Auto - vaurastumisen jarru?

Maantieajossa hybrid Rav kuluttaa 8l 100km:lle että kannattaa Huomioida asia jos on ostamassa hybridiautoa.

1 tykkäys

Ei kuluta.

(Hullulla ylinopeudella ehkä)

7 tykkäystä

Päivittelen tänne kun uhkasin ostaa sähkövatkaimen. No hankinta tuli tehtyä, mittarissa on nyt 800km kertyneenä 2 viikon ajoilla. Työsuhdeautona minulla on neliveto farkku C Mersu 250 diesel. Mittarissa siinä on 170tkm ja tarkoitus on sen kilometrejä säästellä aina kun sähkövatkaimen range tai tilat riittää. Auton tarvitsijoita on taloudessa 2kpl. Vanha Anjovis saa siirtyä kesän jälkeen sivuun- kesän meillä asuva jo aikuinen poika käyttää sitä vielä.
Matematiikkani perustui seuraavaan laskutoimitukseen: Anjovis kuluttaa dieseliä 6,2l /100km ja kuukaudessa tulee ajettua noin 1700km. Polttoainekuluina henkilökohtaisista varoista hupenee 230€ kuukaudessa. Keskimääräiset korjauskulut vuodessa ovat olleet noin 1000€ ja käyttövoimavero noin 500€. Eli kuukaudessa kustannukset ovat noin 355 €. Uuden Fiat 500E: n rahoituskulut ovat 420€ kuukaudessa. Eli 65€ kuukausimaksulla ajelen uudella autolla ja saan vielä 6 vuoden päästä auton jäännösarvon, varovasti laskettuna 15 000 € itselleni. Sähkön kulutusta ei tässä tarvitse tietyistä syistä laskea. Mielestäni matematiikka on tässä sangen helppo. Avensiksen myyntihinta tulee huitelemaan jossain 1000-1500€ välillä , joten sitä en laske kuin pieneksi bonukseksi. Samoin on Mersun säästettyjen kilometrien laita. Omilla ajoillani Fiatin range on näin kesällä ollut noin 300km, joka riittää itselleni mainiosti.

1 tykkäys

Paljon on sopparissa Fiatin km/vuosi?

Tämä siis on ostettu rahoituksella ei leasing. Eli rajaa ei ole. Tämän hetken myyntihinnat huomattavasti pienennemmän rangen versiolle käytettynä 6 vuotta vanhana ovat 16000-19000. Laskelmani perustuu siis siihen, että reilu 100 000km rullatusta saisi vielä 6 vuoden jälkeen noin 15 000. Tämä muuttui juuri hivenen todennäköisemmäksi kun hankintatuki päätettiin vetää nopeutetussa aikataulussa pois.

2 tykkäystä

Helsingin kaupunki aikoo tarjota työntekijöilleen maksuttoman joukkoliikenteen palauttaakseen rahvaan joukkokuljetusvälineisiin, kun korona vei matkustajat. Meillekin hommattiin koronan myötä toinen auto, ettei tartte julkisilla kulkea, ja kyllä aika vaikea olisi saada palaamaan julkisiin, kun pienen sähköauton käyttökulut ovat mitättömät ja käyttömukavuus jotain ihan muuta kuin räntäsateessa pysäkille kulkeminen. Ei ole jarruttanut vaurastumista, vain lisännyt mukavuutta.

13 tykkäystä

Rav4 hybridi maantieajossa asettuu alle 6l sadalla.

Autovexista 0 tarjousta (Mercedes C 200d, -19). Autolla ajettu reilu 70k.
Pyyntiä laskin heti kun ei herättänyt mitään mielenkiintoa. No sitten laskin uudelleen samat että sain myytyä tutun kautta. Edullisesti menee, kun ketään ei kiinnosta.

Pakkorako, mutta tätä vaurastumisen jarrua ei ulkomaan komennuksella tarvita, mikä taas on henkilökohtaisesti hyvä tilanne.

