Auto - vaurastumisen jarru?

Mielenkiinnosta kysyn mihin ja milloin aiot nuo säästetyt rahat käyttää? Itse en ikinä pärjäisi ilma autoa, no on ollut 4 lasta ja omiakin harrastuksia. Riippuu kai minkälaista elämää elää ja missä asuu. Kaikille jotka ajavat alle 5000km vuodessa varmaan tulisi halvemmaksi ajaa ne taksilla, jos ei asu Helsingin rautatieaseman taksitolpan lähellä :upside_down_face:

Oma kokemukseni on, että ne jotka säästää autoilussa, sähkössä jne. niin niille jää kyllä hyvin rahaa säästöön, mutta eivät koskaaa osaa nauttia niistä vaan jäävät siihen pihistämisen koukkuun, mutta sekin tuo monelle onnellisuuden, kai. Mahdolliset perilliset ne sitten viimeistään käyttää järkevästi.
Jokainen siis tyylillään :+1:.

Auton kulutuksista puhutaan paljon, jotta saadaan huomio pois kokonaiskustannuksista, erityisesti sähköautoista.
E-sarjan diesel mersun, jolla on ajettu alle 50tkm saa alle 40t€:lla ja VW ID5 maksaa oli 60t€. Puhumattakaan diesel Passatista. ID5 on noista pienin auto. 20-30t€:n hintaeroa saa jonkun aikaa ajaa kiinni.

Sähköauton jälleen myyntiarvo on täysin hämärän peitossa 3-5 vuoden päästä. Jos ja varmaan kun akkutekniikka ja lataustekniikka kehittyvät, niin ennustan että vanhat sähköautot eivät kelpaa kenellekkään, muuta kuin hinnalla, onneksi niitä on enimmäkseen varakkailla :wink:.

Olen kiinnostunut itsekin sähköauton hankinnasta, mutta perustelut ovat aivan muut kuin pieni kulutus :smiley:.
Olen omistanut varmaan n. 30 autoa “uralla” ja jälkikasvulla on nyt yksi sähköauto ja aikaisemmin oli toisellakin.

11 tykkäystä

Ja onhan se henkistä vaurautta kun auto (Alfa) saa suupielet hymyyn… :ok_hand:

3 tykkäystä

Toi Alfa on tosi siisti :+1:, toivottavasti sinulla on se Quadrifoglio malli, ne äänet on auton sielu…
Itsellä oli joskus 911 3,8l vapaasti hengittävä, ne äänet kun kuulee ja jos karvat ei nouse pystyyn, et ole auto ihminen, se on sinulle onni, säästät pitkän pennin…tämä edes vähän sivuaa palasta aihetta :wink:

7 tykkäystä

Jos asuisin itse vaikka Helsingissä, ja työmatka ym. sujuisi oikeasti näppärästi julkisilla tai työpaikka olisi kävelymatkan/lyhyen konkeloinnin päässä, en varmaan pitäisi autoa. Tai jos pitäisin, niin käyttöauton virkaa toimittaisi joku 1500€ nissan micra.

Nyt Pohjois-Savossa asustellessa ajoa tulee kuitenkin ~25tkm/v, ja työmatkaa ei ole mahdollista julkisilla kulkea (aikaa menisi pahimmillaan lähes 2h per. suunta vs. autolla 15min) ja kun polkupyörälläkin siihen menisi 40min, on auto käytännössä pakollinen tai ainakin merkittävä mukavuustekijä. Sen takiahan sitä töissä käydään, ettei tarvitse räntäsateessa tai -30 pakkasella fillaroida vajaa tuntia töihin - vaan voi hypätä webastolla lämmitettyyn autoon.

Ja onhan sillä mersulla mukava ajella, siitä ei pääse mihinkään… :smile:

Loistava auto muuten ollut tuo viime syksynä ostamani vm. -13 C220cdi, käytin tuon keväällä ohjelmoinnissa ja nyt potkua löytyy noin 245hp/520nm. Mittarissa kohta 160tkm, ja tämän tulen hyvin varmasti ajamaan ns. loppuun. Keraaminen pinnoite tuli myös laitettua.

47 tykkäystä

Mitä nyt itse katsoin niin se e sarjan diesel mersukin alkaa uutena hintaluokasta 54t€ ja varustelut päälle. Jos verrataan niin verrataan sitten uuden auton hintaa uuden auton hintaan.

