Aurinkopaneelit katolla - Reaaliosinkoja päivänpaisteella?

Hei, asennus ei todellakaan ole rakettitiedettä. Paikalleen laittto käy todella helposti. Paneelit maksaa verollisena noin 50 senttiä/ W, eli 9kW järjestelmään noin 4500€. Ylihintaa ei kannata näistä maksaa. Invertteri reilu 1000€ ja kiskot ja kiinnikkeet saman verran. Asennuksessa riittää ihan perus maalaisjärki ja youtuben selailu. Sähkömiehelle jää mittaukset ja verkkoon liittäminen. Rosvousta jos pyytää tästä yli 500€. Työnä tuo 9 kW asennus ei pitkää päivää kauempaa ota, joten itselle jää siitä mukava siivu.

Totta, mutta sen voi hyvin helposti laskea paljonko siitä euromääräisesti on pois, jos asentaa itse. Ei noissa asennushinnoissa ole tällä hetkellä päätä eikä häntää. Tulee mieleen kattoremonttien myyjät, jotka siltä istumalta kertovat katon maksavan 35 000 € ja asennuksen hinta on 30 000 €.

1 tykkäys

Itse näkisin niin, ettei se avaimet käteen junakaan ole mennyt vielä minnekään. Paneelit ovat osa isompaa kokonaisuutta energiatehokkuuden nimissä. Lisäksi tulee sähkönkulutuksen optimointi kohteeseen. Itselläni tavoite tiputtuu vuotuinen tyhjillään olevan kohteen kulutus 50% vuoteen edellisten yhdistelmällä. Muuttujia on vain liikaa tällä hetkellä takaisinmaksuajan laskentaan. Laskin keväällä ilpin takaisinmaksun 8 vuoteen, jota pidin järkyttävänä, koska liikkuvia osia. Nykyisellä sähkönhinnalla takaisinmaksu on alle 2 vuotta. Paneelihankinnan takaisinmaksuaikaa ei voi laskea, koska et tiedä sähkön osto- ja myyntihintaa 1kk pidemmäksi aikaa, jos siksikään. Mutta mitä korkeammat sähkönhinnat ovat, sitä kannattavammaksi investointi muuttuu, jos voit sumplia kulutuksen suhteen - voitko, on se kysymys.

1 tykkäys

Meillä on aika pitkä data sähkön hinnasta, enkä usko tulevan 10-20v siitä paljon poikkeavan. Hetkellisiä häiriöitä voi olla kuten nyt, mutta en tekisi pitkiä investointeja niiden varaan.

Oman ostosähkön vähentäminen paneeleilla on varmasti jalo ajatus, mutta ei sillä välttämättä kannattavuuden kanssa ole mitään tekemistä.

2 tykkäystä

Paneelien hinnassa olet oikeassa, mutta tuohon 9kW:iin vaadittava invertteri maksaa 1.600-1.900 euroa. Toki niitäkin on varmaan laadultaan erilaisia, ja jos jaksaa viikkotolkulla kytätä netissä tarjouksia, voi sieltä löytyä joku mainitsemallasi 1.000 eurolla. Oletetaan että kiskot ja kiinnikkeet on reilu tonni, niin tuo setti maksaisi noin 7.500 euroa.

Itse maksoin kotitalousvähennys huomioiden noin 9.700€ valmiista paketista, eli noin 2.200 euroa jäisi tässä esimerkissä työn osuudeksi, jonka olisi siis periaatteessa voinut hoitaa itse ja sähkäri. Minun asennuksessani sähkärillä ja asentajalla meni koko työhön aikaa noin 30 tuntia yhteensä, joten laskennallisesti heidän tuntihinnakseen tuli reilut 70 euroa (sis.alv). Kuten aiemmin totesin, niin kohteen haasteellisuudesta johtuen sähkärillä meni lähes 20 tuntia omaan osuuteen. Voi olla, että joku muu olisi tehnyt 10 tunnissa, mutta eipähän tarvinnut olla sekkarin kanssa vieressä laskemassa euroja ja kaikki tehtiin viimeisen päälle.

