Artificial Solutions – Tekoälyä vuorovaikutukseen

Kyseessä siis Ruotsin pörssistä löytyvä lähinnä isoille julkisen ja yksityisen puolen toimijoille tekoälyn avustamia asiakaspalveluratkaisuja, kuten chat-botteja tarjoava nopeasti kasvava yritys. Tuotteena on Teneo-alusta, joka: “allows business users and developers to collaborate on creating sophisticated, highly intelligent applications that run across over 35 languages, multiple platforms and channels in record time.”

Marraskuussa vaihtui pitkäaikainen toimitusjohtaja pois, ja tilalle tuli enemmän myyntiorientoitunut toimitusjohtaja, jolla selvästi haetaan uutta suuntaa myynnin kasvuun.

Mielenkiintoista on, että uusmyynti toteutuu koko ajan enemmän kumppaneiden kautta, jolloin huonompi katteinen ja huonommin skaalautuva projekti- ja asiakastyö menee kumppaneille kuten Accenture, Capgemini, KPMG ja Deloitte, ja yritykselle jää lisenssitulot sekä käyttöön perustuvat tulot.

Teneon kautta pyörivä datan määrä kasvaa kovaa vauhtia ja samalla siitä tuleva hyvä katteinen liikevaihto. Korona tehnyt hyvää, vaikka myynti vähän kärsinyt. Datan kasvu johtuu myös siitä, että isot asiakkaat ovat siirtyneet pilotista oikeisiin lisensseihin kuten Skoda ja ICA.

Yhtiö ennustaa kassavirran olevan positiivinen H1 2021.

Redeyen ei vielä Q3 jälkeen päivitetty raportti antaa Base -skenaariolle tavoitehinnan 17 kruunua.

Huomioitavaa asiakkaista:

US Federal Healthcare department:

  • “Artificial Solutions® (SSME:ASAI) the leading specialist in enterprise-strength Conversational AI, announced today that an intelligent chatbot developed for a US Federal Healthcare client was built by Deloitte using the Teneo® platform.”
  • “For healthcare websites that contain vast amounts of information, an intelligent chatbot capable of delivering an immediate correct response any time of the day is hugely beneficial to the end user,” says Santhosh Vadiyala, Specialist Leader at Deloitte Consulting. “Teneo’s flexible and scalable infrastructure allowed us to develop the digital assistant with relative ease, including integration into third party software to deliver even greater intelligence and capabilities to the end user.”
  • Aika huikea referenssi mielestäni

Deloitte Netherlands:

  • “Artificial Solutions® (SSME:ASAI), the leading specialist in enterprise-strength Conversational AI, announced today that Deloitte Netherlands has chosen the award-winning, conversational AI platform, Teneo®, to build a virtual assistant to support the HR function.”
  • Lupaa hyvää, että partneri kuten Deloitte valitsee Teneon oman firman sisälle, vaikka menikin vain HR-osaston käyttöön, ainakin näin aluksi

Tämän lisäksi esim. Folksam, Kindred, Shell, Swisscom, ICA, Skoda ja Vodafone.

Jos joku on jo tutustunut, niin kommentoikaa!

Linkki Q3-esitykseen:

Linkki Q3-audioesitykseen, lupaavalta kuulostaa väistyvän toimarin viimeinen selonteko:


8 tykkäystä

Mielenkiintoinen avaus. Mitä ihmettä kesällä tapahtui, kun ensimmäisenä katsoin hintakäppyrää ja sieltä löytyi outo “kupla”?

2 tykkäystä

Hyvä kysymys, kahlasin Avanzan keskustelupalstan läpi, ja joitakin noille päiville päivättyjä uutisia ja haastatteluita löytyi, jos pitäisi arvata niin ainoastaan se vaikutti, että yritys sai näkyvyyttä. Kyseessä kuitenkin ainoastaan 50 milj. euron markkina-arvon yritys ja suhteellisen pienivaihtoinen.

1 tykkäys

Täällä myös yritys mainittu, mutta tämä keskustelu ei ole ottanut tuulta purjeisiinsa…

2 tykkäystä

Redeye ei kovin innoissaan tuosta rahoitustavasta (https://www.redeye.se/research/794984/artificial-solutions-mixed-views-on-new-funding-strategy). En myöskään itse pidä yhtiöistä jotka joutuvat dilutoimaan osaketta, mikä toki lakkaa/hidastuu jos pääsevät positiiviselle puolelle.

Investing.comista kattelin vähän pidemmän ajan kurssikehitystä niin oishan tuo tuosta pidemmän aikavälin laskutrendistä breikannu kesäkuussa (loppuvuonna 2017 375SEK–>kesäkuu 2020 7SEK)

Omalta osaltani olen kiinnostunut, mutta odotan kestävästi positiivista paria kvartteria ensin.

