
Itsekin voisin kaivaa, mutta olen liian vanha ja väsynyt :wink::+1:

5 tykkäystä

Kiitos kysymyksestä!

Hmm… joskus voin, mulla ei ole kaikkien tarkkoja ikiä, mutta selvästi suurimman osan iän tiedän noin suunnilleen. :slight_smile:

Tyypillinen vastaaja on 30-40-vuotias mies, eli aika paljon on bromancejani tai mancrushejani. :cowboy_hat_face: No… mahtuu joukkoon muitakin.

Näköjään kaksi haastattelua ehtii enää tähän vuoteen, eli todennäköisesti se maratoonihaastis ja toimarihaastis. Järjestystä en osaa sanoa varmaksi. :slight_smile:

13 tykkäystä