Auto - vaurastumisen jarru?

Hybridi menee maantieajossakin sähköllä niin halutessa alle 140km/h (MB).

1 tykkäys

Myin täyssähköautoni kolmen vuoden ja 50tkm jälkeen pois. Ohessa laskelmia kuluista verrattuna bensa-autoon joka olisi ollut sähköautolle toinen vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaan homma meni mielestäni hyvin, sähköautolla ajaminen oli arvonalenemasta huolimatta melko halpaa puuhaa eikä pääomaa aivan valtoimenaan tuhoutunut.

16 tykkäystä

Ei paha ollenkaan ottaen huomioon että sait ajaa uudella autolla. Halvimmaksi tulee varmaan kuitenkin ne alle 5000 e ja reilu 200 tkm ajetut bensamoottorit. Arvonaleneminen on sen verran pienempää ja pääomaa sitoutuu paljon vähemmän.

2 tykkäystä

Ajoneuvoveron korotukset

  • Sähköhenkilö- ja pakettiautojen vuosittainen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa.
  • Sähköhenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 35 euroa vuodessa.
  • Ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi keskimäärin noin 38 euroa vuodessa.
  • Ladattavien bensiinikäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 40 euroa vuodessa.
  • Ladattavien dieselkäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero laskisi keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
  • Pienipäästöisten ei-ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi noin 0–11 euroa vuodessa.

Pientähän tuo on, mutta molokin kidan himo veroeuroille on ehtymätöntä. Sinänsä menee kyllä linjassa sen kanssa, että autokannan sähköistyessä veropohjaa on laajennettava. Tuo vain ei oikein riitä vielä mihinkään kokonaisuutta ajatellen

17 tykkäystä

Auto myyty pian saapuvan liisarin tieltä.

Laitoin autovexiin, sekä 4:lle isolle liikkeelle suoraan ostokyselyä. Meni lopulta autovexin kautta hintaan mitä realistisesti odotin (Autovex pyyntihinta +100€) . Ei tuuletuksen arvoinen, mutta olen tyytyväinen. Alimman ja korkeimman tarjouksen ero 2,6k€ joten kilpailutus kannatti.

2020 syksyllä uutena ostettu perus bensa Ford, mutta hyvillä varusteilla. Nolla korko ja nolla kulut rahoituksella.
Arvonalenema 250€/kk
Kustannukset huoltojen yms. kanssa 272€/kk

Sen verran maltillisesti tuli kilometrejä, että renkaita ei tarvinnut uusia. Muutamat pyyhkijät vaihdoin ja yhden 200€ kolhun korjautin.

Tässä vaiheessa arvonalenema -kustannus verrannollinen tulevaan 299€/kk (rahoitus)liisariin, johon ei huollut kuulu.

Hieman edullisempaan pääsi uudella autolla hyvällä rahoitusdiilillä, mutta “normaali” rahoituskoroilla + kulut olisi tilanne lähemmäs +/- 0. Uusi ja vanha ovat ostohinnassa, kulutuksessa ja vakuutuksissa niin identtiset, että en lähde niiden osalta hiuksia halkomaan - todella suoraan verrannolliset. Auto on kuitenkin pihassa oltava.

Kohtuu/keskihintaisen auton uutena ostaminen hyvällä rahoitusdiilillä on seuraavia autoja ajatellen täysin varteenotettava vaihtoehto. Halvemmalla olisi varmasti päässyt 3-5 vuotiaalla, jolloin auto olisi nyt 7-9v vanha, mutta isojen yllätyskustannusten mahdollisuus kasvaa.

Loppukevennyksenä, että henkilökohtaisesti uusi tulee olemaan luultavasti edullisempi. Sain nimittäin autokauppojen ohella neuvoteltua puolison osallistumaan enemmän auton kustannuksiin. Tämä ehkä tuuletuksen arvoinen suoritus.

7 tykkäystä

Olen osannut odottaa tällaista kehitystä että sikäli tämä ei tule yllätyksenä. Alinopeudet eivät ilmeisesti tuota edelleenkään laskennallisesti kuolonkolareita.

Itseäni tämä ei haittaa kun olen säätänyt oman ajoneuvokaluston sellaiseksi että ei tehe mieli edes ajaa yli 80. Uskon että hallitus varmaan tarkastelee uudelleen myös Turun ratahankkeita kun ei kerran kansalaisilla ole mihinkään kiirettä niin mitäs sillä on väliä vaikka Junakin on vähän myöhemmin perillä.

3 tykkäystä

Kokoomuksen Wallinheimo X:ssä oli sitä mieltä että tuo esitys tullaan perumaan kun liikenneministeri perehtyy asiaan.

