Royal Unibrew, joka jonkinlainen verrokki Anoralle nosti ohjeistusta tälle tilikautta. Royalin marginaalit olleet myös aika kovassa paineessa viimeiset pari vuotta (yritysostojen, valuuttojen, inflaation vaikutuksesta), mutta nyt suunta näyttää kääntyneen.
Royal muuten esimerkki yhtiöstä joka muuttui hyvin keskinkertaisesta ja liian velkavivutetusta yhtiöstä erinomaiseksi yhtiöksi. Vuoden 2009 pohjalta - 2021 yhtiön arvo parhaimmillaan nousi lähes satakertaiseksi. Yhtiö pääsi marginaali tasoille joista kukaan analyytikko tai sijoittaja ei uskoltanut edes unelmoida (18-20% ebit marginaali). Kukapa olisi osannut ennustaa tuon.
Uskon edelleen, että monen juomayhtiön ennusteita joudutaan hinaamaan ylöspäin, koska niitä on prässätty parin vuoden aikana melkoisesti. Anoralla lähivuosien ennusteita on jo nostettu jos katsotaan analyytikoiden liikkeitä keskimäärin.
Odottaisin tulevassa Q1;n esittelyssä jo jotain kommenttia vkp-virheen mahdollisesta vakuutuskorvauksesta. Virhe oli aika merkittävä ja asiasta on jo toista vuotta aikaa. Toivottavasti Anora saisi edes kahvirahat, vaikka kovin toiveikas en asian suhteen olekaan. - niin ja kiitokset yhtiökokouksen kommenteistasi.
Jos joku ei pysynyt kärryillä, puhutaan siis Globus Wine -kauppaan liittyvän virheen vakuutuskorvauksesta.
Viimeksi kun tästä firma kommentoi, en kyllä muista oliko kvartaali vai kaksi sitten, niin asia oli edelleen hyvin alkuvaiheessa. Ilmeisesti tämäntyyppisestä vakuutuksesta ei ole aiemmin korvauscasea ollut (tai ehkä ei ainakaan Anoran käyttämällä yhtiöllä), joten tässä voi kyllä kestää ja hyvin mahdollista että päätöksestä väännetään myös oikeudessa, joka tietysti vie vuosia. Mielestäni tämä on kuitenkin sen verran merkittävä asia, että jos vakuutusyhtiön päätös tulee, niin se pitäisi pörssitiedotteella julkaista. Sitä ennen Anoralla ei ole, eikä voikaan olla, hirveästi asiaan kommentoitavaa. Ulkopuolelta on myös täysin mahdoton arvioida mikä korvauksen saamiseen todennäköisyys on, kun ei asian yksityiskohtia tunneta. Tämä kyllä nousee joko ns. pre-silent puhelussa tai tulospuhelussa joka kvartaali esiin ja nostan kyllä toimarihaastatteluunkin jos/kun asiasta on jotain uutta.
Asiasta puheenollen, saa muuten ehdottaa kysymyksiä Q1.n yhteydessä tehtävään toimarihaastikseen.
Tässä firmassa on myydyt myyntisaamiset tuolla mukana velkana, joka raportissa mainitaankin. Normaalisti toki pitäisi matchata noiden taseen lukujen kanssa.
Määrä löytyy Anoran raportista, voishan tuon toki yo. tekstin perään laittaa meidänkin raporttiin.
Selkeyden vuoksi olis sinänsä hyvä, mikäli noi myydyt myyntisaamiset olis DCF-mallissa omana miinusrivinään, mikäli teidän järjestelmä vain tällaiseen taipuu
Mitään tekstejähän ei tunnetusti rapsasta tarvitse lukea, vaan katotaan nopeasti suositus, tavoitehinta ja osinkotuotto. Sen jälkeen voikin suoraan hypätä rapsan loppuosan DCF-malliin
Rauli on antanut ennakkokommenttinsa, kun Anora julkaisee Q1-tuloksen tiistaina.
