Aurinkoenergia - mihin sijoittaa?

Ilokseni huomasin, että solarpuoli ei ole herättänyt hetkeäkään keskustelua. Liene ei salaisuus, että teknologia kehittyy ja kustannukset tulevat alaspäin jatkuvasti. Maailmalla tuuli- ja aurinkosähkö tuottavat ne edullisimmat megawatit suotuisilla tuotantoalueilla

Mediassa keskustelu painottuu ainoastaan paneeleihin. Paneelit ovat puhdasta bulkkia ja kiinalaiset ovat jyränneet markkinat tehokkaalla tuotannollaan. Ei mitään kiinnostavaa sijoittajien kannalta. Aurinkojärjestelmät vaativat kuitenkin myös muuta ja toistaiseksi rahaa on tehty huomattavasti paremmin inverttereillä. Ilmeisesti patentit/teknologia merkkaavat enemmän ja toimialan yhtiöillä on enemmän hinnoitteluvoimaa

Huawei on kova tekijä näissäkin, mutta myös Israelissa osataan. Solaredge julkaisi juuri tuloksen ja ohjeistaa 60-70 prosentin kasvua tulevalle kvartaalille. Tuttava suunnittelee/asentaa kaupallisia järjestelmiä ja kehui firman tuotteita, jota kautta rohkaistuin ostamaan osaketta. Enphaselta on tullut lisäksi täysin uutta tekniikkaa markkinoille ja kasvu on räjähtänyt käsiin viime kvartaaleina. Solaredgeä on löytynyt salkusta pitemmän aikaa ja Enphasea ostin muutamalla satasella seuraamismielessä. Olisi pitänyt ostaa enemmän sillä kurssi on noussut viime vuodesta jotain 400 prosentin luokkaa

Tästä olisi pitänyt kirjoittaa jo aikaisemmin mikäli olisi sattunut pyörimään palstalla, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan jatkoa ajatellen. Markkinat kasvavat, mutta tukipolitiikka ja syklit aiheuttavat volaa markkinoilla säännöllisin väliajoin. Asennusmäärät ovat olleet pienen dipin jälkeen kovassa kasvussa ja tämä näkyy myös yhtiöiden kursseissa. Ehkä vieläkin voi ehtiä mukaan, mutta kurssit tuntuvat olevan hyvinkin liukkaita liikkeissään. Syklit tulevat ja menevät nopeasti, mutta vikkelimmät saattavat ehtiä poimimaan edullisesti alan firmoja

13 tykkäystä

Enphaselta tulosta…

Our third quarter revenue was $180.1 million, including approximately $8.0 million of safe harbor revenue. Third quarter revenue increased 34% sequentially and 131% year-over year. We shipped approximately 584 megawatts DC, or 1,795,653 microinverters. Demand was strong as our customers continued to appreciate our differentiated products, services and quality. We effectively stabilized our component supply in the third quarter of 2019.

Lukemat ovat kuin jostain videopelistä ja näkymätkin hyvät. Yhtiöllä on tulossa alkuvuodesta off-grid -järjestelmä tarjollw, jolle epäilemättä tulee olemaan kysyntää. Kun katselee Kalifornian paloja ja verkkoyhtiön toimia niin kysyntä järjestelmille tulee kasvamaan hyvillä tuotantoalueilla

Pre-marketissa osake tullut silti alas reilusti. Muutenkin huipuilta tultu alas niin ajattelin ostohintojen olevan hiljalleen kohdillaan

1 tykkäys

Valmistajien lisäksi myös operaattorit on mielenkiintoisia. Itse olin hetken aikaa norjalaisen Scatec Solarin kyydissä mut sit menin syksyllä tyhmänä kotiuttaa voitot kun näytti et alkaa dippaa. Siitä onkin raketoinut sit jo n. 20%

Tää on kyl omastakin mielestä kiinnostava ala ja varmasti kasvaa tulevaisuudessa et jos on hyviä pomintoja ni kyl kiinnostaa.

1 tykkäys

Itse tuli jonkin verran perehdyttyä eri yhtiöihin tuossa kaksi vuotta sitten kun aloitin sijoittamisen ja mielessä oli lähes ensimmäiseksi aurinkoenergia. Päädyin itse silloin sijoittamaan kahteen yhtiöön: Enphaseen ja SunPoweriin. Enphase olikin sitten aloittelevalle sijoittajalle aikamoinen kultasuoni. Aloitin osakkeen seuraamisen kun hinta oli alle kaksi dollaria. Ensimmäiset ostoni tein reilun kolmen dollarin kurssiin. Tuon jälkeen nousu onkin ollut melkoista ja parhaimmillaan käytiin tuolla 35 dollarin tietämillä. Olin onnekkaasti juuri oikealla hetkellä liikkellä, kun yhtiö koki käänteen yhtiön johdon vaihtumisen myötä. Toisaalta olin aika hyvin perehtynyt firman tuotteisiin ja se olikin silloin pääsyy Enphasen mukaan hyppäämiseen, joten oli tuo hyväksi osoittautunut valinta myös omaa ansiotani.

