Auto - vaurastumisen jarru?

Tietysti kotilatausmahdollisuus helpottaisi elämää todella paljon.

Niinpä :slight_smile: muuten menee kikkailuksi.

3 tykkäystä

No riippuu kikkailun määritelmästä. Alkuperäisen kirjoittajan jyrkästä mielipiteestä päätellen kikkailu voisi olla jotain niin ikävää, että se vaikuttaisi elämään ihan liikaa, eikä sen vuoksi kannata sähköautoa hankkia.

Kuten jo sanoin, (onnistunut) tavoitteeni on alusta asti ollut, että mihinkään ei mennä vaan lataamisen vuoksi. Teen jotain, mitä muutenkin tekisin. Tietysti kohde, kuten vaikka kauppa tai kauppakeskus tulee valittua latausmahdollisuuden vuoksi, mutta en mä nyt leffaan tai kauppaan mene vain siksi, että voisin ladata. Lähinnä valitsen kahden kaupan välillä. Nyt tilanne alkaa myös olla se, että kauppa kuin kauppa, ja pihalta löytyy laturi. Ja toki joskus menen kauppaan tänään, koska tarvitsen huomenna pidemmälle ajomatkalle prosentteja akkuun sen sijaan, että menisin kauppaan huomenna. Pieniä arjen valintoja, sanoisin. Tein sitä jo bensa-autolla. Saatoin välillä käydä illalla kaupassa ja samalla tankilla, ettei tarvitse aamulla käydä. Varsinkin jos bensa-asema ei ollut ihan reitin varrella.

Jos tuo minun osoittama arki on sitä kikkailua, niin ihmettelen aidosti, mikä siinä on niin vaikeaa. Mutta toista itseäni vielä. Ei sovi kaikille, mutta ettei kenellekään… Paskapuhetta.

7 tykkäystä

Kuinka kauan vietät aikaa kauppakeskuksissa tai kaupoissa viikossa? Noissa ei kuitenkaan taida mitään superchargereita olla vaan Lidlinkin pihalla porukkaa viettää kauan aikaa.

Kaupassa 1-2 kertaa viikossa. Mitä siellä nyt kerralla menisi, 20-40 minuuttia. Riippuu ruuhkasta, ostettavan tavaran määrästä ja onko lapsi mukana.

Ei siihen Superchargeria tarvita. ABC-latauksella tai K-Latauksella alkaa olla noita 100kW:n latureita, ellei ylikin. Lähikaupan pihalle tulossa neljä laturia, muistaakseni 2 x 160 kW, eli vähintään 80 kW pitäisi aina saada. Kauppareissun aikana tulee yleensä 40-60%. Se on ihan riittävästi viikon ajoihin. Kerran viikkoon latailin myös joulukuussa ja kilometrejä tuli karvan alle 1300.

Ostoskeskuksessa kävin joulukuussa pari kertaa. Joululahjaostoksilla ja leffassa. En ladannut kummallakaan kerralla.

1 tykkäys

Niin kuukauden aikana tuli 1300 kilometriä ajettua. :slight_smile:

1 tykkäys

Aivan. Noinhan se pitikin tulkita. :grin:

Siis kerran viikossa lataat 50% eli noin 35kWh akkuun ja sillä pääset 1300km kuukaudessa eli 300km viikossa? Se tekee kulutukseksi reilut 10kWh/100km. Tuolla kulutuksella ei mene mikään sähköauto talvella vaan kulutus on Tesla 3:llakin minimissään 20kWh/100km.
Oman Polestar nelivedon pitkänajan kulutus on ollut 24kWh/100km marras- ja joulukuussa josta paljon tulee maantiellä, kaupunkipätkässä yleensä 30-35kWh/100km.

4 tykkäystä

Ei, mutta eihän kuukauden vaihtuessa se akkuun jäänyt sähkö mihinkään katoa. Katsoin nyt esimerkiksi joulukuun osalta, niin marraskuun 30. olen ladannut 42% → 90%. Seuraavan kerran 5.12. 12% → 72%. Kilometrejä tuossa välissä hieman päälle 300.

