Auto - vaurastumisen jarru?

Keskustelu tuntuu kiertävän osittain kehää ja palataan samaan väitteeseen, jossa muka vain tonnin pommilla tai lähes uudelle autolla voi ajaa. Olen edelleen vahvasti eri mieltä. Vaihtoehtona tuolle on nähdä hieman vaivaa ennen autokauppoja ja muutaman kerran vuodessa tarkastaa pari pikku juttua. Alla oma vanha viestini, kyllä tuossa tuntipalkoille pääsee. Jos ei halua konepeltiä nostaa tai ikinä kumartua auton viereen, niin ehkä se on sitten parempi mennä sillä uudella kunnes alkaa vikoja tulla tai tonnin pommilla paaliin asti. Tai miksei liisarillakin jos haluaa huoletonta autoilua, ei siinä mitään väärää ole. Enkä siis kritisoi tässä sitä, jos joku haluaa ajaa uudella autolla, kommentoin asiaa vain ketjun hengessä, missä asiaa mietitään eurojen kannalta.

14 tykkäystä

Itse ajan kaasuautolla paikallisen jäteyhtiön biojätteistä tuottamalla biokaasulla. Vertailuhinta tällä hetkellä alle 1,1 e/l. Autolla sen verran ikää, että löytyy myös täysikokoinen bensatankki. Veikkaisin, että paljon pienempiin kokokonaiskuluihin ei pääse, kun hankintahintakin oli alle 10 ke. Eikä kanavoidu rahat öljymaihin.

14 tykkäystä

Sama juttu täällä, talvella vaihtui 6000e bensa-auto 15 000e kaasuautoon.

Vaikka autojen hintaero on noin iso, niin silti vuositasolla kustannukset aikalailla ±0 kun näitä vertaa keskenään:

  • kaasuautossa polttoainekulut noin puolet pienemmät mutta arvonalenema suurempi
  • kaasuautossa korjauskulut noin puolet pienemmät (11 vuotta uudempi ja 100tkm vähemmän ajettu).

Yhteenvetona tähän asti olen kokenut että suunnilleen samalla kokonaiskustannuksilla sai puolet paremman auton.

8 tykkäystä

Kiitos.

Kolme asiaa vielä tähän liittyen.

  1. Kuluttajilla pitää olla valinnanvapaus ja vaihtoehtoja mistä valita. Jokainen markkina ja kuluttaja on himpun verran erilainen omine tarpeineen ja haluineen. Sama käsine ei käy kaikille, joten siksi se kuluttajan oma valinnanvapaus on erittäin tärkeä asia.

  2. Ei kyseessä ole pelkkä sähköautovastainen rummutus vaan tämä on enemmänkin takapotku siihen, että akkuvoimalinjaa yritettiin takavuosina tunkee väkipakolla kaikille. Tämä vastahanka on kuluttajalähtöinen juttu ja liittyy vahvasti kohtaan yksi. Voimalinja ei sovi kaikille, niinkuin ei mikään muukaan voimalinja. Tiesin että tämä tilanne tulee eteen, mutta aikataulu oli avoin ja nyt se on käsillä. Ei tämä ole mikään dramaattinen juttu, normaalia kasvukipuilua kunnes markkinat löytää paikkansa. Oma veikkaukseni on se, että BEVit kattaa alle 30% kokonaismarkkinoista ja tämä näkemys perustuu Toyotan sanomisiin. Eli iso on markkinakakku mutta täyssähköinen tulevaisuus ei tule toteutumaan.

