Aurinkopaneelit katolla - Reaaliosinkoja päivänpaisteella?

Jos on yrityksestä kysymys ja vielä niin että on paljon kolmivaihemoottoreita, kannattaa miettiä pykälää suurempaa invertteriä ja käyttää sitä loistehon kompensointiin. Loistehoa voidaan fiksulla invertterillä kompensoida, mutta ei silloin kun paneeleista halutaan tehoja ulos. Invertterin ollessa suurempi riittää sen teho myös kompensointiin samalla kun paneeleista otetaan täysi teho ulos.

1 tykkäys

Mikä on järjestelmän piikkiteho ja kuinka monta paneelia? Mitä tulee maksamaan? Itseänikin houkuttaisi hankkia omakotitaloon.

Yritykseni lisäksi olen myös hankkimassa omakotitaloon järjestelmää. Kustannukset itse asennettuna, poisluettuna sähkökytkennät.

5kw voimala
Paneelit 2100€
Kiinnikkeet 500€ (konesauma)
Invertteri 2000€
Sähkäri 4h 320€
Omat työt 1 päivä 400€( vapaa-aika hinnoitellaan nyt näin :joy:)

4 tykkäystä

4,74kWp, noin 7500eur avaimet käteen asennus - kotitalousvähennys (1000eur luokkaa). 12 paneelia. Tötterön vuosikulutus noin 45000kwh/vuosi

4 tykkäystä

Tarjous sisällä S-postissa voinen kysyä saako linkin välittää. Tehtaalle ostin Tsekeistä. Invertteri ja kiinnikkeet Onniselta.

3 tykkäystä

Pistän tähän paneeleista saadun hyödyn lukuina,desimaalit pyöristetty.Elikkä tänään tuli tieto ylijäämäsähkön hyvityksestä välille 1.3.22-15.8.22 joka on 408 €,samalta ajalta omaan kulutukseen menneen sähkön arvo samoilla spottihinnoilla 175 €,vältetyt siirtomaksut ja verot 70 €,yhteensä siis 653 € suurinpiirtein laskettuna.Asennus oli 3.marraskuuta 2021 ja siitä helmikuun loppuun tuli 107 kW eli jotain 15 €, kaikkineen siis n.670 €,vielä on melkein 2 kuukautta aikaa vuosipäivään tuottaa hyvää,olen tyytyväinen sijoitukseen.Tuolla aiemmin on tietoja systeemistä höpistynä.

6 tykkäystä

Saako udella minkä kokoinen järjestelmä kyseessä?

1 tykkäys

5,1 kW,14 paneelia,Fronius Symo 4,5 invertteri,just katoin että tuottanut elinaikanaan 3765 kW eli 10 kk aikana.hiukka iltapäivällä puut leikkaa tuottoa.

3 tykkäystä

Tässä on sama juttu kun että lääkärin kannattaa rakentaa oma talo itse kun palkata työvoimaa. Silti hänen ei kannata ruveta grynderiksi.

Kun sähkönhinta koostuu itse energiasta, veroista ja siirrosta niin itse käyttämällä saa säästöä kaikista kolmesta mutta ulos myymällä saa tuloa vain yhdestä(energiasta).

9 tykkäystä

Näin juu, mutta tämän hinnoittelussa voi olla se paikka, joka on muuttanut laskelmia toiseen suuntaan, kuten esimerkit tässäkin ketjussa voi antaa ymmärtää… Ainakin nyt hetkellisesti monen kannattavuus- ja takaisin maksulaskelmissa kertoimet muuttuneet. Erityisesti jos kustannuspaikassa on laskelmat tehty sähkön ostohinnalla 5snt/kwh, myynti alle, mutta tuuttaatkin takaisin verkkoon 2-5kertaisella hinnalla. Samaan aikaan jos on edullinen määräaikainen ostosopimus juoksee taustalla. Mutta jokaisen kannattaa tutustua ja tehdä omat laskelmat. Lopulta tässä lyödään vetoa laitteiston koolla siitä mihin hinnat tulevaisuudessa kehittyvät, kuka sen tietää…

2 tykkäystä

Siitepöly ei ole haitannut. Ilmeiseti tuuli ja sade riittää huuhtomaan lian pois. Tehon tuotto ollut sama 5 vuotta iman mitään puhdistustoimia.

Puiden varjoa ei homma kestä. Meillä oli naapurissa iso puu. Sen heittämä varjo vei tehot tunniksi koko kentästä. Onneksi kaatoivat puun ja nyt ei mitään varjoja koko päivänä.

