Auto - vaurastumisen jarru?

Sama homma, laskutti 10e öljyistä 99e :smiley:
Ensikerralla on varmasti omat osat/öljyt mukaan, tyhmä on se joka maksaa…

Valitettavan totta varsinkin V6 moottorin osalta. Lähipiirissä tapaus, missä rinnakkaismaahantuotu 3-4 vuotias ajettu alle 100tkm ja jakoketju rupes rallaamaan. Se oli sitten joku 8000€ se remppa tehdas maksoi osan osista, mut työhän tuossa muodosti suurimman laskun.

Tää on erikoinen juttu. Sen huollon liiketoiminnan kate muodostuu työn ja varaosien katteesta. Monessa korjaamossa ei hyväksytä asiakkaan toimittamia osia edes, tai on jopa ollut mainintoja, että tuodessasi omat osat on tunti hinta n.30% kalliimpi.

Sitten noihin tulee vielä kiistatilanteet päälle, missä näyttövelvollisuus on asiakkaalla. Kenellä on kuitit tallessa niistä kaikista mätänetin öljypurkeista? Muutaman vuoden jälkeen?

Otetaan esim, moottorin mekaaninen vaurioituminen voiteluhäiriön takia. Koneella ajettu n.60tkm n.48kk:n aikana. Huollon kuiteissa lukee, että asiakkaan omat osat ja öljyt. Tehdas vois maksaa vaikka 50-75% osista, mutta on käytetty oikeaa öljyä, suodatinta jne.?

Isolla talolla on paremmat resurssit hoitaa kiistatilanteet. Näin ainakin itselle perustelen asiaa ja oletan myös siellä olevan koulutettua henkilöstöä juuri sen kyseisen merkin pariin.

Tuo auto on kyllä sellainen kulureikä, ettei mitään rajaa!

Just kysyin omaani huoltotarjouksen seuraavista hommista:

  • Huolto (kaikki suodattimet)
  • jakohihnan vaihto ja vesipumppu
  • haldex ja peräöljyjen vaihto
  • jarrunesteen vaihto
  • uudet kesärenkaat
    Loppusumma maltillinen n.3100€ merkkihuollossa
1 tykkäys

Kysyin tuosta aiheesta vw:n merkkihuollosta että haittaako jos omat osat tuo, kate kuulema tehään työn tekemisestä suurimmaksi osaksi. Osissa on niitä välikäsiä enemmän eikä niistä jää yhtä hyvin viivan alle edes merkkihuollossa, ilmeisesti se on maahatuoja tai tukkuri sitten joka kiskoo öljyistä ym. tuon ryöstökatteen.

VAG-konsernin autoihin saa ihan OEM- osat tilattuna paristakin saksalaisesta merkkiliikkeestä, on kuittikin esittää tarvittaessa jos jotain ilmenee, toki tässä ei ihan parhaaseen säästöön pääse mutta takuunalaiseen autoon veisin vain alkuperäisosia jotka on myös osanumeroin eritelty kuitissa.

Ja jos muuten on haldex neliveto, niin se sihti kannattaa putsata öljynvaihon yhteydessä ennenkun menee tukkoon ja tulee isompi remontti.

Ei siinä mitään vikaa ole jos vie omat osat, ja tokihan siinä säästää. :+1:t3:

Totta varmaan sekin, että työmyynninkate saattaa olla hiukan isompi, mitä varaosamyynnin. Mutta karkeasti puolet tulee varaosista. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, et 1€ töitä, niin myydään 1-1,5€ varaosia kylkeen.

Kuorma-auto puolella tuo vielä hiukan korostuu, koska myös osat maksaa enemmän ja öljyäkin menee helposti se 40-50 litraa huoltoon.

4Gen Haldex löytyy omasta Skeidasta ja öljyt+suodatin on syytä vaihtaa 60tkm välein.

Työsuhdeautokokeiluni tuli päätökseen. En kokenut uudesta autosta kummempaa iloa ja palaan periaatteeseeni, että auton arvo tulee olla noin 1kk palkka. Nekin rahat (500€/kk) vaikka bitcoiniin mieluummin.

2 tykkäystä

Peltikatto, mitäs työnantaja oli mieltä ?

Ei moittinut, autoille on käyttöä muilla.