Eipä ole Punto koskaan jättänyt minuakaan tienposkeen. Punton sitä vastoin olen monestikin joutunut jättämään tielle.
Ja kerran meni 34 asteen pakkasessa ratti poikki.

6 tykkäystä

Moro kaikki,

Olen tätä kejua lukenut ristiriitaisin tunnelmin, koska en ole koskaan niin välittänyt autostani ja ajellut aina vanhoilla ******lla. Toisaalta ei ole ollut aiemmin mahdollisuuksia edes ostaa parempaa autoa, eikä ole nytkään paitsi puolison kanssa yhdessä. Lisäksi säästäminen ja sijoittaminen on vienyt mennessään ja kaikki tällä foorumilla varmaan tietääkin, onko auto hyvä sijoitus. Kaikki ylimääräinen raha on laitettu pörssiin yms.

Noh, koska vanha rakas autoni on tullut kunnioitettavaan ikään 21 vuotta ja kantaa erään lopetetun ruotsalaisen autovalmistajan logoa keulassaan, olen ruvennut miettinään, että mitä jos… Vanhassa ei siis (tällä hetkellä) ole mitään vikaa, mutta kun vika tulee aiheuttaa se aivan järkyttävän kovaa stressiä. En ole mikään automies, joten mikää korjaus ei suju, ei ole tiloja eikä kiinnostusta ko. asiaan. Aina kun vikaa tulee tarvitaan erikoismies, erikois paikkakunta, erikois osat ja tietysti erikoishinta.

Mielessäni käyn tällä hetkellä jatkuvaa vääntöä siitä, onko järkevää ostaa uusi auto, onko siihen rahaa ja mitä jos uusikin auto hajoaa ja paljonko siihen menee rahaa (vrt. vanha) Lisäksi en enään tiedä onko säästäminen ja sijoittaminen mennyt omalta osalta jo vähän ”yli”, eli jäänkö elämässä lopulta jostain paitsi kun sijoitan kaiken.

Noh, jotta pysytään aiheessa, onko foorumilla kokemuksia Volvo S60 autoista, vuosimallia n. 2020. Mitä kannattaa katsoa kun ostaa, mitä kannattaa kysyä myyjältä, mitä vikoja? Bensa/-hybridi hakusessa…

Ja vielä selvennyksenä, vähintään rahoituksella mennään, myös yksityisleasing kiinnostaa…

8 tykkäystä

Yksittäisistä automerkeistä ja -malleista varmasti parhaiten saa tietoa kyseisen merkin foorumeilta, Volvolle ilmeisesti esim. https://www.vrcf.fi . Itse ei-autoammattilaisena oman silmämääräisen ja ajonaikaisen tarkistuksen lisäksi käyttäisin käytetyn auton jossain autotohtorilla tai vastaavassa palvelussa, maksaa vajaan satasen, mutta saa ainakin hieman lisätietoa ja mielenrauhaa.

3 tykkäystä

Kirjoitit uuden auton ostamisesta, mutta puhut 2020 vuoden autosta. Uuden ostamisessa imo saa mielenrauhaa takuun muodossa vs 20v vanhaan autoon. 4 vuotta vanha taas aiheuttaa jo stressiä, jos/kun joutuu korjaamaan ja suurelta osin viat menee omasta pussista. Yllä jo linkattiin volvoforum, mutta autoilun yleisfoorumi www.autostadium.fi foorumi on aika aktiivinen monen merkin osalta.

2 tykkäystä

Nojoo, tarkoitin tietysti itselleni uutta ja oman historian perusteella uutta. Koskaan ei ole ollut edes polkupyörää joka on alle 5 vuotta vanha…

Kiitos vastauksista joka tapauksessa!

Ja johan tuollaisen volvon hinta on neljässä vuodessa tippunut niin paljon että säästyneillä kymppitonneilla vaihtaa koko voimalinjan uuteen stressittömästi jos tulisi vikaa.

5 tykkäystä

Oletko ajatellut jotain muutakin vaihtoehtoa Volvon lisäksi?Volvo kuluttaa aika paljon,mutta tietenkin diesel on asia erikseen.

Itse taipuisin sinuna jonkinmoiseen hybridiin.Toyotalla olisi useita vaihtoehtoja ja luotettavana merkkinä se olisi 4 vuotta vanhana melko riskitön vaihtoehto.

Juu, olen itseasiassa katsellut vähän kaikkia merkkejä. Volvo (koeajolla) jostain syystä autona kolahti itselle, lähinnä laadukkaan ajotuntuman vuoksi. Voisihan sitä käydä vielä koeajamassa juurikin vaikkapa Toyotaa. Skoda, Mersu varauksin BMW olivat mielestäni Volvoa heikompia (suht sama hinta, vuosimalli jne.)

