Osakesijoittaminen

Auto1 Group, digitaalista autokauppaa ilman myymälöitä Euroopan nro. 1

Hei kaikille! Pitkäaikaisena Kamux sijoittajana mielenkiintoni kohdistui Q3 kohdalla Q1 2021 IPO:n järjestäneeseen Auto1 Groupiin.

segmentit: Auto1 group = myy kauppiaille
AUTOHERO = myy kuluttajille suoraan.

Auto1 Group ostaa autoja mm. kuluttajilta yms. (q3 n. 160 000 autoa) ja myy autoja kauppialle ympäri Euroopan.

Ipo tarkoitus oli kuitenkin alkaa kasvattamaan omaa kuluttaja brändiä (AUTOHERO) ja IPOssa kerättiin rahaa vähän vajaa MILJARDI euroa.

Auto1 group toimii AUTOHERO brändillään 9 eri maassa:

FY 2021 liikevaihto ohjaus on 4,5 -4,6 Miljardia euroa. Yhtiä tekee tappiota ja sillä on mm. Softbank rahoittajana ja omistajana, joten oletan sen olevan kasvukone vielä jonkin aikaa. Yhtiön oma tavoite on olla Euroopan suurin ja kannattavin käytettyjen autojen myyjä.

Autohero Brändiä varten yhtiö markkinoi aktiivisesti ja tämä onkin tuottanut tulosta Autoheron kasvaessa kovaa vauhtia ja q3 Autohero myynti olikin jo 11,3 k autoa, kasvun oletan jatkuvan erittäin nopeana!

Autohero tarjoaa ilmaisen kotiin kuljetuksen, 21 päivän palautus oikeuden ja vuoden takuun autoihinsa.

Stratefiaan kuuluu omat käsittely keskukset joita alettiin vasta hankkimaan (Saksa 2 kpl (työpaikkoja 150+300+ kpl , Puola Warsova (työpaikkoja 275 kpl )ja Espanja Toledo (työpaikkoja 250 kpl). Yht 975+ (täytetty q3 552 kpl).

Autohero on vahvasti investointi vaiheessa ja gpu/auto on 365 euroa/auto (merchant 772 €/auto), Käsittely keskusten avulla yhtiä arvioi saavuttavansa 500-700 euroa / auto lisää gross profitia, yhtiöllä on useita muitakin ajatuksia AUTOHERON kannattavuuden parantamiseksi (mm. rahoitus, vakuutus jne. omasta takaa).

4 ensimmäisen käsittelykeskuksen kapasiteetti on 90k autoa / vuosi ja työpaikkoja siellä on q3 lopussa jo 552 (yhteensä ilmoitettu noista 4 keskuksesta 975 + montako yi 300 henk berliinissä=yli 300 kerrottu siitä). Eli kapasiteetti voisi tuon mukaan olla jo tällä hetkellä yli 45k autoa/vuosi.

2022 on tarkoitus kasvattaa käsittelykeskusten määrää ja kapasiteettia ja maantieteellistä laajuutta olikohan 150-250k auton vuosittaiseen kapasiteettiin (2023+ 400k+).

IPO hinta oli 38 euroa ja sen aikaiset 2021 tavoitteet on ylitetty ja keskusten kapasiteettia varattu 90k, kurssi on laskenut alle 20 euroon…?!

arvostus: n. 4,2 miljardia ja liikevaihto ohjeistus 4,5-4,6 miljardia! Ev/sales alle 1 ja kassaa melkein miljardi, velkaa paljon vähemmän. Kassa on vahva, niin sillä saa varmaan vähän anteeksi (vaikka rahaa palaa lasirekkoihin ja markkinointiin ja keskuksiin).

Esim Kamux joka tekee toki voittoa on ev/sales n. 0,5.

Johdossa n. 4 miljoonan ostot vähän alle 25 eurossa / osake (jotenjohdossaki joku on viimeisestä ostostaan tappiolla 20-25%… niin olen minäkin ja kaikki ipo osallistujat varmasti ovat jo melkein -50% js ovat holdanneet?

mitä mieltä alkaako Auto1 Group olla jo houkuttelevasti hinnoiteltu ja voiko se saavuttaa tavoitteensa ja tulla isoimmaksi (on jo!) ja kannattavimmaksi (ei ole nyt) käytettyjen autojen kauppiaaksi Euroopassa?

Miksi kurssi on laskenut Iposta 50% ja aletaanko olla jo houkuttelevalla alueella?