Ok, jäin vaan ihmettelemään kun sanoit että kotilaturi helpottaisi elämää todella paljon, vaikka juuri aiemmin mainitsit että et ole miettinyt yhtään latauksia :slight_smile:

Noi kauppareissut olisivat tosiaan itselleni jo kikkailua, kun ruuat tilaan verkkokaupasta ja pienet ostokset teen 100m päässä olevasta Alepasta. Myös mökkireissun päätteeksi akku olisi tyhjillään ja seuraavana päivänä tai heti reissun jälkeen pitäisi lähteä autoa jonnekin lataamaan, jotta autossa olisi virtaa seuraavaa viikkoa varten.

En ostaisi sähköautoa jos en voisi ladata kotona tai töissä. Reilun kaksivuotta käyttäneenä olen ladannut auton jossain muualla kuin työpaikan pihalla noi 15 kertaa. Nämä siis yön yli reissuilla. Vaikka Teslassa homma on hoidettu hyvin, niin onhan se nyt ihan syvältä istua autossa odottamassa 45min jossain keskellä ei mitään.

Mutta jos latausmahdollisuus on, niin tilannehan on niin helppo kuin olla ja voi. Laitan töpselin seinään 1-2 kertaa aamuisin kuin tulen töihin. Done.

2 tykkäystä

Itselläni on ollut Tesla nyt kaksi vuotta ajossa ja latailen pääosin kotona. Töissä lataan hieman (alle 5% kaikista latauksista) ja reissun päällä tietysti julkisista (tämä myös alle 5% kaikista latauksista). Tällä sapluunalla ei ole kyllä mitään paluuta polttomoottoriautoon koska lataaminen ja liikkuminen on jouhevaa eikä tarvitse miettiä ns. pätkääkään sitä miten, missä ja milloin lataan. Tarkoitin tuolla hieman kärjistetyllä kommentilla “kikkailusta” sitä että suurimmalle osalle autoilijoista tuo lataaminen on pelottavaa, ja pelkästään ajatus että pitäisi miettiä edes muutaman sekunnin lataamisjärjestelyitä, on aivan liikaa.

Kotilatauksen tarvetta tukee myös se että kaiken (kustannus)hyödyn saa parhaiten talteen näin. Julkiset laturit ovat pääsääntöisesti kalliimpia tai huomattavasti kalliimpia kuin kotilataus. Työpaikkojen lataukset voivat toki olla lähellä kotilatauksen hintoja.

Tuohon 45 minuutin autossa istumiseen voisin ottaa kantaa sen verran että nykyautoni range on käytännön elämässä 350-450 km ja siten ei tarvitse kyllä istua autossa odottelemassa latauksen edistymistä kun on matkan päällä. Tuollaisen ajorupeaman jälkeen on jo muutenkin käytävä vessassa/syömässä/jaloittelemassa. Käyttämällä esim. Teslan omia latureita, tai muiden palveluntarjoajien suurteholatureita, pisin julkisella lataamani aika kahden vuoden aikana on ollut n. 30 minuuttia… ei oikein ehtinyt syödä kun oli akku täynnä.

3 tykkäystä

Täällä on oltu muutama kk autottomana toisen asunnon hommaamisen vuoksi mutta komppaan kotilatailun helppouden vaikka itsellä olikin plugari-auto. Laskeskelin, että sen vuoden ajan, kun auto oli itsellä, niin 85% ajoista tuli suoritettua sähköllä. Eli range oli talvipakkasilla 18km ja kesän huippulämmöissä 78km. Riitti ihan hyvin ajeluun kaupunkialueella ja kahdesti taisin ajaa päivän aikana yli 400km jonku reissun vuoksi niin päätin, että seuraava auto on täyssähkö, kun sen aika taas on. Vaikka kotoa löytyykin vain 3,7kW suko-laturi niin sähköinen range oli aina täynä (auto oli siis 2021 vm plugari golf).

