Hyvää keskustelua! Samoja pohdintoja itsellä, mutta toistaiseksti jäänyt paneelit tilaamatta.
Historia ei ole tae tulevasta, mutta yleensä se antaa jotain osviittaa. Esim. täältä näkee spot-hinnat kuukausittain 2018 alkaen: Pörssisähkön eli Spot-sähkön hinta kuukausittain ✔️
Ennen koronaa, sotia yms. sähkö maksoi aikalailla 4-7 snt/kwh. Yleensä spot on päivällä korkeampi kuin yöllä ja kesällä edullisempi kuin lämmityskaudella. Pitkään erot olivat kuitenkin suhteessa pieniä.
Kaikki tietävät mitä sähkö maksaa nyt, mutta kukaan ei tiedä mitä se maksaa 2v päästä. Viime vuosina erityisesti tuulivoiman lisääntyminen (varmaan aurinkosähkölläkin pieni vaikutus) on lisännyt merkittävästi spot-hintojen heilumista. Energiakriisi vain sitä vahvistanut.
Itse uskon markkinatalouteen ja vaikka yhteiskunta sähköistyy, niin uskon että investoinnit ajavat sähkön hinnan vielä alle 10 stn/kWh tasolle. Sähkön tuotantokustannukset eivat ole kai muuttunneet mitenkään merkittävästi, vaan hintoja ajaa nyt tarjonnan puute? Päästökauppa on nyt ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa kallista, mutta toki muutenkin suunta on uusiutuviin.
Itse haluaisin paneeleille vähintään 10% vuosituoton (sellaisella sähkön hinnalla, että uskon itse siihen). Muistakaa tuottoa verratessa, että tämä ei voi verrata esim. osinkotuottoon, sillä järjestelmä kuluu ja jonain päivänä sen arvo on enää negatiivinen (purku-/korjauskustannus). Itse myös vanhan liiton jääränä tykkään, että koti olisi suht yksinkertainen - mitä vähemmän (hajoavia) järjestelmiä, joita en itse ymmärrä, sen parempi.
Mitä kuullut tutuilta ja täältäkin voi lukea niin aurinkopaneelimarkkina on nyt niin sekaisin, että itse katson mielelläni tämän yli. Pakostihan se näkyy hinnoissa, jos kysyntä ylittää tarjonnan moninkertaisesti. Kotvan kuluttua voi olla toisin…Joku täällä varmaan tietää paremmin, mutta onko oletettavaa, että paneelien hyötysuhde paranee vielä (merkittävästi) tulevaisuudessa? Käsittääkseni se on tasaisesti parantunut ja samalla hinnat laskeneet pl. viimeinen vuosi.
Yksi tuttu puuhaa tuolla alalla ja hänen kommenttinsa oli, että suosittelee varauksetta kohteisiin, joissa sähkön kulutus on kesälläkin suurta (teollisuus, kaupan kiinteistöt ym.), mutta näihin pientalovoimaloihin, jotka mitoitetaan mahdollisimman isoiksi sähkön myyntiä varten, suhtautuu hieman kriittisemmin. Nimittäin se säästö, jonka tulee siirtohinnasta, on ainoa jonka voi laskea varmaksi. Sehän oli hyvin merkittävä osa sähkön kustannusta vanhojen hintojen aikaan.
Täällä oli myös kommentteja omakotitalossa arvon noususta. Uskaltaisin väittää, että ainakin pk-seudulla katolle investoitu XX euroa tulee kyllä myydessä vähintäänkin 1:1 takaisin, vaikka järjestelmä olisi jo jonkun vuoden ikäinen.
Yhteenvetona: ei meille nyt, mutta tulevaisuudessa hyvin todennäköisesti. En usko pitkässä juoksussa rahantekokoneeseen, mutta ideologisista syistä ja talon arvon nousun kannalta kannattaa.
PS. Kuka muistaa, kun muutama vuosi sitten oli keskustelua, että onko sähkö tulevaisuudessa lähes ilmaista ja onko energiayhtiöillä lainkaan tulevaisuutta