1 tykkäys

Tojo on tylsä, mutta varsin laadukas. Aika vanhahtava sisältä. Rouvalla on Corolla hybridi (ei ladattava) ja on ihan hyvä ajaa, vaikka ei lähelläkään Volvoa. Kulutus luokkaa 4,4 lähipyörityksessä.

1 tykkäys

Joo,Toyota on laadukas ja huoleton auto.Uudemmat Toyotat on jo myös hyviä ajaa.Tottakai jos Volvo on uutena maksanut 45 000-65 000e niin kait sen täytyykin olla hieman laadukkaampi tietyiltä osin.Vikojen suhteen Toyota on erittäin vähävikainen- ja hybridi tekniikka taloudellista eli polttoainetta kuluu vähän.Totta on,että Toyota on hieman “harmaa”,mutta käytettynäkin siitä saa moneen muuhun merkkiin verrattuna hyvän hyvityksen vaihdossa.Ei siis ihme,että se on Suomessa myydyin auto.

6 tykkäystä

Meillä on toisena autona vm 2020 V60 T5 korotettuna nelivetona. Ajettu about 100tkm. Ei ole ollut yhtään vikaa koko aikana. Tuntuu laadukkaalle tuotteelle, jota voi pitää pitkään. Ehkä skippaisin koko yksityisleasingin. Ostaisin, holdaisin ja maksaisin pois, jonka jälkeen nauttisin halvasta ajelusta. Imo tietenkin. Meillä on myös Toyota. Se on myös tuote jota voi pitää pitkään. Ajattelin ruostesuojauttaa tämän, ehkä Volvonkin. Kaiken kaikkiaan ollut pirun hyvä tuo Toyotakin.

Osta se joka itseäsi eniten miellyttää. Se on varmasti se pitkäikäisin ratkaisu :wink:

1 tykkäys

Yhteenmuutto takana ja ylimääräiset rahat nyt aika tiukasti asunnossa ja sijoituksissa. Olemme siirtymässä mahdollisesti kahdesta autosta yhteen. Yllättävän vaikeaksi menee vaan hintavertailu erilaisten vaihtoehtojen kanssa.

2 autoa yhdeksi perheautoksi

Nykyinen tilanne:

  • Tehoton katumaasturi, 5 vuotta vanha, omistus oma, hinta n. 16k (alunperin n. 30k)
  • Tehokas katumaasturi, pieni, leasing. Vajaa vuosi sopimusta jäljellä

Tarve:

  • 1 tehokas ja näppärä isompi maasturi (Rav, Tiquan, XC60, Tucson)
  • Toimintavarma ja ilman pelkoa korjauksista

RAV kiinnostaisi eniten myös käytännön syistä = vuoden diilin purku nykyisestä Toytotalta onnistuu
Uudesta RAVista saimme myös seuraavan tarjouksen:

  • 5 vuoden sopimus
  • 610 €/kuukausi
  • Sis. talvirenkaat, kumimatot, 15k km/vuosi
  • Kokonaiskorko 5-6% (pitää tsekata vielä tarkka)

Maksaisimme siis uudesta RAVista yli 7200 € vuoteen (plus ajoneuvovero ja vakuutus) ja 5 vuoden aikana eli 5 vuoden aikana pelkästä autosta n. 37k €.

Jos oletetaan, että ostaisimme uuden niin arvonalenemaksi tällä n. 50k euron arvoisella autolla olisi varmaan 25K. Kuitenkin tässä tilanteessa pitäisi ottaa myös autolaina, niin lopputulos pitäisi olla aika sama.

Vähän käytetty vastaava auto tulisi luultavasti hieman edullisemmaksi? Arvo n. 30-40k mutta myös tähän tarvitisi rahoituksen (3-4%) ja lisäksi riskinä olisi kuitenkin myös korjauskulut.

Eli vaikka näitä vaihtoehtoja pyörittelee eri omistusmallin ja automerkin mukaan, niin lopputulos lienee se, että tuosta on maksettava n. se 600€ kuukaudessa. Tässä hieman sylettää se, että vajaa kuukausi sitten saadussa tarjouksessa RAVin kuukausihinta olisi ollut 50€ alhaisempi, eikä ollut tiedossa että kyseisessä tarjouksessa olikin sisällä joku kampanja joka ehti päättyä ennen koeajoa.

Vaihtoehtoisesti voisi sulloutua tuohon jo omistettuun 15k:n tehottomaan autoon. Rahaa jäisi säästöön, mutta ajaminen ketuttaa + mukana on riski tuon 5 vuotta vanhan auton korjauskuluihin ja suurempaan arvonalenemaan.

1 tykkäys

Toyotassa on Toyota Relax 10v ja 200tkm ajan. Se pienentää korjaussummia jonkin verran.

Koskaan ei rahaa säästy kun autoa vaihtaa.

3 tykkäystä