Nyt kun vielä keksisi minkä sähköauton haluaisi laittaa alle :slight_smile: nykyisen työn puolesta tulee jonkin verran ajelua työmailla niin kilometrikorvauksilla hoitaa helposti kk-erien lyhennykset ja osan vakuutuksistakin. Lähinnä on mietityttänyt kannattaako ostaa autoa rahoituksella vai ottaa yksityisleasing, kun kilometrejä tulee noin 5000-15000km vuodessa. Onko muilla kokemuksia sähköautojen yksityisleasing-soppareista tms?

1 tykkäys

Olen ID.4:llä ajellut kohta 1,5 vuotta. Yksityisleasing, 15000km/vuosi, 3 vuoden diili, ~450€/kk. Osui hyvä tarjous ja ajoitus (5/2021 tein sopparin, auto saapui 9/2021). Kotona latailen pääasiassa mutta ei tuo mahdottoman kallista ole julkisistakaan latureista.
Kun vertaillaan käyttövoimien kuluja niin se on melkeinpä kohinaa tuohon leasingkuluun verrattuna, joka on siis ~36€/100km. Sähkö maksaa 2-10€/100km. Edellinen autoni, bensaGolf, vei 7l/100km eli 14€ nykyhinnalla. Vakuutukset lisäksi noin 6€/100km. Vaikka varmaan polttomoottoriautolla kokonaiskulut olisi alhaisemmat leasing-kulujen tippumisen takia niin käyttömukavuuden takia seuraavakin autoni on kyllä täyssähkö.

4 tykkäystä

Riippuu tietysti ihan kodin sähkösopimuksesta. Minulla loppui 2kk sitten vanha halpa sopimus ja nyt on toistaiseksi 38snt/kWh (+siirto) kun en pörssisähköön viitsi lähteä talvikuukausille koska lämmitän maalämmöllä ilman tukilämmitystä enkä siten voi ajoittaa sähkön käyttöä. Tästä syystä en lataa nyt kotona koska se on puolet kalliimpaa kuin Prismalla.

Hmm, täytyy pohtia taas siirrynkö heti pörssiin…

Vastaan ensin otsikkoon: kyllä, auto on vaurastumisen jarru, mutta kukapa sitä jaksaisi olla jokaisessa ostovalinnassaan täysin rationaalinen toimija. Pieni hedonismi sallittakoon, kun puhutaan autoista.

Tesla Model 3 2022 karvalakki piakkoin kohta vuoden ajossa ja ajoa kertynyt lähes 20tkm. Excel osoittaa nykyisen auton olevan käyttökustannuksiltaan (rahoitus ym. kulut huomioon ottaen) noin 100€ edullisempi kuukaudessa, kuin edellinen tehdasuusi Toyota Corolla, jonka listahinta oli noin 28k.

Sähköllä ajaminen on vaivatonta, kun käytössä on kotilatausmahdollisuus. Pidemmät siivut onnistuvat melko kattavan latausverkoston ansiosta, kun ajoa tulee pääsääntöisesti valtatietä pitkin. Auto soveltuu yllättävän hyvin lapsiperheelle. Takakontti on toki sedan-mallista johtuen kapea, mutta kyllä sinne on rattaat ja muut varusteet mahtuneet hienosti.

Onko Tesla Model 3 hyvä auto? On ja ei. Sähkövoimalinja toimii saumattomasti ja paluuta polttomoottoriin ei enää ole. Kiinassa tuotettu tavara vaikuttaa laadukkaalta eikä paneelit irvistele. Infotament toimii kuin junan vessa eikä erilaisia nappeja ja muita virityksiä jää kaipaamaan. Takavetoisuudestaan huolimatta auto kulkee mukavasti ajo-olosuhteista riippumatta ympäri vuoden. Tämä oli ehkä suurin yllätys etuvetoisesta ihmeestä siirtyneenä, joka oli aika arvaamaton peli talvisin. Autopilot (eli kaista-avustin ja tutka) ovat helppokäyttöiset ja toimivat selkeästi rajatulla tieosuudella. En näe tässä mitään suurta edistyksellisyyttä muihin valmistajiin nähden (en omista FSD:tä). Softa toimii pääsääntöisesti hyvin sekä itse ajoneuvossa että puhelimessa (ja niiden välillä). Auton esilämmitys on erittäin tärkeä ominaisuus täällä susirajalla. Akkuakin saa lämmiteltyä muillekin kuin supereille pienellä kikkailulla.