Anora raportoi Q1-tuloksensa ensi tiistaina noin klo 8.30. Odotamme tuloksen parantuneen heikosta vertailukaudesta edelliskvartaalin tapaan. Tulos on silti edelleen heikolla tasolla. Uskomme Anoran toistavan koko vuoden ohjeistuksena, joka odottaa 75–85 MEUR:n oik. käyttökatetta koko vuodelle.
Liikevaihto oli 146,9 (159,5) milj. euroa, laskua 7,9 prosenttia.
Vertailukelpoinen käyttökate oli 8,9 (7,9) milj. euroa eli 6,1 (5,0) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 12,1 prosenttia.
Käyttökate oli 7,8 (6,9) milj. euroa eli 5,3 (4,3) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 12,9 prosenttia.
Liiketoiminnan nettorahavirta oli -44,6 (3,6) milj. euroa.
Osakekohtainen tulos oli -0,03 (-0,08) euroa.
Aika karsea rahavirta ainakin, oliko tässä jotakin kausiluonteisuutta, verot kai ainakin maksetaan Q1!?
“matalammat raaka-ainehinnat ja valuuttasuojaukset tukivat suoritustamme kauden aikana.”
“Liikevaihto laski ensimmäisellä vuosineljänneksellä 7,9 prosenttia 146,9 milj. euroon, pääosin Wine- ja Industrial-segmenttien liikevaihdon laskun vuoksi.”
“Anoran liiketoiminnan rahavirta oli 45 MEUR negatiivinen johtuen tyypillisestä käyttöpääoman kausivaihtelusta. Vertailukauden lukua (4 MEUR positiivinen) tuki merkittävästi myyntisaamisten myyminen. Varaston ja ostovelkojen negatiivinen vaikutus oli sen sijaan selvästi vertailukautta pienempi (-47 MEUR vs. -84 MEUR).”
Jaetaanpa tänne @Rauli_Juva aamarikommentti, meni taas laskemaan tavoitehintaa, jostakin syystä se osui ensiksi silmiin, puolustukseksi sanottakoon, että lisää-puolella pysytttiin Anora: Marginaali nousutrendillä - Inderes
Anoran Wine-segmentin pääkilpailija ja hyvä verrokki Viva Wine raportoi tänään Q1-tuloksensa.
Viva jatkoi kasvuaan ja markkinaosuuksien nousua kaikilla monopolimarkkinoilla (Suomi, Ruotsi, Norja). Monopolimarkkinat sisältävä Nordic-segmentti kasvoi 6 %, kun Anoran Wine-segmentti laski 9 %
Kannattavuus jatkoi edelleen matalalla tasolla, johtuen valuuttasuojista ja mitä ilmeisemmin esim. Anoraa maltillisemmista hinnankorotuksista syksyllä, joka on olettavasti tukenut kasvua. Tästä mainitsin jo Q4:n yhteydessä.
Viva odottaa edelleen marginaalin toipuvan Q2 alkaen, joskin kruunujen viimeaikainen heikentyminen tuo negatiivistä riskiä tähän H2:lle
Ei siis kovin paljon uutta Q4:n yhteydessä nähtyihin ja kommunikoituihin trendeihin. Vivan marginaalikehitys näyttää olevan kvartaalitasolla Anoraa tasaisempi, mutta jos katsotaan 12 kk rullaavaa, niin Anora on ollut jo pari kvartaalia nousutrendillä, kun Viva vielä luisuu. (Huom, kuvassa Anoralla EBITDA, Vivalla EBITA). Tämä kuvannee osittain Anoran sisäisten ongelmien painaneen marginaalia markkinahaasteiden lisäksi, mutta myös mielestämme Vivan maltillisempia hinnankorotuksia. Vivankin pitäisi siis kääntyä Q2 vihdoin nousuun ja odotamme myös Anoran Wine-segmentin marginaalin pysyvän selvällä nousutrendillä läpi 2024:n.
Anora on tehnyt sopimuksen Blomberg-glögibrändin sekä sen reseptien ja immateriaalioikeuksien ostosta Orkla Denmarkilta. Kauppa toteutettiin tänään.