11 tykkäystä

@Arimatti_Alhanko @LakeBoodom ketju avattu Auto1 groupille!

kurssi valunut voimakkaasti Q3 tuloksista, alettaisiinko olla kiinnostavalla maaperällä, saatetaan mm. ajaa ev/sales arvostus osalta Kamux piakkoin kiinni, jos kamux ei kiri.

8 tykkäystä

Ainakin ollaan paljon lähempänä Kamuxin multippeleita kuin helmikuussa 2021 :grinning:

Kiitos ketjun avauksesta. Juttelin Auto1 johdon kanssa IPOn jälkeen mutta en ole sen jälkeen seurannut aktiivisesti heidän tekemisiään.

Jos muistan oikein, heidän tavoitteena on tehdä Carvanat Euroopassa eli että pitkässä juoksussa he hoitaisivat täysin oman logistiikan ja että kuljettajat olisivat firman palkkalistoilla sen sijaan että käyttäisivät kolmannen osapuolen palveluita. Tämä ollut Carvanan suuri etu. Saavat siirrettyä autot paikasta toiseen ja kuluttajille hyvin nopeasti.

4 tykkäystä

Jep, ovat tilanneet satoja lasirekkoja ja oletan, että itse hoitavat logistiikkaa ja samalla rekat ihan näyttäviä ja rakentavat brändiä. Käsittelykeskuksen omiin käsiin myös ja mainittu mm. Pitkälle välille itse tarjottavat vakuutukset ja rahoitus ja lisät esim. Renkaat jne. Varmaan vaiheittain rakentavat.

Autohero tavoite gpu olisi siten pitkällä välillä 3000 eur/auto (nyt 365 eur q3 2021).

Käsittelykeskuksista suunnitelman mukaan tosiaan 500-700€/auto, keskuksia nyt vuokrataan ja väkeä palkataan ja tosiaan katsoin että q3 lopussa 552 henkilöä näissä keskuksissa töissä (puola ja Espanja hiljattain ilmoitettuja). Kapasiteetti tällä hetkellä 90k autoa/vuosi = 90000 (autoa) *500-700€= 45 milj- 63milj €

2022 tarkoitus kasvattaa kapasiteettia 150-250k /autoa/vuosi jolloin siitä säästöä tulisi jo mukavasti.

Vuokratiloja, en muista tarkemmin oliko nytky kapasiteetti vai mikä, mutta 2 milj/kvartaalia ehkä vuokrat jollekin määrälle. Tietysti nuo säästöt tulee vaiheittain, kun saavat operaation pyörimään, mutta ajatus selvä.

1 tykkäys

Hyvä ketjun avaus. Itsekään en ole kovin syvällisesti tutustunut Autoheroon mutta muutamia ajatuksia ehkä hieman yleisemmällä tasolla.

Lyhyellä aikavälillä tämänkaltaiset yritykset jotka ovat vahvassa investointivaiheessa ja sitä kautta tappiollisia tuskin ovat kovin hyviä sijoituskohteita - jos siis tavoittelee nopeita tuottoja. Sitten kun mietitään pidemmälle, mitä mun mielestä tässä pitää, vähintään viisi vuotta, jopa 10 vuotta eteenpäin. Lähtisin itse kahdesta kysymyksestä:

  1. Hyvin fragmentoituneilla aloilla on taipumus konsolidoitua. Uskooko siihen että sama tapahtuu käytettyjen autojen kaupassa.

  2. Digitalisaatio aiheuttaa merkittävän murroksen alalla kuin alalla - “software will eat the world”. Ei liene epäselvää etteikö digitalisaatio tulisi muuttamaan myöskin tämän alan - jollain tapaa jo onkin, koska kaupankäynti on siirtynyt jo nyt enemmän nettiin.

Kuten @Arimatti_Alhanko totesi Autohero vaikuttaa selvästi ison luokan projektilta jossa halutaan luoda Euroopan “Carvana”. Tosin Carvanankin markkinaosuus Yhdysvalloissa on vasta 1% joten paljon on kasvuvaraa että olisi selvästi dominanttipeluri ja investoinnit jatkuu edelleen eikä voitollisuus häämötä vielä ihan lähiaikoina. Autoheron sijoittajat - erityisesti @Digidistruptio mainitsemasi Softbank - hakee juuri tällaisia kohteita joiden uskotaan tulevan erittäin fragmentoituneen alan ykköseksi. Euroopassa ehkä Cazoossa on myös samanlaista meininkiä.

