Aurinkopaneelit katolla - Reaaliosinkoja päivänpaisteella?

Tällä kombolla on nyt tullut tällaiset tuotot:

Tänään näyttäisi olevan lasissa reilut 11kwh (maksimit 3kw), ja lokakuun osalta päästäneen sinne vajaaseen 200kwh:iin. Tuo 45 asteen asennuskulma näyttäisi toimivan siinä, että alku- ja loppuvuodesta saa suhteessa parempaa tuottoa, vaikka puut varjostavatkin aika paljon pihan perällä aamu- ja iltapäivästä. Kesän parhaimmat päivät olivat 30kwh:n luokkaa.

Yhteensä arvioisin vuosituoton kipuavan sinne 4MWh:n tienoille, eli konservatiivisella 15 sentin kwh-hinnalla (sama myös omassa 2 vuoden ostosopimuksessa) päästäisiin n. 10 vuoden takaisinmaksuaikaan. Elo-syyskuun keskimyyntihinta oli muuten 30snt/kwh, joten vielä ei tarvinne lokakuun osalta sähkölaskua maksaa. Täytynee tehdä tarkemmat laskelmat loppukeväästä 2023, kun tietää mihin sähkön hinta alkaa asettumaan ja mikä tuo tarkka vuosituotto on. Muutamat paneelit mahtuisi vielä tuohon autotallin katolle :sweat_smile:

5 tykkäystä

2x 10kw kenttä syöttää verkkoon. Kahden sumuisen ja sateisen päivän tuotto on n. 7kwh. Tässä harmittelee jo, ettei tuon kokoista saa oikein oman kämpän katolle viritettyä. Aika pitkälle pärjäisi pelkästään paneeleiden sähköllä. Muutama kuukausi pitäisi ostaa verkosta.

3 tykkäystä

Homma valmis, kokonaiskustannukset töineen päivineen jäivät 31 000 euroon. Kaikki paneelit ovat olleet nyt viikon verran katolla ja tuottava näin lonkeron harmaina päivinä 15-20 kwh / päivä

17 tykkäystä

Tässä faktaa oman aurinkovoimalan (9,02kW) tuotannosta 7.7.-14.11.:

Heinäkuu 954kWh (38,2kWh/pv)
Elokuu 1014kWh (32,7kWh/pv)
Syyskuu 612kWh (20,4kWh/pv)
Lokakuu 260kWh (8,4kWh/pv)
Marraskuu 36kWk (2,6kWh/pv)

Ja sitten se tärkein eli eurot :slight_smile:

Lokakuun loppuun mennessä olen myynyt tuotantoa yhteensä 453 eurolla ja säästänyt ostettavaa sähköä 338 eurolla (tuotanto omaan käyttöön).

Koko setti maksoi 12.000 euroa. Kumulatiivinen tuotto on lokakuun loppuun mennessä siis 791 euroa eli 6,59%. Vuosituotoksi muutettuna tuotto on 20,6% ja takaisinmaksuaika 4,86 vuotta.

Okei, seuraavat 2-3 kuukautta ei paljoa lämmitä, mutta aika hyvältä investoinnilta vaikuttaa tässä vaiheessa.

EDIT. Kotitalousvähennys huomioiden järjestelmän kustannus oli 9.700 euroa. Kumulatiivinen tuotto on siis lokakuun loppuun mennessä 8,15%, vuosituotto 25,5% ja takaisinmaksuaika 3,92 vuotta.

18 tykkäystä

Pystytkö vielä kertomaan ostamasi ja myymäsi sähkön hinnan? Olen pyöritellyt numeroita, enkä saa paneeleista investointia millään, jos käytän viime vuosien keskimääräisiä sähkön hintoja. Ovat pikemminkin kallis harrastus.

Kertomasi tuoton perusteella myynti/ostohinnan keskiarvo on reilu 20c ja siirtohinnat päälle?