Blomberg on Tanskan johtava glögibrändi noin 8 milj. Tanskan kruunun vuotuisella liikevaihdolla ja strateginen lisä Anoran kattavaan alkoholijuomien valikoimaan. Blomberg täydentää Anoran ikonista premium-tason glögibrändi Blossaa, vahvistaen entisestään yhtiön asemaa Pohjoismaiden johtavana glögien tuottajana ja jakelijana.
“Blombergin hankinta vahvistaa markkina-asemaamme Tanskassa ja edistää kausimyyntiämme edelleen,” sanoo Jens Voldmester, VP, Own Wine Anoralta. “Blombergin vahva perintö ja vakaa asema vähittäiskaupan vakiobrändinä neljännellä vuosineljänneksellä ja joulun aikaan sopivat täydellisesti yhteen premium-tason Blossa-brändimme kanssa mahdollistaen kuluttajille vertaansa vailla olevaa laatua ja valinnanvaraa.”
“Anora on oikea tulevaisuuden omistaja jatkamaan Tanskan suurimman ja ikonisimman glögibrändin matkaa,” lisää Orkla Denmarkin toimitusjohtaja Carsten Hänel. “Myynnin myötä keskitymme yhä vahvemmin ydinliiketoimintaamme ja elintarvikebrändeihin, joissa Orkla Denmarkilla on erittäin vahva osaaminen. Glögimarkkina on kehittynyt huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana ja makuun sekä terveyteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Anoralla on laaja kokemus viini- ja alkoholimarkkinoista, ja se on oikea yritys jatkamaan tätä kehitystä.”
Anora uskoo, että hankinta tulee tuottamaan synergiaetuja, lisäämään myyntiä erityisesti loppuvuoden juhlasesonkina sekä tarjoamaan merkittäviä pitkän aikavälin hyötyjä ja strategisille vahvuusalueille eri kanavissa.
Kyseessä aika korkean hintatason juomien valmistajia. Inflaation ja korkojen nousujen kurittamat kuluttajat ei välttämättä pysty ostamaan samaa tahtia arvokkaita viskejä, konjakkeja ja muita arvojuomia. En usko, että kyse mistään sen mullistavammasta. Itse markkinan arvon ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa, vaikka toki ne on aina konsulttien laseilla piirrettyjä ennusteita.
elintarvikkeissa volyymit laskivat suomessakin kaksi vuotta peräkkäin. En silti lähtisi kirjoittamaan artikkelia, että ihmiset eivät enää syö tai juo.
“Elintarviketeollisuuden suhdannenäkymä pysyy verraten heikkona tänä vuonna. Elintarviketeollisuuden volyymi laski kaksi vuotta peräkkäin 2022–2023. Tänä vuonna volyymi alkaa palautua, mutta laskua edeltävälle tasolle ei ylletä vielä ennustekaudella. Keskeinen epävarmuutta aiheuttava tekijä on se, mihin suuntaan kuluttajakysyntä kehittyy.”
Anorasta vielä puheenollen yhtiö saanut omat selzerit myyntiin systembolagetiin ja siis nimenomaan niin että ei mikään tilaustuote vaan löytyy useimmista liikkeistä hyllyiltä. Taitaa olla ensimmäinen suomalainen tuote kyseisessä kategoriassa systeemissä.
Noiden verrokkien arvostukset on ollut aikaisemmin todella korkealla, ja edelleenkin ev/revenue yleensä yli 4, kun se Anoralla on vain 0,7 (4traders). Toinen, missä jenkkiarvostukset on korkealla verrattuna Suomeen on jätehuolto (Lassila&Tikanoja) , mutta sosialistisessa Suomessa kuntien oma jätehuolto taitaa pitää huolen, että ala ei niin kannata ja kilpailija Remeon autojakin näkyy nykyään paljon…
Päivitetään tännekin tieto aiemmin tällä viikolla loppuun runnotusta alkoholilain muutoksesta, jonka myötä enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynti vapautuu ruokakauppoihin tuota pikaa. Lakimuutos tulee oletettavasti näkymään myös Anoran liiketoiminnassa, onhan Suomessa Alko sille tärkein myyntikanava.