2 tykkäystä

Ikä lähenee 30 ja toistaiseksi olen pärjännyt kesät talvet moottoripyörillä. Isot rahat olen näin säästänyt, mutta tällä hetkellä talvipyörästä on kone pöydällä ja ei kehtaa neljättä moottoripyörää ostaa vain yhtä talvea varten. Auton hankinnankin olen fundeerannut niin, että ostan jonkun vanhan auton, jossa on jonkinlainen arvon säilyttävä tai jopa arvoa kasvattava juju. Nyt olen kattellut Toyota Corollan T-sportteja, koska jos tulevaisuudessa se bensa sitten maksaa maltaita, niin pitää sillä autolla ajelu olla edes hauskaa.

5 tykkäystä

Ylipäätänsä kannattaako noilla kilsoilla pitää muuta kuin mielihyvää tuottavaa harrasteautoa? Itsellä vuokra-autoilla vedetty tänä vuonna arviolta 3000-3500 km, olisko 1400 - 1600 e mennyt. Kilsat puolittuneet siitä kun olin vielä autonomistaja. Kuvittelin autosta luopuessa että taksin käyttö lisääntyisi, mutta tainnut sekin vähentyä kun fillari on osoittautunut sen verran käteväksi kaupungissa. Asiaan vaikuttaa se että asun keskustassa

2 tykkäystä

Olet oikeassa, ei kannata. Ja osuit naulankantaan -harrasteautosta olen haaveillut jo vuosia, mutta ne autot, joista olen haaveillut ovat vaikeahkoja korjata/huoltaa ja itse en osaa.

2 tykkäystä

Olisihan se hyvä, jos autoista pääsisi. Kieltämättä rahaa palaa älyttömästi.

Tämä siitä huolimatta, että pihassa on ilmaiseksi saatu yli 10v vanha ‘tonnin pommi’. Meni justiinsa katsastuksesta läpi heittämällä.

Mutta on toinenkin, josta sentään maksettiin 10 kE (käytetty tietysti sekin). Se on sentään rekisteröity kuorma-autoksi(kevyt k-a), joten verot ovat n. 80 e/vuosi.

Kummallekaan ei siis tarvitse laskea ns. ‘poistoja’ mutta on kulut silti isot. Justiinsa tuon kalliimman (ostohinnaltaan) katsastusmies määräsi remonttiin ja siihen meni sitten 2500 e. Vähän lohtua tuo se jos
muistaa laittaa noita pois liikennekäytöstä kun menevät telakalle tai muuten vaan tulevat tiensä päähän.

2 tykkäystä

Onhan se nyt ihan fakta, että vaikka miten päin tilastoja pyörität, niin halvimmalla yleisesti ajat sillä mahdollisimman yksinkertaisella japsilla. Varsinkin bensaversiolla, manuaalina. Yhdessäkään omassa japsissa ei ole tarvinnut rempata alustaa tai taistella mystisten varoitusvalojen kanssa. Ei ole jumittanut käsijarru eikä ole tullut hylsyjä katsastuksesta. Samaa tukee ihan katsastustilastot.

Halvimpia ylläpitää ovat olleet 626 Mazda (huom yli 400tkm ajettuna) sekä Toyota Corolla jolla oli myydessä 300tkm mittarissa. Syy vaihtoon oli perheenlisäys.

Omia autoja ikäjärjestyksessä, yhteensä näillä rullattu yli 500tkm.

405 pösö täysi pommi
Toyota Avensis tylsä
Mercedes-benz 200D lähti 600tkm rullattuna Afrikkaan, tässä vielä uskoin Mersun laatuun.
Mercedes-benz 200 CDI täysi pommi, laturi 1000€, srs-matto 500€, turbo 1000€+mystiset sähköviat
Mazda 626 ei mitään vikaa, 800€ työauto jossa toimi yli 20 vuotta vanhana kaikki sähköherkutkin
Saab 1.8t heräteostos, jossa sai heti räpeltää jarruja kiitos ranskalaisen alustan
Mazda 6 ihan kiva, mutta äänekäs
VW Passat alusta -ja anturiremppaa
Toyota Corolla ei ollu ajamisen iloa, mutta halpaa ajoa
Honda Accord “tuulilasi oli suurin remppa”
Honda Civic eniten ajamisen iloa mersun jälkeen.

17 tykkäystä

Ketjua lukiessa alkaa ihan tehdä mieli myydä nykyinen kottero - itseasiassa alkaa olla jo aikakin.

Ensimmäisen vuoden opiskelijana olemattomilla tuloilla auton (audi a4 -08) pito on kaikkea muuta paitsi kannattavaa, mutta omalla kohdalla käytännössä välttämätöntä. Välimatkat kodin, työn ja opiskelupaikan välillä ovat suht pitkiä joten autossa tulee kulutettua aikaa. Tästä johtuen haluisin, että ajokokemus olisi myös edes jollain tasolla mukava. Audi ollut kyllä hyvä peli.