Pointtini on tiivistetysti se, että ihmiset ovat erilaisia - toiset laskevat excelillä ja optimoivat viimeisenkin euron, toiset arvostavat enemmän vaivattomuutta ja helppoutta, ja ovat valmiita maksamaan siitä ekstraa. Lisäksi oma aika, osaaminen ja vaikkapa ihan asennukseen tarvittava kalusto ovat sellaisia asioita, että joillakin niitä on ja joillakin ei. Itselläni ei ole pienintäkään mielenkiintoa lähteä tuonne katolle asentamaan mitään, puhumattakaan että ostaisin tai vuokraisin asennukseen tarvittavat välineet ja opettelisin asiaa asennusvideoista. Voin hyvin maksaa tässä esimerkissä noin 1.000-1.500 euroa, että joku ammattilainen tekee tuon puolestani, sisältäen käytännössä koko laitteiston elinkaaren kattavan huolto- ja opastuspalvelun sekä asennustakuun.

4 tykkäystä

Voisitko heittää Excel taulukkoon sähkön osto- ja myyntihinnat nyt vaikka vuosittain vaikka tuon helpon 20v eteenpäin, niin voisin katsoa kannattiko hankintani - helpottaisi laskelmiani :thinking: :smile:

1 tykkäys

Näiden aurinkosähköhommien kanssa on huomannut että osa pitää haihatteluna ja viherpiiperryksenä aurinkosähköön panostamista.Itselle ei tuo takaisinmaksuaika juuri merkinnyt investointipäätöstä tehdessä,vaan olin suunnitellut jo monta vuotta laittavani,tietysti sattui hyvään saumaan ja näytti hinnat nousun merkkejä niin laitoin kun halusin,tietenkin katsoin että hinta suurinpiirtein voimalalle kohdillaan.Sähköautosta olen myös haaveillut vaikka siinä se vasta taitaa kannattavuus olla hakusessa.Kivahan se olisi vaikka Teslalla huristella ja kehua kuinka säästää pirusti rahaa polttoainekuluissa entiseen parin tonnin 1,3 bensa toyotaan verrattuna.No mikäpä täällä niin kannattaa,aina kun rahaa menee joku hyötyy,joku häviää,näin se on.

4 tykkäystä

10kw invertteri n.1300 veroineen.

Vinkki, ei kukaan rakenna taloakaan rautakaupan hyllyhinnoilla, eikä millään tarjouslehtien tarjouksilla.

Toiset on valmiita maksamaan siitä, että muut tekee. Se on aivan sallittavaa ja hyvä tapa, mutta ei sillä tavalla kannattavaa (järkevällä ajalla) järjestelmää saa.

1 tykkäys

Sulla on kovin vahva mielipide asiaan, vaikka sulla ei ole mitään tietoa esimerkiksi siitä mitä sähkö maksaa ensi kesänä tai 10 vuoden kuluttua.

Lisäksi et kerro, että mikä se kannattavuus tai järkevä aika pitäisi olla? Mikä on käytännössä riskittömän sijoituksesi p.a. tuottovaatimus vaikkapa seuraavan 10 vuoden ajaksi? Kuulostaako 10% hyvältä? Riittääkö 5%? Saksan valtion 10-vuotinen on tänään 2,1% ja mä saan riskittömistä paneeleista vielä 5snt/kWh hinnallakin tuotoksi noin 5%. Ei muuta kuin excelit jauhamaan uusiksi :wink:

6 tykkäystä

Laiteinvestoinnessa on se ikävä puoli, että pitäisi ensiksi tienata ne laitteet ja sitten voi jäädä vielä viivan allekin.

Lisäksi talossa pitäisi asua koko se aika, jos tuoton haluaa VARMASTI.

Lisäksi mikään ei saisi mennä rikki, vähän särähtää korvaan sinun RISKITÖN tuotto ellet ole suojannut laitteita kattavilla vakuutuksilla/lisätakuilla ja sisällyttänyt sitä laskelmaan?