6 tykkäystä

Vaaraa ilmassa, mutta ehkä turhaakin… eiköhän nämä asiat järjesty kuitenkin.

3 tykkäystä

Aivan oikein! Piti oikein itsekkin tarkistaa monestakin lähteestä ja keskikulutus asettuu vähän yli 6l olipa kyse maantieajossa tai kaupunki.

1 tykkäys

Itse olen siinä onnellisessa tilanteessa, että pärjään ilman omaa autoa. Asun juna-aseman vieressä ja pääsen Helsingin keskustaan töihin nopeasti julkisilla. Muutenkin kaikki sujuu varsin helposti ilman omaakin autoa.
Jos on jotain mitä en saa kannettua kotiin, otan joko kotiinkuljetuksen tai taksin. Käytännössä tämä on melkein ilmaista vs. oman auton hankinta ja ylläpito.
Olen laittanut säästöt osakemarkkinoille enkä ole joutunut katumaan valintaani.

Vinkkasin yhdelle kaverille töissä, jkoka muutti asumaan hyvälle kulkuyhteydelle metroaseman vierelle että kokeile mitä autosta luopuminen tekee taloudelle. Kaveri, joka ennen oli aina rahaton tulikin kyselemään sen jälkeen osakesijoittamisesta. Laitettiin sitten hänelle indeksirahastoja rullaamaan kuukausittain. 30v ikää työkaverilla, niin pienelläkin säästöllä siitä tulee kivasti lisää hänen eläkepäiviään turvaamaan. :slightly_smiling_face:
Toi viskipullon kiitokseksi vinkeistä. Sanoin ettei olisi tarvinnut, mutta oli kuulemma niin iso juttu hänelle.
Auto on toki kiva. Jos ilman pärjää, niin mahdollisuudet ovat monet taloudellisessa mielessä.

28 tykkäystä

Itselle auto on osa vaurautta. Hyvällä ja hyvältä näyttävällä autolla on ilo ajella. Mielestäni autoon on hyvä laittaa kiinni rahaa, joka työllä ja sijoittamisella on ansaittu. Saa myös merkittävästi lisää vapautta, kun voi koska vain lähteä minne vain ilman sen suurempia suunnitelmia. Itse en kokisi olevani vauras, jos olisi omaisuus vain erilaisina lukuina ruudulla. Alfa Romeo Giulia Veloce on oma valintani ja olo on sopivan arvokas ratissa. Ps. Sähköautoista puuttuu paljon sitä, mikä itseä autoissa kutkuttaa

31 tykkäystä

Mielenkiinnosta kysyn mihin ja milloin aiot nuo säästetyt rahat käyttää? Itse en ikinä pärjäisi ilma autoa, no on ollut 4 lasta ja omiakin harrastuksia. Riippuu kai minkälaista elämää elää ja missä asuu. Kaikille jotka ajavat alle 5000km vuodessa varmaan tulisi halvemmaksi ajaa ne taksilla, jos ei asu Helsingin rautatieaseman taksitolpan lähellä :upside_down_face:

Oma kokemukseni on, että ne jotka säästää autoilussa, sähkössä jne. niin niille jää kyllä hyvin rahaa säästöön, mutta eivät koskaaa osaa nauttia niistä vaan jäävät siihen pihistämisen koukkuun, mutta sekin tuo monelle onnellisuuden, kai. Mahdolliset perilliset ne sitten viimeistään käyttää järkevästi.
Jokainen siis tyylillään :+1:.

Auton kulutuksista puhutaan paljon, jotta saadaan huomio pois kokonaiskustannuksista, erityisesti sähköautoista.
E-sarjan diesel mersun, jolla on ajettu alle 50tkm saa alle 40t€:lla ja VW ID5 maksaa oli 60t€. Puhumattakaan diesel Passatista. ID5 on noista pienin auto. 20-30t€:n hintaeroa saa jonkun aikaa ajaa kiinni.