  3. Hybridien (HEV ja PHEV) myynnit leikkaa öljyriippuvuutta rajusti. Samalla toki ne leikkaa ajamisen kustannuksia ja päästöjä, ensimmäinen merkitsevä normaalin sukankuluttajan kannalta. Esimerkkeinä mainittakoon omista ajoista viimeisen kuukauden aikana olen ajanut 70% sähköllä ja uusimmassa TM:ssä Yaris Cross vei 3 litraa VW:n 1.0T voimalinjaa vähemmän kaupunkiajossa. Nämä on isoja leikkauksia bensankulutukseen, eikä kuluttajan tarvitse oikein mistään luopua vs ICE. Poislukien pienemmät vetomassat ja ICE lienee ultimaattisesti se luotettavin ja helppohuoltoisin voimalinja.

Eli hybridien esiinmarssi on hyvä juttu ja ne varmsti syö myyntejä sekä ICE:ltä että BEVeiltä. Oman lisänsä tähän tuo efuelit, joiden käyttäjäksi hybridikuskit voivat tulevaisuudessa siirtyä asteittain. Sekin omalta osaltaan leikkaa öljyriippuvuutta.

Kokonaiskuva tulevaisuuden liikkumisesta on melko varmasti tässä. Olen jakanut tämän aiemmin tuolle liikenteen jne ketjuun:

Pienenä sivuhuomiona se, että Toyota ujuttaa tuon moottorin myös vedyn alle tässä kuvassa. Eli sieltä voi olla tulossa jossain vaiheessa edullista ns “zero emission” voimalinjaa.

Tuosta sinun Teslasta vielä se, että kyllähän se arvonlasku on härmistynyt käsille enkä usko että ne siitä toipuu. Mutta eihän se ole maailmanloppu, sillä pitkässä pidossa kulut periaatteessa tasoittuu. Rehellisesti sanottuna en tiedä soveltuu Model 3 pitkään hodlaamiseen, kun enkä tiedä soveltuuko omakaan auto siihen, koska ladattava autoilu tuo omat epävarmuustekijänsä. Lähtökohta on kuitenkin se, että pidän tätä autoa kauan. Minulla on ollut yksi urheiluauto joka oli minun käyttöharrasteauto jota pidin vuosia. Se opetti sen, että eniten hyödyt autosta kun pidät sitä pitkään. Nykyään ajattelen autoista niin, että se on kuin laadukas työkalu joka seuraa sinua vuodesta toiseen. :older_man:

9 tykkäystä

Tässä vielä katsastustilastoa vähävikaisimmista autoista 10v ikäisistä:

6 tykkäystä

Nuo katsastustilastot ovat ehkä pikkaisen yhtä tyhjän kanssa. Sinne ei viedä autoa mikäli automaatti on posahtanut tai moottori porsinut. Nuo oikeastaan kertovat vain sitä onko autoa huollettu miten eli jarrut vaihdettu ajoissa tai väljä koiranluu vaihdettu. Osilla autoja myös ajetaan huomattavasti enemmän kuin ns kauppakasseilla, joka selkeästi näkyy tuossa tilastossa

Joissakin malleissa alusta kestää toki paremmin, mutta vaikka ne osat kuluisivatkin vähän aikaisemmin niin kyse kuitenkin ns markan vioista, joilla kokonaisuutta ajatellen ei hirveästi merkitystä

3 tykkäystä

En nyt ihan noin sanoisi. Ei ole tarvinnut käsijarrulle tehdä mitään, herkistellä jarruja tai tapella omituisten vikojen kanssa kun pösöstä ja saabista eroon pääsin. Ei ole ollut vesien valumisia sisään (Passat), ei vesijäähdytteistä laturia, vikavaloshowta kosteilla keleillä, turbovikoja (Mersu) yms.

Japanilaisia on ollut:
-Toyota Avensis
-Toyota Corolla
-Mazda 626
-Mazda 6
-Honda Civic
-Honda CR-V
-Honda Accord

Suurin ja kallein vika kaikista yllä olevista Japanilaisista autoista ollut vaihdelaatikon laakeri, remppa maksoi ~1000€ lähes 300tkm ajettuun avensikseen. Piti vasta niin pientä ääntä, että moni ei olisi tehnyt silläkään mitään.