Alko arvioi, että lain muutos vähentäisi Alkon litramyyntiä noin 6–11 prosenttia ensimmäisen vuoden aikana. Merkittävämpi muutos markkinaan varmasti olisi, mikäli nyt päätettyä vahvempien alkoholien myynti vapautettaisiin.
Alkuvuonna julkaistussa Anoran laajassa raportissa alkoholilain muutoksen vaikutusta sivuttiin lyhyesti ja samassa yhteydessä @Rauli_Juva kirjoitti tästä vielä tarkemmin ketjuun.
Pohjoismaiden johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Anora lanseeraa laajan ja monipuolisen valikoiman tuotteita suomalaisten kuluttajien suosimilta viinibrändeiltä alkoholilainsäädännön muutoksen astuttua voimaan 10. kesäkuuta. Lakiuudistus sallii enintään 8 % alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Johtavan markkina-asemansa sekä Suomessa sijaitsevan tuotantolaitoksensa ansiosta Anora on ainutlaatuisessa asemassa tarttumaan tähän mahdollisuuteen.
Suomen alkoholilain muutos, joka astui voimaan 10. kesäkuuta, sallii jatkossa enintään 8 prosenttia sisältävien, käymisteitse valmistettujen juomien myynnin päivittäistavarakaupoissa entisen 5,5 prosentin rajan sijaan. Suomen markkinoiden johtavana viiniyhtiönä sekä Rajamäellä sijaitsevan tuotantolaitoksensa ansiosta Anoralla on erinomainen mahdollisuus tarjota nyt uusia, innovatiivisia viinipohjaisia tuotteita suomalaisille kuluttajille.
Anoran uusi 8-prosenttisten tuotteiden valikoima kuvastaa hyvin yrityksen viiniportfolion laajuutta sisältäen tuotteita Anoran omilta kuluttajien suosimilta viinibrändeiltä että yhtiön Suomessa edustamilta tunnetuilta kansainvälisiltä brändeiltä. Kokonaisuudessaan myymälöiden valikoimaan tulevat tuotteet kattavat useita kymmeniä erilaisia kuohu-, valko-, rose-, ja punaviinipohjaisia tuotteita jo ennestään kuluttajien suosiossa olevilta brändeiltä, kuten Chill Out, I.L.O., El Tiempo, Lindeman’s ja Two Oceans.
Anora näyttää saavuttaneen ihan kohtuullisen aseman viinien myynnissä maitokaupoissa
Myydyimpien listalla useampi Anoran jakelema tai itse tuottama juoma. Toki otanta vielä pientä, mutta suunta oikea.
Ensimmäisen myyntiviikon suosituimmat alle 8-prosenttiset juomat K-kaupoissa
(lihavoituna anoran tuotteet)
Ruppertsberger Riesling
Chill Out Chardonnay
Vina Maipo Sauvingnon Blanc
Episode Riesling
Happy Grape Blanco
Kuohuviinit:
Fresita Sparkling
Gancia Asti DOCG
Dos Caras Brut
Hola! -sarjan Mediterraneo Brut
Hola! -sarjan Mediterraneo Rose
Punaviinit:
2U Duas Uvas Red
Chill Out Cabernet Sauvignon
Happy Grape Tinto.
Rose- ja muut viinit:
Vina Maipo Rose
Sabor Sol Classic Sangria
Black Tower Rose
Muistutuksena Anoran viiniliiketoiminnasta 14% tai noin vajaa 50milj liikevaihto tulee Suomesta. Siten kyllä sinä ihan otettavaa on jos saa hyvin tuotteita myydyimpien listoille. Toki Alkossa myynti varmaan osittain laskee.
Nostaisin vielä viineissä pöydälle kauppojen vastuullisuus suuntauksen.
Mitä pienemmällä ympäristövaikutuksella halutaan viinejä myydä sitä isompi iso niistä tulee olemaan hanapakkauksia. Niissä Anoran asema on vahva, koska Rajamäki harvoja laitoksia täällä missä viinin läträys pahvitonkkiin onnistuu paikallisesti.