Nämä osto ja myyntihinnat on siitä käteviä että jos käyttää pörssisähköä ja pystyy ajoittamaan halvoille tunneille kulutuksen niin ostohinta poikkeaa huomattavasti hyvityshinnasta,Itsellä oli ostohinta elokuun ajan keskimäärin hiukka alle 10snt/kWh.Hyvityshinta elokuun kahdelta ensimmäiseltä viikolta 33snt/kWh ja kahdelta viimeiseltä 47snt/kWh,eli työnsin kaiken mahdollisen myyntiin kun hyvityshinta korkea ja suurin osa kulutuksesta halpojen tuntien aikana.Nuohan on jokaisen kohdalla erilaisia lukuja,riippuu miten pystyy kikkailemaan sähkön kanssa.Vuoden hyvityshintojen keskiarvo lienee jotain yli 20 snt ja ostohinta alle 10 snt,ostoon tietenkin siirrot ja verot päälle,korkeampaa matematiikkaa tämä perskules,ei mee kuitenkaan pelkäksi harrasteluksi näillä hyvityshinnoilla mitä ollut keväästä lähtien,nyt vähän heikompaa mutta helmikuun puolivälistä lähtien taas hymyilyttää.

1 tykkäys

Pystyn kertomaan :slight_smile:

Heinä-elokuussa myymäni sähkön keskihinta oli 28,6snt/kWh, syys-lokakuussa 25,3snt/kWh. Nämä ovat siis ALV0 ja vähennettynä sähköyhtiön perimällä minimaalisella siirtomaksulla.

Omaan käyttöön tulevan sähkön euromääräinen säästö riippuu toki kunkin omasta sähkösopimuksesta. Itselläni oli toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja kokonaisuutena (sähkö, siirto, alv jne.) maksoin heinä-elokuussa 16,7snt/kWh ja syys-lokakuussa 32,1snt/kWh. Lokakuun puolivälissä siirryin pörssisähköön ja sen säästöosuuden laskin keskihinnan perusteella (en siis lähtenyt laskemaan tunneittain ostoja ja myyntejä). Keskihinta antaa lähtökohtaisesti pienemmät säästölukemat, koska myyntiä tapahtuu yleensä enemmän silloin kun sähkön hinta on korkeammalla.

1 tykkäys

Hyvä hinta ja jos tällä hinnalla saisi myytyä koko ajan tai oman sähkösopparin hinta on korkea, niin investointi kuoleentuu kohtuullisessa ajassa. En vaan itse usko, että hinnat pysyvät näin korkealla pitkään. Mikäli palataan hinnoissa lähemmäksi normaalitasoa, esim. 7c kWh + 4,07c siirto ja 2,8c vero, niin aika pitkäksi venyy takaisinmaksuaika.

Tuore tarjous Helsingissä (kaverin pyytämä, ei oma):
Paneelit 7000e
Asennus 5100e
Arvioitu vuosituotto 7000 kWh.
Asennuksesta kun saa täydet vähennykset (2040), niin hinnaksi tulee 10060e.

Mutkat suoraksi laskelmat (käytät kaiken itse):
Sähkön hinta 7c, siirto 4,07c ja vero 2,8c
Sähköä 7000 kWh vuodessa
Tuottoa 970e vuosi
Takaisinmaksuaika 10,3 v.
Vaikka takaisinmaksuaika on pitkä, on “sijoitetun” pääoman tuotto aika hyvä 9,6%. Tämä sillä oletuksella, ettei järjestelmä tarvitse maksullista huoltoa ikinä. Jos hinnan tuplaa, niin päästään jo maltillisempaan hieman alle 7 v takaisinmaksuaikaan ja 14,5% tuottoon.

Jos järjestelmä on huoltovapaa ja inverteri kestää esim. 15 v, niin ei nää laskelmat ihan mahdottomilta näytä. Kun pörssisijoitukset tuottaa lähinnä turskaa, niin saishan tällä parempaa tuottoa.

