Asuntosijoittaminen

Laitan ihan vain omaksi huvikseni pienen päivityksen omasta ensimmäisestä sijoitusasunnosta.

Tapahtunut reilussa kuukaudessa:

• Isännöitsijälle muutostyöilmoitus (koko yksiön saneeraus) viikkoa ennen kauppakirjojen tekoa
  • Kaupat huhtikuun lopussa
  • Isännöitsijä vaatikin aika paljon lisätietoja ennen ilmoituksen hyväksyntää. Piti toimittaa urakoitsijoiden Y-tunnuksia, tarkempia kuvauksia väliseinien kaadoista, kuvauksia tulevasta vesieristyksestä ja vesieristäjän sertifikaatista jne. Tämän lisäksi piti vielä tehdä ns. aloituskatselmus paikan päällä teknisen isännöitsijän kanssa ja vasta sitten sain luvan aloittaa remontti.
  • Putkimies kävi repimässä vanhat putket pois ja tulppasi ne + jätti väliaikaisen hanan kylmälle remonttivedelle
  • Sähkömies kävi kytkemässä hellan pois
  • Minä purin kaiken muun ja kuskasin tavarat kaatopaikalle
  • Kämppä on nyt paljaana pois lukien kylpyhuoneen laatat ja lattiamatto, joita en kehdannut viikonloppuna piikata, kun remonttiluvassa oli ohjeistettu tekemään meluisimmat työt arkena klo 8-18

Seuraavaksi sitten kylppärin tyhjennys ja sertifioitu vesieristäjä vaihtelemaan lattiakaivoja, tasoittamaan ja vesieristämään. Laatoitukset, saumaukset ja silikonaukset teen sen jälkeen itse.

Itse ajattelin seuraavaksi tilailla keittiötä ja alkaa laittaa keittiön sekä huoneen pohjia (katon ja seinien maalaus, ehkä lattian laminointi jos saan sen hyvin suojattua keittiö- ja kh-remontin ajaksi). Ihan huomiona todettakoon, että on kyllä mukavaa hommaa tämä remontointi, kun saa rauhassa itsekseen tehdä ja harrastelusta voi jopa saada vielä palkkaakin. Viime vuodet kun on kotona saanut tehdä remonttia taaperot jaloissa ja vaimo neuvomassa, niin luulin jo alkaneeni kyllästyä kaikenlaiseen nikkarointiin. :sweat_smile:

Pitää muuten sanoa sellainen, että nyt kun on tarkemmin vielä tutustunut taloyhtiöön, naapureihin ja alueeseen, niin olen kyllä erittäin tyytyväinen tähän hankintaan. Alue on aivan loistava ja todella viihtyisä. Keskustaan (TRE) kävelee kymmenen minuuttia ja vieressä hyvät päivittäispalvelut. Samaan aikaan alue ja taloyhtiö vaikuttavat todella siisteiltä, turvallisilta ja laadukkailta. Pidän itseäni jonkinlaisena kasvu-/laatusijoittajan yhdistelmänä osakemarkkinoilla ja mielestäni tämä asunto tarjoaa “laadukasta kasvua” sijoitusasuntomarkkinoilla. Tuskin tuolla juuri vuokraa saa vedätettyä, että taloyhtiö on turvallisen ja hyvin hoidetun oloinen, ja naapureina on mukavia omistusasujia, mutta ei siitä varmasti kyllä haittaakaan ole.

Pitää raportoida taas muutaman viikon päästä, että miten homma etenee. Teen kaikessa rauhassa omien päivätöiden, harrastusten ja perhearjen ohessa, joten vuokralaisen etsiminen ajoittunee tuonne kesän jälkipuoliskolle.

20 tykkäystä