Asuntolainamarkkina

n. 30 000e eli jokin vakuudellinen laina olisi kyseessä.

Marginaalisi on liki ryöstö. OPn tarjous 0,42%. Meillä on mahdollinen lainan ottamisen syy on isompaan asuntoon muuttaminen.

OP:stä itsessään olen kuullut joko tosi hyvää tai tosi huonoa palautetta. Me kuulumme ensimmäiseen

Sen takia kyselenkin, kun tuntuu kohtuuttomalta. Asuntolaina samassa pankissa marginaalilla 0.68, mutta en oikein ymmärrä miksi tuon peruskorjauslainan marginaali eroaa noin paljon asuntolainasta…

Oliko tämä marginaali siis remonttilainaa vai asuntolainaa varten?

Asuntolainaa varten :thinking:

Saattaa olla, että kyseltiin juuri väärässä kohtaa alkusyksyä, mutta OP:lla ja Danskella ainoa vaihtoehto oli 12kk. Pitänee kysellä lyhyemmän perään uudestaan :+1:

Kanttaa muistaa, että mitä pienempi Euribor, niin sitä korkeampaa marginaalia joutuu lainasta maksamaan.

Ei pidä paikkaansa, ihan asiakasriippuvainen asia.

4 tykkäystä

On siinäkin varmasti osa totuutta.
Ainakaan itse en ole koskaan saanut pienempää tai edes yhtä pientä marginaalia asuntolainaan kuin ensiasunnon kohdalla kun lainasta joutui vielä maksamaan korkoa.
Asiakkaana en takuulla ole muuttunut riskisemmäksi siitä ajasta.

Täysin sama marginaali euriborista riippumatta.

1 tykkäys

Ja markkinasta riippuvainen. Kun asuntolainoja nostettiin viime vuosina ennätystahtia ja pankeilla oli kova kilpailu asiakkaista, niin kyllä niistä marginaaleista joustettiin. Mulle tarjottiin silloin kuumimpaan aikaan useammasta pankista 0,3X marginaalia ja korot oli tukevasti miinuksella.

Edit: tarkoittiko @tsolla muuuten euribor koron tasoa vai pituutta?

1 tykkäys

Muutama pointti tänne. Eli peruskorjaus laina tuolla 1.3marginaalilla on mielestäni hyvä! Ei passaa sekoittaa nyt asuntolaina ja peruskorjaus lainaa keskenään. Normaali remontti laina on sitten vielä kalliimpaa.
Ja muihin euroboreihin lisätään marginaaliin hieman ekstraa… Ellei ole todella hyvä asiakas pankille. Pääsääntöisesti kaikkien marginaalia tällä hetkellä nostetaan hieman jos valitsee muun kuin 12kk euroborin.

5 tykkäystä

Tällä hetkelläkin minulla tarjous olemassa 3kk, 6kk ja 12kk euroborit 0,4 marginaalille OP:ssä

2 tykkäystä

Se tuli muuten tästä asiakaskohtaisuudesta mieleen, että tuohonhan voi jossain määrin myös itse vaikuttaa miten tuottoisana asiakkaana pankki sinut näkee. Tietysti omien tulojen jne ilmoittamisessa tulee rehellisyyttä noudattaa, mutta muuten kannattaa kyllä selittää ummet ja lammet miten aikoo panostaa joka ikiseen pankin kalleimpaan sijoitustuotteeseen tulevaisuudessa, siirtää kaikki perheen palvelut ja vakuutukset samaan pankkiin jne. Yleensä tällainen aikomuksista höpiseminen ei velvoita mihinkään ja vaikka ne vakuutuksetkin kaikki siirtäisi tai muita lisäpalveluita aloittaisi, ne voi yleensä sitten hetken kuluttua irtisanoa ja siirtää takaisin edullisempaan paikkaan…

1 tykkäys

Itse tarkoitin siis sitä että omakohtaisen kokemusen mukaan sillä on vaikutusta onko euribor tasolla 6% vai -0,6% en 3kk vs 12kk eroa.

Handelsbankenilta sai 3kk euriborin

2 tykkäystä

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten usein lainan korko tarkistetaan, jos on esim. 3kk euribor?

Onko joku onnistunut vaihtamaan euribor korkoa kesken kaiken esim euribor 12kk-> euribor 3kk?

1 tykkäys

3kk euribor tarkistetaan kolmen kuukauden välein, 6kk euribor kuuden kuukauden välein jne.

7 tykkäystä

Mistä päin olette saanut Osuuspankista lyhyempiä kuin 12kk euriboreja? Keski-suomen Osuuspankista kesällä sanottiin suoraan että meillä ei ole tarjolla muuta kuin 12kk euriboria. Onko nämä asiakaskohtaisia ja riippuu varallisuudesta?