4 tykkäystä

Jep, hyvä huomio. Luin aiemmin tuon myös itse läpi, kuitenkin tässä mahdollisessa diluutiossa on hopeareunus: “1,562,500 warrants were issued to the creditors, granting them the right to subscribe at a strike price of SEK 32 per share (before March 31, 2023). If all warrants are exercised, the dilutive effect is 3.2% for a cash contribution of SEK 50m. We view this as reflecting positively on the creditors’ confidence in AS, especially given yesterday’s closing price of SEK 11.60.”

Merkkaamishinta kolminkertainen tämän päivän kurssiin.

Tuo toinen sovittu rahoitus on sitten vähän huonompi: “The convertible notes can be converted to shares at a 7% discount to the share price when a conversion is requested by N&G. AS, however, has the option to redeem the notes in cash for a 3% fee of the nominal amount.”

Edit: Tästä vielä muistin lukeneeni seuraavan: “we have mixed feelings about the complex convertible arrangements that have entered the Nordic corporate scene in the past few years.” RedEye yleisesti vieroksuu tämänkaltaisia rahoitusmuotoja.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen avaus, ehdottomasti seurantaan ja sama oikeastaan @anttirs sanoikin.

2 tykkäystä

Mulle tästä tulee mieleen, että firma on aika nuori vielä ja vertailukohdaksi voisi vetää esim. Brittiläisen We Build Bots. We Build Botsilta olen aikaisemmin kysynyt seedrs.co.uk rahoitusalustalla, että käyttävätkö he GPT-3 mallia apunaan ja sanoivat että ei, koska haluavat kasvattaa omaa IP:ä. Olisi mielenkiintoista tietää mitä AS miettii GPT-3 :a. Itse olen sitä mieltä, että jos chatti-botteja tekee, niin on paras olla maailman edistyneintä teknologiaa alla, jota GPT-3 tällä hetkellä on. Toki saattaa olla, että se on vähän overkill joissain tapauksissa.

4 tykkäystä

Firmahan on perustettu jo 2001, pörssiin tultiin jokunen vuosi sitten. Nostan kädet ylös näiden teknologisten ratkaisuiden kanssa, tästä linkistä joku fiksumpi saisi varmaan jotain selville:

Sen olen lukenut, että yrityksellä on markkina-arvoon suhteutettuna iso patenttisalkku, viimeisin arvio vuodelta 2019 150 miljoonaa dollaria.

” STOCKHOLM, Sept. 23, 2019 Artificial Solutions(SSME:ASAI), the leading specialist in enterprise-strength conversational AI, announced today that the value of its patent portfolio has grown by more than 50%. At the same time the number of forward citations of Artificial Solutions’ founding patents in conversational AI technology has increased substantively.

Forward citations indicate that newer patents acknowledge the importance of a foundational patent in the space. Since 2016, many of the largest software companies in the world including Apple, Nuance, Google and IBM have made forward citations of Artificial Solutions’ pioneering patents, confirming the company’s position as a leading innovator in the conversational AI space.

After analysis by a leading independent patent validation firm, Artificial Solutions intellectual property valuation has risen to over $152m, up from $96.5m in 2016. The valuation considers how the scope and influence of the company’s intellectual property has expanded and bases its conclusion on the patents overall market opportunity combined with the potential opportunities in the conversational AI market.”

2 tykkäystä

Täällä lisää AI patenteista. Vuoden 2019 raportti ladattavissa.

2 tykkäystä

Blue Prism (AS:n kanssa yhteistyössä) pisti kovat 40% growth in revenue luvut pöytään ja ensi vuonna pitäisi olla nollatulos. Kannattaa tähän firmaan tutustua jos on AS:ta kiinnostunut.

2 tykkäystä

Johto innokkaasti merkannut pari viimeistä päivää sitouttamisohjelmien kautta, ja ainakin tuossa yhdessä uudemmassa ohjelmassa ei ehdot ole mitään maailmaa mullistavia, vanhemmissa voi olla asia erikseen, en niitä lähtenyt kaivelemaan.
"Incentive Program 2020/2025:1

The AGM resolved, in accordance with the board of directors’ proposal, on establishment of Incentive Program 2020/2025:1 by a) directed issue of warrants to subsidiary and b) approval of transfer of warrants to management and other key employees of the Company or its subsidiaries. The subscription price of shares when exercising the warrants corresponds to 250 per cent of the volume-weighted average price for the Company’s share on Nasdaq First North Growth Market from 2 June 2020 until 16 June 2020. Each warrant confers the holder a right to subscribe for one (1) new share in the Company and may be exercised during the period from 1 June 2025 to 15 October 2025. Provided that the warrants are fully exercised, the Company’s share capital can increase with a maximum of SEK 1,384,704.03, corresponding to a maximum of about 1.78 per cent of the current number of shares and votes in the Company."

1 tykkäys

Erittäin mielenkiintoinen asiakas-case tässä, Teneo osaa siis tulkita tekstin, äänen ja kosketuksen sekoituksia.