Kilsat lähestyvät kohti 200tkm ja tarkoituksena on myydä auto eteenpäin ennen sitä. Koska auton tarvitsen joka tapauksessa olen ajatellut että minulla on nyt kolme vaihtoehtoa auton myytyäni:

  1. Hieman kalliimpi auto mahd. vähillä kilsoilla käyttöajan maksimoimiseksi ja (ehkä) vähempien vikojen vuoksi.

  2. Diesel auto halvempien polttoainekustannusten takia. Tällä säästäisin huomattavasti, sillä kilometrejä tulee reilusti yli 30tkm vuodessa.

  3. Tonnin - kolmen pommi ja loput autorahat osakkeisiin. Vaarana tietysti että pommi todella räjähtää.

Kolmas vaihtoehto vähän kutkuttelisi kun täällä foorumillakin olen alkanut viihtymään😁 Pitää vielä kyllä hieman funtsia asiaa.

3 tykkäystä

Tonnin pommit on ihan hyviä. Pääomakulut eivät ole isot ja, jos se poksahtaa, samanlaisia löytyy nettiautosta pilvin pimein. On niissä uudemmissakin autoissa vikoja eikä ole varmaa, etteivätkö nekin jätä tien päälle. Ja sattuuhan niitä kaikennäköisiä pikku onnettomuuksiakin tai renkaan puhkeamisia joskus. Jos se automatka on ihan pakollinen, hanki vakuutus, johon sisältyy jonkinlainen vaihtoauto korjauksen ajaksi. Maksavat nekin toki aika paljon.

1 tykkäys

Reilun kahen tonnin corollan ostat niin hyvä tulee. DISCLAIMER: ei sijoitusneuvo.

11 tykkäystä

Nyt alkaisi jo olla kohtuullista sähköautoa; 0,49% korolla eli todellista kulujen jälkeen joku 1,49% ; Nissan Leaffia 249e/kk (40kw/h) akulla uutena (joku 26k hinta)… Ei nyt enää hirmu paha minusta, jos vähänkään saisi polttoainesäästöjä. Taisi kylläkin olla joku 10k käsiraha alkuun, että ei missään ilmaista.

Kakkosautoksi tavoitteena hankkia sähköauto käytettynä, kunhan vaan moisen löytää kohtuullisella rahoituksella… Joskus.

1 tykkäys

Tuo Leaf kannattaa ostaa uutena. 1-2v käytetyistä pyydetään sama hinta kuin tarjouksessa olevista uusista.

2 tykkäystä

En nyt mitenkään halua olla töykeä tai epäkorrekti, mutta miten kasvomaskit tai covid rokotteet kuuluvat autoiluun/autoihin liittyvään ketjuun.

Jotta nyt ei ihan menisi sivuraiteille oma vastaus, niin mitä autoihin tulee itsellä se ainakin varallisuutta syö, mutta näen asian itselleni tärkeänä ja mukavuus tekijänä niin ajelen uudenkarhealla Mersun hybridillä.

Lähitulevaisuudessa todennäköisesti edessä siirtyminen täyssähköön taycani kutkuttelisi, mutta taidanpa odotella vielä jos mersulta tulisi C segmentin sähkäriä.

18 tykkäystä

Nosto QT ketjusta:

Kai tämän pakko vaikuttaa myös näiden autojen menekkiin. Olen itse juuri tässä artikkelissa mainitun 3-sarjalaisen omistaja. Vaikka tuo nupeista ja napeista pyöritettävä infotainment systeemi on ihan hemmetin hyvä näin talvella. En suuri surminkaan suostuisi enää ostamaan premium tason autoa missä ei ole kosketusnäyttöä. Joku kartan käyttäminen ja zoomaaminen tuommoiselta 10" ruudulta jotain erillistä keskikonsolipyörylää käyttämällä ei ole käyttökokemus mihin haluaa palata, ja vertautuu lähinnä vanhoihin nokialaisiin puhelimiin ennen nykyaikaisia älyluureja.

Kelpaako jollekin hikinen alle 1 prosentin hinnanalennus siitä että ominaisuuksia on karsittu merkittävästi?

Nimim. auton vaihto taas lähellä ja tulen kiertämään nämä kaukaa. :smiley:

6 tykkäystä