SunPower ei sitten olekaan mennyt oikeastaan mihinkään osakkeen hinnan suhteen enkä enää omista kyseisen firman osakkeita. SunPower tekee ehkä hyötysuhteeltaan laadukkaimpia aurinkopaneeleja mitä löytyy mutta ainakin siihen sijoittaessani he olivat vähän liian monessa mukana. Nykyään ovat keskittyneet enemmän tuonne Residential eli kuluttajapuolelle paneelien kanssa, mikä on mielestäni hyvä valinta. Nykyään Enphase ja SunPower tekevätkin yhteistyötä. SunPower on yksi niistä paneelinvalmistajista, joiden paneelien takapuolelle Enphasen mikroinverttereitä kiinnitetään ja myydään sitten pakettina. Olen kuitenkin todennut, että aurinkopaneelivalmistajat eivät ole kovin kiinnostavia. Kilpailua on liikaa ja kiinassa tehdään pienellä katteella aivan hyviä paneeleja. Normaalia kuluttajaa kiinnostaa pääasiassa hinta eikä se paneelien parempi hyötysuhde.

Mikä itseäni on kiinnostanut aurinkoenergian suhteen on etenkin tuo Residential puoli. Tietyt firmat profiloituvat selkeästi eri kokoluokan aurinkovoimaloihin ja en ole niinkään innostunut yhtiöistä, jotka panostavat suuriin MW kokoluokan aurinkovoimaloihin. Tulevaisuudessa yhä useamman talon katolta tulee löytymään aurinkopaneelit ja haluan sijoittaa yhtiöihin, jotka ovat juuri sillä saralla mukana. Silloin pari vuotta sitten päädyin juuri Enphaseen etenkin tuosta syystä. Myös sähköautojen yleistyminen tukee aurinkopaneelien yleistymistä, koska niiden tuottamalla sähköllä sitä autoa on mukava ladata. Toki aurinko ei paista yöllä, kun autot kauimmin seisovat paikoillaan mutta näihin järjestelmiin liitettävät akut ovat kokoajan parantumassa ja niitä liitetään järjestelmiin mukaan yhä useammin.

Enphasesta voisi kirjoittaa paljonkin mutta olen yhtiön suhteen ehkä jopa hieman puolueellinen, koska pidän yhtiöstä todella paljon. Hyvin on mennyt myös pahimmalla kilpailijalla SolarEdgellä, johon en itse haluaisi ihan periaatteestakaan sijoittaa tuon erilaisen invertteriteknologian takia. Aion pysyä Enphasen kyydissä pitkään ja hyviä asioita on tulossa tänäkin vuonna. Muita kiinnostavia Residential eli kuluttajapuolen yhtiöitä, joita olen jossain välissä harkinnut ovat olleet Sunrun ja Vivint solar, jotka asentavat ihmisten katolle aurinkopaneelijärjestelmiä. Asiakas voi tilata heiltä koko järjestelmän asennuksineen päivineen ja paneelien omistusmuotoja on valittavana erilaisia.

Yksi jossain välissä kiinnostanut yhtiö on myös kiinalainen suuri monokristalli valmistaja Daqo. Kurssi romahti aika paljon, kun tuo kauppasota alkoi mutta nyt ollaan sitten taas menty ylöspäin. Tämä osake heiluu aika paljon päivittäin ja olisi varmaan hyvä valinta jos tykkää harrastaa jotain päiväkauppaa.

6 tykkäystä

JinkoSolar Holding Co Ltd ADR . Onko mitään mielipidettä tästä? Jotka enempi tietää näistä kennoista. Jotenkin tekisi mieli hypätä tähän mukaan. Kurssihan on aika korkealla nyt mutta uutis virtaa kun seuraa niin on näillä kyllä aika paljon sykettä tilaus puolella.

Joku varmasti tietää enemmän juuri tästä paneelifirmasta mutta kuten aiemmin totesin niin itse en näe juuri paneelinvalmistajia kovin kiinnostavina kohteina. Kilpailua on paljon ja katteet ovat sen takia pieniä. Paljon pieniä valmistajia (ja joitain isojakin) on mennyt konkkaan tämän vuosituhannen aikana. On vaikeaa, että mistään yksittäisestä firmasta tulisi selkeää voittajaa ja sen takia en itse näe näitä houkuttelevina. Oma mutu on, että nämä suuret yhtiöt menevät yhdessä muiden paneelivalmistajien kanssa ylös tai alas alan näkymien mukana. Jonkun pitäisi keksiä joku uudenlainen mullistava paneeliteknologia, että tapahtuisi isompia liikkeitä.

1 tykkäys

Onko Enphasella mielestänne vielä paljon nousuvaraa nykytiedon valossa?
Tänään julkaistun artikkelin mukaan ollaan analyytikoiden tavoitehinnassa.
Kiinostaisi hypätä mukaan mutta ollaanko jo noustu liikaa?