"The Teneo powered intelligent digital assistant makes it fast and easy for customers to interact with a meal-planning service. Using a mixture of voice, text or touch, customers can use the assistant to carry out a wide range of tasks such as creating a new account or adding a meal plan. The chatbot can also proactively suggest special offers based on the customer’s preferences.

Teneo’s highly intuitive and humanlike conversational capabilities allows it to understand a customer’s intent, no matter how complex the sentence. Seamless integration into back-end systems and business processes such as RPA (Robotic Process Automation) enables Teneo to deliver the right response every time, from adjusting an order or pausing a service to sending out a replacement meal."

2 tykkäystä

Oli tarkoitus lähteä longiksi, kun tuo vihreä vastus breakattaisiin. Ennen tämänpäiväistä tiedotetta puhelimeen tulikin hälytys kurssinoususta ja tilanteen tarkistuksen jälkeen päätin iltapäivällä paremmalla ajalla tehdä toimeksiannon. Noh, tiedote tuli ja enää en halua fomoilla, vähän ärsyttää, mutta edelleen tarkoituksena hypätä kyytiin, kun vähän pöly laskeutuu.

Selvästi ainakin hyvät uutiset kurssia liikuttaa ja vastaavia tilanteita voi odottaa varmasti jatkossakin.

Kuuntelin myös Q3 puhelun aiemmin, johdon näkymät ja yhtiön strategia vakuuttivat. Näillä marginaaleilla fundapuolen upside yksinkertaisesti pääteltynä valtava, jos/kun liikevaihto lähtee kasvuun. Eniten harmittaa tuo voitollisuuden siirtyminen, toivottavasti tämän hetken ohjausta ei tarvitse siirtää edelleen. Onko muiden mielestä yhtäläisyyksiä esim. Qt kanssa? Miks(e)i?

4 tykkäystä

Ei kannata vielä harmistua! Odottelen myös, että pääsen tankkaamaan myydyt takaisin alempaa. Tämän päivän nousu oli pelkästään lisääntyneen näkyvyyden takia.

Minullakin kävi itseasiassa skaalautuvuuden takia Qt mielessä, mutta taitoni eivät riittäneet vertailuun. Onhan Qt kehityksessä ainakin pari askelta edellä, mutta miksi Asai ei voisi tulla samoja askelia perässä. Parin vuoden päästä nähdään kuinka väärässä/oikeassa olimme.

2 tykkäystä

Freshly on muuten tuo asiakas kyseessä. Nestlen omistuksessa ja toimittaa yli miljoona ruoka-annosta viikossa, voi tulla hyvä määrä asiakasbotille tuolta töitä.

Hurja nousu jatkui taas tänään.

3 tykkäystä

Onko ASAI:lla pörssiin listattuja kilpailijoita?

Ainakin pelkälle chatbotille löytyy Suomestakin JennyBot ja Googlehaulla monia muitakin.

Hieno nousu jatkuu, meikäläinen vielä rannalla, mutta katson rauhassa ja jatkan tutustumista… :smile:
Vähän tässä olen yhtiön tuotetta pohtinut, kun kilpailijoita on paljon, niin olisi kiva kuulla joltain asiantuntijalta, että mikä on ASAIn kilpailuetu kasvavassa markkinassa.

E: Mistä löytyisi lista sisäpiirin omistuksista?

3 tykkäystä

Yritin tuosta Jennystä löytää tarkempaa tietoa, mutta koska ei pörssilistattu niin vaikea löytää mitään yksityiskohtaisempaa.

ASAI:n kilpailuetuna näen ainakin:

  • Vahvat kumppanit
  • Laaja kielivalikoima, yli 40
  • Myös puhutun kielen ymmärrys + kosketus (en tiedä onko muilla)
  • Todella vahvat referenssit
  • Vahvan oloinen patenttisalkku?


Tässä suurin omistaja:

1 tykkäys

Löytyi hienoja esimerkkejä siitä mihin ASAI pystyy, elikkä Swisscomin Alexan tai Apple-tv:n kaltainen kapistus :

Edit: Katsoin tuota tuotetta, niin saanut hyvin kehuja 4/5 tähdet.
https://www.swisscom.ch/en/residential/products/tv/details.html/swisscom-box-11042799?payOption=ONE_TIME&useCase=HARDWAREONLY#tab[selected]=1

3 tykkäystä

Noniin tämä selvensi jo hurjasti! Aika pintapuolisesti olen tietoa hakenut, mutta tuntui, että päällimmäisenä tuli esiin vain tyypillinen nettisivun chatbot ja muut ominaisuudet on mainittu yhdellä sanalla: “Teneo tulkitsee myös puhetta ja eleitä”. Eli tosiaan selvästi potentiaalia löytyy korkeamman tason tuotteisiin olettaen paremmin, kuin perustason chatbot kilpailijoilta.

jk. Kaikkia yhtiön press releaseja en ole kahlannut vielä

2 tykkäystä