2 tykkäystä

Tässä ajatuksia mitä säästämisellä tavoittelen pitkällä aikavälillä. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Nostan Alfa Romeo -lippahattuani. Itse nautiskelen kesäisin 159:llä.

2 tykkäystä

Mielestäni auto, auton omistaminen ja autoilu on osa vapautta. Et ole riippuvainen muista (julkinen liikenne) ja voit lähteä minne haluat ja milloin haluat. Ymmärrän kyllä jos asuu esimerkiksi helsingin keskustassa niin autoilu voi joissain tapauksissa olla ongelmaksi (autopaikat, ruuhkat jne.) Autoilun kustannuksissa voi onneksi säästää monella tapaa. Suomen kokoisessa maassa kun suurimmalle osalle se auto on elintärkeä osa elämää.

17 tykkäystä

Itse vaihdoin hiljattain työsuhdeautoon vapaalla autoedulla. Maksan nykyään 540€ / kuukaudessa siitä mukavuudesta että saan ajaa uudella autolla ilman huolia huolloista tai muista yllätyskuluista ja bensapumpulla lasku maksetaan työnantajan tarjoamalla kännykkäsovelluksella.

Kun vertaan tuota 540€/kk kulua esimerkiksiksi kahteen edelliseen lainalla hankittuun parinkymmenen tonnin 3-8 vuotta vanhaan perheautoon, ovat kulut vuositasolla täysin samat (lainanlyhennys, vakuutukset, verot, huollot, korjaukset, renkaat, polttoaineet ja muut autoilun kulut) elleivät jopa hieman pienemmät nykyisillä polttoaineen hinnoilla.

Vierastin alkuun reilun 500€ kiinteän kulun maksamista kuukausittain, mutta muutaman kuukauden työsuhdeautoilun perusteella olen valintaani hyvin tyytyväinen. Uudella autolla on tosi mukava ajella kun ei tarvitse huolehtia kolinoista, naarmuista tai mistään muustakaan.

18 tykkäystä

Tuli tuossa mieleen kun nyt tosiaan näitä hinnaltaan 6-kertaisia sähkötarjouksia aletaan lyömään pöytään, niin aikalailla kertarysäyksellä kallistuu myös sähköautoilu?

Jos sähköauto vaikka kuluttelee 25kWh sadalle kilometrille niin hinnalla 0,36snt/kWh se maksaa 9€.

Minulla tuo itselataava liisinkihybridi vie bensaa 4,1litraa sadalle ja 2,10€ litrahinnalla se maksaa 8,4€.

13 tykkäystä

Kannattaa vertailussa huomioida mikä auto ja millainen ajoprofiili.

Esimerkiksi omalla täyssähköautolla kulutus kaupungissa keskimäärin 11kWh/100km ja epäedullisessa maantieajossa (100km/h) kulutus keskimäärin 18kWh/100km.
Tämä tekisi kaupungissa 3,96e/100km + lataushäviöt.
Ja maantieajossa 6,48e/100km + lataushäviöt.

EDIT:
Tuossa vielä linkki hyvään laskuriin, josta myös näkee miten sähköhinta vaikuttaa sähköauton elinkaarikustannuksiin ja miten kustannukset vertaantuvat polttomoottoreihin tai hybrideihin.
Jos siis yleisesti miettii täyssähköauton kannattavuutta.

3 tykkäystä

Tottahan toki. Lueskelin vaan internetin syövereistä vähän eri näköistä kulutusdataa, keskimäärin tuntuvat käyttävän 25kWh lukemia.

https://liikkeessa.autokeskus.fi/sähköautoilun-energiankulutus-ja-kustannukset?hs_amp=true

Tosiaan ”huoleni” koski tuota, että kun nämä sähköyhtiöiden hinnat nyt lähestyvät 0,40snt/kWh hintoja, niin nämä aiemmat ihan hiljattainkin tehdyt laskelmat ”mitä maksaa sähköautolla 100km” voi kertoa melkein kahdella.

1 tykkäys

Kotilatauksen kustannukset alkavat varmasti jo nyt nousemaan sopimuksesta riippuen, mutta julkiset latauspisteet ovat toistaiseksi pitäneet hinnoittelunsa kurissa. Täytynee latailla kauppareissujen yhteydessä joko ilmaisella tai suht koht edullisella 22kwh laturilla.