Jos takaisinmaksuaika olisi vaikkapa 5 vuotta, silloin 10 vuoden ajalla saisi sen 10% tuoton. Sähkön hintana laskelmissa käytän 15 senttiä, joka voisi olla aivan realistinen kokonaishinta siirtoineen Ja veroineen seuraavan 10v ajalla. Järjestelmän mitoitus oman käytön mukaan, jolloin tuottoa saa “varmasti”.

Laitteet hankkimalla ja asentamalla itse sähkäriä käyttäen ja Ara-tuki päälle tuo on ihan mahdollinen yhtälö.

2 tykkäystä

Yllä viitattu myös siihen että voi nostaa tötterön arvoa ja haluttavuutta myydessä ja nopeuttaa myyntiä. Miten esim. kph- tai keittiöremppa arvoitetaan? Kyllä ne monesti lasketaan arvoa nosatavaksi tekijöiksi, ei suinkaan rasitteiksi…

15snt/kwh voisi olla realistinen hinta käyttää laskettaessa, mutta siihenkin voisi jotain inflaatiota korjata päälle.

1 tykkäys

Kyllä, olet oikeassa👍 Jos puhutaan VARMASTA tuotosta niin se vähän häilyvä mutta olen samaa mieltä että jokin jäännösarvo niillä on.

1 tykkäys

Näissä sun laskelmissa ja kommenteissa on se virheellinen oletus, että laitteiston arvo olisi 0€ sillä hetkellä kun paneelit kytketään verkkoon. Eihän se nyt noin mene. Jos mä olen investoinut kotitalousvähennys huomioiden alle 10.000 euroa tänään 12.000 euron arvoiseen pakettiin ja muutan vuoden päästä pois, niin saan asunnon hinnassa varmasti rahani takaisin - ehkä jopa enemmänkin, kuten eräs aiempi kommentti tänään saatiin lukea.

Mun ei tarvitse ottaa lisävakuutuksia, koska valitsin toimittajaksi sellaisen yhtiön, jolla on historiaa, kattavat takuut, ja joka vastaa puhelimeen vielä vuosikausien kuluttuakin.

2 tykkäystä

Oletan, että sen laitteiston arvo on esim. 20 vuoden päästä 0€.

Hienoa että olet ottanut pitkät takuut, onko se invertterillä 7 vuotta? Soitat 10 vuoden päästä asentajalle, ne myy sulle uuden laitteen. Hassua kun vertaillaan särkyvän laitteiston tuottoja johonkin valtion bondeihin, toisessa vähän enemmän muuttujia kuin toisessa.

Nyt on tulikuumat markkinat → houkuttelee alalle uusia tekijöitä → hinnat laskee. Ja on niissä varaa laskeakin, silti jää aivan kelpo palkka tekijälle.

1 tykkäys

Jos arvo on 20 vuoden päästä 0€ ja mä olen saanut 10.000 euron investoinnille 30.000 euron tuoton (20*1.500€), niin jään plussalle 20.000 euroa. Mulle riittää oikein mainiosti tällainen skenaario. Tuo on ihan realistisesti laskettu perustuen tuttavien pidempään kokemukseen aurinkovoimaloiden tuotannosta sekä omaan 4 kuukauden kokemukseen. Ja itse asiassa arvo ei tule olemaan lähelläkään 0€, koska kiinnitysjärjestelmä pysyy katolla niin kauan kuin talo on pystyssä ja aurinkopaneeleilla on 25 vuoden tehotuottotakuu - ja senkin jälkeen ne tuottavat oikein hyvin. 30-35 vuoden kuluttua voidaan alkaa puhua paneeleiden nolla-arvosta.

Invertterin ja asennuksen takuu on 10 vuotta. Eli sijoitukseni on seuraavat 10 vuotta riskitön ja realistinen tuotto-odotukseni 15%/vuosi (1.500€/vuosi). Tuohon voi sitten laskea millaiset hintaskenaariot haluaa. Kuten totesin niin 5snt hinnallakin pääsen vähintään 5% vuosituottoon ja samalla se keventäisi minun 28.000kWh vuosikulutuksella omaa sähkölaskua aika mukavasti. Mulle kelpaa tämäkin skenaario.