Olen seurannut yhtiötä parisen vuotta päivittäin. Tällä hetkellä ollaan aika lähellä ATH hintaa. Viimeksi kun tultiin kunnolla alaspäin, tultiin todella kovaa ja noista ATH lukemista lähti pienessä ajassa n. 50%. Mitään järkevää syytä ei tuolle ollut. Luulen että tuossa oli massiivista shorttausta kyseessä. Siitä ei ole kauaakaan, kun viimeksi lisäilin itse 19 dollarin hinnoista.

Seuraava osari on luultavasti vielä yli kuukauden päässä (varmaan helmikuun loppupuolella) eli siihen on vielä kohtuu pitkä aika odotella. Ei näistä lyhyen aikavälin liikkeistä osaa kukaan mitään varmasti sanoa mutta jos sijoittaisin omia rahojani, niin odottelisin jonkinmoista romahdusta tuonne lähemmäksi 20 dollarin hintoja ennenkuin ostaisin.

Olen itse miettinyt, että mikä olisi oikea hetki myydä näitä osakkeita. Vielä ei ihan huipuissa olla mutta ei kovin kaukanakaan. Varmaan jos tuosta vielä muutama dollari mentäisiin ylöspäin esimerkiksi parin seuraavan viikon aikana niin saattaisin laittaa omiani myyntiin. Luulen, että tässä jossain kohtaa taas joku uusi shorttiaalto iskee ja kurssi tulee alaspäin. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Tarkoituksena olisi tietysti ostaa nuo osakkeet sitten halvemmalla takaisin ja kotiuttaa vähän voittoja siinä sivussa. Olen sen suhteen skeptinen, että tuonne yli 30 dollarin hintoihin jäätäisiin vielä ns. pysyvästi.

Pitkällä aikavälillä nousuvaraa varmasti on, se paras tuote eli IQ8 on vasta tulossa, jonka takia itsekin tähän aikanaan pääasiassa sijoitin. Oma katse yhtiön kanssa on ainakin muutaman vuoden päässä, peli on vasta alkamassa.

1 tykkäys

Vielä ei olla ENPH kanssa tiputtu 30 dollarin kelkasta ja pysyn itsekin kyydissä. Varsin mielenkiintoista, että eilisessä after hours sessiossa vaihdettiin yli 8 miljoonaa osaketta.

En nyt löydä enää tän päivän Goldman Sachs uutisointia, jossa uskovat näillä neljällä olevan potentiaalia nousuun eniten.
First Solar, Emphase Energyä, SunRun ja SunPower.
Kaikki laskussa äsken. Oliskohan oston paikka.
Mitä mieltä.

1 tykkäys

Pohja-onginta sopisi parhaiten SunPower:iin

Tällainen artikkeli oli ainakin 13.1 Seeking Alphan kautta luettavissa.

2 tykkäystä

SunPower tekee hyviä aurinkopaneeleja ja on varmasti jollain tapaa aliarvostettu. Tuo on siinä mielessä hyvä valinta, omistin itsekin joskus. Nämä muutamat samat nimet ovat aina noilla “5 solar stocks to buy” yms listoilla. Kyllä aurinkoenergia tulee taas tänäkin vuonna kasvamaan, joten se on hyvä ala olla mukana. ENPH:lla on mielenkiintoinen vuosi tulossa uusien tuotteiden kanssa.

2 tykkäystä

SunPower:a ostin, koska uskon sillä olevan eniten nousuvaraa.

Aurinkoenergia noussut hyvin viimepäivinä ja viikkoina. Enphasen kurssi jo yli 40 dollarissa ja SunPowerkin tänään 11% plussalla. Aika monenkin alan yrityksen kurssi on tällä hetkellä korkeimmillaan moneen vuoteen. SunPowerin tulos tulee tänään markkinan sulkeuduttua. ENPH tulos 18 päivä.

2 tykkäystä

Mä olen ostanut omaan salkkuuni Scatecia. Maksaa pientä, mutta kasvavaa osinkoa. Kurssi on noussut hurjasti viime kuukausina, mutta mielestäni arvostustaso ei ole vieläkään aivan posketon.

1 tykkäys

Enphase julkaisi hyvät Q4 tuloksensa.
https://finance.yahoo.com/news/enphase-energy-reports-financial-results-210510652.html

Nyt tästä linkistä pääsee lukemaan aiemmin toisessa ketjussa mainitsemani TJ Robertsin kirjoittaman uuden Seeking Alpha blogipostauksen yhtiöstä:

2 tykkäystä

Mainio blogi-kirjoitus.
Mahtavaa teknologiaa Enphaselta.

Itselläni on kiinnostusta mups vetyenergiayhtiöihin.
NEL kiinnostaa erityisesti.
Mielestäni vety aurinkoenergialla tuotettuna on tulevaisuutta.

ENPHASE vaikuttaa huippu mielenkiintoiselta.
Akkuteknologia on viety huippuunsa.
Sitä varmaan hankin seuraavaksi.

3 tykkäystä

Näihin aurinkopaneeli- ja invertterivalmistajiin sijoitettaessa kannattaa muistaa, että ala on todella kilpailtu. Valmistajia on vaikka huru mykket ja suuri osa niistä on kiinalaisia.

JKS löytyy omasta salkusta, on myös aika likvidi joten lyhyttä kauppaa käyn myös