Esim. täältä voi kurkkia menneitä hintoja, jos ne kiinnostavat.
https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria

1 tykkäys

5000e asennuksesta. Huhhuh. Oli kohde mikä tahansa ei tuon kokoisen järjestelmän asennus kestä 2 työpäivää pidempää. Törkeää ryöstöä. Verrokkina jos asennus maksaa 5000e pitäisi tomaattien kilohinta olla 40e.

Täytynee aktivoida toiminimi takaisin kun aurinkopaneelien asennusta on alettu pitää jonain avaruusinsinöörin osaamistasoon verrattavana asiana. Voisin tehdä 2500e hintaan noita asennuksia ja tienata ennen veroja 25000e kuukaudessa näillä hinnoilla.

6 tykkäystä

Varmasti näin, mutta asennusjonot ovat 8 kk, niin voi tehdä ryöstöhintaisia tarjouksia.

Sama se on maalämmössä. Keväällä -21 tarjous n. 25ke ja elokuussa -22 39ke. Asennus aikaisintaan 9 kk pääähän.

Otetaas pieni time out tähän väliin… Tässäkin ketjussa on moneen kertaan todettu, että se asennus on vain laskennallinen osa verottajaa eli kotitalousvähennystä varten. Firmoilla on intressinä ilmoittaa asennuskulut yläkanttiin, jotta asiakas saa mahdollisimman paljon kotitalousvähennystä. Eli kannattaa katsoa urakan kokonaishinta eikä voivotella asennuksen hintaa. Tottakai itse kaiken tekemällä tulee varmaan halvemmaksi, riippuu tietysti millaisen tuntihinnan laskee omalle ajankäytölle kokonaisuudesta vs. avaimet käteen.

4 tykkäystä

Asiaa voi myös ajatella eräänlaisena vakuutuksena ja yleisemmin ekologisena tekona. Meillä kuluu sähköä noin 28.000 kWh/vuosi, joten minulle sopisi oikein hyvin sähkön hinnan lasku vaikkapa tasolle 5snt/kWh, ei haittaisi yhtään paneeleiden pidentynyt takaisinmaksuaika :slight_smile:

Itse ajattelin, että tällä voisi päästä 1.500€ vuosisäästöön eli 8 vuoden takaisinmaksuaikaan, toistaiseksi ollaan hyvin aikataulussa. Lisäksi uskon, että talon arvoon paneelit vaikuttavat vähintäänkin investointinsa verran positiivisesti - puhumattakaan myyntitilanteessa etulyöntiasemasta vs. vastaava talo ilman paneeleita.

7 tykkäystä

Ihan hyviä pointteja. Tosin jos sähkön hinta laskee 5 snt, niin maksaako kukaan talon myyntitilanteessa tällaisessa markkinatilanteesa ostettuja ylihintaisia paneeleja? No tämä on kokonaisuudessa aika pieni asia kuitenkin. Varmaa on, että paneeleilla varustettu talo on halutumpi kuin ilman paneeleja. Sama se on maalämmössä, vaikka asuisi halvan kaukolämmön alueella.

Sitä tätä ja tota. Fakta on se että 2022 maaliskuussa noin 6kwp asennushinta oli 1600e. Siinä mitään timelinejä tarvita selvässä asiassa. Asennusfirmat rahastaa helposta hommasta yli 5x hintaa.

Itse kun asensi niin sähkärin kytkentöjen kanssa asennushinta oli 300e. Että saa todellakin laskea omalle työlle ihan kivan tuntihinnan. Oman 5.5kwp systeemin asennukseen meni 10 tuntia. Eli olisi 500e tunti -verot.

2 tykkäystä

No kyllä sillä kokonaishinnalla on merkitystä. Jos työn osuus on aiemmin ollut 2500 euroa ja nyt 5000 euroa, mutta (samojen) paneelien kanssa kokonaishinta on molemmissa tapauksissa 10 000 euroa, on tuo jälkimmäinen ostajalle parempi diili, koska kotitalousvähennyksen määrä on suurempi. Toki verottajaa saattaa kiinnostaa, jos kikkailu menee äärimmäisyyksiin.

