Autostore norjalainen varastoinnin pioneeri listautumassa

AutoStore on lähiaikoina panostanut merkittävästi tutkimus- ja kehitystoimintaan. Yhtiön kehitysresursseja on kasvatettu vuoden 2017 49 työntekijästä 149 työntekijään, joista 72 % on kokoaikaisia ohjelmistokehittäjiä (tilanne 30.6.2021). AutoStore pyrkii jatkuvasti innovoimaan ja parantamaan olemassa olevia ratkaisuja ja ohjelmistojaan. AutoStoren tutkimus- ja kehitystoiminta on kuluneen 25 vuoden aikana vahvistanut yhtiön kilpailuetuja ja johtanut yli 280 patenttiin

Tämä on lainaus autostoren ipo-esitteestä

ti 19. lokak. 2021 klo 15.15 Rivero sivustolta Osakesijoittaminen <inderes@discoursemail.com> kirjoitti:

3 tykkäystä

Tämä ipo oli mielenkiintoinen, joten otin myös minimit, vaikka tuskin paljoa saa. Huomenna pitäisi alkaa kaupankäynti.

Alla useamman vuoden vanha lyhyt, mutta ytimekäs esittelyvideo (YouTubesta löytyy uudempiakin).

2 tykkäystä

Hyvin mielenkiintoinen yhtiö, joten jännä nähdä miten pörssitaipale lähtee käyntiin. Pikaisella vilkaisulla/pohdinnalla alan kilpailun määrä huolestuttaa. Omaan silmään esimerkiksi brittiläisen Ocado groupin (mcap n. 13,5 miljardia GBX) teknologia noudattaa paljolti samaa ideaa kuin Autostoren (jos mielenkiintoa tutkia muita niin mm. Vanderlande:n ja TGW:n olivat maininneet esitteessä kilpailijoikseen). Kysymys onkin kuinka nopeasti kovat EBITDA:t sulavat, jos teknologiaa kopioidaan ja hintakilpailu yltyy.

2 tykkäystä

Ymmärtääkseni Ocado oli Autostoren asiakas, varasti teknologian ja ryhtyi kilpailijaksi. Ocado loses major court battle against rival AutoStore as patent infringement case heats up - Latest Retail Technology News From Across The Globe - Charged

5 tykkäystä

Kilpailua alalta kyllä löytyy, tietääkseni autostoren ratkaisu ei ole mitenkään uniikki. Mutta sanoisin että Autostore on alalla jo vahvaksi brändiksi muodostunut, näitä nousee tällä hetkellä kuin sieniä sateella ja ovat erittäin hyvässä maineessa. Suomestakin löytyy jo varastoja joissa autostore käytössä ja lisää tulee jatkuvasti. Investointi on kohtuullinen verrattuna täysautomaaattivarastoihin, ratkaisu on suht koht joustava ja hyödyt merkittävät.

En omista tällä hetkellä, valuaatio tuntui kovalta. Komponenttipula vaikuttanee tällä hetkellä näidenkin toimitusaikaan. Uskon kyllä että tulevaisuus on valoisa.

6 tykkäystä

Pätee myös tähän yhtiöön.

4 tykkäystä

Autostoren allokointi suoritettu. Tiedote toteumasta löytyy ohesta:

“A total of 667,567,059 shares (including over-allotted shares) were allotted in the Offering, with 99% of the shares allotted to investors in the institutional offering and 1% of the shares allotted to approximately 10,000 investors in the Nordic retail offering”

Jos tätä viestiä ei liputeta, tähän ketjuun kuulumattomissa viesteissä todettiin että merkitsemällä minimin (390 kpl) sai 339 osaketta, joka on 87 %.

Jos taas merkitsi enemmän, 2 esimerkkiä: 1600 osakkeen merkinnällä sai 374 kpl (23,4 %) ja 9500 kpl merkinnällä 603 kpl (6,35 %) eli leikkuri merkittävä jos vähän suurempaa määrää lähti hakemaan.

5 tykkäystä

Nämä kaikki mainitut esimerkit noudattaa kaavaa 339 + (merkattu määrä - 390) * 2.9%.

3 tykkäystä

Lisään nyt tämän tällekin foorumille.
Autostore tullu uusimpana kiinnostavana yhtiönä eteen, merkata en kerennyt mutta tarkoitus on selvitellä, että kannattaisiko ottaa osuutta. Osaako kukaan tarkemmin kertoa, miten vuosi 2021 on mennyt? Näyttää siltä, että viimevuosina liikevaihto on ollut komeassa nousussa ja tulostakin tehty. 2020 tullut koronatappiota, mutta onko 2021 päästy palautumaan.

Olen tuota Prospectus-dokumentin finanssiapuolta koittanut lueskella ja liiketoiminnan kutakuinkin toki ymmärrän, mutta en nyt ihan ole saanut vielä kiinni.

Eikös se ole hyvän tuotteen merkki että joku yrittää kopioida? No patenttikiista selvisi AS eduksi…

2 tykkäystä

Haastis toimarin kanssa:

2 tykkäystä

Kyllä tämä on ollut nähtävissä ja asioiden digitalisoituminen nopeuttaa tätäkin siirtymää. Itse mietin, että yksi tärkeä pointti tässä voisi olla myös kiinteistöt…eli nykyisten ja olemassa olevien kiinteistöjen varastointikapasiteettia pystytään tällä nostamaan. Toisaalta säästyy kustannuksia kun ei tarvitse rakentaa lisätilaa vanhalle teknologialle ja toisaalta olemassa olevan kiinteistöjen arvo nousee, kun kapasiteettia on enemmän. Näin niin kuin muun tehokkuuden lisäksi…Vai mitä luulette?