Sähköauton jälleen myyntiarvo on täysin hämärän peitossa 3-5 vuoden päästä. Jos ja varmaan kun akkutekniikka ja lataustekniikka kehittyvät, niin ennustan että vanhat sähköautot eivät kelpaa kenellekkään, muuta kuin hinnalla, onneksi niitä on enimmäkseen varakkailla :wink:.

Olen kiinnostunut itsekin sähköauton hankinnasta, mutta perustelut ovat aivan muut kuin pieni kulutus :smiley:.
Olen omistanut varmaan n. 30 autoa “uralla” ja jälkikasvulla on nyt yksi sähköauto ja aikaisemmin oli toisellakin.

11 tykkäystä

Ja onhan se henkistä vaurautta kun auto (Alfa) saa suupielet hymyyn… :ok_hand:

3 tykkäystä

Toi Alfa on tosi siisti :+1:, toivottavasti sinulla on se Quadrifoglio malli, ne äänet on auton sielu…
Itsellä oli joskus 911 3,8l vapaasti hengittävä, ne äänet kun kuulee ja jos karvat ei nouse pystyyn, et ole auto ihminen, se on sinulle onni, säästät pitkän pennin…tämä edes vähän sivuaa palasta aihetta :wink:

7 tykkäystä

Jos asuisin itse vaikka Helsingissä, ja työmatka ym. sujuisi oikeasti näppärästi julkisilla tai työpaikka olisi kävelymatkan/lyhyen konkeloinnin päässä, en varmaan pitäisi autoa. Tai jos pitäisin, niin käyttöauton virkaa toimittaisi joku 1500€ nissan micra.

Nyt Pohjois-Savossa asustellessa ajoa tulee kuitenkin ~25tkm/v, ja työmatkaa ei ole mahdollista julkisilla kulkea (aikaa menisi pahimmillaan lähes 2h per. suunta vs. autolla 15min) ja kun polkupyörälläkin siihen menisi 40min, on auto käytännössä pakollinen tai ainakin merkittävä mukavuustekijä. Sen takiahan sitä töissä käydään, ettei tarvitse räntäsateessa tai -30 pakkasella fillaroida vajaa tuntia töihin - vaan voi hypätä webastolla lämmitettyyn autoon.

Ja onhan sillä mersulla mukava ajella, siitä ei pääse mihinkään… :smile:

Loistava auto muuten ollut tuo viime syksynä ostamani vm. -13 C220cdi, käytin tuon keväällä ohjelmoinnissa ja nyt potkua löytyy noin 245hp/520nm. Mittarissa kohta 160tkm, ja tämän tulen hyvin varmasti ajamaan ns. loppuun. Keraaminen pinnoite tuli myös laitettua.

47 tykkäystä

Mitä nyt itse katsoin niin se e sarjan diesel mersukin alkaa uutena hintaluokasta 54t€ ja varustelut päälle. Jos verrataan niin verrataan sitten uuden auton hintaa uuden auton hintaan.

2 tykkäystä

Tässä ajatuksia mitä säästämisellä tavoittelen pitkällä aikavälillä. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Nostan Alfa Romeo -lippahattuani. Itse nautiskelen kesäisin 159:llä.

2 tykkäystä

Mielestäni auto, auton omistaminen ja autoilu on osa vapautta. Et ole riippuvainen muista (julkinen liikenne) ja voit lähteä minne haluat ja milloin haluat. Ymmärrän kyllä jos asuu esimerkiksi helsingin keskustassa niin autoilu voi joissain tapauksissa olla ongelmaksi (autopaikat, ruuhkat jne.) Autoilun kustannuksissa voi onneksi säästää monella tapaa. Suomen kokoisessa maassa kun suurimmalle osalle se auto on elintärkeä osa elämää.

17 tykkäystä