1 tykkäys

Paljonko sun 5.5kw systeemi maksoi kokonaisuudessaan ja paljonko aikaa sulla meni kokonaisuudessaan - ottaen huomioon myös kaiken muun ajan kuin varsinaisen asennustyö? Varmasti tuli silti halvemmaksi kuin asennuspaketti, en epäile sitä, mutta usein näissä “tein itse ja säästin” -tapauksissa on tapana liioitella tai vähätellä eri asioita agendan mukaisesti.

Jos sähkäri on maksanut kokonaisuudessaan 300 euroa, niin joko maksu on tapahtunut käteisellä tai sinulla oli poikkeuksellisen helppo asennus, tai sitten on oikaistu laadussa - kuten läpiviennit ja viimeistely. Mulla sähkäri teki töitä melkein 20 tuntia, koska oli vaikeahko kohde lukuisine pitkine ja vaikeine läpivienteineen jne. Talon ulkopuolella näkyy ehkä yksi metrin pätkä kotelointia pääkatkaisimen yhteydessä, muuten kaikki kulkee rakenteiden sisällä siististi. Tulos oli siis täyttä priimaa ja mielellään maksoin tuon osana kokonaishintaa.

1 tykkäys

Näissä asensin-itse sähkäri tekee vain “vaadittavat” kytkennät. Eli kaikki mekaaninen ja aikaaviepä hoidetaan itse, kaapeloinnit läpiviennit tms.

8 tykkäystä

Niin, kukapa sen tietää kuinka ylihintaisia nämä nyt ovat. Aurinkopaneelibuumi ja “vihreä siirtymä” kodin energiaratkaisuissa on vasta alkamassa.

Oma kustannus oli 1.330€/kW ottamatta huomioon kotitalousvähennystä (en muuten ottanut sitä mukaan edes noihin aiempiin tuottolaskelmiin).

Voidaan hyvin katsoa ensi kesänä tai viiden vuoden päästä paljonko vastaava setti maksaa - veikkaanpa että maksaa enemmän.

EDIT. Kotitalousvähennys huomioiden mun hinta oli 1.075€/kWh.

5 tykkäystä

Ensinnäkin kiitos kaikille jotka ovat avanneet näitä hintoja ja saavutettuja tuottoja!

Tämä on oleellinen pointti! Itse potentiaalisena ostajana nimenomaan kiinnitän huomiota tähän. Käytännössä tämä tarkoittaa omalla kohdalla sitä että jos mitään ei ole tehty (esim. talossa lämmitys sähköllä ja ei edes vesikiertoisella), on kyseessä automaattinen hylsy. Toki voisi itse sitten ostettua asennuttaa, mutta helpompi ostaa jo toteutettu, josta dataa olemassa. Jos useampikin ostaja ajattelee samalla tavalla käytännössä tämä johtaa preemioon kiinteistöistä joissa on tehty fiksuja päätöksiä. Eli jos kysyntää tällaisista kohteista enemmän → hinta ero voi olla isompi kuin asennuksen hinta (+kaikki säästöt siihen asti).

7 tykkäystä

Jos haluaa aurinkopaneelit laittaa ja vähänkään kiinnostaa maksaako ne joskus takaisin, ainoa vaihtoehto ostaa tavarat itse, asentaa ne ja käyttää ulkopuolista työvoimaa minimit (sähkäri).

Se juna meni jo, että niitä kannattaa avaimet käteen-pakettina ottaa.

Ihminen kyllä keksii huonon hankinnan jälkeen miljoona syytä, miksi oli kuitenkin hyvä ostos. Vähän niinku paskat treidit ostettiinkin “pitkään pitoon”.

Viestin pointti? Joka miettii paneeleita, jääpusseja housuihin, excel auki ja laskee hetken.

8 tykkäystä