Verkkishän myös tilasi näiltä pienartikkelivaraston automaation, jota rakennetaan parhaillaan

9 tykkäystä

Olen pääasiassa aina vain enemmän “bullish” Autostoresta, mitä enemmän siitä ottaa selvää. Isoin riski taitaa olla Autostoren ja Ocadon väliset oikeuskiistat, toki näyttää positiivisemmalta Autostoren kannalta. Tästä oli mahdolliset skenaariot hyvin avattu lokakuun sijoittajaesityksessä.
Pointteja joita mm. olen tullut ajatelleeksi, järjestelmän laatikoiden koot ovat pieniä ja siten soveltuu vain pientä tavaraa varten. Toki en tiedä onko tarvetta päästä isomman tavaran varastointiin kiinni.
Järjestelmän huolto on vähän kysymysmerkki, jos esimerkiksi jokin jumiutuu ruudukon pohjalla. Miten jumi päästään korjaamaan? Tämä taitaa olla hyvin harvinaista, mutta mahdollista.
Hyvä pointti on myös valmiiden tilojen hyödyntäminen, Autostorejärjestelmän rakentaminen kun on nopeaa tilaan kuin tilaan. Muistaakseni esimerkiksi XXL Norjan varaston kapasiteetin lisääminen 100 000 laatikosta 130 000 kesti kuukauden verran, ja kaiken lisäksi automaattivarasto oli toiminnassa koko projektin ajan.
Asiakkaidenkin määrä on jatkuvassa nousussa, esim yllämainittu verkkokaupan tilaus.

Yritän kai tässä etsiä riskejä, mahdollisia epäkohtia ja muita syitä miksi en tähän lähtisi mukaan.

1 tykkäys

Teknologia on kiinnostava ja kai tuollaisen modulijärjestelmän saisi kiemurtelemaan ”vaikeampaankin” tilaan? Ymmärtääkseni vielä pientavaralle, vaatteet, elektroniikka, lenkkarit etc…korjatkaa toki jos olen väärässä. Osaako joku sanoa mikä osuus tällä on verkkokaupasta? Uskoisin aika iso…En tiedä miten tuo järjestelmä skaalautuu, mutta voisi kuvitella että sama periaate toimii myöhemmin isommille lavoille tyyliin eurolava?
Olisin yllättynyt ellei järjestelmälle myydä samalla huoltosopimusta?

Niin, eiköhän kaikki mahdolliset hajoamiset ja jumittumiset ole kartoitettu. Haluaisin vain itsekin tietää miten se onnistuu (missä ajassa, onko osa “columneista” poissa pelistä huollon ajan yms) :grin:
Juuri tuota olen myös kaavaillut pienessä nupissani, että onko yhtiöllä suunnitelmissa joku toteutus esimerkiksi juuri kuormalavoja varten.

eCommerce eli verkossa tuotteiden osto/myynti on yleistymässä ja selvähän se on, että tälläisellä automaattisella järjestelmällä toimitusaikoja voidaan pieniä huomattavasti.

Eiköhän yhtiö ala tiedottamaan nykyisestä ja tulevasta nyt listautumisen myötä tarkemmin yksityisillekin. Näin he ovat verkkosivuillaankin kehuneet.

Mainitsemisen arvoista myös Autostoren youtube-kanavalla on monia “site visit” videoita, joissa nimensä mukaan tutustaan eri varastojen Autostore-ratkaisuihin käytännön läheisesti. Näin pääsee myös hyvin itse kiinni järjestelmän toimintaan.

1 tykkäys

En ymmärrä tästä putiikista taloudellisessa mielessä juuri mitään, jotta se voisi olla ostopäätöksen perusteena…
Mutta…mielenkiintoinen ja mielikuvitusta innoittava robotiikkaa ja parviälyä hyödyntävä innovaatio, joka säästäessään pohjoisessa lämmintä varastotilaa säästää ehkä myös luontoa. Lisäksi samassa paketissa verkkokaupan yleistyminen ja AI sekä omaan silmääni siisti design. Todennäköisesti useamman megatrendin aallonharjalla! Ja vieläpä markkinajohtaja.
Tuo on nyt vaan sen verran kiehtovan näköistä puuhaa ainakin katsomillani videoilla, että päätin ihan yllämainituilla perusteilla ostaa pikkusiivun ja katsella miten kehitys kehittyy! Kun omistaa, niin seuraa. Tässä on yksi osakepoiminnan viehätyksistä eli se että voi oppia vahingossa ihan uusia asioita maailmasta, joita ei muuten tulisi todellakaan seurattua.

6 tykkäystä

Hesarin visio osiossa oli juttu Autostoresta ja päädyin tänne. Mielenkiintoinen firma pitää tutustua tarkemmin. Toivottavasti verkkiksen tulos paranee myös uudella varastolla😅…

1 tykkäys

Varastorobotiikka on mielenkiintoinen toimiala. Hienoa olisi nähdä myös ‘suomalaisen’ CimCorpin listautuminen jos Murata olisi myötämielinen.