11 tykkäystä

Tuossa vastasitkin vähän samaa eli eivät nuo edellä mainitsemasi ongelmat näy katsastustilastoissa. Ilman tarkempaa tietoa viat jarruissa tai akselistossa antaa hyvin vähän infoa auton todellisesta luotettavuudesta. Enemmänkin kertoo siitä onko autoa huollettu asianmukaisesti ennen varsinaista katsastusta

Vielä lainaus samasta raportista

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

2 tykkäystä

Katsastustilastot ei kyllä kerro mitään onko auto kuinka luotetta tai vähävikainen. Katsastuksessa katsotaan jarrut ja alusta eikö juurikaan mitään muuta. Auton todelliset viat löytyvät sitten ihan jostain muualta kuin jarru tai alustan osista.

6 tykkäystä

Kun miettii kuinka keskimääräisesti autoja huolletaan, kyllä se suuntaa antaa.

Muutenhan teet oletuksen, että tilastoissa hyvin menestyviä autoja vain huolletaan enemmän. Joskus kirjoitin pari A4 pitkän listan pösön foorumille, mitä kaikkea “perushuoltoa” 405 pösö vaati. Samantyylisiä lyhyempiä listoja sai aikaan myös passatista (3x taloudessa, kun vaimolla näitä on ollut myös 2) ja mersusta (w201). Japanilaisista (7 kpl) sama lista on kovin lyhyt.

En ole muuten myöskään vaihtanut mitään alustan osia japsiautoihin. Tässä on varmasti jo osittain tuuriakin mukana. 626 mazdaan olisi ollut jo tarvetta, mutta 500€ arvoisen auton kohdalla totesin että vaihdan autoa muutenkin. Saksalaisissa tuo oli ihan normaalia kulumista.

En silti sanoisi, että osta sokeasti mikä tahansa auto merkiltä x. Yhtä lailla ne tyyppiviat kannattaa kahlata läpi ja olla koeajolla tarkkana merkistä riippumatta.

3 tykkäystä

Auton valinnassa olennaista on se, mitä merkkiä / konsernituotetta haluaa korjata.

Jos lähipiirissä on johonkin merkkiin ymmärrystä ja tietotaitoa niin kannattanee valita sellainen. Mulla on kaverpiirissä vahva ymmärrys yhteen konserniin joten olisi vaan tyhmää jos hankkisin auton, johon ei löydy läheltä tietoa.

5 tykkäystä

Katsastustilaston suhdetta auton laatuun kuvastaisi heti paremmin kun se olisi suhteutettu ajomäärään. Alustavasti vaikka alarajaksi 300 000km. :wink:

Kuinka monella Hyundai i20 tai Mazda 3:lla on ajettu 300 tkm? Oletan näiden olevan melko luotettavia katsastuksessa.

Itse olen ajanut viimeisen 20 vuotta VW Passat ja BMW 5-sarjalla. Noin 32tkm vuosimäärä. “ja joka v*tun vuosi on katsastuksessa jotain pientä laittoo”. No on niitä puhtaitakin vuosia ollut.
Liekö yhtään kummallista jos niveltä tai muuta osaa menee kun autolla ajetaan eikä seisoteta pihassa ja mittarissa on ~300000km.

2 tykkäystä

Itse tuli myös hankittua vähän ajettu kaasuauto jonkin aikaa sitten. Vm 2021 Skoda octavia combi (22k€)

-Maantiellä kulutus 2,8kg/100km. Eli biokaasua kun tankkaa 1,65€/kg niin ~4,5€ on ajokulut per 100km
-Tarpeeksi iso/tilava auto moniin tarpeisiin
-Range kaasulla 500km (ei sääriippuvainen), jonka jälkeen voi vielä ajaa bensalla jos kaasua ei löydy tankkiin

Tällä rallattelee ympäristöystävällisesti ja halvalla kunnes muut tekniikat kehittyvät lisää.