Katoilta läytyy usein savupiipuja ja muita ilman vaihtoon liittyviä tötteröitä. Parempi, ettei paneeleita laita samalle lappeelle. Eli uusien talojen tötteröt kannattaa suunnitella pohjoislappeelle.

9 tykkäystä

Onko kukaan tutkinut, kuinka paljon on muuttunut hinnat kesän 2021 ja 2022 välillä? Siis asennettuihin järjestelmiin, jossa järjestelmä ja asennus tulee samalta toimijalta. Käsittääkseni paneelien saatavuus on ollut heikkoa ainakin tämän vuoden ajan vai olenko ymmärtänyt väärin?

Helmi-maaliskuussa 2022 tuli yllättäen erään toimittajan ~5kwp järjestelmään noin 800e lisähintaa. Tällöin myytiin avaimet käteen asennusta 1600e hintaan.

Hinnankorotuksia tuli samohin aikoihin muillekin toimittajille kun aloin korotuksen huomattuani etsiä toista toimittajaa.

Kesällä räjähti sitten nuo asennushinnatkin.

1 tykkäys

Minun saamissa tarjouksissa Heinäkuussa 2022 oli 4,98kWp järjestelmässä työn osuus ~3000 euroa. Taitaa olla toimittajilla varaa valita työmaansa…

Edit: Tätä pakettia sitten markkinoitiin sillä, kuinka paljon voi laittaa kotitalousvähennyksiin. :roll_eyes:

1 tykkäys

Tässäkin ketjussa on jo pariin otteeseen mainittu, mutta vielä muistutuksena: tarjouksissa ei kannata tarttua asennuksen hintaan vaan verrata aina kokonaisuutta. Kotitalousvähennys vääristää noita tarjouksia, kun sekä firmat liioittelevat asennuskustannuksia, että ostajat toivovat tätä, jotta kotitalousvähennys saadaan maksimoitua. Kovin usein kotitalousremonteissa kaikki paitsi asennus myydään nollakatteella/tappiolla, jotta saadaan kotitalousvähennykseen oikeuttava osuus (työ) mahdollisimman suureksi. Verottaja tuota valvoo, mutta käytännössä valvonta mahdotonta, jos ei ole rajuja ylilyöntejä.

Käytäntö vaihtelee myös firmoittain eli tarjousten asennuskustannukset eivät ole vertailukelpoisia. Jos haluaa asennuksista relevantit tarjoukset niin sitten kysyy tarjouksen pelkälle asennukselle ja hankkii materiaalit itse.

3 tykkäystä

Kuinka kauan asennuksessa menee ja kuinka monta miestä tuohon tarvitaan? Sähkömiehen tuntihinta on varmaan noin 60 euroa. Siinä saa 3000 eurolla yksi mies tehdä töitä yli viikon ja kaksi miestä kolme päivää.

1 tykkäys

Meillä kahdelta asentajalta meni päivän verran asentaa 12 paneelia. Yksin voi olla aika hankalaa asentaa, paneelit ovat kookkaita ja painavia. Yksi asentaja auttoi nostamisessa ja sit, kun toinen asensi paneeleita katolla, siirtyi tekemään keskuksen ja invertterin asennuksia.

1 tykkäys

Katsoin sähkölaskulta toteutuneet spot-hinnat minkä joutunut energiasta itse maksamaan,pienellä kikkailulla heinäkuu 11,10 snt/kWh,elokuu 8,03 snt/ kWh,noihin perusmaksi1,45 €/kk ja 0,24snt/kWh marginaalia + siirto veroineen.Ylijäämäsähköstä heinäkuussa reilu 22 snt/kWh ja elokuulta reipas 33 snt/kWh,kaiken ylijäämäsähkön keskihinta maaliskuun alusta yli 18 snt/kWh,pysyn pörssisähkössä näillä soppareiden hinnoilla mitä tarjolla,näyttää kyllä olevan vaarana että nuo yön halvat tunnit noususuunnassa kun ihmiset ja firmat siirtää sinne kulutustaan.

4 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemuksia APSystemsin mikroinverttereistä? Reilun 5 kw:n järjestelmä olisi tulossa ja yksi vaihtoehto on teettää se näillä mikroilla.

1 tykkäys

Sama juttu meillä. Kaksi kaveria asensi 14 paneelia. Yhdeksältä tulivat ja kolmen jälkeen lähtivät. Toinen operoi pääasiassa katolla ja toinen sähköjen ja inverteirin parissa.

3 tykkäystä