Ne heikkoudet? Voi että. Onhan niitä. Ikkunat, ovenkahvat ja takakontti jäätyvät varmasti talvella, jos autoa ei saa sulateltua lämpimässä. Vuoden ympäri taivasalla oleva kasa peltiä on altis lämpötilanvaihteiluille ja välillä saakin nyrkkiä tarjota kahvoille ja auttaa takakonttia manuaalisesti nousemaan ylös. Surullisen kuuluisa pyyhkijäautomatiikka on surkea. Automaattiset pitkät toimivat niin ja näin - taajamassa auto räpsii niitä mielellään päälle vaikka katuvalaistus tarjoaa luonnollisesti näkyvyyttä. Huoltopisteiden rajallisuus on pieni huoli, sillä suurempia remontteja tuskin road service pystynee tekemään.

Säilyykö Tesla tässä taloudessa jatkossakin? Toistaiseksi. Autokuumetta ei ole päässyt syntymään ja nykyinen peli täyttää kaikki tarpeet mitä pieni ihminen tarvitsee. Onko seuraava auto Tesla? En tiedä, mutta sähköinen se joka tapauksessa on. Tesla on hyvä auto, mutta vaihdan mielelläni merkkiä, jos ja kun sopiva vaihtoehto osuu kohdalleen. Niitä tosin ei tässä hintaluokassa ole vielä tarjolla Teslan tarjoamilla ominaisuuksilla.

6 tykkäystä

Oot tehnyt kyllä kaikkien aikojen diilin tuolla 450€/kk :clap: +40k autossa kuukausittainen arvon alenema on äkkiä enemmän kuin 450€ kuussa.

3 tykkäystä

NF fleetin kuukausitarjous, olin itsekin yllättynyt ja päätös oli helppo tehdä. Tarkka hinta on 439€ + 13€/kk rengashotellista. 50k€ auto, K-auto olisi veloittanut samanlaisesta 650€/kk. Ei ole vastaavia tarjouksia näkynyt sen jälkeen.

No tämä juuri. Moneen kertaan tässäkin ketjussa tullut esiin asia, että sitä itse kukin voi pohtia kumpi on rationalisempaa, säästää ja sijoittaa autonkin rahat vai nauttia elämästä jos kokee auton sitä tuovan.
Itse ajan reilusti, sekä työmatkoja että pikkuajoa Tampereella. Oman auton omistaminen on luultavasti isoin yksittäinen elämän laatua nostava asia. Ilmankin pärjäisi jotenkin mutta miksi pitäisi? Käytännössä lasten harrastamiset olisi mahdottomuus kun sekuntikellon kanssa pitää suhata töistä kodin kautta harkkoihin.
Työreissutkin sujuisi julkisilla, mutta silloin olisi paljon enemmän yötä pois kotoa. Bussilla toiseen kaupunkin, illalla hotelliin ja aamulla taksilla jonnekin työmaalle. Illaksi linkalla/junalla kotiin. Ei kiinnosta kun kulkemisen voi hoitaa omallakin autolla. Varsinkin nyt talvella 408hp neliveto sähkärillä on aika ilo ajella. Ajokustannus kun on pieni niin sitä välillä ihan vaan lähtee ajelulle. :smiley:

4 tykkäystä

Tuossa autossa tosin arvo taisi nousta tuon 450€/kk ensimmäisen vuoden aikana :smiley:

2 tykkäystä

Ystävät auttakaa…nyt meni hermot. Qasqai hajosi ja rempan hinnaksi tuli 6000. Nyt ottaa nuppiin sen verran että myyn paskan heti kun se on korjattu mutta tilalle pitää saada mahd luotettava mutta kokonaiskustannuksiltaan halpa peli. Bensakone ja neliovinen

Itse olen katsonut näitä:

Toyota corolla vm 05
Citroen cactus/c4 vm 12-13

Litrankoneet jätän väliin. Onko muita malleja mitä kannattaa katsoa? Hintahaarukka 5000-8000e