Kyllä julkisiin latauspisteisiinkin on varmasti korotuksia tulossa, sen verran hintapainetta on kun sähkösopimukset firmoillakin menee uusiksi.

Energioiden hintoja pitäisi tarkastella pitkänä pelinä kuten osakkeitakin. Kuka uskoo, että polttoaineiden hinnat ovat pitkäänkin näin perseellään?
Nykyisillä sähkön hinnoilla siirtymää sähköautoihin tapahtuu about ei koskaan.
Se on kuitenkin haluttu suunta koska niiden hyötysuhde on niin hyvä ja co2-päästöjä halutaan vähentää.

5 tykkäystä

Ei se pelkkä hyötysuhde ole merkitsevä asia.

2 tykkäystä

Joo, olisi ihan kiva jos olisi tuollainen mahdollisuus. Meillä työnantaja tarjoaa polkupyöräedun, jonka työntekijä maksaa itse 100%. Ja 8v vanhan lainarahalla ostetun auton kuukausikustannukset ovat n. 400 + 250 + 200 kunnes pätkä on saatu maksettua.

1 tykkäys

Tällä hetkellä taitaa inflaation ja kovan kysynnän johdosta tilanne se että jos olisi pari vuotta sitten hankkinut uuden sähköauton ja myynyt nyt, niin olisi saanut enemmän takaisin käytetysta autosta kuin mitä on maksanut alunperin. Erittäin kummallinen tilanne, kun yleensä uuden auton arvo tippuu melko jyrkästikin ensimmäisien vuosien aikana…

Kysyisinkin että onko teillä näkemystä siitä milloin palataan ns normaaliin autokauppaan sähköautojen osalta jossa auton arvo laskee hankinnan jälkeen kuten ennenkin?

Jos olen ymmärtänyt oikein niin käytettyjen sähköautojen hintaa nostaa erityisesti se että uusien autojen toimitusajat ovat pitkät ja ihmiset eivät malta odotella jolloin käännytään käytettyjen puolelle joka nostaa niiden hintoja.Eli ehkä kysymys on siitä milloin autonvalmistajat saavat tuotantonsa kuntoon niin että saadaan nopeasti toimitettua autoja? Jos näin niin mikä on tuotannon pullonkaula… puolijohteet, Kiinan koronarajoitukset?

1 tykkäys

Olenko ymmärtänyt foorumin otsikon väärin vai onko sähköautojen hankinta nykyään jo sijoitustoimintaa? Videolla kerrotaan, kuinka joku perus-Pertti on tilannut jo viisi sähköautoa vuosien toimitusajoilla toivoen niiden hinnan nousevan suhteessa ostohintaan. Sähköautot tietysti muutenkin revitään tällä hetkellä käsistä. Mielestäni markkina tulee korjaamaan tämänkin hintakuplan, joko autojen tuotantoa lisäämällä tai vähentämällä kysyntää merkittävästi. Tässä tapauksessa jälkimmäinen lienee realistisempaa, nousevien sähkönhintojen ja horisontissa näkyvän taantuman takia. Jos oma taloudellinen tilanne heikkenee, niin pistää varmasti miettimään, onko kaikkein järkevin hankinta sittenkään se +50k€ sähköauto…

8 tykkäystä

Tämä myös aika mielenkiintoinen, muurin takana tosin.

SÄHKÖAUTOJEN markkinassa eletään hullua aikaa. Kysyntä on suurta ja tuotannolla on vaikea pysyä perässä.

Soppaa ovat hämmentäneet poikkeukselliset ongelmat. Tesla joutui välillä sulkemaan Shanghain-tehtaansa Kiinan koronasulkujen takia. Ukrainan sota on sekoittanut pahasti ainakin Volkswagenin tuotantoa.

Janne Tapio kuvaa automarkkinan poikkeuksellisuutta käyttäen esimerkkinä omaa Saksasta tuotua Skoda Enyaqiaan – sitä Perunaa. Auto maksoi tehtaalta uutena 46 000, mutta Saksan hankintatukien kanssa se maksoi ostajalle 36 000.

”Minä maksoin hänelle siitä taas 46 000 eli myyjä tienasi sillä kymppitonnin. Nyt Suomessa halvin sellainen on myynnissä 54 000:lla.”

Sähköautomiehet ottavat tilanteesta ilon irti uudella ohjenuoralla: yksi auto pihassa ja kaksi tilauksessa.

11 tykkäystä