Softbank tietää että tämä on pitkä projekti ja tulee maksamaan paljon. Autoheron liiketoimintamalli on alussa hyvin investointikeskeinen - varsinkin nämä “inspection centerit” mutta hypoteesina on se että Amazon-tyylisesti valtavat investoinnit infrastruktuuriin tulevat tuottamaan tulevaisuudessa. Tätä kautta tämä on sijoituskohteena suhteellisen binäärinen eli kaikki tai ei mitään. Esimerkiksi Kamuxin malli on ihan toinen jossa edetään suhteellisen maltillisesti ja välitetään myös lyhyen aikavälin kannattavuudesta. Sijoittajan pitää tässä tapauksessa ottaakin vahvaa näkemystä liittyen varsinkin tuohon pitkään peliin - uskooko siihen että Eurooppaan syntyy 1-2 erittäin suurta peluria jotka operoivat puhtaasti digitaalisella mallilla ja että Autohero olisi tässä joukossa. Ja riittääkö myöskin omistajien (Softbank jne.) luottamus siihen koska tässä pitää olla vahvassa investointimoodissa vielä vuosia. Toisaalta jos tässä onnistutaan niin yrityksen asema on todella vahva, jopa monopolistinen, koska harvassa on ne tahot jotka siinä markkinatilanteessa enää haluavat lähteä samaan rakennusprojektiin. Kahdensuuntaisen markkinapaikan luominen on todella haastavaa. Tässäkin voi ottaa vertausta Amazonista jollain tapaa.

Yhteenvetona sanoisin että Autohero on tällä hetkellä sijoituskohde jossa sekä bear että bull-case kuulostavat kumpikin hyvin järkeviltä, on helppo nähdä syitä miksi voisi onnistua tai miksi epäonnistua. Omalta osaltani menee tässä vaiheessa sellaiseen tarkkaile ja seuraa kategoriaan :slightly_smiling_face: Sentimentti on nyt näitä “tarinacaseja” vastaan myös, toki voi olla että markkinat ylireagoi ja syntyykin hyviä ostopaikkoja :man_shrugging:

4 tykkäystä

Tässähän ipoon osallistujat ovat jo maksaneet merkittävästi uusien omistajien puolesta, itselläni on positio, mutta huono sijoitus tämä itselleni on ollut tähän saakka.

Sentimentti on tosiaan surkea tällaiseen tällä hetkellä.

Lisäksi liikevaihtoa kasvattaa myös autojen nousseet hinnat, joka voi jossain vaiheessa kääntyä alaskin päin, jolloin ei näyttäisikään niin vauhdikkaalta hetkeen kasvu.

Jos hinta olisi jossain 15 eur /osake alettaisiin olla kamux arvostuksissa varmaan… Kassan kanssa etenkin.
Siis liikevaihto kertoimilla.

2 tykkäystä

Auto1 groupin ohjeistuksen mukaan liikevaihdon tulisi olla Q4 n. 1,3-1,4 miljardia.

Ev/Sales olisi 2021 FY päivän hintaan nähden n. 0,8 ja nettona kassaa on reippaasti.

@Arimatti_Alhanko haluatko Arimatti etsiä mulle paljonko netto kassa on?

1 tykkäys

750Meur taitaa olla kassaa ja jotain likvidejä bondeja tms.:

En tiedä miten paljon varastonkoko vaihtelee, mutta ylilyönnit varastonkoossakin suuntaan tai toiseen varmaan kannattaa huomioida. Vaikka itse varastokin on enemmän tai vähemmän likvidiä omaisuutta, mutta yhtälailla iso osa kassastakin on korvamerkittynä varaston kasvatukseen, eikä vain imemään “burn-ratea”.

Joten vaikea sanoa onko P vai EV parempi auto1:lle, vai kenties jonkinlainen variaatio.

Velkoja (mitä sitten pitääkään sisällänsä) on 430Meur, eli netto-kassaa 320Meur(?):

2 tykkäystä

Alustavat Q4 myyntiluvut julkaistu:

2 tykkäystä

Taisi jädä vähän uudistetun ohjeistuksen alle:

Q3 ohjeistus: yhteensä oli n. 600k unittia. eihän tuo nyt kaukana ole.
Q3 ostoja oli yhteensä over 160k unittia.
nyt siis tuon mukaan 180,6k unittia.

Eli ehkäpä seuraavalla kvartaalilla kasvu jatkuu?

1 tykkäys