8 tykkäystä

Ja bensalla voi ajaa sen 150 km. Ennen 2020 vuosimallia bensalla pääsi vielä sen 500km. Huonompaan suuntaan on siis menty VAG konsernilla. Mitäs onkaan käyttövoimavero kaasusta? @Nahkasalkku

1 tykkäys

Haluaisin nostaa ketjuun hieman valtavirrasta poikkeavan näkemyksen eli vastuullisuuden ja puhtaan siirtymän. Usein sähköautoja tässäkin ketjussa verrataan polttomoottoriautoihin taloudellisuuden kautta. Itse kun laskin aikoinaan euroja, niin en millään saanut kannattavaksi sähköautoa. Ei minussa kovin paha viherpiipertäjä asu, mutta silti minun autovalinnassa vaikutti vastuullisuus. Itse tuli päädyttyä sähköautoon eurojen sijasta kahdesta syystä 1) vaikken rikas olekaan, niin minun varallisuudella/tuloilla pystyn osallistumaan ilmastotalkoisiin 2) uusi teknologia kiinnosti.

Eli siis sen sijaan, että hankitaan se tonnin ritsa ja korjataan sitä itse mahdollisimman halvalla, niin onko joku päätynyt sähköautoiluun ihan siitä syystä, että tällä pystyy vaikuttamaan omaan hiilijalanjälkeen?

PS. Joo tiedän, pyöräily ja joukkoliikenne on vastuullisempaa, mutta jätetään ne nyt pois tästä ketjusta.

10 tykkäystä

Osittain kyllä. Päästöjen lisäksi alkoi kasvavassa määrin harmittaa rahojen ohjautuminen kaikenmaailman diktatuureihin Lähi-itään ja muualle maailmaan öljyn oston muodossa.

11 tykkäystä

Mä uskon myös että sähkö voi olla myös erittäin edullinen vaihtoehto, toki pienin varauksin. Esim. että pärjää vähän pienemmällä autolla ja kilometrejä tulee vuodessa, jolloin säästöt polttoaineesta alkaa näkymään.

Vaikkapa 50kwh Renault Zoe saa jollain 15k suht vähän ajettuna. Pienemmällä akulla vielä edullisemminkin. Jos miettii vaikka 10v kokonaiskustannuksia niin edullisella koti/työpaikka latauksella säästö polttoainekustannuksissa lienee about auton hinnan verran. Paras toki vielä jos löytää edullisen rahoituksen ettei tartte pääomia sitoa.

Ei toki kaikille mutta ihan potentiaalinen penninvenyttäjän vaihtoehto jos nyt sattuu muuten natsaamaan siihen mitä tarvitsee.

Vastauksena kysymykseen - omaan sähkön hankintaan vaikutti kyllä ympäristöystävällisyys. Mutta myös se että se ei ole niin kallis vaihetoehto enemmän ajavalle, ellei nyt maksa autosta jäätävästi.

1 tykkäys

Aika rohkeaa lähteä uskomaan, että sähköautoilu voi kovin pitkään jatkaa verotusmielessä vapaamatkustustusta. Autoilun verotulot tulevat alas siihen malliin, että veropohjaa pitää laajentaa jossain vaiheessa tavalla tai toisella

8 tykkäystä

Hyvä pointti kyllä ja kieltämättä riski mitä tässä itsekin miettii. Mitä veroja tässä keksitään. Mutta aikamoiset verot saisi olla että söisi kaiken polttoainesäästön pois. Eikä nyt varsinaisesti ole myöskään ilmastotavoitteiden kanssa linjassa tehdä verotuksella sähköautoilusta ainakaan kalliimpaa.

1 tykkäys

Riippuu toki mitä priorisoi. Vanhemmissa malleissa on lyhympi range kaasulla, mutta isompi bensatankki. (Olisiko 2018 ja vanhemmat)

Käyttövoimavero 200€