Kiitos hyvästä näkemyksestä ja haastosta. Oletan kuitenkin, että tunnet Suomen/Euroopan vastaavaa alaa (sähköurakointi). Marginaalien osalta kannattaa huomioida, että Amerikassa kaikki on suurempaa. Hyvänä esimerkkinä Uponorin Pohjois-Amerikan “Building materials”- segmentin kannattavuus oli kaksinkertainen Euroopan vastaavaan liiketoimintaan verrattuna. Tähän on varmaan paljon syitä, varmaan isoimpana verotukselliset. Se mikä on Suomessa todella pienten marginaalien bisnestä, voi olla Yhdysvalloissa kohtalaisten marginaalien bisnestä. Uponor on myös siitä hyvä esimerkki, koska hekin myyvät muoviputkea Yhdysvalloissa 20 % EBIT-katteella (vaikkakin kohdemarkkina on eri).
En itse tunne tietenkään Yhdysvaltojen sähköurakointialaa kovin syvällisesti, mutta en usko, että Atkore olisi harjoittanut yritystoimintaa kohta 70 vuotta, jos heidän tuotteensa eivät olisi kilpailukykyisiä hinnaltaan tai muuten. Atkore on pyrkinyt tekemään aika paljon tuota asennusta nopeuttavaa tuotekehitystä minkä mainitsit syyksi maksaa korkeampaa hintaa. (Mc Glide -kaapeliperhe, Cellular Core PVC conduit, Cable tray Quick latch). Lisäksi on tietenkin paljon sähkö- ja paloturvallisuus sekä kestävyys näkökulmia joihin @Monte_Cristo viitasikin.
Kuitenkin Atkoren myyntikate on nyt hinnoittelun normalisoitumisen myötä linjassa listattujen kilpailijoiden kanssa (kts. kuva), joten uskon, että Atkoren myyntiartikkelit ovat suurin piirtein saman hintaisia kuin muillakin valmistajilla. Itseasiassa Yhdysvalloissa Electrical equipment-sektorin kekimääräinen myyntikate on näköjään 32,5 % (N=103) vs. Atkoren 2024 Q1 36,4 % (korkeimmillaan kävi 42,8 % 2022 Q1). Koko sektorin kannattavuus on ollut tasaisessa kasvussa, mikä varmasti johtuu erittäin vahvasta kysynnästä (+ mahd. protektionismi). Kaikki ovat huolissaan marginaalien laskusta, mutta itse uskon että Atkoren marginaalit stabiloituvat nyt parissa kvartaalissa PVC:n hinnoittelun normalisoituessa ja lähtevät sitten taas nousuun koko sektorin mukana. Alla olevassa kuvassa näkyy hienosti tämä Return to mean -ilmiö (piirsin paintissa kehityksen ennen 2022):
Se mitä sitten tapahtuu kannattavuuden osalta alemmilla riveillä, on varmasti yhtiökohtaista ja Atkoren osalta se on heidän sisäisten tehokkuusoptimointien, kustannuskurin ansiota.
Atkore pääasiassa myy tukkureille, mutta Q1 puhelussakin tuli nyt ilmi, että yhtiön on pyrkinyt/pyrkii jatkossa kasvattamaan suoramyynnin osuutta urakoitsijoille. Tähän liittyi joulukuun pörssitiedote, jossa ilmoitettiin, että Atkoresta tuli Yhdysvaltojen sähköurakoitsijayhdistyksen (NECA) ”premium partneri”. https://investors.atkore.com/investors/news/news-details/2023/Atkore-Becomes-a-NECA-National-Premier-Partner/default.aspx Tämä on sinänsä loogista. Kun Atkore oli pienempi yritys, se myi lähinnä tukkureiden kautta, mutta nyt kun yhtiö on kasvanut varsin isoksi ja sillä on oma valtakunnallinen varasto- ja jakeluverkosto se alkaa myymään myös suoraan isoille loppuasiakkaille. Q1 Puhelusta:
[Analyytikko]: Obviously, you guys sell the majority of products through distributors. But you’ve talked about marketing efforts that go kind of way beyond this distribution channel, developing relationships with the big players in markets like array makers, fab owners, et cetera, with the goal of becoming a partner. Just wondering if you can provide kind of any update there and thoughts on – I know that’s a longer-term process, but kind of how are you viewing that?
[CEO]: / / To your point, it’s a multiyear process, but what I’m proud, I think we did a press release here in the last month or 2, was NECA, which is the National Electrical Contractors Association so represents all the construction contractors in the electrical space that are union, that is equivalent nonunion organization, named us as one of the premier partners.
And to give you a feel, there’s around 13 give or take premier partners, and that’s everything from a freight carrier to electrical – like energy generator company for their plans, tools. So in our space across PVC products, across steel conduit products, across metal framing products, you just go through, we are the only premier partner basically for all of our set of products there.
There are some other product manufacturers in certain spaces. But it just shows the relationships that Atkore is building out there. It’s a real complement to our organization, our products, our value in the partnership we’re doing. So it’s exciting, Chris.
Olet siinä varmasti oikeassa, että urakoitsivat voivat valita ja ostaa haluamansa tuotteet tukusta ja ehkä pienurakoitsijat saavatkin ne tuotteet suoraan tukusta. Mutta tukut eivät käsittääkseni varastoi tällaisia artikkeleita isoissa määrin, vaan isoissa hankkeissa tuotteet kulkevat Atkoren tehtaalta suoraan urakoitsijan työmaalle, kulkematta tukkurin tilojen kautta, vaikka tukku tai myyntiagentti olisi myynyt ne. Tukkuri tai ostaja luultavasti vastaa kuljetuksesta, mutta Atkorella on omaakin kuljetuskalustoa ja lisäpalveluna he voivat toimittaa tuotteet samana päivänä työmaalle. Jos tilaat tukusta normaalisti viiden eri valmistajan tuotteita ja ne saapuvat sitten työmaalle vaikka seitsemällä eri rekalla ja seitsemänä eri ajankohtana, voi ehkä ymmärtää että tässä on saavutettavissa kustannus, kuljetus- ja varastointi synergioita, jos pystyy hallitsemaan koko prosessin.
Tässä on asiaa esittelevä Atkoren oma (mainos)video: https://www.youtube.com/watch?v=QfNP0el3FzM
Q1 puhelussa toimitusjohtaja toi esiin oman vaatimattoman mielipiteensä, että näissä myynti- ja toimitusprosesseissa he ovat vuosikymmenen edellä kilpailijoitaan:
[Analyytikko kysyi hinnoitteludynamiikasta, CFO vastasi kysymykseen, CEO jatkokommentti]: And then Alex, if I can bridge off your question a little bit. Again, David’s better giving you the bridge. But just for you or other shareholders out there, the way we think about our profit and pricing, first thing is just general industry volume. Obviously, if there’s tight capacity like any product, you can sell for more, because you have multiple options and multiple customers that want it. So volume. Second thing where, I think, we are absolutely the industry leader is our capability, and we’re really doubling down on this, is the a one order, one delivery, one invoice, that just is a competitive, sustainable advantage, that I don’t think anyone else can match in the next decade. My own personal opinion.