Pahoittelut Saksan 10-v bondivertauksesta, tarkoitus oli havainnollistaa asiaa sijoituksena ja toisaalta yrittää selvittää omaa tuottovaatimustasi voimakkaan kritiikkisi keskellä. En oikein vieläkään saanut selvää, että mikä sinulle olisi riittävä tuotto / takaisinmaksuaika aurinkovoimalalle? Esität edelleen voimakkaita näkemyksiä ilman omaa kokemusta ja tietämättä miten a) sähkön hinta tai b) aurinkovoimaloiden hinta kehittyy tulevaisuudessa.

Markkina voi olla nyt kuuma ja asennushinnoissa ilmaa, mutta investointina (tuotto/riski) et saa paneeleista huonoa vaikka miten päin kääntelet exceliä. Jos jokaisessa hankinnassa tai investoinnissa odottaa aina halvempaa aikaa, jää investointi usein tekemättä - sekin voi maksaa aika paljon.

5 tykkäystä

Meillä on laskennoissa sellainen lähtökohtaero, että et ota laitteiston arvon alenemaa ollenkaan huomioon. Jos otat tuolle 10v ajalle sen huomioon, ei se tuotto% ole enää 15.

Tuossa aiemmin mainitsemassani esimerkissä jos käytän sun laskentatapaa, saan tuotto% 20. Näitähän voidaan pyöritellä miten haluaa, mutta mielestäni laitteiston arvon alenemaa ei voi jättää huomiotta näitä laskettaessa.

1 tykkäys

Voit ottaa arvonalenemaa huomioon miten vain haluat, sekin toki perustuu vain oletukseen, ei faktaan. Kuten huomattiin, vaikka laitteiston arvo olisi worst scenariossa 0€ 20 vuoden kuluttua, investointi on silti erittäin kannattava. Pahoittelen, mutta et nyt saa maalattua valkoista mustaksi millään argumentilla.

1 tykkäys

Ei minulla ole mitään tarvetta maalailla mitään minnekään, kunnioitan toki mielipidettänne ja saat puolestani laskea kannattavuudet kuten parhaaksi näet.

Sehän se pääasia, että on itse tyytyväinen omaan sijoitukseen :+1:t2:

Kyllähän se arvo nyt joskus on nolla. Eli on harhaanjohtavaa puhua “tuotosta”, jos ei ota huomioon arvonalenemaa mitenkään. Näissä aurinkopaneelikeskusteluissa vuosituotto on saanut ihan oman laskentatavan, epäilisin että tämä vuosituottolaskentatapa on lähtöisin paneelien myyjiltä…

1 tykkäys

Ei minulla ole mitään tarvetta maalailla mitään minnekään, kunnioitan toki mielipidettänne ja saat puolestani laskea kannattavuudet kuten parhaaksi näet.

Sehän se pääasia, että on itse tyytyväinen omaan sijoitukseen :+1:t2:
[/quote]

OK, näistä sun eilisistä viesteistä vaan päättelin, että sulla on kovakin tarve kertoa että aurinkopaneelit ovat huono sijoitus ja niihin aiemmin investoineet ovat tehneet huonot kaupat. Siksi yritin kaivaa sulta perusteluja väitteidesi tueksi, tai edes esimerkkiä että mikä se vaadittava tuotto olisi omassa tapauksessasi. Samalla osoitin, että oma investointini on erittäin kannattava - myös worst scenariossa.

1 tykkäys

Voitko laskea esimerkin, jossa arvonalenema otetaan huomioon haluamallasi tavalla?

Kerroin tuossa aiemmin esimerkin omasta tapauksesta, jos oletetaan että arvo on 0€ 20 vuoden kuluttua. Investointi: 10.000 €, tuotot: 30.000 €, nettotuotto 20.000 €. Tuosta voi laskea vuosituoton haluamallaan tavalla, joko suoraan jakamalla tai diskonttaamalla jollain korkokannalla.

Oikeasti arvo ei tule olemaan 0€ edes 20 vuoden kuluttua, mutta lasketaan nyt sen mukaan tuo esimerkki.

1 tykkäys