Itse tuli jonkin verran perehdyttyä eri yhtiöihin tuossa kaksi vuotta sitten kun aloitin sijoittamisen ja mielessä oli lähes ensimmäiseksi aurinkoenergia. Päädyin itse silloin sijoittamaan kahteen yhtiöön: Enphaseen ja SunPoweriin. Enphase olikin sitten aloittelevalle sijoittajalle aikamoinen kultasuoni. Aloitin osakkeen seuraamisen kun hinta oli alle kaksi dollaria. Ensimmäiset ostoni tein reilun kolmen dollarin kurssiin. Tuon jälkeen nousu onkin ollut melkoista ja parhaimmillaan käytiin tuolla 35 dollarin tietämillä. Olin onnekkaasti juuri oikealla hetkellä liikkellä, kun yhtiö koki käänteen yhtiön johdon vaihtumisen myötä. Toisaalta olin aika hyvin perehtynyt firman tuotteisiin ja se olikin silloin pääsyy Enphasen mukaan hyppäämiseen, joten oli tuo hyväksi osoittautunut valinta myös omaa ansiotani.
SunPower ei sitten olekaan mennyt oikeastaan mihinkään osakkeen hinnan suhteen enkä enää omista kyseisen firman osakkeita. SunPower tekee ehkä hyötysuhteeltaan laadukkaimpia aurinkopaneeleja mitä löytyy mutta ainakin siihen sijoittaessani he olivat vähän liian monessa mukana. Nykyään ovat keskittyneet enemmän tuonne Residential eli kuluttajapuolelle paneelien kanssa, mikä on mielestäni hyvä valinta. Nykyään Enphase ja SunPower tekevätkin yhteistyötä. SunPower on yksi niistä paneelinvalmistajista, joiden paneelien takapuolelle Enphasen mikroinverttereitä kiinnitetään ja myydään sitten pakettina. Olen kuitenkin todennut, että aurinkopaneelivalmistajat eivät ole kovin kiinnostavia. Kilpailua on liikaa ja kiinassa tehdään pienellä katteella aivan hyviä paneeleja. Normaalia kuluttajaa kiinnostaa pääasiassa hinta eikä se paneelien parempi hyötysuhde.
Mikä itseäni on kiinnostanut aurinkoenergian suhteen on etenkin tuo Residential puoli. Tietyt firmat profiloituvat selkeästi eri kokoluokan aurinkovoimaloihin ja en ole niinkään innostunut yhtiöistä, jotka panostavat suuriin MW kokoluokan aurinkovoimaloihin. Tulevaisuudessa yhä useamman talon katolta tulee löytymään aurinkopaneelit ja haluan sijoittaa yhtiöihin, jotka ovat juuri sillä saralla mukana. Silloin pari vuotta sitten päädyin juuri Enphaseen etenkin tuosta syystä. Myös sähköautojen yleistyminen tukee aurinkopaneelien yleistymistä, koska niiden tuottamalla sähköllä sitä autoa on mukava ladata. Toki aurinko ei paista yöllä, kun autot kauimmin seisovat paikoillaan mutta näihin järjestelmiin liitettävät akut ovat kokoajan parantumassa ja niitä liitetään järjestelmiin mukaan yhä useammin.
Enphasesta voisi kirjoittaa paljonkin mutta olen yhtiön suhteen ehkä jopa hieman puolueellinen, koska pidän yhtiöstä todella paljon. Hyvin on mennyt myös pahimmalla kilpailijalla SolarEdgellä, johon en itse haluaisi ihan periaatteestakaan sijoittaa tuon erilaisen invertteriteknologian takia. Aion pysyä Enphasen kyydissä pitkään ja hyviä asioita on tulossa tänäkin vuonna. Muita kiinnostavia Residential eli kuluttajapuolen yhtiöitä, joita olen jossain välissä harkinnut ovat olleet Sunrun ja Vivint solar, jotka asentavat ihmisten katolle aurinkopaneelijärjestelmiä. Asiakas voi tilata heiltä koko järjestelmän asennuksineen päivineen ja paneelien omistusmuotoja on valittavana erilaisia.
Yksi jossain välissä kiinnostanut yhtiö on myös kiinalainen suuri monokristalli valmistaja Daqo. Kurssi romahti aika paljon, kun tuo kauppasota alkoi mutta nyt ollaan sitten taas menty ylöspäin. Tämä osake heiluu aika paljon päivittäin ja olisi varmaan hyvä valinta jos tykkää harrastaa jotain päiväkauppaa.